tkd_rille skrev:
Growe skrev:
tkd_rille skrev:
Låter underbart, vi borde ju ha någon form av strikta krav för lastbilstrafiken även i sverige där de gäller alla som kommer hit. Jag köper gärna en miljövänlig bil.
köper du en åt mig med.. har då fan inte råd att köpa en ny bil. ska man straffas för att man inte har råd att köpa den rätta bilen.
med 5000mil om året på ena bilen så är diesel det vättigaste valet
hade jag haft råd hade jag säkert låtit bli att åka en gammal d5 från 2002 men har man inte ekonomin till det så är det som det är man får gilla läget köra gammalt
om dom ska förbjuda bilarna får dom helt enkelt köpa bilarna för en summa man kan köpa en ny mijöriktig bil annars är det bara urbota korkat
Men du har råd med 3 bilar. Köper du dessutom en gasbil så blir skatten enbart runt 360 kr.
Någonstans måste de börjas. I Sverige lär de väl dröja väldigt länge. Men vi kan ju börja med lastbilar åtminstone. Varför ska polska, rumänska, ungerska gamla dragare få komma in och inte ha några krav på avgaskrav överhuvudtaget när svenska åkare har betydligt högre krav?
så om jag säljer mina bilar menar du att jag har råd med 2st bilar som går på gas?
skulle inte tro det.. en Seat Arosa som är värd kanske 10K
en v70N med över 30K på mätaren som kanske på sin höjd är värd 30K (som har kostat mig 5K i inköp)
en 850turbo från 1994 med 25K på mätaren och ner riven motor.. vart och i vilken värd har jag råd att köpa 2st gasbilar eller nyare bilar? varav ena ska rulla minst 5000mil om året?
även om skatten är över 7K på v70n så lönar det sig mot att åka något som är lika säkert som går på bensin och har lägre skatt.
lite det som är problemet att har man inte råd så straffas man inte bara dubbelt utan mångdubbelt så hårt som en som kan åka och köpa en ny bil.
skulle vara skoj att försöka få ett lån på en bil när jag berättar att jag är timanställd jobbar under 200dagar om året. och har en lön som är som en berg och dalbana. arbetslös 2månader varje sommar osv.
man är fuckad nu har jag inte skit dåligt ställt men skulle aldrig kunna ha en kostnad varje månad som måste betalas. idag ställer jag av bilarna dom 2 som är i trafik och min kostnad blir 0kr
har man en bil på lån/lesing/förmånsbil har man den fasta kostnaden varje månad.
så det lönar sig helt enkelt inte om man inte har tillräckligt gott ställt.
har räknat såååå många gånger på det och det går inte för oss att köpa en nyare bil.
Men har man ingen verklighets uppfattning och gillar att banken äger allt man har och man skiter i att man blir röv kn*llad den dagen man står utan jobb så är det valfritt
men det fungerar inte för mig. och garanaterat många där till.
så man har helt enkelt inget val.