100-150hk/stake som riktvärde. Beror dock på hur motorn i övrigt är uppbyggd, varvtal, mappning osv.
Visuellt kan de se bra ut men det är viktigt att väga in och kontrollera stakarnas rakhet innan montering. ARP-bultar ska de levereras med.
Finns en uppsjö av liknande stakar med olika namn. K1, Eagle osv. Alla är snarlika Carillos H-profilstakar som är riktigt bra. Därmed inte sagt att de snarlika Kinastakarna är vare sig bra eller dåliga.
Sitter 2,5 T5 som har 350hästar och är chippad med upphöjt varvstopp 8,5 tusen och en turbo som laddar 1,2-1,3bar, tror du spm stakarna klarar av det?
Du har ju redan fått svaret av en annan varför fråga igen ?
Måste blivit nå fel för skrev det en gång bara
Okej aldrig vart med om 5 timmars fördröjning bara det jag reagerade över för vet det kan bli dubbelt ibland när det krånglar men då brukar det vara direkt efter varandra.
stakarna du har måste väll klara det eftersom du bänkat 350hästar redan? eller är det nåt du bara antar efter att du monterat ett ebaychip för 100kr? vad har du för turbo? vad sitter det för spridare?
1 8500rpm är för mycket. Kolvarna klarar inte över 7700rpm innan ringarna börjar släppa.
2 8500rpm är för mycket, ventilernabörjar släppa en bit innan dess
3 8500rpm är för mycket, kamaxlarna fungerar bra upp till 6000rpm ungefär
4 8500rpm är för mycket, tryckplatta och svänghjul kommer att explodera
etc etc...
Sen mäter man inte vevstakarnas hållfasthet i hästkrafter.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
stakarna du har måste väll klara det eftersom du bänkat 350hästar redan? eller är det nåt du bara antar efter att du monterat ett ebaychip för 100kr? vad har du för turbo? vad sitter det för spridare?
En kkk24 turbo sitter på och s60r gröna spridare
Varför ska man åka en sur b230 när man kan åka T5:a
SPM gör väl egna stakar? Om jag inte minns fel så pratade han om en s40 med runt 1000hp så ser inga problem, rätta mig om jag har fel? Jag kör själv med dem i 850in å gjort 15 tusen mil
shogun, med elakt mycket slag och höga cylindertryck kan jag köpa att det skulle få även en spm hprofil utom toleranserna med misständningar och dylikt, men redan vid 100hk?
Tja...vad vet väl jag om motorer? Fler i klubben har använt dem på maskiner med ordentligt mycket högre effekt men det är inte bara hästkrafterna som spelar roll och då är det bättre att sätta ett lågt riktvärde. Kontentan är i vilket fall som helst att stakarna bör kollas upp ordentligt innan montering i motorn.
Riktvärden tagna ur luften. Better safe than sound Jag hade för många år sedan en uppsättning hemma för utvärdering och det var inget större fel på dem. De var raka och fina om än något ur balans/viktdifferens sinsemellan och skillnad stor/lillända.
Det går säkert att pressa ur dem ett par hundra per styck men då ska de vara perfekta och det är de tyvärr inte alltid.
Stakarna är bara en del i motorn! beroende på kolvhastighet, arbetstryck, vikt på kolvar.komp höjd(Staklängd), lager(spel. flöde) Ser man på belastningberäkningar på olika H-profil stakar så är där nästan inga som är dåliga det är strukturen i matrialet som är skillanaden. H profil är även den bäst disign på att fördela stressen vid lilländan. Hk är nog inte rätt satt uppskattat stakarnas belastning ?