3309
Sök

Köpråd, tips och vad man ska undvika. (pros/cons)

23 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#1
Tjena!
Det är dags för körkort och där även första bilköpet. Har under hela min uppväxt varit otroligt intresserad av bilar, och allt som kretsar runt ämnet. Jag har dock aldrig fått riktigt använda händerna på redigt, och meka med diverse fordon. Mina föräldrar är inte ett dugg intresserad av motorer, och det har därför blivit såhär.

Jag är väldigt lättlärd och brukar förstå det mesta jag slänger mot mig. Så då kommer vi till frågan. Vilken bil ska jag ha?

Har läst och funderat kring detta väldigt mycket men är fortfarande kluven. Självklart är jag sugen på att åka snabbt, som vilken annan testosteron stinn tonåring, men också sugen på att lära mig det grundläggande.

Har funderat på allt från Volvo 240 till Honda Civic. Har för tillfället en budget på 5000-15000kr att lägga på bilen, och pengar utöver till all möjlig trimmning allt eftersom. (Det blir att knega ordentligt i år.)

Vad har ni för tips på bil, och vad är fördelarna med det ni lägger fram?

// Ed

1 282 Inlägg
17 februari 2015
#2
Volvo 850 känns i dagsläget som en väldigt prisvärd första bil. Vettiga exemplar kostar inte mycket och går att hitta en med turbo med så får du fart så det duger smile

Pros:
Krocksäker
Billigt inköp
Bra effekt

Cons:
Lite tråkig
Törstig, räkna 0,9-1,0 l milen
Inte den meckvänligaste bilen men långt ifrån den mest svårmeckade heller.
FWD
Senast redigerat av Vita_Vargen (17 februari 2015)


23 Inlägg
17 februari 2015
Trådstartare
#3
Vita_Vargen skrev:
Volvo 850 känns i dagsläget som en väldigt prisvärd första bil. Vettiga exemplar kostar inte mycket och går att hitta en med turbo med så får du fart så det duger smile

Pros:
Krocksäker
Billigt inköp
Bra effekt

Cons:
Lite tråkig
Törstig, räkna 0,9-1,0 l milen
Inte den meckvänligaste bilen men långt ifrån den mest svårmeckade heller.
FWD

Juste 850in finns med. Har kollat lite på 940ltt, just för att den är turbomatad men också för att den ska vara relativt billig att försäkra. (jämfört med classic). Har sett att dom gått för under 15k, kanske dåliga exemplar?

1 282 Inlägg
17 februari 2015
#4
edwardbergen skrev:
Vita_Vargen skrev:
Volvo 850 känns i dagsläget som en väldigt prisvärd första bil. Vettiga exemplar kostar inte mycket och går att hitta en med turbo med så får du fart så det duger smile

Pros:
Krocksäker
Billigt inköp
Bra effekt

Cons:
Lite tråkig
Törstig, räkna 0,9-1,0 l milen
Inte den meckvänligaste bilen men långt ifrån den mest svårmeckade heller.
FWD

Juste 850in finns med. Har kollat lite på 940ltt, just för att den är turbomatad men också för att den ska vara relativt billig att försäkra. (jämfört med classic). Har sett att dom gått för under 15k, kanske dåliga exemplar?

Classic och LTT är samma sak, LTT av sista årsmodellen med ett visst utrustningspaket är Classic(det som tidigare hette SE) finns även S av sista årsmodellen men existerar nästan inte. Turbo(FTT) hette under alla årsmodeller Turbo smile

Generellt är alla 940 efter 96 LTT(S/SE/Classic) eller Turbo. Finns 95 fanns S/SE både med och utan turbo.
7/940 är tyvärr svåra att hitta i fint skick numera men om man gör de behöver inte priset vara allt för blodigt. Gäller att ha lite is i magen o vänta på rätt exemplar då för dom är rätt eftertraktade.

Edit: Kan ju tillägga att vill du köra snabbt skulle jag välja 850 över 940. Men vill du ha en bil som är roligare på vintern så vinner 940 alla gånger. Personligen tycker jag det är roligare att sladda än att köra snabbt. Med lite mer budget kan du göra båda wink
Senast redigerat av Vita_Vargen (17 februari 2015)


23 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#5
Vita_Vargen skrev:
edwardbergen skrev:
Vita_Vargen skrev:
Volvo 850 känns i dagsläget som en väldigt prisvärd första bil. Vettiga exemplar kostar inte mycket och går att hitta en med turbo med så får du fart så det duger smile

Pros:
Krocksäker
Billigt inköp
Bra effekt

Cons:
Lite tråkig
Törstig, räkna 0,9-1,0 l milen
Inte den meckvänligaste bilen men långt ifrån den mest svårmeckade heller.
FWD

Juste 850in finns med. Har kollat lite på 940ltt, just för att den är turbomatad men också för att den ska vara relativt billig att försäkra. (jämfört med classic). Har sett att dom gått för under 15k, kanske dåliga exemplar?

Classic och LTT är samma sak, LTT av sista årsmodellen med ett visst utrustningspaket är Classic(det som tidigare hette SE) finns även S av sista årsmodellen men existerar nästan inte. Turbo(FTT) hette under alla årsmodeller Turbo smile

Generellt är alla 940 efter 96 LTT(S/SE/Classic) eller Turbo. Finns 95 fanns S/SE både med och utan turbo.
7/940 är tyvärr svåra att hitta i fint skick numera men om man gör de behöver inte priset vara allt för blodigt. Gäller att ha lite is i magen o vänta på rätt exemplar då för dom är rätt eftertraktade.

Edit: Kan ju tillägga att vill du köra snabbt skulle jag välja 850 över 940. Men vill du ha en bil som är roligare på vintern så vinner 940 alla gånger. Personligen tycker jag det är roligare att sladda än att köra snabbt. Med lite mer budget kan du göra båda wink

Ja men då är ju 850in ett bra alternativ. Vad ska jag sikta på om jag inte kör på Volvo? Kollat lite på dom gamla BMW 500. Svårt att hitta en 525 till bra pris bara.

Hur mekvänliga är b50 blocken?

4 146 Inlägg
18 februari 2015
#6
7/940 låter som rätt bil för dig. Enklare att meka med än 850, iaf i motorrummet. 850 T5 går ju bättre än en 940 turbo men FWD suger så jag hade aldrig köpt en 850.

Mycket jobbigare att byta typ kamrem eller koppling på en 850.

740 turbo från 87 är nice om du kan hitta det. Bra rostskydd och knappt några avgaskrav och inte katalysator vilket förenklar det hela om man vill köra raka rör eller 3".


23 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#7
zemet skrev:
7/940 låter som rätt bil för dig. Enklare att meka med än 850, iaf i motorrummet. 850 T5 går ju bättre än en 940 turbo men FWD suger så jag hade aldrig köpt en 850.

Mycket jobbigare att byta typ kamrem eller koppling på en 850.

740 turbo från 87 är nice om du kan hitta det. Bra rostskydd och knappt några avgaskrav och inte katalysator vilket förenklar det hela om man vill köra raka rör eller 3".

Låter som en bra plan. Hur är det med vikten på dessa bilar? Väger inte dom gamla volvorna bly? Det kanske inte sänker körglädjen ändå.

1 282 Inlägg
18 februari 2015
#8
edwardbergen skrev:
Ja men då är ju 850in ett bra alternativ. Vad ska jag sikta på om jag inte kör på Volvo? Kollat lite på dom gamla BMW 500. Svårt att hitta en 525 till bra pris bara.

Hur mekvänliga är b50 blocken?

Med din budget skulle jag hålla mig till Volvo, möjligen BMW E36 för att klara budgeten. 5-serien kräver mer motor för att bli lika snabb och sen är dom generellt dyrare i drift o så.


zemet skrev:
7/940 låter som rätt bil för dig. Enklare att meka med än 850, iaf i motorrummet. 850 T5 går ju bättre än en 940 turbo men FWD suger så jag hade aldrig köpt en 850.

Mycket jobbigare att byta typ kamrem eller koppling på en 850.

740 turbo från 87 är nice om du kan hitta det. Bra rostskydd och knappt några avgaskrav och inte katalysator vilket förenklar det hela om man vill köra raka rör eller 3".

Avgaskraven i all ära men 87orna är inte helgalvade utan bara galvade framskärmar och dörrar så brukar ofta vara totalt slut i bottenplattan. Enda gången en 740 (obs original) erbjuder mer körglädje än en 850 är på ställ och då krävs de nästan snö/is/grus för att de ska gå bra.
edwardbergen skrev:
zemet skrev:
7/940 låter som rätt bil för dig. Enklare att meka med än 850, iaf i motorrummet. 850 T5 går ju bättre än en 940 turbo men FWD suger så jag hade aldrig köpt en 850.

Mycket jobbigare att byta typ kamrem eller koppling på en 850.

740 turbo från 87 är nice om du kan hitta det. Bra rostskydd och knappt några avgaskrav och inte katalysator vilket förenklar det hela om man vill köra raka rör eller 3".

Låter som en bra plan. Hur är det med vikten på dessa bilar? Väger inte dom gamla volvorna bly? Det kanske inte sänker körglädjen ändå.

Dom väger mycket och tar sig fram som slagskepp, dvs inte mycket o ha i kurvorna tongue 740 och 940 är grymma bilar men att säga att dom erbjuder speciellt mycket körglädje på vanlig väg är lite optimistiskt. En "sportbil" eller  "GTi"-hatchback kommer erbjuda mycket mer nöja under dom förutsättningarna.


Har du möjligheten och vill ha en riktigt rolig bil som går att bygga vidare på så är S13 ett säkert kort. Börjar bli svårt att hitta vettiga exemplar men med en budget på runt 25 000 bör dom gå att finna.


23 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#9
Vita_Vargen skrev:
edwardbergen skrev:
Ja men då är ju 850in ett bra alternativ. Vad ska jag sikta på om jag inte kör på Volvo? Kollat lite på dom gamla BMW 500. Svårt att hitta en 525 till bra pris bara.

Hur mekvänliga är b50 blocken?

Med din budget skulle jag hålla mig till Volvo, möjligen BMW E36 för att klara budgeten. 5-serien kräver mer motor för att bli lika snabb och sen är dom generellt dyrare i drift o så.


zemet skrev:
7/940 låter som rätt bil för dig. Enklare att meka med än 850, iaf i motorrummet. 850 T5 går ju bättre än en 940 turbo men FWD suger så jag hade aldrig köpt en 850.

Mycket jobbigare att byta typ kamrem eller koppling på en 850.

740 turbo från 87 är nice om du kan hitta det. Bra rostskydd och knappt några avgaskrav och inte katalysator vilket förenklar det hela om man vill köra raka rör eller 3".

Avgaskraven i all ära men 87orna är inte helgalvade utan bara galvade framskärmar och dörrar så brukar ofta vara totalt slut i bottenplattan. Enda gången en 740 (obs original) erbjuder mer körglädje än en 850 är på ställ och då krävs de nästan snö/is/grus för att de ska gå bra.
edwardbergen skrev:
zemet skrev:
7/940 låter som rätt bil för dig. Enklare att meka med än 850, iaf i motorrummet. 850 T5 går ju bättre än en 940 turbo men FWD suger så jag hade aldrig köpt en 850.

Mycket jobbigare att byta typ kamrem eller koppling på en 850.

740 turbo från 87 är nice om du kan hitta det. Bra rostskydd och knappt några avgaskrav och inte katalysator vilket förenklar det hela om man vill köra raka rör eller 3".

Låter som en bra plan. Hur är det med vikten på dessa bilar? Väger inte dom gamla volvorna bly? Det kanske inte sänker körglädjen ändå.

Dom väger mycket och tar sig fram som slagskepp, dvs inte mycket o ha i kurvorna tongue 740 och 940 är grymma bilar men att säga att dom erbjuder speciellt mycket körglädje på vanlig väg är lite optimistiskt. En "sportbil" eller  "GTi"-hatchback kommer erbjuda mycket mer nöja under dom förutsättningarna.


Har du möjligheten och vill ha en riktigt rolig bil som går att bygga vidare på så är S13 ett säkert kort. Börjar bli svårt att hitta vettiga exemplar men med en budget på runt 25 000 bör dom gå att finna.

Om vi kommer in på jappsare hade kanske en gammal turbo supra (mk3) vara något? Tycker om stilen på dom äldre asiatiska bilarna, med kantiga former. Alternativt en s12a, eller är dom riktigt dyra nu förtiden?

6 632 Inlägg
18 februari 2015
#10
Snabb, snygg och mycket rolig bil för pengarna:
http://www.blocket.se/halland/Alfa_Rome … 9.htm?aw=1

+
Motorkaraktär
Billig i inköp
Varvvillig motor

-
Kamrem 6000mil/3år
Rost benägna när de börjar bli till åren (Men rent generellt är det inget att oroa sig för fören omkring 20 tusen mil wink)
Drar olja (Men hallå, vilka bilar gör inte det vid 7000 RPM?)

Hade en med 2.0an som första seriösa bil, kostade ca 11 tusen om året i trafikförsäkring på mig (Bodde i Söderort, Stockholm)
Prova vetja, om du törs. wink

De/Dem

1 282 Inlägg
18 februari 2015
#11
edwardbergen skrev:
Om vi kommer in på jappsare hade kanske en gammal turbo supra (mk3) vara något? Tycker om stilen på dom äldre asiatiska bilarna, med kantiga former. Alternativt en s12a, eller är dom riktigt dyra nu förtiden?

Absolut är Supra Mk3 nått värt o kolla på, kan vara svårt o klara med din budget och ska man ha tag på ett fint ex kan de dra iväg. S12 har väl nästan alla rostat bort tongue


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök