Jag har kört bägge bilarna.
Vad bägge bilarna är kända är att det är rikigta evighets maskiner, bägge kan gå hur långt som helst, så kvalitén är nog ungefär likvärdigt.
Utseende mässigt är en smakfråga, men jag föredrar 9000 CSE, men om det är en CD är nog en 940 (ej kombi), snyggare.
Körmässigt är 9000 roligare, den har mer häst, piggare och inbjuder mycket mer körglädje. Det enda som 940:n har som kan vägas något emot är RWD, och visst kan det vara kul på vintern om man ska leka, men bor man i södra sverige så klarar man sig fint på handbroms och backen med FWD om man ska ha kul när det är snö. Rent "race", 9000 bättre orginal, när man går över orginal är det inte så mycket om vilket bil, utan vem som har mest cash
Jag tycker personligen 9000 känns mycket mer modern än 940:n, men jag är lite prylgalen, så jag älskar displayer, färddatorer etc...
Delar till bilen är nog ganska likvärdigt, nya delar är lite billigare till 940, men om du ska gå till skroten och leta upp delar (vilket är väldigt klokt för plånboken), är det hugget som stucket vilket, då dessa två bilar är ganska vanliga.
Ekonomiskt, det är ungefär likvärdigt, 9000 drar lite mindre bensin, men bensin förbrukning är mest beronde av högerfoten än utav vilken bil man kör. Föräskring och skatt är likvärdigt.
Bägge är bra bilar, men jag skulle ta 9000 om det var en CS/CSE, annars 940 (ej kombi).