3500
Sök

Debatt: Nya förslaget - Förbjud alla gamla dieselbilar byggda före 2011

2 924 Inlägg
10 februari 2015
Trådstartare
#1
Ja, vad säger ni om detta då? yikes

http://www.bytbil.com/nyheter/jvgnpkyg/?cmpid=37

Visserligen i Paris men svenska Transportstyrelsen betvivlar jag inte ligga på latsidan att hänga på... roll

~ Life is short, have FUN! ~

198 Inlägg
10 februari 2015
#2
Artikeln är ju något knapphändig men det jag reagerade mest på är att de stoppade i stort sett all form av varutransporter och kollektivtrafik (utom tunnelbana/tåg/spårvagn) dagtid från och med i sommar. Det bör vara ett större problem än privatbilismen för de som bor i Paris.

8 883 Inlägg
10 februari 2015
#3
peegee skrev:
Ja, vad säger ni om detta då? yikes

http://www.bytbil.com/nyheter/jvgnpkyg/?cmpid=37

Visserligen i Paris men svenska Transportstyrelsen betvivlar jag inte ligga på latsidan att hänga på... roll

Vi har ju redan miljözoner i Sverige sedan länge ( iofs för tunga fordon) så det här är inget nytt.
Men att gå så långt som till 2011 som modellår skulle nog inte fungera här.

Fotograf på tierpidag.se

huh?
10 427 Inlägg
10 februari 2015
#4
Ptja, det är väl rätt så smart om man vill ha bättre luft i större städer. Risken är väl större att man helt förbjuder dubbdäck i större städer i Sverige.. men sen lär man väl börja skylla på något annat. tongue

Är ju inte säkert att man har samma skattesystem i Frankrike som i Sverige där vi straffar äldre dieselfordon med högre fordonsskatt.


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
10 februari 2015
#5
MP med svenska staten i spetsen lär redan ha detta förslag uppe på anslagstavlan.....

Nöjeskör närproducerat

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 februari 2015
#7
Har ingen källa men är inte detta redan verklighet i Dieselmercans Mecka, Berlin? Eller bara rykten?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Of World
3 369 Inlägg
10 februari 2015
#8
DiwraZ skrev:
Har ingen källa men är inte detta redan verklighet i Dieselmercans Mecka, Berlin? Eller bara rykten?

nja halvt, man får montera nån sorts filter (partilkelfilter?) i gamla dieselbilar sen får man ha ett grönt klistermärke på rutan..

fick själv nästan böter för att jag var där med min gamla Opel Vectra Diesel -97..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

2 924 Inlägg
10 februari 2015
Trådstartare
#9
På AB stod lite mer:
http://www.aftonbladet.se/motorista/article20294651.ab

Fordonskattehöjningen nyligen var nog bara en i raden och det är väl det sättet men tar till här i Sverige i 1a hand...

~ Life is short, have FUN! ~

377 Inlägg
10 februari 2015
#10
Förbjud på vetja, inte mig emot.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 februari 2015
#11
opel_vectra_gts skrev:
DiwraZ skrev:
Har ingen källa men är inte detta redan verklighet i Dieselmercans Mecka, Berlin? Eller bara rykten?

nja halvt, man får montera nån sorts filter (partilkelfilter?) i gamla dieselbilar sen får man ha ett grönt klistermärke på rutan..

fick själv nästan böter för att jag var där med min gamla Opel Vectra Diesel -97..

Ok. Då är jag upplyst

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Of World
3 369 Inlägg
10 februari 2015
#12
DiwraZ skrev:
opel_vectra_gts skrev:
DiwraZ skrev:
Har ingen källa men är inte detta redan verklighet i Dieselmercans Mecka, Berlin? Eller bara rykten?

nja halvt, man får montera nån sorts filter (partilkelfilter?) i gamla dieselbilar sen får man ha ett grönt klistermärke på rutan..

fick själv nästan böter för att jag var där med min gamla Opel Vectra Diesel -97..

Ok. Då är jag upplyst

gör man inte det så lär man ju få skroten bilen antar jag.

en sådan operation kostar 2500 Euro (ca 30 000kr?) jag vet av erfarenhet från min kusin som åkte på detta på sin  arbetsbil (fort Transit skåp -07)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 februari 2015
#13
opel_vectra_gts skrev:
DiwraZ skrev:
opel_vectra_gts skrev:
nja halvt, man får montera nån sorts filter (partilkelfilter?) i gamla dieselbilar sen får man ha ett grönt klistermärke på rutan..

fick själv nästan böter för att jag var där med min gamla Opel Vectra Diesel -97..

Ok. Då är jag upplyst

gör man inte det så lär man ju få skroten bilen antar jag.

en sådan operation kostar 2500 Euro (ca 30 000kr?) jag vet av erfarenhet från min kusin som åkte på detta på sin  arbetsbil (fort Transit skåp -07)

Trevlig kostnad. Antar att man dessutom MÅSTE lämna bort arbetet...

Edit: Euro står väl i 9.50 kr knappt
Senast redigerat av DiwraZ (10 februari 2015)

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Of World
3 369 Inlägg
10 februari 2015
#14
DiwraZ skrev:
opel_vectra_gts skrev:
DiwraZ skrev:

Ok. Då är jag upplyst

gör man inte det så lär man ju få skroten bilen antar jag.

en sådan operation kostar 2500 Euro (ca 30 000kr?) jag vet av erfarenhet från min kusin som åkte på detta på sin  arbetsbil (fort Transit skåp -07)

Trevlig kostnad. Antar att man dessutom MÅSTE lämna bort arbetet...

Edit: Euro står väl i 9.50 kr knappt

Om man måste eller ej kan jag inte säga men just han lämna ju in den förstås

Det kommer säkert något liknande här ochså. fast jag undrar då hur det blir med bilar med redan monterad partikelfilter från år -04? (Min golf TDI te.x)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Muttley
10 februari 2015
#15
Låter underbart, vi borde ju ha någon form av strikta krav för lastbilstrafiken även i sverige där de gäller alla som kommer hit.  Jag köper gärna en miljövänlig bil.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 februari 2015
#16
opel_vectra_gts skrev:
DiwraZ skrev:
opel_vectra_gts skrev:

gör man inte det så lär man ju få skroten bilen antar jag.

en sådan operation kostar 2500 Euro (ca 30 000kr?) jag vet av erfarenhet från min kusin som åkte på detta på sin  arbetsbil (fort Transit skåp -07)

Trevlig kostnad. Antar att man dessutom MÅSTE lämna bort arbetet...

Edit: Euro står väl i 9.50 kr knappt

Om man måste eller ej kan jag inte säga men just han lämna ju in den förstås

Det kommer säkert något liknande här ochså. fast jag undrar då hur det blir med bilar med redan monterad partikelfilter från år -04? (Min golf TDI te.x)

Alla dom som äger veterandiesel (jag bland andra) kommer ju bli lite smågriniga då dessa bilar i dagsläget värderas i sin vikt i guld. Om dessa miljöfascistoida idéer får gehör kommer dessa bilar bil värdelösa över en natt. Men det är väl ingensom bryr sig utöver denna lilla skara ägare

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Avstängd
10 388 Inlägg
10 februari 2015
#17
peegee skrev:
På AB stod lite mer:
http://www.aftonbladet.se/motorista/article20294651.ab

Fordonskattehöjningen nyligen var nog bara en i raden och det är väl det sättet men tar till här i Sverige i 1a hand...

Tycker nog att som moderator bör man kanske veta vad man häver ur sig (speciellt i en så infekterad fråga som fordonsskatten). Läs på om vad senaste höjningen av fordonsskatten var för/till.
Senast redigerat av it_mutt (10 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
10 februari 2015
#18
tkd_rille skrev:
Låter underbart, vi borde ju ha någon form av strikta krav för lastbilstrafiken även i sverige där de gäller alla som kommer hit.  Jag köper gärna en miljövänlig bil.

köper du en åt mig med..  har då fan inte råd att köpa en ny bil.  ska man straffas för att man inte har råd att köpa den rätta bilen.

med 5000mil om året på ena bilen så är diesel det vättigaste valet
hade jag haft råd hade jag säkert låtit bli att åka en gammal d5 från 2002 men har man inte ekonomin till det så är det som det är man får gilla läget köra gammalt

om dom ska förbjuda bilarna får dom helt enkelt köpa bilarna för en summa man kan köpa en ny mijöriktig bil annars är det bara urbota korkat

Kör fort så hinner inget hända...

Muttley
10 februari 2015
#19
Growe skrev:
tkd_rille skrev:
Låter underbart, vi borde ju ha någon form av strikta krav för lastbilstrafiken även i sverige där de gäller alla som kommer hit.  Jag köper gärna en miljövänlig bil.

köper du en åt mig med..  har då fan inte råd att köpa en ny bil.  ska man straffas för att man inte har råd att köpa den rätta bilen.

med 5000mil om året på ena bilen så är diesel det vättigaste valet
hade jag haft råd hade jag säkert låtit bli att åka en gammal d5 från 2002 men har man inte ekonomin till det så är det som det är man får gilla läget köra gammalt

om dom ska förbjuda bilarna får dom helt enkelt köpa bilarna för en summa man kan köpa en ny mijöriktig bil annars är det bara urbota korkat

Men du har råd med 3 bilar. Köper du dessutom en gasbil så blir skatten enbart runt 360 kr.

Någonstans måste de börjas.  I Sverige lär de väl dröja väldigt länge. Men vi kan ju börja med lastbilar åtminstone.  Varför ska polska, rumänska, ungerska gamla dragare få komma in och inte ha några krav på avgaskrav överhuvudtaget när svenska åkare har betydligt högre krav?

Avstängd
10 388 Inlägg
10 februari 2015
#20
DiwraZ skrev:
opel_vectra_gts skrev:
DiwraZ skrev:

Trevlig kostnad. Antar att man dessutom MÅSTE lämna bort arbetet...

Edit: Euro står väl i 9.50 kr knappt

Om man måste eller ej kan jag inte säga men just han lämna ju in den förstås

Det kommer säkert något liknande här ochså. fast jag undrar då hur det blir med bilar med redan monterad partikelfilter från år -04? (Min golf TDI te.x)

Alla dom som äger veterandiesel (jag bland andra) kommer ju bli lite smågriniga då dessa bilar i dagsläget värderas i sin vikt i guld. Om dessa miljöfascistoida idéer får gehör kommer dessa bilar bil värdelösa över en natt. Men det är väl ingensom bryr sig utöver denna lilla skara ägare

Fast, värderas dessa verkligen med sin vikt i guld i storstäderna? I städer som STHLM, GBG, Malmö, Uppsala o Västerås? (Dessa är väl våra fem största).

Anledningen till att jag undrar är då förslaget gäller just en storstad/huvudstad. Att de är värda sin vikt i guld ute på landsbygden förändras ju då inte (långt ifrån lika mycket åtminstone) av ett förslag av denna typ.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök