Tjaba!
I höstas köpte jag min första jänk, en Firebird från 1973, och fixade en garageplats för att piffa upp den ordentligt till sommaren.
Det som ska åtgärdas är som följer:
> Måla motorrummet och motordelar
> Sätta dit headers när motorn sätts tillbaka
> Nytt avgas (eller koppla ihop det gamla med headersen)
> Byta alla bussningar i framvagn + dom i bladfjädrarna
> Byta fjädrar och stötdämpare fram
> Måla underredet
> Byta lister kring dörrar och baklucka
> Laga lackskador och stenskott
Det första jag gjorde var dock att laga till luftnippeln till hi-jackers bak då den var för kort för att få dit munstycket och fylla med luft vilket jag fick erfara när jag skulle ha två klumpar i baksätet :p
Det vart dock inga bilder på det men det var i princip bara att lätta på två muttrar och gänga om nippeln.
Sen började det roliga med att få ut motorn ur bilen och för att göra det enkelt lyfte vi bort huven och scoopet. Scoopet var fastskruvat i luftburken med en vanlig mutter så det var lite piller att få bort, men där blir det en vingmutter i framtiden.
När det var gjort så var det att koppla loss ALLT till motorn och det är betydligt mer än man kan tro, men med hjälp av några kompisar och ett par bärs så gick det rätt fort. Sen var det kvar att lyfta ur den och efter en del lirkning och motstånd i form av låg takhöjd så fick vi ut den!
Sen var det bara att ta lös dom sista delarna så som generator, insug osv och sen tvätta bort all olja och smuts.
Efter det gick jag på med stålborste, både manuell och eldriven, för att få bort den gamla fula blåfärgen som trots allt inte satt speciellt bra.
När jag liks höll på med detta så passade jag på att kolla upp alla nummer som finns på motorn för framtida referens. Efter ännu en tvätt så var det äntligen dags att börja måla och efter två burkar motorlack så börjar det bli resultat!
Insuget är ett Edelbrock i helgjutet aluminium så det fick bli blästrat hos en som kan det och sedan har jag primat det inför målning. Jag funderade först på att högglanspolera det men efter att ha läst på om hur mycket jobb det innebär så fick det bli samma färg som motorn, jag har ju trots allt ganska mycket som ska göras i vinter
När jag höll på att maskera upptäckte jag dessvärre en spricka på undersidan av insuget
Efter att ha funderat över att använda kemisk metall så erbjöd en kompis sig att svetsa ihop det och det känns ju lite bättre!
Lite dålig bild men men
Nu är det bara att bulta ihop allting och slänga in skiten i bilen igen
Medans jag höll på med detta så har jag även tvättat och målat motorrummet och lite andra detaljer som t.ex.
Bromscylindern som fått ytrost
Generatorfästet
Och gallret för luftintaget som såg riktigt dassigt ut i jämförelse med det nymålade rummet
Sen så sitter det två klisterlappar fram i motorrummet som fick stryka på foten då båda är irrelevanta.
Det sitter inte en 350 i den
Och kylarvätskan kommer att bytas ut helt
Däremot så fick jag fram plåten med all info om bilen efter en omgång med stålborsten
Och här är en bild på helheten!
Det blev en lång första post men jag har jobbat sedan i oktober med det här, jag har bara inte kommit till att starta den här tråden. Nu är vi på rätt sida nyår så nu börjar man känna att det är dags att lägga på ett kol om man vill ta sig ut i maj