Ett fordon som stått länge brukar jag alltid känna på oljan mellan fingrarna.
Är det vatten i botten tex, så känns det när man gniggst den mellan fingrarna. För annats tvärsom, brukar jag byta olja först eftet att den gått lite så det där spola mer allt skit i oljetråget först.
Och då har vissa stått 20år eller mer. Ibland ute i skogen.
Ryka brukar dom göra. Vissa kollossalt, men då har vissa också fått olja i cylindrarna för dom stått så otroligt länge.
(1år är inte så länge)
Allt från fukt till musbon i avgasröret som ska ut. Men avtar efter en stund om inte motorn har stått så oljeringar och annat måste komma loss först.
Men då snackar vi länge.
Om det är kondensfukt I oljan eller kylvätska går inte att avgöra just nu.
Oljan blir inte grå bara av tid.
Var den grå INNAN start?
(För jag antar oljan kollades innan start?)
För olja blir bara grå om den blandas med vatten, som i att den pumpas runt. Kommer vatten in i motorn lägger sig vattnet i botten av oljetråget med oljan ovanpå.
Var och hjälpte en som köpt en dödsbotraktor som stått ute gud-vet-hur-länge, och det hade regnat in i motorn via avgasröret. (Uppåt)
Flera liter i botten som vi fick tappa ur först. Syntes på att oljan föreföll vara kraftigt överfylld och kändes märklig mellan fingrarna. Men svart som vanligt eftersom den inte pumpats runt.
Antar den inte överhettade längs vägen, även om Volvis Rödblockare inte är så jättekänsliga för det som senare motorer.
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)