2509
Sök

Motormännen vill skrota alla bilar äldre än 10 år (modellår 2005 och äldre)

Evildan
14 maj 2015
#41
Om vi kikar på två olika bilmodeller en S70 1998 och en Asiatisk småbil Yaris 2000 som hårdhänt dängs in i evigheten.
En S70 -98
http://euroncap.com/sv/results/volvo/s70/15495
En Asiatisk småbil Yaris -00
http://euroncap.com/sv/results/toyota/yaris/15531
Så ser det inte ut som om det finns någon fördel att åka S70 gentemot Yarisen varken enligt poängsättningen eller hur vi på bilden kan se hur krockburen kaviterar i de olika bilarna.
Kikar vi då på nästa generation Yaris från 2005 ser siffrorna än bättre ut åt den krockfarliga asiatens sida, och då anses ändå denna bil vara förlegad ur dagens synsätt gällande krocksäkerhet.
http://euroncap.com/sv/results/toyota/yaris/15684
Så kikar vi på den senaste testen av Yaris 2011 så är resultatet givetvis ännu bättre, och detta med högre krav för poängen jämfört med de tidigare testet från 2000 eller för all del 1998 när S70 testades.
http://euroncap.com/sv/results/toyota/yaris/10997

Ett exempel på hur en Asiatisk bil är farligare att krocka med en älg jämfört med en Volvo V70. wink
http://teknikensvarld.se/bilar-klarar-i … lg-121811/
– Vi trodde att man kunde särskilja olika bilstorlekar lite mer. Men det var inte så stor skillnad. Det är inte vikten i sig, utan snarare utrymmet som spelar roll, säger Anders Kullgren trafikforskningschef på Folksam.

11 Inlägg
14 maj 2015
#42
tkd_rille skrev:
Alla som faktiskt har ett jobb bör nästan ha råd att kunna köpa en ny bil för 180,000kr var tionde år.

Medelsvensson bör kunna köpa dyrare om de snålar lite och inte lever under köphets.

Ingen har sagt vad för bil de gäller. Men har man inte råd att lägga undan 1500 i månaden så har man ekonomiska problem ( med jobb) och bör nog helst inte äga bil överhuvudtaget


http://www.scb.se/Statistik/_Publikatio … BR1401.pdf

Jag tar tillbaka medel-svensson då, men det finns många som inte har det lika gott ställt som du eller det bästa jobbet och kan lägga undan en summa varje månad. Enligt dig om man inte har pengar att lägga undan så bör man inte äga bil? Många pendlar långt för att ta sig till sitt jobb.

Jag har hellre (ur ekonomisk synpunkt) en skattefri bil som drar 0,8 l/mil än att spara ihop till en ny som drar 0,5 l/mil som jag sedan ska skatta på och inte kan serva själv.

Hursomhelst så är denna idé om skrotning dum och ej genomtänkt.


Muttley
14 maj 2015
#43
GummiFace skrev:
tkd_rille skrev:
Alla som faktiskt har ett jobb bör nästan ha råd att kunna köpa en ny bil för 180,000kr var tionde år.

Medelsvensson bör kunna köpa dyrare om de snålar lite och inte lever under köphets.

Ingen har sagt vad för bil de gäller. Men har man inte råd att lägga undan 1500 i månaden så har man ekonomiska problem ( med jobb) och bör nog helst inte äga bil överhuvudtaget


http://www.scb.se/Statistik/_Publikatio … BR1401.pdf

Jag tar tillbaka medel-svensson då, men det finns många som inte har det lika gott ställt som du eller det bästa jobbet och kan lägga undan en summa varje månad. Enligt dig om man inte har pengar att lägga undan så bör man inte äga bil? Många pendlar långt för att ta sig till sitt jobb.

Jag har hellre (ur ekonomisk synpunkt) en skattefri bil som drar 0,8 l/mil än att spara ihop till en ny som drar 0,5 l/mil som jag sedan ska skatta på och inte kan serva själv.

Hursomhelst så är denna idé om skrotning dum och ej genomtänkt.

Allt handlar om prioritering.  Jag vågar påstå att jag tjänar extremt lite smile men har ändå råd att lägga undan. 
Ja jag tycker att har man inte råd med sparande så har man heller inte råd att ha en bil eller andra saker som kostar pengar.   
Så att skrota pengarna ur ekonomisk synpunkt bör hålla för alla som har ett jobb.  Har man inget jobb behöver du inte en bil heller.   
Sen var de bara ett förslag av mm så folk skriker hysteriskt

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
14 maj 2015
Trådstartare
#44
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Står inget om älgkrock i Euro Ncap, men dock så ser vi ju att S80in är säkrare överlag än Aygon. Du kan väl inte i dina sinnesfulla bruk påstå att Aygo är säkare än en S80 i en älgkrock?

Visst kan jag sätta en Volvo från runt 2000 mot bilar med samma storleksklass från idag. Vilka bilar vill du jämföra med mot V70N/S60/S80/XC90?

XC90 vs Hyundai Santa Fe 2015? https://www.youtube.com/watch?v=XestGgxdfwk

Kan du hänvisa till någon källa gällande älgar då? Som inte består av ditt förvirrande rabblande om volvostenåldersskithögs förträfflighet?

Jaså? Hur ser du det?

Volvon har 29 poäng i passagerar/förarskydd, 14 i fotgängarskydd

Aygon har; 30,7 poäng i passagerar/förarskydd, 22.5 i fotgängarskydd


Ptja, eller (som alla slår S80:n);

SAAB 9-5 2009; http://www.euroncap.com/en/results/saab/9-5/11059
Audi A6 2011; http://www.euroncap.com/en/results/audi/a6/10956
BMW 5-serien 2010; http://www.euroncap.com/en/results/bmw/5-series/11004
Citroën C6 2005; http://www.euroncap.com/en/results/citr … n/c6/15671
Honda Legend 2007; http://www.euroncap.com/en/results/honda/legend/15724
Nissan Qashqai 2014; http://www.euroncap.com/en/results/nissan/qashqai/7882
Suzuki SX4 2013; http://www.euroncap.com/en/results/suzuki/sx4/8891
Toyota Corolla 2013; http://www.euroncap.com/en/results/toyota/corolla/8893
Toyota Auris 2013; http://www.euroncap.com/en/results/toyota/auris/8892
Hyundai i30 2012; http://www.euroncap.com/en/results/hyundai/i30/10929
Nissan Leaf 2012; http://www.euroncap.com/en/results/nissan/leaf/10939
Kia Cee'd 2012; http://www.euroncap.com/en/results/kia/cee'd/10933

Spännande att du nu helt plötsligt plockade bort 850 & 940....


Hyundai Santa Fe 2012 (senaste som fanns hos EuroNCAP);

Förar/passagerarskydd (Vuxen); 34,4 poäng (96%)
Passagerarskydd (Barn); 43,4 poäng (89%)
Fotgängarskydd; 25,5 poäng (71%)
Förarhjälpmedel; 6 poäng (86%)

Volvo XC90 2003

Förar/passagerarskydd (Vuxen); 34 poäng (%-inte utsatt)
Passagerarskydd (Barn); -inte utsatt-
Fotgängarskydd; 10 poäng (% - inte utsatt)
Förarhjälpmedel; -inte utsatt-

Euro Ncaps tester är tagna helt ur luften, bilar som amerikanska IIHS anser är farliga tycker Euro Ncap är säkra.

Hyundai Santa Fe 2015 https://www.youtube.com/watch?v=XestGgxdfwk

Volvo XC90 2014(samma bil som XC90 2003an) https://www.youtube.com/watch?v=lPL0Vi_8fiI

Bedöm själv....

Nöjeskör närproducerat

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
14 maj 2015
Trådstartare
#45
tkd_rille skrev:
GummiFace skrev:
Vem har råd att köpa ny bil vart tionde år? Inte medel-Svensson iaf.

Om motormännen står för den nya bilen kanske jag går med på det.

Alla som faktiskt har ett jobb bör nästan ha råd att kunna köpa en ny bil för 180,000kr var tionde år.

Medelsvensson bör kunna köpa dyrare om de snålar lite och inte lever under köphets.

Ingen har sagt vad för bil de gäller. Men har man inte råd att lägga undan 1500 i månaden så har man ekonomiska problem ( med jobb) och bör nog helst inte äga bil överhuvudtaget


http://www.scb.se/Statistik/_Publikatio … BR1401.pdf

Fast för 180 tusen får du ingen bil, du får möjligtvis en Dacia eller den minsta snikmodellen av Kia.

Evildan skrev:
Om vi kikar på två olika bilmodeller en S70 1998 och en Asiatisk småbil Yaris 2000 som hårdhänt dängs in i evigheten.
En S70 -98
http://euroncap.com/sv/results/volvo/s70/15495
En Asiatisk småbil Yaris -00
http://euroncap.com/sv/results/toyota/yaris/15531
Så ser det inte ut som om det finns någon fördel att åka S70 gentemot Yarisen varken enligt poängsättningen eller hur vi på bilden kan se hur krockburen kaviterar i de olika bilarna.
Kikar vi då på nästa generation Yaris från 2005 ser siffrorna än bättre ut åt den krockfarliga asiatens sida, och då anses ändå denna bil vara förlegad ur dagens synsätt gällande krocksäkerhet.
http://euroncap.com/sv/results/toyota/yaris/15684
Så kikar vi på den senaste testen av Yaris 2011 så är resultatet givetvis ännu bättre, och detta med högre krav för poängen jämfört med de tidigare testet från 2000 eller för all del 1998 när S70 testades.
http://euroncap.com/sv/results/toyota/yaris/10997

Ett exempel på hur en Asiatisk bil är farligare att krocka med en älg jämfört med en Volvo V70. wink
http://teknikensvarld.se/bilar-klarar-i … lg-121811/
– Vi trodde att man kunde särskilja olika bilstorlekar lite mer. Men det var inte så stor skillnad. Det är inte vikten i sig, utan snarare utrymmet som spelar roll, säger Anders Kullgren trafikforskningschef på Folksam.

Folksam bedömer både 850 och X70 som säkrare än Yaris, detta är baserat på verkliga olyckor och inte konstruerade krockar mot en vägg i Euro Ncaps krocklabb.

http://s15.postimg.org/u4zvkse17/jahaja.png
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (14 maj 2015)

Nöjeskör närproducerat

En Medlem
405 Inlägg
14 maj 2015
#46
Nämen se där, du har nog rätt ändå Blue_Speed. Får nog ta och köpa mig en gammal S70 ändå smile Tur att jag bor i "stan" och inte behöver nån bil dock roll
Senast redigerat av -matte (14 maj 2015)

11 Inlägg
14 maj 2015
#47
tkd_rille skrev:
Allt handlar om prioritering.  Jag vågar påstå att jag tjänar extremt lite smile men har ändå råd att lägga undan. 
Ja jag tycker att har man inte råd med sparande så har man heller inte råd att ha en bil eller andra saker som kostar pengar.   
Så att skrota pengarna ur ekonomisk synpunkt bör hålla för alla som har ett jobb.  Har man inget jobb behöver du inte en bil heller.   
Sen var de bara ett förslag av mm så folk skriker hysteriskt

Som jag skrev tidigare förslaget är dumt och inte genomtänkt, det är klart att folk reagerar på det. Som artikeln på svt sa: Västerbotten har högsta medelåldern på bilar i landet med ca 12 år.

Bor man inom storstadsregionerna så håller jag med att man klarar sig utan bil, men bor man i norrlands inland så är bilen en nödvändighet för många.


7 454 Inlägg
14 maj 2015
#48
Inför en statlig ättestupa vid pensionsåldern så skulle vi få ännu mindre skadade och förolyckade i trafiken.
Lagstifta dessutom om att man måste vara 50 år för att få köra motorfordon.
Endast medlemmar i "M" ska få dispens!

Muttley
14 maj 2015
#49
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
GummiFace skrev:
Vem har råd att köpa ny bil vart tionde år? Inte medel-Svensson iaf.

Om motormännen står för den nya bilen kanske jag går med på det.

Alla som faktiskt har ett jobb bör nästan ha råd att kunna köpa en ny bil för 180,000kr var tionde år.

Medelsvensson bör kunna köpa dyrare om de snålar lite och inte lever under köphets.

Ingen har sagt vad för bil de gäller. Men har man inte råd att lägga undan 1500 i månaden så har man ekonomiska problem ( med jobb) och bör nog helst inte äga bil överhuvudtaget


http://www.scb.se/Statistik/_Publikatio … BR1401.pdf

Fast för 180 tusen får du ingen bil, du får möjligtvis en Dacia eller den minsta snikmodellen av Kia.

Evildan skrev:
Om vi kikar på två olika bilmodeller en S70 1998 och en Asiatisk småbil Yaris 2000 som hårdhänt dängs in i evigheten.
En S70 -98
http://euroncap.com/sv/results/volvo/s70/15495
En Asiatisk småbil Yaris -00
http://euroncap.com/sv/results/toyota/yaris/15531
Så ser det inte ut som om det finns någon fördel att åka S70 gentemot Yarisen varken enligt poängsättningen eller hur vi på bilden kan se hur krockburen kaviterar i de olika bilarna.
Kikar vi då på nästa generation Yaris från 2005 ser siffrorna än bättre ut åt den krockfarliga asiatens sida, och då anses ändå denna bil vara förlegad ur dagens synsätt gällande krocksäkerhet.
http://euroncap.com/sv/results/toyota/yaris/15684
Så kikar vi på den senaste testen av Yaris 2011 så är resultatet givetvis ännu bättre, och detta med högre krav för poängen jämfört med de tidigare testet från 2000 eller för all del 1998 när S70 testades.
http://euroncap.com/sv/results/toyota/yaris/10997

Ett exempel på hur en Asiatisk bil är farligare att krocka med en älg jämfört med en Volvo V70. wink
http://teknikensvarld.se/bilar-klarar-i … lg-121811/
– Vi trodde att man kunde särskilja olika bilstorlekar lite mer. Men det var inte så stor skillnad. Det är inte vikten i sig, utan snarare utrymmet som spelar roll, säger Anders Kullgren trafikforskningschef på Folksam.

Folksam bedömer både 850 och X70 som säkrare än Yaris, detta är baserat på verkliga olyckor och inte konstruerade krockar mot en vägg i Euro Ncaps krocklabb.

http://s15.postimg.org/u4zvkse17/jahaja.png

Nu skriver jag på mobilen så kan inte redigera

Du är extremt känd för att inte kolla upp någon fakta.  Hade du gjort de så hade du inte gjort bort dig igen. Sök på blocket på 2015 års model och 180 så finner du bland annat Peugeot 308 Skoda fabia och många bilar som håller bättre mått än din 80a

Tekniker
221 Inlägg
14 maj 2015
#50
Jag har inte råd att köpa en ny bil, och jag tänker inte låna till en ny heller. I synpunkt till trafiksäkerheten, så kan jag hålla med till viss del. Men till vilken kostnad?

Låt oss säga att jag köper en ny Golf för X-kr

Sen skall den försäkras och skattas som alla andra.

Än så länge är det lugnt..

Sen när bilen blir runt 2 år så börjar det jävliga

Har man inte en god ekonomi med en bra buffert så är det inte möjligt att äga och serva denna bil

Jag vet inte riktigt vad n service går på hos en märkesverkstad, men på mitt jobb tar vi 750kr + moms

Tänk er första kamremsbytet på denna bil!
Eventuella fel så som felsökning av ABS, eller spjällgivare m.m . Och detta händer på var och varannan bil.
Drivknutar, bromsar.. Det bara fortsätter.

Jag har en 945 98 som bruks och jag har inte råd att äga en nyare bil. Servicen gör jag själv och en kamrem kostar 400kr med spännrrulle

Sen om den drar 1 liter/mil så är det en kostnad man kan hantera om man jämför med en servicekostnad på 5000kr+ i nyllet när man har som sämst med cash...

Just saying


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
14 maj 2015
#51
_XenoX_ skrev:
Jag har inte råd att köpa en ny bil, och jag tänker inte låna till en ny heller. I synpunkt till trafiksäkerheten, så kan jag hålla med till viss del. Men till vilken kostnad?

Låt oss säga att jag köper en ny Golf för X-kr

Sen skall den försäkras och skattas som alla andra.

Än så länge är det lugnt..

Sen när bilen blir runt 2 år så börjar det jävliga

Har man inte en god ekonomi med en bra buffert så är det inte möjligt att äga och serva denna bil

Jag vet inte riktigt vad n service går på hos en märkesverkstad, men på mitt jobb tar vi 750kr + moms

Tänk er första kamremsbytet på denna bil!
Eventuella fel så som felsökning av ABS, eller spjällgivare m.m . Och detta händer på var och varannan bil.
Drivknutar, bromsar.. Det bara fortsätter.

Jag har en 945 98 som bruks och jag har inte råd att äga en nyare bil. Servicen gör jag själv och en kamrem kostar 400kr med spännrrulle

Sen om den drar 1 liter/mil så är det en kostnad man kan hantera om man jämför med en servicekostnad på 5000kr+ i nyllet när man har som sämst med cash...

Just saying

En service på 750 + moms låter inte alls så dyrt tycker jag. Olja och oljefilter är ju bara det halva kostnaden på 937 kronor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

18 Inlägg
14 maj 2015
#52
tkd_rille skrev:
GummiFace skrev:
tkd_rille skrev:
Alla som faktiskt har ett jobb bör nästan ha råd att kunna köpa en ny bil för 180,000kr var tionde år.

Medelsvensson bör kunna köpa dyrare om de snålar lite och inte lever under köphets.

Ingen har sagt vad för bil de gäller. Men har man inte råd att lägga undan 1500 i månaden så har man ekonomiska problem ( med jobb) och bör nog helst inte äga bil överhuvudtaget


http://www.scb.se/Statistik/_Publikatio … BR1401.pdf

Jag tar tillbaka medel-svensson då, men det finns många som inte har det lika gott ställt som du eller det bästa jobbet och kan lägga undan en summa varje månad. Enligt dig om man inte har pengar att lägga undan så bör man inte äga bil? Många pendlar långt för att ta sig till sitt jobb.

Jag har hellre (ur ekonomisk synpunkt) en skattefri bil som drar 0,8 l/mil än att spara ihop till en ny som drar 0,5 l/mil som jag sedan ska skatta på och inte kan serva själv.

Hursomhelst så är denna idé om skrotning dum och ej genomtänkt.

Allt handlar om prioritering.  Jag vågar påstå att jag tjänar extremt lite smile men har ändå råd att lägga undan. 
Ja jag tycker att har man inte råd med sparande så har man heller inte råd att ha en bil eller andra saker som kostar pengar.   
Så att skrota pengarna ur ekonomisk synpunkt bör hålla för alla som har ett jobb.  Har man inget jobb behöver du inte en bil heller.   
Sen var de bara ett förslag av mm så folk skriker hysteriskt

Så enligt dig och motormännen så ska man inte få ha en egen vilja längre utan du måste prioritera en ny bil? Den som kanske ville lägga pengar på en fin skoter, båt eller vilket annat intresse som helst som kostar pengar, denne person ska alltså tvingas kasta undan sina intressen för att någon annan tycker han ska köra en nyare och "säkrare" bil.

Att alla ska vara säkrare i trafiken är en god tanke men att folk skulle tvingas på detta förslag är absurt. Men jag ser inget dumt med att införa en skrotningspremie för den som VILL skrota sin bil. Dock så fattar jag inte varför någon skulle skrota en bil från 2000-talet. Dom är tillräckligt säkra och praktiskt taget nya. Kolla bara Euro NCAP's testresultat från 2005 neråt.

Tekniker
221 Inlägg
14 maj 2015
#53
Vettemannen skrev:
_XenoX_ skrev:
Jag har inte råd att köpa en ny bil, och jag tänker inte låna till en ny heller. I synpunkt till trafiksäkerheten, så kan jag hålla med till viss del. Men till vilken kostnad?

Låt oss säga att jag köper en ny Golf för X-kr

Sen skall den försäkras och skattas som alla andra.

Än så länge är det lugnt..

Sen när bilen blir runt 2 år så börjar det jävliga

Har man inte en god ekonomi med en bra buffert så är det inte möjligt att äga och serva denna bil

Jag vet inte riktigt vad n service går på hos en märkesverkstad, men på mitt jobb tar vi 750kr + moms

Tänk er första kamremsbytet på denna bil!
Eventuella fel så som felsökning av ABS, eller spjällgivare m.m . Och detta händer på var och varannan bil.
Drivknutar, bromsar.. Det bara fortsätter.

Jag har en 945 98 som bruks och jag har inte råd att äga en nyare bil. Servicen gör jag själv och en kamrem kostar 400kr med spännrrulle

Sen om den drar 1 liter/mil så är det en kostnad man kan hantera om man jämför med en servicekostnad på 5000kr+ i nyllet när man har som sämst med cash...

Just saying

En service på 750 + moms låter inte alls så dyrt tycker jag. Olja och oljefilter är ju bara det halva kostnaden på 937 kronor.

/Benny

Per timme glömde jag säga


Muttley
14 maj 2015
#54
Soverejn skrev:
tkd_rille skrev:
GummiFace skrev:

Jag tar tillbaka medel-svensson då, men det finns många som inte har det lika gott ställt som du eller det bästa jobbet och kan lägga undan en summa varje månad. Enligt dig om man inte har pengar att lägga undan så bör man inte äga bil? Många pendlar långt för att ta sig till sitt jobb.

Jag har hellre (ur ekonomisk synpunkt) en skattefri bil som drar 0,8 l/mil än att spara ihop till en ny som drar 0,5 l/mil som jag sedan ska skatta på och inte kan serva själv.

Hursomhelst så är denna idé om skrotning dum och ej genomtänkt.

Allt handlar om prioritering.  Jag vågar påstå att jag tjänar extremt lite smile men har ändå råd att lägga undan. 
Ja jag tycker att har man inte råd med sparande så har man heller inte råd att ha en bil eller andra saker som kostar pengar.   
Så att skrota pengarna ur ekonomisk synpunkt bör hålla för alla som har ett jobb.  Har man inget jobb behöver du inte en bil heller.   
Sen var de bara ett förslag av mm så folk skriker hysteriskt

Så enligt dig och motormännen så ska man inte få ha en egen vilja längre utan du måste prioritera en ny bil? Den som kanske ville lägga pengar på en fin skoter, båt eller vilket annat intresse som helst som kostar pengar, denne person ska alltså tvingas kasta undan sina intressen för att någon annan tycker han ska köra en nyare och "säkrare" bil.

Att alla ska vara säkrare i trafiken är en god tanke men att folk skulle tvingas på detta förslag är absurt. Men jag ser inget dumt med att införa en skrotningspremie för den som VILL skrota sin bil. Dock så fattar jag inte varför någon skulle skrota en bil från 2000-talet. Dom är tillräckligt säkra och praktiskt taget nya. Kolla bara Euro NCAP's testresultat från 2005 neråt.

Men om du läste så föreslår MM att de ska införas en premie. Inte att någon ska tvångsskrota.  Vilket jag tycker är en utmärkt idé.
Att sen dra fram kortet om att man inte har råd är att man har dålig koll på ekonomi.
Intressen med leksaker som skoter eller båt kommer ju i andra hand som för alla människor.  Jag själv hade båt ett tag, de är dyrt om något. 

De borde däremot lägga fram förslag som om en bil är genomrostig och självklart utgånget borde skickas direkt från besiktning till pressen.

6 634 Inlägg
14 maj 2015
#55
_XenoX_ skrev:
Jag har inte råd att köpa en ny bil, och jag tänker inte låna till en ny heller. I synpunkt till trafiksäkerheten, så kan jag hålla med till viss del. Men till vilken kostnad?

Låt oss säga att jag köper en ny Golf för X-kr

Sen skall den försäkras och skattas som alla andra.

Än så länge är det lugnt..

Sen när bilen blir runt 2 år så börjar det jävliga

Har man inte en god ekonomi med en bra buffert så är det inte möjligt att äga och serva denna bil

Jag vet inte riktigt vad n service går på hos en märkesverkstad, men på mitt jobb tar vi 750kr + moms

Tänk er första kamremsbytet på denna bil!
Eventuella fel så som felsökning av ABS, eller spjällgivare m.m . Och detta händer på var och varannan bil.
Drivknutar, bromsar.. Det bara fortsätter.

Jag har en 945 98 som bruks och jag har inte råd att äga en nyare bil. Servicen gör jag själv och en kamrem kostar 400kr med spännrrulle

Sen om den drar 1 liter/mil så är det en kostnad man kan hantera om man jämför med en servicekostnad på 5000kr+ i nyllet när man har som sämst med cash...

Just saying

http://www.blocket.se/uppsala/Ford_Focu … _8&w=3

Ford Focus 1.0 Ecoboost, kamremsbytet är var 25.000 mil/10år (Är du jätte nyfiken vad de kostar att byta kan jag ordna på måndag)
Skatten knappt på 1000kr då den är klassad som Euro6.
1 års service, med olja och filter går på ca 2300kr ink. olja, filter, kupéfilter och assistans 1år.

Sen måste man se garantin igenom fingrarna.. lite slarv av försäljaren där.
2 år garanti, oavsett miltal (Byte stötdämpare på en Mondeo som gått 38.000 mil, gick på garanti wink)
Tilläggsgaranti på 5år (Från start datum) och upp till 10.000 mil.

De/Dem

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 maj 2015
#56
Det är komiskt hur detta kan missuppfattas så till den milda grad. Är kanske detta ett klassiskt "garaget-drev".

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 436 Inlägg
14 maj 2015
#57
En skrotpremie som uppmuntrar folk att sluta åka osäkra bilar är väl egentligen inte så dåligt, men nu går de ut med "skrota alla bilar äldre än 10 år". Jaha, och vem betalar det kalaset?

Min bil har 5 stjärnor i EuroNCAP och 4 i Folksams statistik. Den har en massa krockkuddar och anti-detmesta. Inköpt för 8000kr. Motormännen är välkomna att betala mellanskillnaden om de nu tycker jag ska ha en helt ny bil istället. Billigast familjekombin med dragkrok (mitt krav) och autobroms (motormännens krav) jag hittat är Octavian som landar på 212500kr. Ser fram mot en insättning á 204500kr från motormännen.

Och så en till sambon också.

Vilka pickuper har autobroms? Har bara hittat det på en jänkare som inreggad i sverige landar på 750 000kr +/- 100 000kr.

Vi säger så här, kära motormännen, en mille blankt på mitt konto så ersätter jag mina fordon med diton med autobroms. Deal?

smile

/Caffe

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Muttley
14 maj 2015
#58
caromania skrev:
Det är komiskt hur detta kan missuppfattas så till den milda grad. Är kanske detta ett klassiskt "garaget-drev".

Jag tror de är typiskt svenskt.   Vad som än skrivs om vad som helst så överdriver människor.  Träffar massor med folk i jobbet och folk missuppfattar mycket eller läser enbart rubriker.   

Hur de är i andra länder vet jag inte smile

Avstängd
10 388 Inlägg
14 maj 2015
#59
_Blue_Speed_ skrev:
Euro Ncaps tester är tagna helt ur luften, bilar som amerikanska IIHS anser är farliga tycker Euro Ncap är säkra.

Hyundai Santa Fe 2015 https://www.youtube.com/watch?v=XestGgxdfwk

Volvo XC90 2014(samma bil som XC90 2003an) https://www.youtube.com/watch?v=lPL0Vi_8fiI

Bedöm själv....

Inte för att vara "sån", men nu måste jag fråga, HELT seriöst; har din mamma fått dig undersökt?!


_Blue_Speed_ skrev:
Folksam bedömer både 850 och X70 som säkrare än Yaris, detta är baserat på verkliga olyckor och inte konstruerade krockar mot en vägg i Euro Ncaps krocklabb.

http://s15.postimg.org/u4zvkse17/jahaja.png

Fast, så gör man väl inte? De (EuroNAP) tar ju bara fram sina resultat "helt ur luften", så det testas väl inget alls? Eller?

Tror inte du förstår skillnaden i validitet och reliabilitet (säkert svåra ord, så googla) mellan "ett labbtest" och "info från verkligheten". Nu väntar jag mig inte att du ska förstå skillnaden efter att du har googlat på det heller, så vi kan nöja oss med att påpeka att det givetvis finns en skillnad (även om det är något du aldrig kommer godta).
Senast redigerat av it_mutt (14 maj 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 111 Inlägg
14 maj 2015
#60
_Blue_Speed_ skrev:
Euro Ncaps tester är tagna helt ur luften, bilar som amerikanska IIHS anser är farliga tycker Euro Ncap är säkra.

Hyundai Santa Fe 2015 https://www.youtube.com/watch?v=XestGgxdfwk

Volvo XC90 2014(samma bil som XC90 2003an) https://www.youtube.com/watch?v=lPL0Vi_8fiI

Bedöm själv....

Ja precis, de bara smashar en massa dyra bilar med ännu dyrare testutrustning ombord i väggen för att det är ballt.
Men nu ger ju det här förslaget kanske den som åker en ännu osäkrare Santa Fe från 2003 möjlighet att skicka den i pressen till förmån för en ny XC90, så det måste du ju tycka är bra? wink
Senast redigerat av Volvo544special65 (14 maj 2015)



Sök