Vad är det för fel på bilen som de inte lagat? Hur du ska förhålla dig beror ju givetvis mycket på den punkten. Och hur långt har bilen gått?
Jag menar, även om konsumentköpslagen osv gäller, så är väl principen att skick ska motsvara pris. Och vad som sedan ska anses som rimligt att vänta sig av det betalda priset; det är det man sist bråkar om. 60k kan ju vara väldigt mycket för en bil, men väldigt lite för en annan. Och att firman sagt sig vilja laga felet, innebär inte alltid att man blivit blåst. Även om det för dig verkar så.
Jag menar, bilen kanske har gått 20k mil, och det är något i framvagnen som felar- som i sig kan härledas till slitage och miltal. Då är det inte givet att du har blivit blåst. Så.. vad är felet?
Det samma gäller givetvis även för hur lång tid man ska vänta sig att de tar för att laga det. Är det (exempel tagit från luften,) något i framvagnen som ska bytas, så tar det ingen tid alls. På löfte om lagning så kan man vänta sig någorlunda snabb behandling.
Men om det rör sig om felsökning och dylikt med okänt och svårförklarligt fel; då är det inte givet att 2 månader är allt för lång tid. Allt har, som jag vill förklara ovan, att göra med felet i fråga, bilens miltal och allmänna skick. En firma säljer givetvis inte en bil i dåligt skick (säger de,) utan bilen är givetvis alltid i förväntat skick med tanke på miltal. (Iaf sägs det efter pengar och ägarbyte skett.). Och då är det ytterst relevant vad man betalat, hur långt bilen gått och vad det är för fel. Däremot så om firman gett dig löfte om att de ska laga det, så se till att få det på papper. Sedan gäller nog att de kan anses ha gått med på att de enligt konsumentköpslagen tar det som deras ansvar. Och då har de enligt lag bara ett visst antal gånger på sig att laga felet, innan du ska anses ha rätt att häva köpet.
Läs konsumentöpslagen på internet, samt kontakta din konsumentombudsman i kommunen. De ska hjälpa dig gratis.