3122
Sök

Fortkörningsböter från Tysk landsdel

174 Inlägg
2 september 2015
Fick hem ett sådant brev idag från tyskarna, om att jag kört för fort, 140km/h i 100väg, men ingen bot ha kommit?

vad skall man göra då?
samt hur mycket kan boten komma på?

samt har tyskland kommit in i de länder som samarbetar med att skita hem bot via svenska "regeringen"

Följande 16 länder samarbetar om att driva in fortkörningsböter:
Sverige
Finland
Danmark
Estland
Lettland
Litauen
Nederländerna
Frankrike
Spanien
Polen
Tjeckien
Slovakien
Österrike
Ungern
Rumänien
Cypern

dessa vet jag finns med, men nu va det ett par år sen så de kan ha kommit in nu..
någon som kan svara på detta?

Audi A5 3.0TDI Steg 2

330 Inlägg
2 september 2015
släng skiten
farsan har fått nåt liknande och det e lurendrejer bara
och detta var förra året och ingen lapp har kommit

174 Inlägg
2 september 2015
Nitro skrev:
släng skiten
farsan har fått nåt liknande och det e lurendrejer bara
och detta var förra året och ingen lapp har kommit

haha, vete fan om det är det, då jag såg blixten själv, en röd blixt puff

Audi A5 3.0TDI Steg 2

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 september 2015
Jag väntar oxå på en lapp....typ 100 där det var 80 på Autobahn, ca 2 mån sen det hände. Men kan jag kanske räddas av att min bil har regplåtar utan nationalitets beteckning smile? Spännande! smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

7 432 Inlägg
14 september 2015
jag skulle invänta ett ev påminnelsebrev,,om det ej  kommer, skita i det tot wink

4 474 Inlägg
22 oktober 2015
Ni som fått hem en bot, hur länge dröjde det? Strax över tre månader sedan (körde för fort den 18 juli) det blixtrade på Autobahn men ännu inget brev från Tyskland...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

7 432 Inlägg
22 oktober 2015
dawwe skrev:
Ni som fått hem en bot, hur länge dröjde det? Strax över tre månader sedan (körde för fort den 18 juli) det blixtrade på Autobahn men ännu inget brev från Tyskland...

har dem kameror på Autobahn?? såg bara några kameror på 233an, oops redigerar,, var på 213 wink inte 233
Senast redigerat av granadadr (22 oktober 2015)

4 474 Inlägg
22 oktober 2015
Japp det har de...Det var först nedsatt till 100 sen 80 men jag blev omkörd av många så jag tänkte "måste ha missat 100 skylten...)sen så blixtrade det till flera gånger (även bilarna framför blev fotade...). Kameran satt typ nere vid marken mot motorvägsräcket, vilket jag naturligtvis såg först när det väl blixtrade (röd blixt...).

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 oktober 2015
Dom har små jävla kameror i tyskland som dom gömmer under mitträcken/ på räcket.. samt under buskar å annat.
omöjliga att se....  Man får passa sig för dom men de är oftast väldigt billigt.. läs 20-30 euro..

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … d54e70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/41/40446/40446-cc75bae2bab5511ec4ed55ee3dd54e70.jpg
Kolla under rutan längst bort på bilden ser ni kameran + blixten.. små lådor

4 474 Inlägg
22 oktober 2015
Xuri: Japp det var en sån där liten (portabel?) jävel som satt knappt synlig på räcket typ...Helt omöjlig o se i princip...

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 oktober 2015
dawwe skrev:
Xuri: Japp det var en sån där liten (portabel?) jävel som satt knappt synlig på räcket typ...Helt omöjlig o se i princip...

Japp dom är portabla... dom flyttar runt dom flitigt på vissa ställen å du kan se dom precis överallt.  Men dom är tydligen väldigt noga me att låsa fast dom wink

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 oktober 2015
Passa er även för danskarna.. dom köpte loss en bit över 100 nya skåpbilar som är omärkta som de sitter kameror i.... Deras nya regler runt vägarbeten gör att du kan få upp till 30 papp i böter.     Har senaste 5-6 månaderna varit nära i 4 st sånna kameror..

Hobby Fotograf
650 Inlägg
22 oktober 2015
Förra sommaren vart jag också fotad på Autobahn när hastigheten sjönk till 100Km/h. Men som sagt, förra sommaren. Fortfarande inte hört nått om det eller fått nått papper.. Bara le och se glad ut smile

716 Inlägg
1 november 2015
Jag fick ett samtal för ca 2 månader sedan ang min gamla e60 som jag vart fotad med i Tyskland. Nya ägaren som bor i Malmö tog en tripp till Tyskland där han fått betala en gammal fortkörningsbot för att få köra vidare... Han frågade bara "om jag visste något om detta", jag sa som det var och trodde inte det skulle drabba nu över 2år senare...

Så troligtvis, om ni åker tillbaka med samma bil så kommer ni bli stoppade och tvungna att betala..

4 474 Inlägg
1 november 2015
Krist: Men fick du en bot hemskickad till dig i Svedala? Min har inte kommit, än iaf...

716 Inlägg
1 november 2015
dawwe skrev:
Krist: Men fick du en bot hemskickad till dig i Svedala? Min har inte kommit, än iaf...

Nope, fick inte hem något alls.

939 Inlägg
3 november 2015
Jag blev plåtad av en skit kamera i Tyskland förra sommaren. Satt 1 i ett träd..  Har gått över 14månader nu och inte hört något elelr fått något brev.

Hm så det kan vara så att man får den i handen nästa gång man åer till Tyskland i samma bil= lol
Senast redigerat av Nightmare89 (3 november 2015)

181 Inlägg
3 november 2015
Fotad sommaren 2014 i Tyskland fick första brevet i december om att jag skulle medge det var jag som körde bild och allt, fick 2 påminnelser i början av året efter det inget. Nu i somras blev jag stoppad i Tyskland men dem sa ingenting fick åka därifrån. Körde samma bil 2014 och 2015

2 Inlägg
15 mars 2018
För två veckor sedan passerade jag två fartkameror i Tyskland med hastighetsöverskridning på 39 resp 26km/h 100 km var hastighetsbegränsningen.
Har nu fått två brev skickat till företaget(tjänstebil) där de ber mig om att ange föraren.
Vet du vad som sker om jag inte svarar på frågorna?
Skickar de automatiskt räkningen till företaget eller kommer de jobba på att få tag i rätt förare.
Har inga problem att betala böterna men vill inte bli av med kortet 1 månad i Tyskland, vilket jag antar blir fallet.
Kan man från företaget säga att personen på bilden inte kan identifieras ?
Tack på förhand

Sök