Hej Det här är min projekttråd om min Volvo 740 Tic som jag byggt en 16v turbomotor i. Jag kommer dela mycket bilder och berätta om bilen o det runt om :) Även mycket tankar o mina ideer samt mina egna konstruktioner :)... Visa mer
Hallå Tänkat bara lägga upp några bilder från nu i helgen när jag avtrimmade bilen Så nu är bilen original igen Blev inte så mycket bilder då ni alla lär ju ha sett hur originalgrjjer ser ute O är ju inte så roligt o titta på en skitig motor som läcker lite o lite tryckrör draget av de man hitta
Längtar sååååå till när 16 ventilaren är i istället
Lite bilder i alla fall Här skruvas grenröret o turbon bort även avgassystemet o spridarna fick åka veck Böhöver ju dem till 16 ventilaren
Tomt...
Spridarna bytta till original
Hmmmm någonting läcker
Det gamla tryckröret fick bli insugsrör istället som jag täta med eltejp nu ska det inte vara fint, det ska bara funka i högst 1,5 månad till sen ska hela motorn ut
Även tryckröret fick sig en pluggning Sen hittade jag någon ful rackare till slang som fick bli vakumslang till dumpen, en original spolarvätske-slang till BMW e30
Så var det ihop o detta blev slutresultatet haha fyyyyfan Tur att det snart ska ut igen Bara det går igenom besiktningen nu så är jag nöjd
Sen bytte jag boxarna till dom jag hade liggandes sedan tidigare med vikingchip i. Boxarna med chip anpassade för 3" LMM o Gröna R-spridare få ligga på fyllan ett tag Sen så var det bara att vrida på nyckeln o köra ut
Det var det lilla o kanske lite tråkiga från nu men man måste ju berätta vad som görs Ha det bra o god natt
Ser att du kör med vevhusventilation i oljelocket. Har du bara dragit den slangen till en catchtank, eller den är kopplad till vacuum på något vis?
Det är riktigt Den har jag dragit in i catchtanken, likaså original slangen från oljefällan på blocket har jag lett in i catchtanken sen ut från tanken ner under bilen Inte kopplat som original in i insugsröret
Aha! Tänkte också dra en slang från oljelocket till en catchtank men behåller den grova slangen mellan oljefällan och insugsslangen mellan LMM och turbon.
Aha! Tänkte också dra en slang från oljelocket till en catchtank men behåller den grova slangen mellan oljefällan och insugsslangen mellan LMM och turbon.
Okej Jo då tar man ju bort lite övertryck Ja det gör man som man vill
Hallå igen Har inte hänt jättemycket just nu men fick lite gjort igår
Jag hade märkt att min axel som driver oljepumpen var ett rejält axiellt glapp i, mellan 1-2mm vilket är väldigt mycket. Jag kollade upp det och det får vara ett glapp på 0,20-0,46mm så det vara bara att börja plocka isär bättre att göra det nu såhär än att få ras O det är lite bra också för den aluminiumkåpan är den ända jag inte har målat så det blir att ta en annan jag hade liggandes i garaget o lacka den svart som allt annat
Tur du kände de nu innan den blev förrsent ☺
Jo värkligen
Hade ju känt det innan man inte reflekterat över det något mera förens nu för några dagar sedan när jag kände på min reservdelsmotor o där var det noll glapp i stort sätt ...som det ska vara Så det var ju bara att riva Men som sagt tur att jag tog mig an det nu annars kunde det blivit jobbigt...o dyrt
Nu har det Hänt lite saker SÅ jag kör igång direkt för det är mååååånga bilder
Det började med att jag tog bort kåpan som jag pratade om i förra inlägget Blästrade o sedan lackade den
Efter det så tänkte jag göra gångor i mitt insug för att dra dit nipplarna medn det visade sig att min kompis som hade insuget innan har borrat större hål så det funkade inge bra mina nipplar fick inte gäng då det var för dåliga gängor
Så det var bara att blästra rent o sen fylla upp med svets o sen slipa ner det jämt o fint
Sen markera upp o borra upp nya hål med rätt diameter o sen gänga för vakumnipplarna
Sen fick sig insuget en omgång med svart färg igen
Efter det så gängade jag även upp för vakum-uttag för bromsservo samt tomgångsmotor
O efter det var det bara att skruva ihop insuget o skruva dit det på motorn
Sen var det på med gångtätning på vakumnipplarna o dra dit dom också Jag kommer använda 8mm pneumatikslangar o kopplingar Ser riktigt prydligt o snyggt ut
På med gängtätning o skruva dit
TADAAAAA!!!! Är grymt nöjd! Nu fattas bara spridarna o fuelrailen
Jag har även tagit mig ann grenröret Jag har portat det lite samt svetsat om WG uttaget Innan var det riktat så att urloppet från wastgaten var neråt men jag vill ha det åt sidan ut mot hjulhuset då jag ska dra ut skreempipen genom spoilern framför framhjulet precis
Sådär blev det lite annan vinkel också på det Lite mer utåt så att inte downpipen är ivägen när man ska reglera WGen
Jag har även tillverkat mig en ny baksida på turbon original så sitter ju spjället för den interna wastgaten där men den ska jag plugga o tänkte att jag lika gärna kan tillverka ett helt nytt bakstycke med 3" utgång istället
Så till en början demonterades bakstycket från turbon Jag kapade till en 12mm tjock stålplatta som jag ritade av bakstycket på
Efter det så tog jag ett rör i lämplig storlek (lite större än hålet jag ska svarva upp) o sen punktade jag dit de så centrerat jag bara kunde
Sen var det bara upp med den i svarven o svarva den till rätt mått o sen plana av hela ytan
Efter det så kapades röret bort som bara var där för att kunna svarva hålet, o sen planades ytan av efter det Sen ritades hålbilden o formen ut på plåten igen 9mm hål borrades
O efter det så kapades formen ut i bandsågen
Sen köpte jag ett 3" V-band kitt på biltema som jag kommer använda till downpipen
Sen svarvade jag en kona som konar upp till 3" från 60mm som hålet i plattan är
Resultatet sparar jag till näsa uppdate Jag lovar att resultatet är väldigt vackert haha
Jag har även börjat på en skyddskåpa jag ska tillverka som kommer skydda kamremmen mot värmefrån turbon Detta är bara en mall ...fortsättning följer på detta
Sen har jag även en liten fråga Är det någon som vet hur man plockar isär denna? Skulle vilja ta isär o rengöra den o sen lacka Tack på förhand
Som avslutning tänkte jag visa vad som ligger i varukorgen på KL-racing Kommer beställas innom en snar framtid *Ståldrev med kil till vevaxeln *6 puckad sinterlamell *Turbopackning
Det var allt för nu Men mer kommer inom kort lovar jag
Ha det bra o hoppas det var något roligt att glo på
Hallå igen Nu har det varit lite lugnt i garaget ett tag då det varit mycket annat men idag vart det lite gjort i alla fall
Kan börja lite lätt med att visa dessa som jag köpt o kommer montera just nu blir det ju bara rött ljus fram av dem små i taket men med dessa o röda lampor i så kommer det vara röd belysning överallt
Tänkte visa en bild på några saker jag svarvat o målat Jag svarvade ju en bricka till remhjulet på vevaxel som centrerar i hålet Så gjorde samma sak till kamremhjulen samt remhjulet till axeln som driver oljepumpen Sen på med lite färg, skruvarna fick även bli blästrade o lite mörk kulör dem också
Jag har även tillverkat mig "pinnpultar som jag ska ha på grenrörsidan På insugssidan så har jag dom svarta som är 12:9 kvalitet på (inte för att det behövs men jag hade sådana liggandes) Men jag spekulerade med min kolega o 12:9 bultar härdas o blir "glas" av att bli väldigt varma, kalla, väldigt varma, kalla... ja ni fattar så det är ju jobbigt om man skulle tappa grenröret Så jag tog en vanlig gängstång o kapade till o slipade till dom så dem blev fina Dessa är 8:8 kvalitet o blir inte härdade
Sen så monterades spridarna på fuelrailen o sen skruvades dit på insuget Blir riktigt bra detta
Har även beställt en tryckmätare på Hydroscand som jag ska hämta imorgon Den är 60mm i diameter samt glycerinfylld så kommer vara tydligt o bra samt så kommer det se snyggt ut
Eftersom jag tillverkade en addapter mellan insug o spjäll så var jag tvungen att skära ut en packning till denna
Sen monterades den
Jag demonterade kompressorhuset på turbon o var o lämnade det till en kompis för några dagar sedan Han ska polera upp det åt mig så kommer riktigt trevligt
Som avslutning tänkte jag visa mitt egentillverade bakstycke till turbon Är riktigt nöjd med resultatet Pluggat hål för den interna wastgaten samt kona upp till 3" V-bandsfläns
Det var allt jag hade för nu I helgen är tanken att jag ska linda grenröret med avgasbandage så jag kan montera det då känns det som jag kan komma vidare lite
Så ha det bra o kommentera jättegärna Det håller motivationen till att uppdatera
Jag var o hämtade min tryckmätare på Hydroscand igår Kommer bli riktigt snygg där Kommer vara tydligt att utläsa bränsletrycket samt så lär ju denna vara 10ggr bättre kvalitet än om man köper en på typ KL-racing samt så var det betydligt mycket billigare
Sen så skruvade jag loss min "ut" koppling från fuelrailen för att göra dett uttag till mätaren Så detta blev resultatet av att löda dit en gängad rörbit på den Blir bra tror jag
Det var de lilla för nu Mer kommer i slutet av helgen hoppas jag
Hellre seriösa grejer än en massa "bling". Mätare är till för att man ska lita på dom och inte bara till för styling. Kommer bli bra detta!
Ja det är ju helt sant Joo för det sitter ju en tryckmätare på min btr men den är så liten, samt är den inte glycerinfylld, så är svårt att avläsa exakt då den flimmrar väldigt mycket