5043
Sök

Råd till kopplingsval sökes!

1 354 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
#1
Mors! Ska den 23e påbörja att trimma min Volvo V70N -06 2.5T, börjar med ett chip, halvsats på avgassystemet har jag redan så blir ett autotech steg 2. Jag har tänkt ha den här bilen ett tag och dessutom trimma vidare. I dagsläget så klonkar det när jag lägger i trean (inte alltid men mer ofta än ibland). Antar att det inte ska göra det men då är min fråga vad för koppling ska jag satsa på? Dels för att jag vill slippa klonket vid växling men samtidigt för att palla en vidare trimning.

Angående växellåda så kan jag absolut INGENTING! Tyvärr.. Vilka delar ska man ha vid ett  komplett kopplingsbyte?
Kollar man hos olika ÅF av kopplingar så är det tryckplattor, lameller, urtrampningslager och annat skruffs. Någon som har lust att berätta lite om kopplingens "uppbyggnad"?

Tacksam för alla svar!

Team VeboTrim
322 Inlägg
12 januari 2015
#2
Vid komplett kopplingsbyte är det lamell, tryckplatta och urtrampningslager som byts.

Vill du veta hur en koppling fungerar så finns det massor av videor på youtube.

Team VeboTrim @ Facebook

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 januari 2015
#3
Mack855 skrev:
Mors! Ska den 23e påbörja att trimma min Volvo V70N -06 2.5T, börjar med ett chip, halvsats på avgassystemet har jag redan så blir ett autotech steg 2. Jag har tänkt ha den här bilen ett tag och dessutom trimma vidare. I dagsläget så klonkar det när jag lägger i trean (inte alltid men mer ofta än ibland). Antar att det inte ska göra det men då är min fråga vad för koppling ska jag satsa på? Dels för att jag vill slippa klonket vid växling men samtidigt för att palla en vidare trimning.

Angående växellåda så kan jag absolut INGENTING! Tyvärr.. Vilka delar ska man ha vid ett  komplett kopplingsbyte?
Kollar man hos olika ÅF av kopplingar så är det tryckplattor, lameller, urtrampningslager och annat skruffs. Någon som har lust att berätta lite om kopplingens "uppbyggnad"?

Tacksam för alla svar!

Ring autotech å fråga ? dom vet ju vad orginal kopplingen orkar , kanske är onödiga pengar att kasta ?

Org R koppling orkar ca 400hk å 600nm... din orginal  orkar säkert mer än ditt steg 2 också...

Klonket kan lika gärna vara ett motorfäste, avgassystemet slår i etc....

Läs på å bilda din egen uppfattning osv !  börjar grejerna strula sen så är de du som behöver börja rådda i de tyvärr.



Sök