3623
Sök

Pontiac Firebird -73

Tanken är att få den i stort sett utställningsskick till sommaren

14 700 Visningar
Uppdaterades senast 7 februari 2016
24 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#1
Tjaba!
I höstas köpte jag min första jänk, en Firebird från 1973, och fixade en garageplats för att piffa upp den ordentligt till sommaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-62e6113c7fc50b264a94a6a255f4d83f.jpg

Det som ska åtgärdas är som följer:
> Måla motorrummet och motordelar
> Sätta dit headers när motorn sätts tillbaka
> Nytt avgas (eller koppla ihop det gamla med headersen)
> Byta alla bussningar i framvagn + dom i bladfjädrarna
> Byta fjädrar och stötdämpare fram
> Måla underredet
> Byta lister kring dörrar och baklucka
> Laga lackskador och stenskott

Det första jag gjorde var dock att laga till luftnippeln till hi-jackers bak då den var för kort för att få dit munstycket och fylla med luft vilket jag fick erfara när jag skulle ha två klumpar i baksätet :p
Det vart dock inga bilder på det men det var i princip bara att lätta på två muttrar och gänga om nippeln.

Sen började det roliga med att få ut motorn ur bilen och för att göra det enkelt lyfte vi bort huven och scoopet. Scoopet var fastskruvat i luftburken med en vanlig mutter så det var lite piller att få bort, men där blir det en vingmutter i framtiden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-158f9e433b596d47784de7850d27a31f.jpg

När det var gjort så var det att koppla loss ALLT till motorn och det är betydligt mer än man kan tro, men med hjälp av några kompisar och ett par bärs så gick det rätt fort. Sen var det kvar att lyfta ur den och efter en del lirkning och motstånd i form av låg takhöjd så fick vi ut den!

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-5f00155f80d7f4d33c961ca3e7f79553.jpg

Sen var det bara att ta lös dom sista delarna så som generator, insug osv och sen tvätta bort all olja och smuts.
Efter det gick jag på med stålborste, både manuell och eldriven, för att få bort den gamla fula blåfärgen som trots allt inte satt speciellt bra.
När jag liks höll på med detta så passade jag på att kolla upp alla nummer som finns på motorn för framtida referens. Efter ännu en tvätt så var det äntligen dags att börja måla och efter två burkar motorlack så börjar det bli resultat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-7cfc5336143b4b90f07cc093bddab9f0.jpg

Insuget är ett Edelbrock i helgjutet aluminium så det fick bli blästrat hos en som kan det och sedan har jag primat det inför målning. Jag funderade först på att högglanspolera det men efter att ha läst på om hur mycket jobb det innebär så fick det bli samma färg som motorn, jag har ju trots allt ganska mycket som ska göras i vinter smile
När jag höll på att maskera upptäckte jag dessvärre en spricka på undersidan av insuget sad Efter att ha funderat över att använda kemisk metall så erbjöd en kompis sig att svetsa ihop det och det känns ju lite bättre!

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-92fd1e6ceaf9ebe9eb2b78a034cf70a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-835099b8c8a9de07c2c52e7b7614bab6.jpg

Lite dålig bild men men
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-34049f192d1481f082f3e02554626505.jpg

Nu är det bara att bulta ihop allting och slänga in skiten i bilen igen smile
Medans jag höll på med detta så har jag även tvättat och målat motorrummet och lite andra detaljer som t.ex.

Bromscylindern som fått ytrost
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-2d8cada9268c3ae09d472c0108be987d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-7fbde2151da6cb9fcfdeec45c7746fe3.jpg

Generatorfästet
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-e123c7b870a467f50bf6a918a08589c3.jpg

Och gallret för luftintaget som såg riktigt dassigt ut i jämförelse med det nymålade rummet
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-4df8cd4f67cef1f60ef0ce09f6789d4e.jpg

Sen så sitter det två klisterlappar fram i motorrummet som fick stryka på foten då båda är irrelevanta.

Det sitter inte en 350 i den wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-27d75aea3f158c775d80abd2e5089a54.jpg

Och kylarvätskan kommer att bytas ut helt
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-432f0dfaabc5b7df10c41a29d7eae3e5.jpg

Däremot så fick jag fram plåten med all info om bilen efter en omgång med stålborsten smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-0d91d1df90fecf34778b01e5db16f1b5.jpg

Och här är en bild på helheten!
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-34912518581ab67977477d6028cb9a3e.jpg

Det blev en lång första post men jag har jobbat sedan i oktober med det här, jag har bara inte kommit till att starta den här tråden. Nu är vi på rätt sida nyår så nu börjar man känna att det är dags att lägga på ett kol om man vill ta sig ut i maj wink
Senast redigerat av Svansson (13 januari 2015)


56 Inlägg
5 januari 2015
#2
Fin bil du har, och kul projekt

Hemma bra garaget bäst.

341 Inlägg
68 Inlägg
6 januari 2015
#5
Hutalöst intressant! Ska bli kul o se färdigt resultat smile


1 049 Inlägg
6 januari 2015
#6
snyggt jobb, följer.

368 Inlägg
7 januari 2015
#7
Riktigt goo Ponty du har där big_smile
Följer !


24 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
#8
Då var det dags att sätta ihop grejorna igen!

Att det kan vara så svårt att hitta tumbultar trodde jag inte men till slut så fick jag dit insuget med nya fina blanka bultar! Här ser man även hur fint insuget blev invändigt efter blästringen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-af224301d6bdee3710fcbf7339b431c3.jpg

Och här är en bild på helheten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-43fd35c999d4df01cb30c21a6f0cf276.jpg

Ignorera den blåa ventilkåpan, det kommer att köpas nya framåt våren men nu är jag rätt sugen på att få stoppa tillbaka den igen :p Det som är kvar är att måla oljetråget då det inte var så proffsigt gjort med vad som verkar vara guldsprayfärg?

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-9cc64d06c7fff1608eaefb73bfa85bdc.jpg

Det blir nog hammarlack så den tål ett stenskott eller tolv och inte rostar bort!
Kul också att det är så stort intresse på den här tråden, då blir man ju lite extra taggad big_smile
Senast redigerat av Svansson (13 januari 2015)


368 Inlägg
13 januari 2015
#9
Ingen dum ide det där med hammarlack på tråget smile
Vet du sen innan om det funkar klockrent eller lossar av slitage efter en sesång ???
I klockrent fall ska man nog låna den iden wink


24 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
#10
hemmafixarn skrev:
Ingen dum ide det där med hammarlack på tråget smile
Vet du sen innan om det funkar klockrent eller lossar av slitage efter en sesång ???
I klockrent fall ska man nog låna den iden wink

Nja jag har inte haft det själv tidigare men jag har bekanta som lovordar det, och enligt burken ska det bli en "slagtålig yta". Det är nog bättre än guldspray iallafall big_smile


368 Inlägg
14 januari 2015
#11
Bättre än guldspray definitivt lol

Blir till att prova detta för mig med då smile


2 Inlägg
17 januari 2015
#12
Det här är spännande! Håller själv på med en firebird -71. Dock inte lika noggran som du verkar vara ;-) följer med spänning!


24 Inlägg
21 januari 2015
Trådstartare
#13
danielforsen skrev:
Det här är spännande! Håller själv på med en firebird -71. Dock inte lika noggran som du verkar vara ;-) följer med spänning!

Ja det är ju så kul att pilla i bilar smile
Jag hade inte tänkt vara så noga men det vart att vi lyfte ut motorn och när man liks var där... :p


24 Inlägg
22 januari 2015
Trådstartare
#14
Hänt lite grann!
Jag tyckte att när kylaren liks var lös så kunde jag passa på att rengöra den lite grann, och det behövdes kan jag säga!

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-70955d70600f8dda4b756e39cf7b9484.jpg
Jag misstänker lite bird-on-bird action med tanke på alla fjädrar som satt fast :p

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-7fb182622c6024aa7e24da743f5d46e3.jpg
Här är en bild på det mesta av det jag fick ur efter några varv med tryckluft och en borste, nog kan det ge några liter luft till till kylaren smile Jag började med att räta ut kylflänsarna också men efter 10 min hade jag hunnit ca 2dm på första raden av ca 100...

Hursomhelst så hade jag en spricka i fläktkåpan som var lagat på ett för mig icke tillfredsställande sätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-a9ee015c5cf2feb9a677d7953d723ba2.jpg

Så jag slipade till bitarna, skafffade lite plast-metall lim och en stödbit och drog ihop det.
Efter att det torkat tog jag en plastprimer och sprayade på, och slutförde sedan jobbet med den svarta burken smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-6b700a112be36289ebecfd5a3ece1d07.jpg

Lika bra att ta hela...
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-b8d569a4143fbed7b71c210cbcd0b193.jpg

Såja lite grann gjort iaf, nu har jag beställt ventilkåpor och oljefilter så nästa helg får jag nog hem det att pilla med smile


24 Inlägg
10 februari 2015
Trådstartare
#15
Här kommer en liten uppdatering från garaget smile
Jag har fått hem massa lådor med delar som ska in i bilen, mest bussningar :p
Det jag har läst mig till är att man ska spraya ner alla muttrar med rostlösare så jag var och köpte en idag.
Det ska sprayas nu i några dagar så att det riktigt drar in så att jag slipper dra sönder något :p
Här är en liten bild på det och ni ser ju vilket skick bussningarna är i :S

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-0a629dcf7cab49aaf79176d61fb33ed0.jpg
Jag gissar att det är original....

Här är också en bild på hur oljetråget blev efter målningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-872aeaf6d9ce952efeb2e1d84f24bc4c.jpg

Mer kommer när det är dags att börja bytet smile


1 049 Inlägg
10 februari 2015
#16
Kolla att kylaren är tät efter rengöring.

24 Inlägg
5 mars 2015
Trådstartare
#17
Äntligen dags för en uppdatering!
Det var tydligen inte alls lika enkelt att byta subframe bussningarna som det påstods på internet, det var faktiskt exakt tvärtom.
Fastän jag hade dränkt bultar och muttrar med rostlösare så började två av dom att snurra, höger fram och
vänster bak...

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-d92a45bd61a1c22eafcd47d6ed47a98a.jpg
Höger fram här och som ni ser så har "kåpan" lossnat av trycket från muttern. Den är bara punktad på två sidor så dom andra två, som är gjorda av tunn plåt, veks ut och muttern började snurra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-da538310ad25f33783f12a75aaf67589.jpg
Efter att ha testat diverse metoder för att få loss muttern utan framgång och då jag inte ville ta lös hela fronten för det så tog jag en rondell och la ett snitt i innerskärmen för att komma åt. Det kommer att komma stänkskärmar där framöver så det kommer inte att ha någon större betydelse att det blev så.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-7c661008c40065bebbaa9bcacfd5b0ba.jpg
Jag testade även att klämma fast muttern men tvingen gav sig först sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-1ec54cea4bac7ca37873bff691f4d4d5.jpg
Till slut fick det bli gammalt hederligt våld!

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-4e4117b83dec1e11ae53a5f0a0871e0c.jpg
Och såhär såg muttern ut, lite rostig kan man ju säga wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-d335273380961a753d19827e1b53d4de.jpg
Eftersom hålet för bussningen också hade rostat så fick jag tillverka en ny bricka då det verkar vara omöjligt att hitta brickor i rätt dimension.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-a2015de1e72aecc020d3936dc7d3d3ae.jpg
Inte världens snyggaste svets men stadigt blir det big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-fee1018f0f4dc75a4c6a970df42f47dd.jpg
Vänster bak sitter ganska precis under förarstolen och enklast här var att ta upp ett hål. Jag använde en hålsåg men det hade nog varit bättre med en dremel för ett fyrkantigt hål så här i efterhand.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-b1b72d1a255b20bbc487c3c7ac88dd4f.jpg
Kapade bort den gamla kåpan och satte dit en ny bricka och mutter, med hjälp av en 15/16" bockad nyckel går den att komma åt underifrån så att det går bra att lägga igen golvet igen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-b24ee9f5c7ab835a94e88a93ba6866f1.jpg
För att komma åt dom främre var det enklast att ta lös den nedre läppen fram, grillen kan sitta kvar utan problem, då kommer man lätt åt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-2f30d3e50ae4bff2a6c1f0e1ba7ffad1.jpg
Dom här muttrarna var bättre utformade och stoppades av insidan av ramen, ena gick dock av men det spelar ingen roll då det bara är att dra ut dom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-255cc35875c53f76e1e95ac6269ca87d.jpg
Passformen på främre bussningarna var dock lite sämre, jag fick till och börja med borra upp hålen för att dom överhuvudtaget skulle gå in och när jag satte dom på plats med shimsen var bulten för kort...
Men då det är mutter på ovansidan var det inga problem att byta ut den mot en M12 smile


Här är resultatet framifrån och bak, jag målade även plåtytorna med hammarlack kvällen före jag monterade för att motverka rosten!
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-78853358ddc106633aa792cdf5f19559.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-6e7ffaec9857e455ae13679de12e353d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-2f835339f707423671cbba5cd532abd8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-c3a0706acbbaaf727ff845745cec9d0b.jpg
Tack för trogen tjänst, nu blir det skrotbingen wink


Och här kommer en försmak på nästa del i bygget big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-4670c78b5e00decc9e68ba9374933da8.jpg
Jag hoppas att det går bättre smile


24 Inlägg
25 april 2015
Trådstartare
#18
Då var det dags att uppdatera igen, det börjar vara ett tag sen men tack vare lite strul med delar och lite garagetid så blir det så.
Nästa steg var då att byta resten av bussningarna fram, dvs. krängningshämmaren och övre samt nedre bärarmarna. I samma veva byter jag även fjädrar och dämpare fram smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-217fd9c9ad5e0225d2210d9d6d320dde.jpg

Jag tog först bort dämparna och sedan byggde jag en egen fjäderkompressor av en M20 gängstång samt lite skrotdelar från jobbet, den förde jag in via hålet i ramen där dämparen suttit.
Efter en hel del skruvande och några omtagningar fick jag till det och då var det bara att plocka loss bärarmen och släppa på fjädern igen. Fjäderkompressorn är så pass lång att trycket släpper långt före gängan tar slut så att man slipper skjuta hål i taket wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-782e06821cb6294ae31dd7f5b41cc820.jpg

Fjädern till höger är den nya, en hotchkis som ger 2" sänkning, och den är lika lång som original!
Det betyder att bilen blivit sänkt genom att man har kapat fjädrarna tidigare, men det kan inte ha blivit bra då det satt gummidistanser i dom...
Känns skönt med nytt big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-4f3b5b4ea1c0781d02f9c24b3b13de46.jpg

Bussningarna i bärarmarna var i ungefär samma skick som dom i subframen, dvs helt slut. Den här hade till och med blivit ocentrerad under årens gång. Det blir polyuretan även här, tyvär så har det kommit fel grejer två gånger p.g.a. att 1973 bestämde sig Pontiac för att byta bärarmar mitt under året. Det innebär att det finns flera olika modeller att tillgå och det vet ju alla att om det finns flera alternativ tar man aldrig rätt första gången tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-07c1e20e8c01fb40e22d4aa829d7ab3a.jpg

Bärarmarna är lösa men för att få loss dom fick kullederna en hel del stryk så det blir att byta dom med, men det gör inte så mycket då som också var rätt slut smile
Armarna kommer att tvättas och målas på så att dom ser bättre ut och inte rostar bort.
Uppdatering på det kommer förhoppningsvis nästa helg då bussningarna ska ha kommit smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-cb30d70e674b03ffe3b85c150a5a0330.jpg

Krängningshämmaren fick också smaka pensel då den hade lite för mycket "patina", den blev röd för att ge en liten färgklick där nere i motorrummet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-acc5c9898ee43116a2211ea315a15bb7.jpg

I väntans tider passade jag även på att linda in mina headers i bandage så att jag slipper koka motorrummet!
Det svåraste var att hitta bandage i bra kvalite som är svarta, när allt går i svart och rött vore det trist med beiga/vita bandage smile
Till slut vart det DEI och dom ska tydligen tåla en hel del, dessutom skulle man inte blöta dom så det var lite lättare att avbryta arbetet emellanåt.

Det var allt för den här gången, men idag blir det att köra på allt som går. Bland annat ska jag byta listen i bagageluckan och sätta ihop det sista på motorn så att jag slipper göra det när den sitter i smile


24 Inlägg
29 april 2015
Trådstartare
#19
Tjaba, liten uppdatering här!
I väntan på bussningarna som tydligen har bosatt sig i Paris så gav jag mig på att byta listen i bakluckan.
Den gamla läckte och var riktigt risig men det hindrade den inte från att sitta som berget, jag tror banne mig att dom marinerat listen i lim före monterng :p
Men med en roterande stålborste och lite tålamod med kniven gick det tillslut. Jag passade även på att lacka om skuffen då den var både vinröd (original) och svart (rollad?). Jag köpte en burk bättringsfärg för att testa och döm om min förvåning när det var så nära man kan komma i nyans! big_smile

Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-cdc06e1301a521d8b78d276431153bf3.jpg

Här ser man även resterna av Trans Am paketet, får se om jag ger mig på att laga det...

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-895bb95ea12e5b312140ca47e215b214.jpg

Nu är det bara att mjuka upp listen så luckan går att stänga!


24 Inlägg
5 maj 2015
Trådstartare
#20
Då var det äntligen dags! Idag kom bussningarna jag har väntat på och dom passade till slut big_smile
Efter att ha slängt i mig lite middag bar det av till garaget. Eftersom jag har läst hundra gånger om hur man ska göra så var det bara att köra på. Att trycka dit dom nya var tio gånger enklare än att ta ut dom gamla så ikväll hann jag göra alla fyra bärarmarna.
Dom vart lite stötta i lacken dock så jag målade på dom ett varv till, så montering blir imorgon smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187423/187423-a94febcd96aee2598436cf15d1eb1789.jpg



Sök