för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hej
Jag köpte en Volvo C30 D2 (2011) med påstådda DPF-problem. Bilen gick in i försämrad motorprestanda vid acceleration till högre hastigheter och hade felkoderna P2002, P244A - rimligt nog att misstänka DPF. Dessutom fanns P0135 (fel på lambdasondens uppvärmning). Hög bränsleförbrukning (5.5-6L/100km är bland de lägre snitten).
Jag testade lambdasonden, fick dåliga värden och bytte den. P0135 försvann, men ersattes snabbt av andra spänningsrelaterade felkoder för lambda, vanligtvis P0131 och P2297. Bilen fick fortfarande försämrad motorprestanda.
Vid det här laget upptäckte jag att trycksensorslangen närmast katalysatorn var i dåligt skick - dvs föll sönder mellan mina fingrar. Efter att ha bytt slangen försvann DPF-felkoderna och bilen gick inte längre in i försämrad motorprestanda.
Andra körningen efter slangbytet var en tur och retur på motorväg. Direkt efter att bilen saktade in inför en rondell efter motorvägen började alla varningslampor på panelen blinka, motorn tappar all drivkraft och svarar inte på gasen. Efter en snabb omstart i vägrenen fungerade bilen som vanligt igen, ny felkod är P0172 (för rik bränsleluftblandning) och P1131 archive (inactive) som bara dykt upp då.
Lite av en hail Mary men jag bytte lambda igen (hade köpt två från bildelsdatabasen), problemet upprepades såklart som efter manus. Jag kommer av motorvägen, saktar in inför samma rondell, motorn slutar driva bilen. En snabb omstart och allt är som vanligt. Felkoder är P0172, P0131 och P2297, förbrukningen är oförändrat hög.
Bilen tappar också spolarvätska men kan inte hitta en läcka eller uppenbar pöl, troligtvis orelaterat?
idéer?
Senast redigerat av NilsLove (för 2 timmar sedan)