3064
Sök

Reklamera bilköp?

Bike
9 januari 2015
Man kan läsa det på 2 sätt men det är så här jag läst det
jag lägger till ett ord nu bara för att göra det extra utmärkt

Försäljningen sker mellan privatpersoner och uppdragsgivaren

uppdragsgivaren  är ansvarig för dolda fel

7 394 Inlägg
9 januari 2015
hmm,, jag TROR det är ts som är uppdragsgivaren i detta fall,,

en fråga fick du mer betalt än om du skulle gjort affären privat??

för min känsla är att det är bättre att sätta ut annons och få skambud å dyl,, men kunna välja köpare själv,,

jag har valt bort köpare som jag ej gillat/tvivlat på,, för magkänslan säger att det kan bli problem

383 Inlägg
9 januari 2015
Uppdragsgivaren är säljaren av objektet inte förmedlaren. Verkar som kontraktet är skrivet så att det är säljaren som får ta smällen. bilförmedlingen håvar ju bara in pengar och slipper allt ansvar. Frågan är om det är lagligt bindande. Hade du sålt den privat hade du sluppit detta.

1 436 Inlägg
9 januari 2015
Jag tror inte den där skrivelsen håller i rätten då det i förarbetet till konsumentköplagen uttryckligen står att bilfirmor som säljer bilar är skyldiga att åtgärda fel även i de fall de kallar det förmedling och undviker att skriva bilen på sig själva.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

308 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Maxen skrev:
TexaL skrev:
Såhär står det i livsvillkoret jag skrev på:

1. Omfattningen av detta uppdragsavtal

MotorMäklaren (Swedish Motor Advisors AB; 556977-6619) åtar sig härmed att förmedla försäljningen av ett st bil (nedan kallat fordonet). I åtagandet ingår tvätt, fotografering samt kontakt med intressenter. MotorMäklaren ansvarar för att fordonet är tvättat och i säljdugligt skick vid fotografering samt visning.

2. Villkor för uppdraget

MotorMäklaren har ensamrätt att sälja fordonet under uppdragets varaktighet. Försäljningen sker mellan privatpersoner och uppdragsgivaren är ansvarig för dolda fel som uppstod före försäljningen. MotorMäklaren äger enligt lag rättigheterna till tagna fotografier.

Bike skrev:
ja där står det svart på vitt

uppdragsgivaren är ansvarig för dolda fel som uppstod före försäljningen

Dom ska besikta bilen och hitta ev fel
allt dom missar får dom själva stå för
alla firmor ska ge en garanti på minst 3månader på begagnande bilar
som kunden har rätt att reklamera på.

Så du går helt fri här det är företaget som står i sk*ten här

Eeeh, är det inte så att "Uppdragsgivaren" är TS i det här fallet?
Motormäklaren är ju "uppdragstagare" då den får i uppdrag av en privatperson att sälja bilen.

Det är i alla fall min tolkning av texten.

Helt rätt, nu när jag också läser det så.
Men detta har ju inte varit något fel innan försäljningen.
Köparen har ju i detta fallet tydligen kört väldigt hårt med sin nya lilla roliga bil och slitet kopplingen.

308 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
https://www.motormannen.se/radgivning/f … tpersoner/

FRÅGOR OCH SVAR: Bilhandlaren hävdar att han bara förmedlade ett köp mellan två privatpersoner
Jag köpte en bil av en bilhandlare. När jag sedan reklamerade ett fel i bilen sa han att han bara hade förmedlat köpet för en privatpersons räkning och att han därför inte har något ansvar för fel. Bilhandlaren hänvisade mig till att ta kontakt med privatpersonen. Vad gäller?

Bilhandlaren bör i detta fall tänka om. Konsumentköplagen gäller nämligen även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen. Du kan alltså vända dig till bilhandlaren med dina krav.
- See more at: https://www.motormannen.se/radgivning/f … GDwde.dpuf

242 Inlägg
9 januari 2015
dom måste ju ha provkört bilen innan köp? o inga fel på kopplingen då uppenbarligen eftersom dom kommer efter 4veckor med bilen i sin ägo o klagar på kopplingen.. så du har ju inte dolt ett "dolt fel" för dom innan köp. hade kopplingen varit dålig innan o du inte sagt nått så är det ju en annan femma.

308 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Vad ska jag ta mig till >.<?

Bike
9 januari 2015
Det jag skulle gjort är prata med den som köpt bilen och sagt att du lämna den i befintligt skick till fordonsmäklaren
och lät han ta ansvaret för bilen.
Jag kan bara garantera att bilen var fullt funktionsduglig då jag lämna den till dom.

Men det måste ju finnas någon garanti i sådant här läge
annars kan ju div kunder sladda sönder en bil och säga nej den var inte bra.

214 Inlägg
9 januari 2015
Detta är en affärstransaktion mellan 2 privatperson med hjälp av en bilmäklare. Garantin som man får när man köper av en bilhandlare gäller inte i detta fall. Ring och prata med personen som köpt bilen och förklara läget. Vill man ha en ny bil helt utan defekter så kan man beställa en fabriksny bil av en bilhandlare. Vill man köpa en billigare bil får man räkna med att vissa saker går sönder. Som jag ser det så om bilen inte är lagad med eltejp, sågspån i växellådan och vettefan allt skit som folk kan hitta på så är det ingen "dolt" fel. Koppling är en förbrukningsvara och den får köparen stå för själv till 100% Eventuella återköp och reklamation av hela bilen är bara att avböja.

Men ring och prata med köparen och försök komma överens, folk är ju knepiga vill att andra ska betala allting.. Går inte detta bra får du säga åt dom att det är väl tingsrätten som gäller isåfall. Prata därefter med en advokat. Besluta dig därefter om du vill slanta koppling. Isåfall skulle jag anlita en billigaste bilverkstan man hittar (typ bil och gräsklipparmeck AB) som ENBART byter lamellerna. Ingenting annat. Gärna begagnad från skroten så det håller nått år. Förhoppningsvis rasar urtrampningslagret eller svänghjulet nått år senare och då får du din hämnd. Finns exempel på där en yngling köpte en saab 9000 turbo och körde sönder växellådan på några dagar. Därefter så stämde dom säljaren som efter tingsrätten fick slanta för en ny växellåda och byte av koppling för runt 21000.

Finns det nått avtal där det står att köparen provkört bilen och godkänt dess skick? Har du ett sånt är du säker smile

308 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
cyberk2 skrev:
Detta är en affärstransaktion mellan 2 privatperson med hjälp av en bilmäklare. Garantin som man får när man köper av en bilhandlare gäller inte i detta fall. Ring och prata med personen som köpt bilen och förklara läget. Vill man ha en ny bil helt utan defekter så kan man beställa en fabriksny bil av en bilhandlare. Vill man köpa en billigare bil får man räkna med att vissa saker går sönder. Som jag ser det så om bilen inte är lagad med eltejp, sågspån i växellådan och vettefan allt skit som folk kan hitta på så är det ingen "dolt" fel. Koppling är en förbrukningsvara och den får köparen stå för själv till 100% Eventuella återköp och reklamation av hela bilen är bara att avböja.

Men ring och prata med köparen och försök komma överens, folk är ju knepiga vill att andra ska betala allting.. Går inte detta bra får du säga åt dom att det är väl tingsrätten som gäller isåfall. Prata därefter med en advokat. Besluta dig därefter om du vill slanta koppling. Isåfall skulle jag anlita en billigaste bilverkstan man hittar (typ bil och gräsklipparmeck AB) som ENBART byter lamellerna. Ingenting annat. Gärna begagnad från skroten så det håller nått år. Förhoppningsvis rasar urtrampningslagret eller svänghjulet nått år senare och då får du din hämnd. Finns exempel på där en yngling köpte en saab 9000 turbo och körde sönder växellådan på några dagar. Därefter så stämde dom säljaren som efter tingsrätten fick slanta för en ny växellåda och byte av koppling för runt 21000.

Finns det nått avtal där det står att köparen provkört bilen och godkänt dess skick? Har du ett sånt är du säker smile

Tack för ditt svar!
Har tyvärr inte haft någon kontakt med köparen, utan bara förmedlaren.
Ska göra som beskrev, fast säga till förmedlaren att jag varken tänker betala 5000kr eller ta tillbaka bilen.
Därefter så ringer jag en advokat på måndag och ser vad han säger. (Har aldrig vart i rätten innan, hur fungerar det?, får jag betala om jag "förlorar" fallet? eller får jag betala för min advokat eller hur styrs det?)

Har tyvärr inget sådant papper =/ förmedlaren ringde mig och sa att han hade en potentiell köpare, bad mig skriva under ägerbevisen, hämtade bilen och sålde den. Förmedlaren betalade av resterande skulden och förde över resten av pengarna till mig (som jag nu köpt ny bil för).

214 Inlägg
9 januari 2015
Är det ett småmål typ under ett halvt basbelopp runt 21000 så betalar man sina egna rättegångskostnader. Blir tvistebeloppet högre, så får förloraren betala vinnarens rättegångskostnader. En koppling hamnar ju under 21k så var och en får ju slanta sina egna rättegångskostnader, så köper du adokathjälp för några tusen och i värsta fall förlorar så kanske du får betala runt 10k, och dom i sin tur är utan bil flera månader för dom kan ju knappast fixa den innan domen kommit. Smidigast är nog ändå att prata med köparen och komma överrens. Men kolla upp lite på detta spåret så du vet hur det kan sluta rent rättsligt.

Jag skulle aldrig betalat iaf. Men vet man att man fullagat bilen styggt typ plockat ur alla krockkuddar eller spacklat havla bilen pga krockskada skulle jag köpa tillbaka den, skulle ifs aldrig sålt den då, men så är ju inte fallet här..

7 394 Inlägg
9 januari 2015
TexaL skrev:
https://www.motormannen.se/radgivning/fragor-och-svar/fragor-till-juristerna/bilhandlaren-havdar-att-han-bara-formedlade-ett-kop-mellan-tva-privatpersoner/

FRÅGOR OCH SVAR: Bilhandlaren hävdar att han bara förmedlade ett köp mellan två privatpersoner
Jag köpte en bil av en bilhandlare. När jag sedan reklamerade ett fel i bilen sa han att han bara hade förmedlat köpet för en privatpersons räkning och att han därför inte har något ansvar för fel. Bilhandlaren hänvisade mig till att ta kontakt med privatpersonen. Vad gäller?

Bilhandlaren bör i detta fall tänka om. Konsumentköplagen gäller nämligen även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen. Du kan alltså vända dig till bilhandlaren med dina krav.
- See more at: https://www.motormannen.se/radgivning/f … GDwde.dpuf

är ej en bilhandlare,, utan en förmedlare,, utan några som helst garantier,, därav fri från ansvar,,

359 Inlägg
9 januari 2015
Har man inte märkt på en månad att kopplingen är dålig så var den inte dålig vid köpet. Den nya ägaren kan ju ha varit och spöat den på isbana eller liknande(eller bara kört hårt på vanlig väg) och nu försöker han ta sin chans att få en gratis koppling.

308 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Tycker ni att jag ska skriva ett sms till förmedlaren och fråga:
"Är jag skyldig till att betala eller ta tillbaka bilen?"

Det är väl pretty much det jag undrar!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 januari 2015
TexaL skrev:
Tycker ni att jag ska skriva ett sms till förmedlaren och fråga:
"Är jag skyldig till att betala eller ta tillbaka bilen?"

Det är väl pretty much det jag undrar!

Ring istället

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

359 Inlägg
9 januari 2015
Skriv och fråga om du får låna deras bil en månad och se om kopplingen håller så länge smile

308 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
St3v3 skrev:
Skriv och fråga om du får låna deras bil en månad och se om kopplingen håller så länge smile

big_smilebig_smilebig_smile

1 711 Inlägg
9 januari 2015
"MotorMäklaren ansvarar för att fordonet är tvättat och i säljdugligt skick vid fotografering samt visning."
men inte vid försäljning då?

Vad fan är säljdugligt skick?? Att den går o rulla o svänga med?
Sorry för hårda ord, men min erfarenhet av bilhandlare/förmedlare är inte bra.

Mvh Christian

308 Inlägg
10 januari 2015
Trådstartare
Tumbleweed skrev:
"MotorMäklaren ansvarar för att fordonet är tvättat och i säljdugligt skick vid fotografering samt visning."
men inte vid försäljning då?

Vad fan är säljdugligt skick?? Att den går o rulla o svänga med?
Sorry för hårda ord, men min erfarenhet av bilhandlare/förmedlare är inte bra.

Mvh Christian

Förstår vad du menar.. jag ska aldrig mer sälja via förmedlare. ALDRIG MER!

Sök