4600
Sök

BMW 325i turbo

13 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
#1
planerar på att bygga en 325i turbo och jag undrar om någon kan hjälpa mig med vad för sensorer som måste användas, vilken ECU rekommenderas , hur stora ijectors jag behöver, Bränslepump , whastegate regulator ect .
Jag vill att bilen ska göra runt 260hp , och om ngn kan berätta för mig om jag behöver tex starkare kolvar/stavar, diff eller någon annan sak som skulle vara bra .

med andra ord jag behöver en lista på vad man måste göra för att nå 260HP elr mer.

Allt blir bättre med laddtryck.

287 Inlägg
12 januari 2015
#2
Polaren hade en 325a med turbo, den var i princip helt original med bara ett nermonterat kina turbogrenrör, en t3/t4 turbo, intercooler + ett fekzen chipp. laddade 0,5 på originalspridarna och hade väl ungefär 300 motorhäst iallafall.
Att rekommendera skulle dock vara lite större spridare tex volvo t5 blåa.
"kasze" på garaget äger bilen nu.


13 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
#3
är rekommenderad att jag skatt köpa ett bolt on supercharge kit ist. då det blir mkt billigare. kan då köpa mer delar till själva motorn smile plus en ecu som jag kan spränga motorn med wink

Allt blir bättre med laddtryck.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
12 januari 2015
#4
kan berätta att det blir bra mycket dyrare med ett kompressor kit !

Val fritt turbo kit från ebay och ett fekzen chip så är du god för 350-400 hk för cirkus 20 000


13 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
#5
tror ni man kan få en rejäl ecu, garett turbo, spridare, bränslepump för 40 000kr??
Råkade skada mig (skar mig rejält) när jag skulle bygga ljud till en bil så fick från försäkringen.
+om inte det räcker så har jag mer att lägga till.
Senast redigerat av isacnr7 (12 januari 2015)

Allt blir bättre med laddtryck.

13 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
#6
nu när jag tänker i efterhand så är det inte värt att gör skiten halvt byggt, bättre att gå all in med smidda kolvar,stakar,slipa ventilerna mm. eller vad tror ni??

Allt blir bättre med laddtryck.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 januari 2015
#7
isacnr7 skrev:
nu när jag tänker i efterhand så är det inte värt att gör skiten halvt byggt, bättre att gå all in med smidda kolvar,stakar,slipa ventilerna mm. eller vad tror ni??

beror helt på vad du satsar på för effekt.. slipa ventiler gör man om det inte håller tätt, så börja med att trycka toppen.

jag hade kört på iv stakar och kolvar, sen spacer till toppen för att sänka kompet lite...
kör med vems, mycket för pengarna

ska du bygga riktigt seriöst så landar det alltid på över 100 000, frågan är bara vilken nivå man vill lägga sig på


13 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
#8
har i stort sätt en budget på 40 000-50 000kr. funderar på att sälja skiten och köpa en mercedes C 180 Turbo 97.
totalt gett upp hoppet för min bmw då det är så mkt såm måste till för att den ska bli konverterad. mercedesen hade jag tänkt mig om det går få upp laddet eller göra någon annan enkel "uppgradering"

Allt blir bättre med laddtryck.

1 938 Inlägg
13 januari 2015
#9
Jag tror det är möjligt att fixa till turbo på din 325 för 40-50 papp, shoppar du dessutom beggad turbo, wg, grenrör och spridare så har du kapat dina utgifter rejält.

Sitter det verkligen turbo på c180?

13 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
#10
nej såg det nu. bara jag som sitter och blå kollar efter en bil som man redan har turbo, som man senare kan "uppgradera" med (större spridare,turbo, intercooler, pump och programmerbar ecu) om det nu är det enklare sätt. ist för att konvertera en icke turbo BMW. vill bara ha en turbo laddad 6 cylindrig,insprut, med hålbar drivlina så man inte behöver byta allt på hela jävla bilen. vill inte åka runt i en vrål häftig raceing 940LTT som laddar ca 0,3 bar men TACK SÅ JÄVLA MYCKET EN DÅ MAMMA FÖR DEN FINA BILEN! (älskar volvo ojoj så mkt)

Allt blir bättre med laddtryck.

70 Inlägg
14 januari 2015
#11
BMW e36 325 är kanske den enklaste och billigaste bilen att turbokonvertera. Gjutet grenrör, Kina turbo, IC, SAAB-spridare, ställbar BTR, 4-puck Sachs sinter lamell, Fexzen chip och vips så har du 350hk.

Delarna kostar ca: 25.000kr och gör du allt jobb själv så kanske du hamnar på 30.000kr när man räknat in alla slangklämmor och skit som alltid tillkommer i alla byggen och som man aldrig tänker på.

Finns ingen Mercedes C180 turbo från 1997. Däremot en C230 Kompressor och senare kom det en C180 Kompressor. Betydligt dyrare att få effekt ur.

Mappar bilar på F-tune Performance

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
17 januari 2015
#12
isacnr7 skrev:
nej såg det nu. bara jag som sitter och blå kollar efter en bil som man redan har turbo, som man senare kan "uppgradera" med (större spridare,turbo, intercooler, pump och programmerbar ecu) om det nu är det enklare sätt. ist för att konvertera en icke turbo BMW. vill bara ha en turbo laddad 6 cylindrig,insprut, med hålbar drivlina så man inte behöver byta allt på hela jävla bilen. vill inte åka runt i en vrål häftig raceing 940LTT som laddar ca 0,3 bar men TACK SÅ JÄVLA MYCKET EN DÅ MAMMA FÖR DEN FINA BILEN! (älskar volvo ojoj så mkt)

för 40-50 fåru ju ett fett bolt on kit ala kompressor.. Jag degade ca 50 för mitt kit. smile


Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
17 januari 2015
#13
isacnr7 skrev:
nej såg det nu. bara jag som sitter och blå kollar efter en bil som man redan har turbo, som man senare kan "uppgradera" med (större spridare,turbo, intercooler, pump och programmerbar ecu) om det nu är det enklare sätt. ist för att konvertera en icke turbo BMW. vill bara ha en turbo laddad 6 cylindrig,insprut, med hålbar drivlina så man inte behöver byta allt på hela jävla bilen. vill inte åka runt i en vrål häftig raceing 940LTT som laddar ca 0,3 bar men TACK SÅ JÄVLA MYCKET EN DÅ MAMMA FÖR DEN FINA BILEN! (älskar volvo ojoj så mkt)

Nöjer du dig med 5 cylindrar finns ju Ford Focus ST för ca 70:- som laddar på jävligt fint. Kanske inte den snyggaste och skönaste bilen att åka långt med men dem går bra. Morsan blir kanske glad också för det sitter ju T5 motor big_smile


VD Hammar
613 Inlägg
19 januari 2015
#14
isacnr7 skrev:
nej såg det nu. bara jag som sitter och blå kollar efter en bil som man redan har turbo, som man senare kan "uppgradera" med (större spridare,turbo, intercooler, pump och programmerbar ecu) om det nu är det enklare sätt. ist för att konvertera en icke turbo BMW. vill bara ha en turbo laddad 6 cylindrig,insprut, med hålbar drivlina så man inte behöver byta allt på hela jävla bilen. vill inte åka runt i en vrål häftig raceing 940LTT som laddar ca 0,3 bar men TACK SÅ JÄVLA MYCKET EN DÅ MAMMA FÖR DEN FINA BILEN! (älskar volvo ojoj så mkt)

Supra, Skyline, Porsche, legacy

MVH Johan

41 Inlägg
6 februari 2015
#15
http://www.baracing.se/ -> BMW turbokonvertering -> Stora turbo konverterins kitet till m50 15tkr

Kanske intressant? Inte bästa grejerna men till "lekbil" så...
M50 är populär att turbokonvertera så finns en del projekt här på garaget... bara att söka och få tips!

Framkomlighet med 60/60 fjädrar på e30?

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
6 februari 2015
#16
isacnr7 skrev:
nej såg det nu. bara jag som sitter och blå kollar efter en bil som man redan har turbo, som man senare kan "uppgradera" med (större spridare,turbo, intercooler, pump och programmerbar ecu) om det nu är det enklare sätt. ist för att konvertera en icke turbo BMW. vill bara ha en turbo laddad 6 cylindrig,insprut, med hålbar drivlina så man inte behöver byta allt på hela jävla bilen. vill inte åka runt i en vrål häftig raceing 940LTT som laddar ca 0,3 bar men TACK SÅ JÄVLA MYCKET EN DÅ MAMMA FÖR DEN FINA BILEN! (älskar volvo ojoj så mkt)

Du ska va jävligt tacksam för att du får en bil av din mamma, va inte så jäkla bortskämd ! Blir förbannad när jag ser liknande kommentarer.

Som många sagt innan BMW 325/525 är det billigaste du kan turbokonvertera och få ut hygglig effekt utan att spendera en årslön


41 Inlägg
6 februari 2015
#17
CHEEVA skrev:
Du ska va jävligt tacksam för att du får en bil av din mamma, va inte så jäkla bortskämd ! Blir förbannad när jag ser liknande kommentarer.

^^ Instämmer!

Framkomlighet med 60/60 fjädrar på e30?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
6 februari 2015
#18
isacnr7 skrev:
nej såg det nu. bara jag som sitter och blå kollar efter en bil som man redan har turbo, som man senare kan "uppgradera" med (större spridare,turbo, intercooler, pump och programmerbar ecu) om det nu är det enklare sätt. ist för att konvertera en icke turbo BMW. vill bara ha en turbo laddad 6 cylindrig,insprut, med hålbar drivlina så man inte behöver byta allt på hela jävla bilen. vill inte åka runt i en vrål häftig raceing 940LTT som laddar ca 0,3 bar men TACK SÅ JÄVLA MYCKET EN DÅ MAMMA FÖR DEN FINA BILEN! (älskar volvo ojoj så mkt)

Är det inte 18år som åldersgräns här? Tycker mamma ska ta tillbaka bilen och ge dig en godeman istället.

2slow

163 Inlägg
7 februari 2015
#19
azid skrev:
isacnr7 skrev:
TACK SÅ JÄVLA MYCKET EN DÅ MAMMA FÖR DEN FINA BILEN! (älskar volvo ojoj så mkt)

Är det inte 18år som åldersgräns här? Tycker mamma ska ta tillbaka bilen och ge dig en godeman istället.

Word. Jag var överlycklig när jag precis tagit körkort och fick använda mammas 740 kombi med automat att åka runt i... Blev lika glad sen när jag fick min farmors gamla Opel Astra med rostiga skärmkanter, trasig blockpackning och slirande koppling att mecka med. Bytte blockpackningen, kopplingen och satte silvertejp i skärmkanterna och använde den ca 3 år tills jag hade sparat ihop till en egen fräckare bil.

Väx upp och tjäna lite egna pengar istället för att leecha på morsan och dessutom gnälla över vad du får av 'na...


Smack that ass!!
2 953 Inlägg
7 februari 2015
#20
alltid lika roligt å läsa förumet här på garaget.. det levererar alltid instämmer med alla ovanför

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet


Sök