2714
Sök

Debatt: Nya förslaget - Förbjud alla gamla dieselbilar byggda före 2011

56 Inlägg
10 februari 2015
#21
it_mutt skrev:
peegee skrev:
På AB stod lite mer:
http://www.aftonbladet.se/motorista/article20294651.ab

Fordonskattehöjningen nyligen var nog bara en i raden och det är väl det sättet men tar till här i Sverige i 1a hand...

Tycker nog att som moderator bör man kanske veta vad man häver ur sig (speciellt i en så infekterad fråga som fordonsskatten). Läs på om vad senaste höjningen av fordonsskatten var för/till.

fast nu skrev han väl inte som Moderator?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 februari 2015
#22
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
opel_vectra_gts skrev:

Om man måste eller ej kan jag inte säga men just han lämna ju in den förstås

Det kommer säkert något liknande här ochså. fast jag undrar då hur det blir med bilar med redan monterad partikelfilter från år -04? (Min golf TDI te.x)

Alla dom som äger veterandiesel (jag bland andra) kommer ju bli lite smågriniga då dessa bilar i dagsläget värderas i sin vikt i guld. Om dessa miljöfascistoida idéer får gehör kommer dessa bilar bil värdelösa över en natt. Men det är väl ingensom bryr sig utöver denna lilla skara ägare

Fast, värderas dessa verkligen med sin vikt i guld i storstäderna? I städer som STHLM, GBG, Malmö, Uppsala o Västerås? (Dessa är väl våra fem största).

Anledningen till att jag undrar är då förslaget gäller just en storstad/huvudstad. Att de är värda sin vikt i guld ute på landsbygden förändras ju då inte (långt ifrån lika mycket åtminstone) av ett förslag av denna typ.

Nej det är nog riktigt att w123/124 och golf/jetta diesel inte är det hetaste varesig på Stureplan eller Avenyn, eller för den delen kranskommunerna därikring. Men i förlängningen med miljöfascistoida krafter så kommer snart dessa klenoder va ett minne blott.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 februari 2015
#23
it_mutt skrev:
peegee skrev:
På AB stod lite mer:
http://www.aftonbladet.se/motorista/article20294651.ab

Fordonskattehöjningen nyligen var nog bara en i raden och det är väl det sättet men tar till här i Sverige i 1a hand...

Tycker nog att som moderator bör man kanske veta vad man häver ur sig (speciellt i en så infekterad fråga som fordonsskatten). Läs på om vad senaste höjningen av fordonsskatten var för/till.

Du tror alltså blindt vad politiker försöker tuta i allmänheten? Att använda snygga svepskäl till obekväma beslut får man väl lära sig första dagen i politikerskolan. Man kan bara hoppas att några av slantarna mot förmodan verkligen går till NÅGOT vettigt.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
10 februari 2015
#24
Paris och Frankrike har bra mycket större problem än några få dieselbilar...

Nöjeskör närproducerat

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 februari 2015
#25
_Blue_Speed_ skrev:
Paris och Frankrike har bra mycket större problem än några få dieselbilar...

Hur menar du nu?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

och Dupont
581 Inlägg
10 februari 2015
#26
Hmm, överväger nu att ställa undan D5:an nästa vecka å åka traktor te jobbet. Går ju mycket långsammare så måste ju både dra och släppa ut mindre....
Eller hur var det där nu igen. roll

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Avstängd
10 388 Inlägg
10 februari 2015
#27
tomas3 skrev:
it_mutt skrev:
peegee skrev:
På AB stod lite mer:
http://www.aftonbladet.se/motorista/article20294651.ab

Fordonskattehöjningen nyligen var nog bara en i raden och det är väl det sättet men tar till här i Sverige i 1a hand...

Tycker nog att som moderator bör man kanske veta vad man häver ur sig (speciellt i en så infekterad fråga som fordonsskatten). Läs på om vad senaste höjningen av fordonsskatten var för/till.

fast nu skrev han väl inte som Moderator?

Inte? Utan som? Och hur ska någon, förutom TS själv, kunna veta det med säkerhet? Är du moderator så är du. Vill du skriva något som inte blir sammankopplat med ditt "moderatorskap", så får du nog göra det under annat nick.


DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:

Alla dom som äger veterandiesel (jag bland andra) kommer ju bli lite smågriniga då dessa bilar i dagsläget värderas i sin vikt i guld. Om dessa miljöfascistoida idéer får gehör kommer dessa bilar bil värdelösa över en natt. Men det är väl ingensom bryr sig utöver denna lilla skara ägare

Fast, värderas dessa verkligen med sin vikt i guld i storstäderna? I städer som STHLM, GBG, Malmö, Uppsala o Västerås? (Dessa är väl våra fem största).

Anledningen till att jag undrar är då förslaget gäller just en storstad/huvudstad. Att de är värda sin vikt i guld ute på landsbygden förändras ju då inte (långt ifrån lika mycket åtminstone) av ett förslag av denna typ.

Nej det är nog riktigt att w123/124 och golf/jetta diesel inte är det hetaste varesig på Stureplan eller Avenyn, eller för den delen kranskommunerna därikring. Men i förlängningen med miljöfascistoida krafter så kommer snart dessa klenoder va ett minne blott.

Jag har genuint ingen koll på värdet av "gamla dieslar", därav min undran. Men då var det lite som jag trodde.

Men ja, givetvis blir det en följd av det på längre sikt. Personligen skulle jag inte se något problem i att den generella vagnsparken i landet uppdaterades något när det gäller snittålder. Med det då givetvis inte sagt att jag inte tycker att folk ska få ha sina veteran/entusiastbilar givetvis.

DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
peegee skrev:
På AB stod lite mer:
http://www.aftonbladet.se/motorista/article20294651.ab

Fordonskattehöjningen nyligen var nog bara en i raden och det är väl det sättet men tar till här i Sverige i 1a hand...

Tycker nog att som moderator bör man kanske veta vad man häver ur sig (speciellt i en så infekterad fråga som fordonsskatten). Läs på om vad senaste höjningen av fordonsskatten var för/till.

Du tror alltså blindt vad politiker försöker tuta i allmänheten? Att använda snygga svepskäl till obekväma beslut får man väl lära sig första dagen i politikerskolan. Man kan bara hoppas att några av slantarna mot förmodan verkligen går till NÅGOT vettigt.

Med tanke på att man uttalat sagt; vi ska göra en skolsatsning av dessa anledningar, och vi kommer finansiera det genom att höja fordonsskatten. Så ja, jag ser ingen anledning att tvivla på det.

Av någon anledning har jag fått för mig att du är gammal nog att inse att staten totalt skiter i om "du", "jag" eller "Anders Bengtsson i Rakvattnet" blir griniga över att de höjer fordonsskatten. Därför bäddas inte det in i någon fin förpackning, utan det sägs helt enkelt "vi vill ha bort gammal bråte från vägarna". Det har redan sagts och kommer sägas igen (inte ordagrant dock). Man bäddar inte heller in skattehöjningar på ex,vis drivmedel. Så -varför- inbillar du dig att man just denna gång skulle göra det?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
10 februari 2015
#28
DiwraZ skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Paris och Frankrike har bra mycket större problem än några få dieselbilar...

Hur menar du nu?

Vilket även Sverige har.

Tja...hände ju en inte allt för trevlig sak där för några veckor sedan tex.. Men det kanske är glömt.

it_mutt skrev:
Med tanke på att man uttalat sagt; vi ska göra en skolsatsning av dessa anledningar, och vi kommer finansiera det genom att höja fordonsskatten. Så ja, jag ser ingen anledning att tvivla på det.

Av någon anledning har jag fått för mig att du är gammal nog att inse att staten totalt skiter i om "du", "jag" eller "Anders Bengtsson i Rakvattnet" blir griniga över att de höjer fordonsskatten. Därför bäddas inte det in i någon fin förpackning, utan det sägs helt enkelt "vi vill ha bort gammal bråte från vägarna". Det har redan sagts och kommer sägas igen (inte ordagrant dock). Man bäddar inte heller in skattehöjningar på ex,vis drivmedel. Så -varför- inbillar du dig att man just denna gång skulle göra det?

Snälla nån, ta av dig skyddsglasögonen.
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (10 februari 2015)

Nöjeskör närproducerat

Avstängd
10 388 Inlägg
10 februari 2015
#29
_Blue_Speed_ skrev:
DiwraZ skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Paris och Frankrike har bra mycket större problem än några få dieselbilar...

Hur menar du nu?

Tja...hände ju en inte allt för trevlig sak där för några veckor sedan tex.. Men det kanske är glömt.

it_mutt skrev:
Med tanke på att man uttalat sagt; vi ska göra en skolsatsning av dessa anledningar, och vi kommer finansiera det genom att höja fordonsskatten. Så ja, jag ser ingen anledning att tvivla på det.

Av någon anledning har jag fått för mig att du är gammal nog att inse att staten totalt skiter i om "du", "jag" eller "Anders Bengtsson i Rakvattnet" blir griniga över att de höjer fordonsskatten. Därför bäddas inte det in i någon fin förpackning, utan det sägs helt enkelt "vi vill ha bort gammal bråte från vägarna". Det har redan sagts och kommer sägas igen (inte ordagrant dock). Man bäddar inte heller in skattehöjningar på ex,vis drivmedel. Så -varför- inbillar du dig att man just denna gång skulle göra det?

Snälla nån, ta av dig skyddsglasögonen.

Snälla nån, håll bara käften.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 februari 2015
#30
it_mutt skrev:
tomas3 skrev:
it_mutt skrev:
peegee skrev:
På AB stod lite mer:
http://www.aftonbladet.se/motorista/article20294651.ab

Fordonskattehöjningen nyligen var nog bara en i raden och det är väl det sättet men tar till här i Sverige i 1a hand...

Tycker nog att som moderator bör man kanske veta vad man häver ur sig (speciellt i en så infekterad fråga som fordonsskatten). Läs på om vad senaste höjningen av fordonsskatten var för/till.

fast nu skrev han väl inte som Moderator?

Inte? Utan som? Och hur ska någon, förutom TS själv, kunna veta det med säkerhet? Är du moderator så är du. Vill du skriva något som inte blir sammankopplat med ditt "moderatorskap", så får du nog göra det under annat nick.


DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
Alla dom som äger veterandiesel (jag bland andra) kommer ju bli lite smågriniga då dessa bilar i dagsläget värderas i sin vikt i guld. Om dessa miljöfascistoida idéer får gehör kommer dessa bilar bil värdelösa över en natt. Men det är väl ingensom bryr sig utöver denna lilla skara ägare

Fast, värderas dessa verkligen med sin vikt i guld i storstäderna? I städer som STHLM, GBG, Malmö, Uppsala o Västerås? (Dessa är väl våra fem största).

Anledningen till att jag undrar är då förslaget gäller just en storstad/huvudstad. Att de är värda sin vikt i guld ute på landsbygden förändras ju då inte (långt ifrån lika mycket åtminstone) av ett förslag av denna typ.

Nej det är nog riktigt att w123/124 och golf/jetta diesel inte är det hetaste varesig på Stureplan eller Avenyn, eller för den delen kranskommunerna därikring. Men i förlängningen med miljöfascistoida krafter så kommer snart dessa klenoder va ett minne blott.

Jag har genuint ingen koll på värdet av "gamla dieslar", därav min undran. Men då var det lite som jag trodde.

Men ja, givetvis blir det en följd av det på längre sikt. Personligen skulle jag inte se något problem i att den generella vagnsparken i landet uppdaterades något när det gäller snittålder. Med det då givetvis inte sagt att jag inte tycker att folk ska få ha sina veteran/entusiastbilar givetvis.

DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:

Tycker nog att som moderator bör man kanske veta vad man häver ur sig (speciellt i en så infekterad fråga som fordonsskatten). Läs på om vad senaste höjningen av fordonsskatten var för/till.

Du tror alltså blindt vad politiker försöker tuta i allmänheten? Att använda snygga svepskäl till obekväma beslut får man väl lära sig första dagen i politikerskolan. Man kan bara hoppas att några av slantarna mot förmodan verkligen går till NÅGOT vettigt.

Med tanke på att man uttalat sagt; vi ska göra en skolsatsning av dessa anledningar, och vi kommer finansiera det genom att höja fordonsskatten. Så ja, jag ser ingen anledning att tvivla på det.

Av någon anledning har jag fått för mig att du är gammal nog att inse att staten totalt skiter i om "du", "jag" eller "Anders Bengtsson i Rakvattnet" blir griniga över att de höjer fordonsskatten. Därför bäddas inte det in i någon fin förpackning, utan det sägs helt enkelt "vi vill ha bort gammal bråte från vägarna". Det har redan sagts och kommer sägas igen (inte ordagrant dock). Man bäddar inte heller in skattehöjningar på ex,vis drivmedel. Så -varför- inbillar du dig att man just denna gång skulle göra det?

Jag fullt på det klara med att man inte ser till enskilda individer eller små intressegrupper. Det kan/ska man ej göra, men... Jag tror ändå inte att skolan kommer att gynnas fullt ut av alla kronor som kommer av skattehöjningen. Även om politikerna vill folkets bästa så kommer räknenissarna och andra klent begåvade byråkrater blanda bort korten i vanlig ordning. Därför är jag skeptisk till politikers mål och löften

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Avstängd
10 388 Inlägg
10 februari 2015
#31
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
tomas3 skrev:
it_mutt skrev:
peegee skrev:
På AB stod lite mer:
http://www.aftonbladet.se/motorista/article20294651.ab

Fordonskattehöjningen nyligen var nog bara en i raden och det är väl det sättet men tar till här i Sverige i 1a hand...

Tycker nog att som moderator bör man kanske veta vad man häver ur sig (speciellt i en så infekterad fråga som fordonsskatten). Läs på om vad senaste höjningen av fordonsskatten var för/till.

fast nu skrev han väl inte som Moderator?

Inte? Utan som? Och hur ska någon, förutom TS själv, kunna veta det med säkerhet? Är du moderator så är du. Vill du skriva något som inte blir sammankopplat med ditt "moderatorskap", så får du nog göra det under annat nick.


DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
Alla dom som äger veterandiesel (jag bland andra) kommer ju bli lite smågriniga då dessa bilar i dagsläget värderas i sin vikt i guld. Om dessa miljöfascistoida idéer får gehör kommer dessa bilar bil värdelösa över en natt. Men det är väl ingensom bryr sig utöver denna lilla skara ägare

Fast, värderas dessa verkligen med sin vikt i guld i storstäderna? I städer som STHLM, GBG, Malmö, Uppsala o Västerås? (Dessa är väl våra fem största).

Anledningen till att jag undrar är då förslaget gäller just en storstad/huvudstad. Att de är värda sin vikt i guld ute på landsbygden förändras ju då inte (långt ifrån lika mycket åtminstone) av ett förslag av denna typ.

Nej det är nog riktigt att w123/124 och golf/jetta diesel inte är det hetaste varesig på Stureplan eller Avenyn, eller för den delen kranskommunerna därikring. Men i förlängningen med miljöfascistoida krafter så kommer snart dessa klenoder va ett minne blott.

Jag har genuint ingen koll på värdet av "gamla dieslar", därav min undran. Men då var det lite som jag trodde.

Men ja, givetvis blir det en följd av det på längre sikt. Personligen skulle jag inte se något problem i att den generella vagnsparken i landet uppdaterades något när det gäller snittålder. Med det då givetvis inte sagt att jag inte tycker att folk ska få ha sina veteran/entusiastbilar givetvis.

DiwraZ skrev:

Du tror alltså blindt vad politiker försöker tuta i allmänheten? Att använda snygga svepskäl till obekväma beslut får man väl lära sig första dagen i politikerskolan. Man kan bara hoppas att några av slantarna mot förmodan verkligen går till NÅGOT vettigt.

Med tanke på att man uttalat sagt; vi ska göra en skolsatsning av dessa anledningar, och vi kommer finansiera det genom att höja fordonsskatten. Så ja, jag ser ingen anledning att tvivla på det.

Av någon anledning har jag fått för mig att du är gammal nog att inse att staten totalt skiter i om "du", "jag" eller "Anders Bengtsson i Rakvattnet" blir griniga över att de höjer fordonsskatten. Därför bäddas inte det in i någon fin förpackning, utan det sägs helt enkelt "vi vill ha bort gammal bråte från vägarna". Det har redan sagts och kommer sägas igen (inte ordagrant dock). Man bäddar inte heller in skattehöjningar på ex,vis drivmedel. Så -varför- inbillar du dig att man just denna gång skulle göra det?

Jag fullt på det klara med att man inte ser till enskilda individer eller små intressegrupper. Det kan/ska man ej göra, men... Jag tror ändå inte att skolan kommer att gynnas fullt ut av alla kronor som kommer av skattehöjningen. Även om politikerna vill folkets bästa så kommer räknenissarna och andra klent begåvade byråkrater blanda bort korten i vanlig ordning. Därför är jag skeptisk till politikers mål och löften

Saken är ju att höjningen är permanent, det handlar ju inte om att "just bara i år kommer vi ta ut XX% extra". Så nej, i det långa loppet tror jag inte heller att varenda krona kommer gå till skolan (det skulle rent av förvåna mig om så var fallet). Däremot var det ju trots allt vad som sas vara anledningen till höjningen -just nu-.

Sen är det givetvis mycket möjligt att det längre fram hade blivit en höjning iaf. Om så hade varit fallet, och det "som vanligt" handlade om miljön, tror jag dock att man påpekat detta i "vanlig ordning".

Säga vad man vill om staten, men de hymlar generellt inte om varför de vill plocka ut mer pengar ur fordonsägarna.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

56 Inlägg
10 februari 2015
#32
it_mutt skrev:
Inte? Utan som? Och hur ska någon, förutom TS själv, kunna veta det med säkerhet? Är du moderator så är du. Vill du skriva något som inte blir sammankopplat med ditt "moderatorskap", så får du nog göra det under annat nick.

såg inte att han tillrättavisade någon, gav varning eller någonting överhuvudtaget för att jag skulle ta honom som moderator i det inlägget.. Sorry, men visste inte att han borde kunna allt. Han är ju trots allt moderator.... tomte

Edit, fast de var ju en jävla tur att du var här som kunde påpeka att han var moderator och således borde kunna allt:)
Senast redigerat av tomas3 (10 februari 2015)

Avstängd
10 388 Inlägg
10 februari 2015
#33
tomas3 skrev:
it_mutt skrev:
Inte? Utan som? Och hur ska någon, förutom TS själv, kunna veta det med säkerhet? Är du moderator så är du. Vill du skriva något som inte blir sammankopplat med ditt "moderatorskap", så får du nog göra det under annat nick.

såg inte att han tillrättavisade någon, gav varning eller någonting överhuvudtaget för att jag skulle ta honom som moderator i det inlägget.. Sorry, men visste inte att han borde kunna allt. Han är ju trots allt moderator.... tomte

Edit, fast de var ju en jävla tur att du var här som kunde påpeka att han var moderator och således borde kunna allt:)

Borde kunna allt? Det har ju varken jag eller någon annan påstått att TS ska kunna heller. Om du nu inte är läskunnig så vet jag inte riktigt om du hör hemma på ett textbaserat forum alls faktiskt.

Men uppenbarligen är min kritik, som inte ens är riktad till dig, svår för dig att förstå. Så vi lämnar det där, det blir så bra så.
Senast redigerat av it_mutt (10 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 februari 2015
#34
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
tomas3 skrev:
it_mutt skrev:
peegee skrev:
På AB stod lite mer:
http://www.aftonbladet.se/motorista/article20294651.ab

Fordonskattehöjningen nyligen var nog bara en i raden och det är väl det sättet men tar till här i Sverige i 1a hand...

Tycker nog att som moderator bör man kanske veta vad man häver ur sig (speciellt i en så infekterad fråga som fordonsskatten). Läs på om vad senaste höjningen av fordonsskatten var för/till.

fast nu skrev han väl inte som Moderator?

Inte? Utan som? Och hur ska någon, förutom TS själv, kunna veta det med säkerhet? Är du moderator så är du. Vill du skriva något som inte blir sammankopplat med ditt "moderatorskap", så får du nog göra det under annat nick.


DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
Alla dom som äger veterandiesel (jag bland andra) kommer ju bli lite smågriniga då dessa bilar i dagsläget värderas i sin vikt i guld. Om dessa miljöfascistoida idéer får gehör kommer dessa bilar bil värdelösa över en natt. Men det är väl ingensom bryr sig utöver denna lilla skara ägare

Fast, värderas dessa verkligen med sin vikt i guld i storstäderna? I städer som STHLM, GBG, Malmö, Uppsala o Västerås? (Dessa är väl våra fem största).

Anledningen till att jag undrar är då förslaget gäller just en storstad/huvudstad. Att de är värda sin vikt i guld ute på landsbygden förändras ju då inte (långt ifrån lika mycket åtminstone) av ett förslag av denna typ.

Nej det är nog riktigt att w123/124 och golf/jetta diesel inte är det hetaste varesig på Stureplan eller Avenyn, eller för den delen kranskommunerna därikring. Men i förlängningen med miljöfascistoida krafter så kommer snart dessa klenoder va ett minne blott.

Jag har genuint ingen koll på värdet av "gamla dieslar", därav min undran. Men då var det lite som jag trodde.

Men ja, givetvis blir det en följd av det på längre sikt. Personligen skulle jag inte se något problem i att den generella vagnsparken i landet uppdaterades något när det gäller snittålder. Med det då givetvis inte sagt att jag inte tycker att folk ska få ha sina veteran/entusiastbilar givetvis.


Med tanke på att man uttalat sagt; vi ska göra en skolsatsning av dessa anledningar, och vi kommer finansiera det genom att höja fordonsskatten. Så ja, jag ser ingen anledning att tvivla på det.

Av någon anledning har jag fått för mig att du är gammal nog att inse att staten totalt skiter i om "du", "jag" eller "Anders Bengtsson i Rakvattnet" blir griniga över att de höjer fordonsskatten. Därför bäddas inte det in i någon fin förpackning, utan det sägs helt enkelt "vi vill ha bort gammal bråte från vägarna". Det har redan sagts och kommer sägas igen (inte ordagrant dock). Man bäddar inte heller in skattehöjningar på ex,vis drivmedel. Så -varför- inbillar du dig att man just denna gång skulle göra det?

Jag fullt på det klara med att man inte ser till enskilda individer eller små intressegrupper. Det kan/ska man ej göra, men... Jag tror ändå inte att skolan kommer att gynnas fullt ut av alla kronor som kommer av skattehöjningen. Även om politikerna vill folkets bästa så kommer räknenissarna och andra klent begåvade byråkrater blanda bort korten i vanlig ordning. Därför är jag skeptisk till politikers mål och löften

Saken är ju att höjningen är permanent, det handlar ju inte om att "just bara i år kommer vi ta ut XX% extra". Så nej, i det långa loppet tror jag inte heller att varenda krona kommer gå till skolan (det skulle rent av förvåna mig om så var fallet). Däremot var det ju trots allt vad som sas vara anledningen till höjningen -just nu-.

Sen är det givetvis mycket möjligt att det längre fram hade blivit en höjning iaf. Om så hade varit fallet, och det "som vanligt" handlade om miljön, tror jag dock att man påpekat detta i "vanlig ordning".

Säga vad man vill om staten, men de hymlar generellt inte om varför de vill plocka ut mer pengar ur fordonsägarna.

Det enda Staten vill är att dra in skattepengar. Det gör man enklast genom att höja skatten på "de säkra korten" såsom alkohol nikotin och drivmedel. Detta är lika idiotsäkert som att pensionsförsäkra sig i vapen droger och prostitution. Lätta säkra pengar. Inget fel i det. Frågan är vad det är för filurer som förvaltar spargrisen. Det röstas ju om det med jämna mellanrum. Men fortsättningen hör hemma i en annan tråd

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 februari 2015
#35
_Blue_Speed_ skrev:
DiwraZ skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Paris och Frankrike har bra mycket större problem än några få dieselbilar...

Hur menar du nu?

Vilket även Sverige har.

Tja...hände ju en inte allt för trevlig sak där för några veckor sedan tex.. Men det kanske är glömt.

it_mutt skrev:
Med tanke på att man uttalat sagt; vi ska göra en skolsatsning av dessa anledningar, och vi kommer finansiera det genom att höja fordonsskatten. Så ja, jag ser ingen anledning att tvivla på det.

Av någon anledning har jag fått för mig att du är gammal nog att inse att staten totalt skiter i om "du", "jag" eller "Anders Bengtsson i Rakvattnet" blir griniga över att de höjer fordonsskatten. Därför bäddas inte det in i någon fin förpackning, utan det sägs helt enkelt "vi vill ha bort gammal bråte från vägarna". Det har redan sagts och kommer sägas igen (inte ordagrant dock). Man bäddar inte heller in skattehöjningar på ex,vis drivmedel. Så -varför- inbillar du dig att man just denna gång skulle göra det?

Snälla nån, ta av dig skyddsglasögonen.

Vad har religösa tokstollar med denna tråden att göra?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Avstängd
10 388 Inlägg
10 februari 2015
#36
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
Saken är ju att höjningen är permanent, det handlar ju inte om att "just bara i år kommer vi ta ut XX% extra". Så nej, i det långa loppet tror jag inte heller att varenda krona kommer gå till skolan (det skulle rent av förvåna mig om så var fallet). Däremot var det ju trots allt vad som sas vara anledningen till höjningen -just nu-.

Sen är det givetvis mycket möjligt att det längre fram hade blivit en höjning iaf. Om så hade varit fallet, och det "som vanligt" handlade om miljön, tror jag dock att man påpekat detta i "vanlig ordning".

Säga vad man vill om staten, men de hymlar generellt inte om varför de vill plocka ut mer pengar ur fordonsägarna.

Det enda Staten vill är att dra in skattepengar. Det gör man enklast genom att höja skatten på "de säkra korten" såsom alkohol nikotin och drivmedel. Detta är lika idiotsäkert som att pensionsförsäkra sig i vapen droger och prostitution. Lätta säkra pengar. Inget fel i det. Frågan är vad det är för filurer som förvaltar spargrisen. Det röstas ju om det med jämna mellanrum. Men fortsättningen hör hemma i en annan tråd

Absolut. Samtidigt blir det ju till viss del ett tveeggat svärd; om folk köper "nya" bilar, speciellt miljöbilar, så sjunker i sin tur skatteintäkterna, nya bilar har lägre bränsleförbrukning och således sjunker också skatteintäkterna där.

Men, ja, statens vilja att dra in skattepengar på "allt möjligt och lite till", får vi fortsätta diskutera vid annat tillfälle och bättre vald tråd.

-------

On Topic kan jag väl då, som inte kör diesel, tycka att 2011 kanske är lite "tight" som nedre gräns. En, enligt mitt tycke, vettigare anfallsvinkel skulle väl vara att börja längre ner och stega upp det hela över en längre period (även om det då tydligen ska stegas upp iaf). Och jag tror inte att en så "tight" nedre gräns hade fungerat alls i Sverige.

Är det någon som har koll på hur snittåldern på vagnparkerna ser ut i Frankrike vs Sverige?

Tänkte då mest på att man "alltid" hört just att Sverige ska ha en av de äldsta vagnparkerna i världen. Sanningshalten i detta spekulerar jag då inte i (och jag orkar inte googla heller wink   )
Senast redigerat av it_mutt (10 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

75 Inlägg
10 februari 2015
#37
Förhoppningsvis så kommer det väl ändras så småningom.
Så landets gamla bilpark blir nyare.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 februari 2015
#38
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
Saken är ju att höjningen är permanent, det handlar ju inte om att "just bara i år kommer vi ta ut XX% extra". Så nej, i det långa loppet tror jag inte heller att varenda krona kommer gå till skolan (det skulle rent av förvåna mig om så var fallet). Däremot var det ju trots allt vad som sas vara anledningen till höjningen -just nu-.

Sen är det givetvis mycket möjligt att det längre fram hade blivit en höjning iaf. Om så hade varit fallet, och det "som vanligt" handlade om miljön, tror jag dock att man påpekat detta i "vanlig ordning".

Säga vad man vill om staten, men de hymlar generellt inte om varför de vill plocka ut mer pengar ur fordonsägarna.

Det enda Staten vill är att dra in skattepengar. Det gör man enklast genom att höja skatten på "de säkra korten" såsom alkohol nikotin och drivmedel. Detta är lika idiotsäkert som att pensionsförsäkra sig i vapen droger och prostitution. Lätta säkra pengar. Inget fel i det. Frågan är vad det är för filurer som förvaltar spargrisen. Det röstas ju om det med jämna mellanrum. Men fortsättningen hör hemma i en annan tråd

Absolut. Samtidigt blir det ju till viss del ett tveeggat svärd; om folk köper "nya" bilar, speciellt miljöbilar, så sjunker i sin tur skatteintäkterna, nya bilar har lägre bränsleförbrukning och således sjunker också skatteintäkterna där.

Men, ja, statens vilja att dra in skattepengar på "allt möjligt och lite till", får vi fortsätta diskutera vid annat tillfälle och bättre vald tråd.

-------

On Topic kan jag väl då, som inte kör diesel, tycka att 2011 kanske är lite "tight" som nedre gräns. En, enligt mitt tycke, vettigare anfallsvinkel skulle väl vara att börja längre ner och stega upp det hela över en längre period (även om det då tydligen ska stegas upp iaf). Och jag tror inte att en så "tight" nedre gräns hade fungerat alls i Sverige.

Är det någon som har koll på hur snittåldern på vagnparkerna ser ut i Frankrike vs Sverige?

Tänkte då mest på att man "alltid" hört just att Sverige ska ha en av de äldsta vagnparkerna i världen. Sanningshalten i detta spekulerar jag då inte i (och jag orkar inte googla heller wink   )

Om folk måste handla nya bilar med jämna mellanrum så kommer det börja rulla i stora MOMSpengar så den ekvationen är det inget fel på

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Meldem
117 Inlägg
11 februari 2015
#39
Jag misstänker att fransoserna ska införa samma system som i tyskland för att begränsa luftföroreningar. Storstäderna i tyskland tillåter i princip bara gröna miljödekaler, och för det krävs (lite förenklat) en nästan helt ny dieselbil eller bensindriven bil med katalysator. Mao, bolmande 2-takts-Trabanter och risiga gamla dieselmercor går helt bort.

Diskussioner har funnits länge i Tyskland om den succesivt ökande begränsningen av dieselbilar, så det kom inte som någon chock när väl begränsingarna stegvis ökade från RÖD dekal -> GUL -> och nu GRÖN. De flesta bilägare äger inte sin bil längre än några få år, så de hade egentligen gott om tid på sig att planera och investera i andra biltyper lagom till begränsningarna infördes.

Umweltzonen gäller främst storstäder och inte regioner utanför staden, karta: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … nd.svg.png . Motormännens sammanfattning inför tysklandsresan: https://www.motormannen.se/resan/bila-i … iljozoner/ .

Fri fart för ett fritt folk!
14 534 Inlägg
11 februari 2015
#40
tkd_rille skrev:
Growe skrev:
tkd_rille skrev:
Låter underbart, vi borde ju ha någon form av strikta krav för lastbilstrafiken även i sverige där de gäller alla som kommer hit.  Jag köper gärna en miljövänlig bil.

köper du en åt mig med..  har då fan inte råd att köpa en ny bil.  ska man straffas för att man inte har råd att köpa den rätta bilen.

med 5000mil om året på ena bilen så är diesel det vättigaste valet
hade jag haft råd hade jag säkert låtit bli att åka en gammal d5 från 2002 men har man inte ekonomin till det så är det som det är man får gilla läget köra gammalt

om dom ska förbjuda bilarna får dom helt enkelt köpa bilarna för en summa man kan köpa en ny mijöriktig bil annars är det bara urbota korkat

Men du har råd med 3 bilar. Köper du dessutom en gasbil så blir skatten enbart runt 360 kr.

Någonstans måste de börjas.  I Sverige lär de väl dröja väldigt länge. Men vi kan ju börja med lastbilar åtminstone.  Varför ska polska, rumänska, ungerska gamla dragare få komma in och inte ha några krav på avgaskrav överhuvudtaget när svenska åkare har betydligt högre krav?

så om jag säljer mina bilar menar du att jag har råd med 2st bilar som går på gas?
skulle inte tro det..  en Seat Arosa som är värd kanske 10K
en v70N med över 30K på mätaren som kanske på sin höjd är värd 30K (som har kostat mig 5K i inköp)
en 850turbo från 1994 med 25K på mätaren och ner riven motor.. vart och i vilken värd har jag råd att köpa 2st gasbilar eller nyare bilar? varav ena ska rulla minst 5000mil om året?

även om skatten är över 7K på v70n så lönar det sig mot att åka något som är lika säkert som går på bensin och har lägre skatt.

lite det som är problemet att har man inte råd så straffas man inte bara dubbelt utan mångdubbelt så hårt som en som kan åka och köpa en ny bil.   

skulle vara skoj att försöka få ett lån på en bil när jag berättar att jag är timanställd jobbar under 200dagar om året. och har en lön som är som en berg och dalbana. arbetslös 2månader varje sommar osv.

man är fuckad nu har jag inte skit dåligt ställt men skulle aldrig kunna ha en kostnad varje månad som måste betalas. idag ställer jag av bilarna dom 2 som är i trafik och min kostnad blir 0kr
har man en bil på lån/lesing/förmånsbil har man den fasta kostnaden varje månad.
så det lönar sig helt enkelt inte om man inte har tillräckligt gott ställt.

har räknat såååå många gånger på det och det går inte för oss att köpa en nyare bil.

Men har man ingen verklighets uppfattning och gillar att banken äger allt man har och man skiter i att man blir röv kn*llad den dagen man står utan jobb så är det valfritt

men det fungerar inte för mig. och garanaterat många där till.
så man har helt enkelt inget val.

Kör fort så hinner inget hända...


Sök