2971
Sök

volvo 940 ltt vs saab 9000 ltt

397 Inlägg
11 december 2006
#21
Nu är du lite orättvis..
men visst, du började..
bilsport hade med en liten rackare till volvo, 745 om jag inte minns helt fel..
svart, allt extremt..
låga nior har jag för mig.. UTAN någon hemmasmidd fyrhjulsdrift..

Något mer du tänkte på?, hehe big_smile

Evolution Garage
1 299 Inlägg
11 december 2006
#22
Såg en Saab 99 som oxå körde 9or på strippen, allt går ju å bygga om...
Anser att Saaben är mer lättrimmad än volvon smile

Sky´s the limit...

397 Inlägg
11 december 2006
#23
Mkt möjligt.. jag vill säga oavgjort.... e du me?

Evolution Garage
1 299 Inlägg
12 december 2006
#24
Ja de kan vi säga wink Tror killen som ska köpa skiter i våran dialog i vilket fall ^^

Sky´s the limit...

397 Inlägg
12 december 2006
#25
haha, ja...
Bra jobbat..
/stoffe

opelmtx
12 december 2006
#26
_lee_jr skrev:
tittade runt lite på blocket och jämför lite(priserna) mellan 9000 ltt och 940 ltt de verkar bra bilar och ganska billiga. vad jag vet så farsan hade en 940 ltt 96 de var nog den bästa bilen vid har haft. hur är de med saab är de lika bra? då menar jag själv klart en saab 9000 ltt från 94
alla tips o råd välkomna

Istället för saab lr vollvo skulle du kunna skaffa en opel:) som du sen smäller i lite ladd luft i med en liten turbo som jag har gjort, Har haft några volvo turbosar å saab turbosar men ingen utav dom kan slå en gammel fin opel, har piskat chippade 940s å 95or 0-200 utan att det vart jobbigt, å kvaliten på en opel är ju bländande fiser du i förarstolen blir det bulor i bakluckan:)
Men skämt åtsidå Båda är otroligt bra bilar MEN jag skruva mer med min saab turbo med 40ooo mil på mätaren än min gamla volvo turbo med 40ooo mil på mätaren mitt förslag är att testa dom olika bilarna man brukar oftast känna vad man vill ha:P

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
12 december 2006
Trådstartare
#27
föresten SaaB har en vxl låda som är riktig kass...???


1 798 Inlägg
12 december 2006
#28
Saabs växellåda håller väl om man kör klokt alltså kan köra visst volvos håller nog bättre.
Så fort de pratas om saab o volvo så ska alltid någon kläcka ur sig de där med saab har kass växellåda hur länge har denna myt funnits. Bara för att en saab modell har haft dåliga växellådor gäller inte de på alla

Va jag menar är detta gäller väl inte på nyare saab lika mycket de var väl mest på gamla 900 den va dålig om ja förstått de rätt.

Kör man klokt o inte bara slänger i växlarna så håller den nog bra
Senast redigerat av fredde85 (12 december 2006)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Smålänning
7 883 Inlägg
12 december 2006
#29
fredde85 skrev:
Saabs växellåda håller väl om man kör klokt alltså kan köra visst volvos håller nog bättre.
Så fort de pratas om saab o volvo så ska alltid någon kläcka ur sig de där med saab har kass växellåda hur länge har denna myt funnits. Bara för att en saab modell har haft dåliga växellådor gäller inte de på alla

Va jag menar är detta gäller väl inte på nyare saab lika mycket de var väl mest på gamla 900 den va dålig om ja förstått de rätt.

Kör man klokt o inte bara slänger i växlarna så håller den nog bra

Min har hållit i 35.000 mil wink släpp till dragläge innan man börjar börna så håller dom bra. behöver inte vara "varvstopp och *pang*".

som tidigare sagt: Köp efter behov! bilarna är så lika att det bara är nyanser som skiljer, ska du inte trimma eller köra med ställ oavbrutet så är det sak samma.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

454 Inlägg
12 december 2006
#30
mycket folk kallar ju 940 classic den bästa bilen som någonin tillverkats.... obs ( jag kör saab)

674 Inlägg
12 december 2006
#31
enligt mej så är 940 "gubbig" och saaben inte heller så cool men då åker nog skönast i saaben.
kollade upp vad chippen gav och då var saaben överlägsen...
saaben gick från 150hk till 227 och 350nm
volvon 940 LTP 135 till 175hk 295nm
          940 T                220hk 280nm

i vilket fall så är saaben den snabbare
Senast redigerat av vaughn (12 december 2006)

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
2 mars 2007
Trådstartare
#32
vaughn skrev:
enligt mej så är 940 "gubbig" och saaben inte heller så cool men då åker nog skönast i saaben.
kollade upp vad chippen gav och då var saaben överlägsen...
saaben gick från 150hk till 227 och 350nm
volvon 940 LTP 135 till 175hk 295nm
          940 T                220hk 280nm

i vilket fall så är saaben den snabbare

men jag tror att 940 är billigare att äga...


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
2 mars 2007
Trådstartare
#33
Tusen ggr?? de var lite väl partiskt:P


397 Inlägg
2 mars 2007
#34
Får jag fråga om Skribenten till denna tråd har köpt sig någon fin bil?
Eller provkört?
Kolla min 940 när den är klar så är valet givet big_smile
haha, skämt åsido.. Åk volvo!

348 Inlägg
2 mars 2007
#35
Jag har kört bägge bilarna.

Vad bägge bilarna är kända är att det är rikigta evighets maskiner, bägge kan gå hur långt som helst, så kvalitén är nog ungefär likvärdigt.

Utseende mässigt är en smakfråga, men jag föredrar 9000 CSE, men om det är en CD är nog en 940 (ej kombi), snyggare.

Körmässigt är 9000 roligare, den har mer häst, piggare och inbjuder mycket mer körglädje. Det enda som 940:n har som kan vägas något emot är RWD, och visst kan det vara kul på vintern om man ska leka, men bor man i södra sverige så klarar man sig fint på handbroms och backen med FWD om man ska ha kul när det är snö. Rent "race", 9000 bättre orginal, när man går över orginal är det inte så mycket om vilket bil, utan vem som har mest cash smile

Jag tycker personligen 9000 känns mycket mer modern än 940:n, men jag är lite prylgalen, så jag älskar displayer, färddatorer etc...

Delar till bilen är nog ganska likvärdigt, nya delar är lite billigare till 940, men om du ska gå till skroten och leta upp delar (vilket är väldigt klokt för plånboken), är det hugget som stucket vilket, då dessa två bilar är ganska vanliga.

Ekonomiskt, det är ungefär likvärdigt, 9000 drar lite mindre bensin, men bensin förbrukning är mest beronde av högerfoten än utav vilken bil man kör. Föräskring och skatt är likvärdigt.


Bägge är bra bilar, men jag skulle ta 9000 om det var en CS/CSE, annars 940 (ej kombi).
Senast redigerat av BBR (2 mars 2007)


263 Inlägg
2 mars 2007
#36
Tjena! Kör på volvon! Skulle jag gjort:D Saab är ju framljusdriven, och det rä värdelöst! Har en framhjulsdriven escort , så jävla tråkigt att sladda med! Bättre med bakhjuls drift för det är så mycket mycket roligare!

Me ndet är vad jag tycker, alla kanske inte tycker så. Men du få vel chansa på nån av dom
Senast redigerat av Thony_mannen (2 mars 2007)

Volvo-Real-Power!

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 mars 2007
#37
ska man trimma e nog volvon billigare för vad jag fattat behöver man inte byta lika möe på dom tongue Men orginal är ju 940 ltt hur tråkiga som helst  visst de är fin komfort i dom men inte någon direkt körglädje när de känns som om bilen ska gå rakt fram i varve kurva som man tar lite fortare..940 ltt är  nog betydligt billigare i försäkring jämnfört med cse för ltt och gl modellen klassas likadant .. de är ett ingrep som tar 20 min för att få den till fulltrycksturbo om man så vill ..


med lem
1 925 Inlägg
2 mars 2007
#38
Xuri skrev:
ska man trimma e nog volvon billigare för vad jag fattat behöver man inte byta lika möe på dom tongue

är nog tvärtom :S



jag skulle valt saaben lätt !

mycket skönare att åka, frächare, går bättre ( både orginal och med chip )

o måste man ha bakhjulsdrift för att kunna sladda, så kan man helt enkelt inte hantera en handbroms smile



Saaben Utan tvekan

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

8 883 Inlägg
2 mars 2007
#39
Xuri skrev:
ska man trimma e nog volvon billigare för vad jag fattat behöver man inte byta lika möe på dom tongue Men orginal är ju 940 ltt hur tråkiga som helst  visst de är fin komfort i dom men inte någon direkt körglädje när de känns som om bilen ska gå rakt fram i varve kurva som man tar lite fortare..940 ltt är  nog betydligt billigare i försäkring jämnfört med cse för ltt och gl modellen klassas likadant .. de är ett ingrep som tar 20 min för att få den till fulltrycksturbo om man så vill ..

För mig tog det ca 15-20minuter att byta från ltt till fulltryckare, så tidsmässigt är det dött lopp mellan Volvo och SAAB. Försäkringen har ju lite med vem som äger bilen och vart man bor m.m. Skulle jag köpa en 940 ltt så skulle försäkringen i mitt fall bli 22kr dyrare på SAABen, vilket jag kan leva med.

Sedan att man kan få SAABen från original 170hk till 244hk/453 Nm för ca 7000:- , Styrbox, magnetventil 2 saker som måste bytas, är inte dyrt om man räknar per hk.

Båda bilarna har för och nackdelar, man får helt enket provköra båda för att få sig en uppfattning om vilken man vill ha.

Du kan få testa min wink
Senast redigerat av Hamilton (2 mars 2007)

Fotograf på tierpidag.se

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
4 mars 2007
Trådstartare
#40
940 är väl lättare att meka??? har ju en 740 gl nu i 3-4år:P men nyfiken på saab:P



Sök