Hallojsan!
Nu tänkte jag göra en rejäl uppdate så jag kommer i fas med vad jag faktiskt har gjort.
Allt började med att jag vara i en kompis garage o pratade om att jag skulle behöva skaffa H-profilstakar så jag kan börja bygga på min tänkta motor
Vi kom in på att han hade H-profilstakar men att dom satt i ett block redan
Då sa jag att jag köper hela blocket av honom så slipper jag göra bottenrenoveringen eftersom han redan hade gjort det.
Sen kom vi in på det att han tyckte jag borde börja köra 16ventilare istället då han gjort det innan o hade en del grejjer. Samt att det redan var en 16v motor som stakarna satt i
Så......sagt o gjort så drog vi dagen efter till hans garage o hämtade min 2016s säsong 16v turboprojekt motor!!!
Sedan köpte jag även extraktorgrenrör, pleneuminsug, fuelrail, ställbara kamdrev samt några värre kammar av honom
Så detta blev en liten tidig julklapp till mig själv
Sen tog det inte lång tid till de att jag o en annan polare plockat isär större delen av motorn för uppfräschning samt delvis renovering.
Jag slipper plocka isär bottendelen då motorn enbart är körd med 2 månader sedan han renoverade den
så det är riktigt skönt
Den såg ju lite ledsen ut så här ska det göras fint
Maskera o sen tvätta rent med stålborste o motortvätt
Dit med lite välbehövlig röd färg
Körde med biltemas röda bromsoksfärg, då den enligt förpackningen tålde högre temperatur än motorfärgen konstigt nog
Även tråket fick sig en rengörning samt uppfräschning
Sen när detta torkat så målade jag lite detaljer svarta för att göra det lite extra fint enligt mitt tycke
Mer detaljer blev det efter denna bild blev tagen.
Temat på motorn ska vara svart halvblank, med lite detaljer i silver samt röd
tycker det ser rått ut o på något sätt smälter in o ser kanske lite original ut
Sen åkte jag för att köpa ett 960 gasspjäll
Så det plockades isär o rengjodes samt lackades, har dock ingen bild på det färdiga resultatet
Sedan fick sig vattenrör, termostathus, fuelrail, remhjul, vattenpumpshjul o oljestickans rör lite svart färg
Även motorfästen, generatorbrygga, servopumpsfäste, växellådsfäste samt tändkabelkåpan fick sig lite färg
Svart respektive silver
Även pleneuminsuget fick sig några lager
Sen så fick jag polarens starkare tändspole
Var o hjälpte honom med sin bil i helgen
740 T5 med mer mos på schemat
Så hjälte honom ur med motorn o han ska köra med individuella tändspolar så då kunde jag få hans tändspole
Man ser även röda faran i bakgrunden, snöig i smutsig
stackarn, jag tvättade den senare på kvällen sen
Ska generera en jäkla gnista!
var tydligen inte skönt att få en stöt av denna
Så en före och efterbild på den samt kamdreven
Blev riktigt nöjd!
Sen har jag tillverkat en oljechatshtank som kommer användas
Ska nog fungera bra som oljefälla
Sen vart dete ju jul och mellandagsrea efter det
så det vart en sväng till Jula o köpte några nya mätare då jag tycker dessa har bättre ljus än dom jag har
Var ju bra pris så varför inte
Lite färg samt eltejp går ju alltid åt också
Även mellandagsrea på KL-racing så vart en beställning där också
Intercooler
Tändstift
044 bränslepump
Insugspackning
Grenrörspackning
Samt toppackning ska beställa en bättre dock
I mellandagarna började jag ta mig ann toppen också
Plockade isärt samt rengjorde, testade aven om alla ventiler var täta, de var dom inte tyvärr
en ventil på insugssidan läckte så jag har lämnat iväg den för inslipning av ventiler samt riktplaning
Så den borde jag få tillbaka nu här
Blästrade även ventilkåpan o gjorde iordning den
Har ingen färdigbild ännu, det kommer
Som avslutning tänkte jag även visa ett litet roligt paket jag hämtade ut igår
Styrvinkelkitt samt adapter för dubbla bromsok, får se om jag kör dubbla bromsok eller inte
det återstår o se
Det var allt jag hade nu
Så hoppas det var någonting roligt att glo på
Ha det bra!
/ Lundberg