PHrnfeldt skrev:
Evildan skrev:
Jag understödjer regeringens förslag.
Ladorna är närapå tomma efter åtta år av slöseri och skattenedragningar samt utförsäljning av det sociala skyddsnätet.
Ett högre bränslepris bör generera positiv inverkan på miljön då "folk" kanske tänker till innan dom tar bilen en onödig sväng eller kör lite mer medvetet.I förlängningen bör detta göra att nybilsförsäljningen tar fart,
många köper nyare snålare bil, dessa skall sedan servas på ett auktoriserat vis och där skapas även arbetstillfällen = skatteinkomster.
Som bonus försvinner många gamla törstiga lik då ägare med redan stram ekonomi väljer ett ekonomiskare alternativ, som begagnatmarknaden bistår med när någon väljer att köpa spritt ny bil då den nästan nya bilen köps av någon som i sin tur säljer sin lite äldre bil, vilket gör att begagnatmarknaden förnyas med modernare bilar som i sin tur tappar i pris.
Inte så dumt kanske för dom som kör bil med mycket begränsad budget?
Jag är tveksam till att produktionskostnaden miljömässigt sett för att tillverka dessa ny miljövänliga alternativ ihop med det faktum att skrotningen av äldre bilar knappast innebär fullständig återvinning i dagens samhälle gynnar miljön, så vill du sälja denna idé till en lantis som mej får du komma med andra argument. Hybrider är ju förmodligen det sämst tänkbara alternativet miljömässigt sett med dagens slit och släng tänk, att det sedan kan vara ekonomiskt för enskild individ är en annan sak. Nä, långsiktiga investeringar är det som behövs inte maktmedel för att få folk att "tänka rätt".
Sedan så pratas det mycket om hur alliansen har rustat ned välfärdsapparaten utan några konkreta bevis. Du beskyller dem för detta så bevisbördan ligger hos dej. För mej som lantis så har livet blivit bättre de år som de styrt, lägre skatter innebär mer pengar över i fickan så jag har möjlighet att göra egna privata investeringar vilket också gynnar grannskapet när jag lejer in dem.
Du menar någon dylik uträkning?
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1&p=12Klippt från inlägg #234 som Rquired snyggt räknade ut.
Enligt VW´s siffror:
Tillverkning av en bensindriven bil: 39g/km*150kkm=5.85ton.
Utsläpp från bruk: 208-39=169g/km.
Skillnad: 301.5-169=132.5g/km.
Det tar alltså 5850kg-(x*1.325kg/mil) för en ny bil att bli mer miljövänlig än Blue_Speed´s exempel från 90-talet.
x=4415 mil totalt, sedan är tillverkningen kompenserad för och den nya bilen ett bättre val för miljön oavsett om man säljer den och köper en ny efter tre år eller inte.
Samma exempel för en hybridbil som Evildan är glad i:
Tillverkning: 46*150kkm=6.9ton.
Utsläpp från bruk: 143g/km.
Skillnad: 301.5-143=158.5g/km.
6900kg-(x*1.585Kg/mil), x=4353 mil. Sedan är den nya hybridbilen ett bättre val.
Ett utav många exempel på hur välfärden och vårat sociala skyddsnät sålts ut:
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/648 … 0-miljonerKonkretare än så är det svårt att bli.