torsen skrev:
baltis skrev:
Du är lite ute och cyklar nu,
anledningen till att dom drog iväg berodde så klart på vridmomentet men mest beroende på bensinarnas utväxling, dom hamnade helt enkelt på för låga varvtal vid så låg hastighet (vanligt att man har väääldigt lång 1a i racerbilar).
Och eftersom dom då hade högt vrid vid låga varv så resulterade det i högre effekt (hk).
Nu håller du ju med mig.
Du måste skilja på hk och Nm.
Det är vridmomentet som är styrkan.
Ta du och låna en bok på biblioteket och lär dig lite om mekanikens grunder så ser du hur det förhåller sig med hk och Nm, samt med diesel- kontra bensinmotorer.
B t w, du tror väl inte att man med avsikt valde olämpliga utväxlingar på "racerbilarna" i BTCC och DTM.
Neej du, man drevade om växellådorna för att få optimalt på varje bana.
Vridmoment är styrkan, hästkrafterna är effekten.
Men det är fortfarande effekten som accelererar hela bilen framåt.
Självklart spelar dock vridmomentet in på detta, men fortfarande är det egentligen helt ovesentligt hur mycket vridmoment du har SÅ LÄNGE DU KAN VARVA MOTORN HÖGT!
Böcker på bibloteket lämnar jag till dig, vet av egen kunskap vad det är för skillnad på en diesel och en bensinmotor.
Kör idag en golf till vardags som har mer nm än min m3a hade... hur fan kommer det sig att m3an är snabbare I PRECIS ALLA INTERVALLER?! - Förklara det för mig med din bok...
Varför tror du det är så lätt att få mer nm i en dieselbil med chiptrim?
Jo för att tillverkarna inte vill ha så högt vridmoment då det sliter ut drivlinor i förtid utan att egentligen ge mer hk, visst det ger mer hk på lägre varv... men med dagens 7-8-9 växlade automatlådor så behövs ju inte det.
Nm är för folk som aldrig fått provat på en riktig sugmotor på 8000rpm
Drevar dom om lådorna? Dom team i svensk racing jag träffat på har aldrig gjort det... om dom nu drevar om lådorna... det måste ju bli väldigt lustigt... helt plötsligt stämmer ju inget... i min värld byter man slutdrev, ska man dreva om hela lådan så måste man ju byta ALLA drev, smidigare att bara byta ett.
Vilken bok på bibblan har du läst detta i? ISBN nr?