3096
Sök

Hög hastighet med en Saab..Hur länge håller MOTORN?

(none)
1 725 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
#1
Åkte motorvägen mellan Borås och göteborg.. En streka på ca 8 mil..
Ungefär 6 mil av dom låg jag ganska lagligt på en hastighet på 140 km/h... De 2 mil som var kvar låg jag i ca 160-170 Km/h.. Jag vet inte om jag är nojjig från förra gången då min turbo gick åt helvete på just den vägen och den farten...
Men frågan är då Hur länge man egentligen kan köra i jämna varvtal i en hastighet på 170 hk/h utan att motorn tar stryk, om den verkligen gör det? För det känns som om bilen inte mår såå jätte bra hela tiden...Det blir förvisso väldigt varm..Men som sagt kan det hända något eller finns det några saker som bilen kan göra efter ett tag i de hastigheter i en orginal bil.. (Bilen gäller en Saab 9-3 SE hk 185 år: 01)

Tack på förhand!

Mvh Jonas

P.S  Flytta gärna inte denna tråden utan anlednig och utan att säga var den tar vägen, Tack!

--Lev i går som det vore i morgon--

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
16 december 2006
#2
Visst sliter det endel... Jag själv märkte absolut ingen skillad på bilen när jag åkte mellan örebro-stockholm och höll 170-190 och det här va i sommras när det va 20-22 grader varmt. Det borde slita mindre på motorn när det är kallare.

Bara man håller koll på värmemätaren och att man byter olja rätt ofta så ska det inte vara några problem. plus att man behöver sota ur bilen emellan åt, så den inte sotar igen smile och det viktigaste av allt är att kyla turbon innan du stänger av den.

Det finns en film där saab åker på en cirkelbana med sina 9000 talladega i 24timmar med plattan i botten smile och dem håller, så varför ska nyare bilar hålla sämre?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

FreddeK
16 december 2006
#3
Hmmm stod mycket mer inlägg här förut och jag svara på vad sharky skrev...undra vad dom inläggen tog vägen? det vara att Sharky jämförde en porsche gt3 och en skoda fabia osv...om den nu är borttagen för att han kände sig stött så sorry! men fegt att ta bort det om nu det var fallet! Rätta mig om jag har fel!

438 Inlägg
16 december 2006
#4
Braather skrev:
Åkte motorvägen mellan Borås och göteborg.. En streka på ca 8 mil..
Ungefär 6 mil av dom låg jag ganska lagligt på en hastighet på 140 km/h... De 2 mil som var kvar låg jag i ca 160-170 Km/h.. Jag vet inte om jag är nojjig från förra gången då min turbo gick åt helvete på just den vägen och den farten...
Men frågan är då Hur länge man egentligen kan köra i jämna varvtal i en hastighet på 170 hk/h utan att motorn tar stryk, om den verkligen gör det? För det känns som om bilen inte mår såå jätte bra hela tiden...Det blir förvisso väldigt varm..Men som sagt kan det hända något eller finns det några saker som bilen kan göra efter ett tag i de hastigheter i en orginal bil.. (Bilen gäller en Saab 9-3 SE hk 185 år: 01)

Tack på förhand!

Mvh Jonas

P.S  Flytta gärna inte denna tråden utan anlednig och utan att säga var den tar vägen, Tack!

Det där ska inte vara några problem om bilen och motorn är i ett bra skick. Som kwansa säger så är det viktigt att låta motor få kyla ner sig vid lite belastning, speciellt för en turbo. Jag brukar spätta på autobahn i cirka 200 mil och har aldrig haft några problem och då har jag dagsetapper mellan 10-15 timmar, givetvis med paus för pitstop mm.


(none)
1 725 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
#5
Freddeponken skrev:
Hmmm stod mycket mer inlägg här förut och jag svara på vad sharky skrev...undra vad dom inläggen tog vägen? det vara att Sharky jämförde en porsche gt3 och en skoda fabia osv...om den nu är borttagen för att han kände sig stött så sorry! men fegt att ta bort det om nu det var fallet! Rätta mig om jag har fel!

A nej, den är kvar..Var bara det att mitt inlägg togs bort för en misstolkning..Men om du kollar något inlägg längre ner som blev "flyttat" så hittar du det...Rubrik: "Hög hastighet..Hur länge håller det?"
Så du får prata med han då smile

--Lev i går som det vore i morgon--

(none)
1 725 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
#6
Zoltrix skrev:
Braather skrev:
Åkte motorvägen mellan Borås och göteborg.. En streka på ca 8 mil..
Ungefär 6 mil av dom låg jag ganska lagligt på en hastighet på 140 km/h... De 2 mil som var kvar låg jag i ca 160-170 Km/h.. Jag vet inte om jag är nojjig från förra gången då min turbo gick åt helvete på just den vägen och den farten...
Men frågan är då Hur länge man egentligen kan köra i jämna varvtal i en hastighet på 170 hk/h utan att motorn tar stryk, om den verkligen gör det? För det känns som om bilen inte mår såå jätte bra hela tiden...Det blir förvisso väldigt varm..Men som sagt kan det hända något eller finns det några saker som bilen kan göra efter ett tag i de hastigheter i en orginal bil.. (Bilen gäller en Saab 9-3 SE hk 185 år: 01)

Tack på förhand!

Mvh Jonas

P.S  Flytta gärna inte denna tråden utan anlednig och utan att säga var den tar vägen, Tack!

Det där ska inte vara några problem om bilen och motorn är i ett bra skick. Som kwansa säger så är det viktigt att låta motor få kyla ner sig vid lite belastning, speciellt för en turbo. Jag brukar spätta på autobahn i cirka 200 mil och har aldrig haft några problem och då har jag dagsetapper mellan 10-15 timmar, givetvis med paus för pitstop mm.

Man kanske inte ska tänka på gammla händelser..Blir gärna att man tänker tillbaka på det som hände med min turbo DÅ.. Det var fasiken inte kul smile Men det hade sin förklaring då oljan var slut..Men bara för det där som saab hade problem med "Oilsludge" Så oljan hade brutit upp i förtid...
Men tackar för berkräftelsen..Känns som man ska lämna den gammla turbonhisorian bakm sig...hehe

--Lev i går som det vore i morgon--

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
17 december 2006
#7
Du behöver inte oroa dig för att pressa fullt med bilen nån längre sträcka då å då.. de ska den tåla utan problem..

Tacka vettja fartygen jag jobbat på, där stoppade vi endast motorerna ibland för att göra oljebyten och service.. annars så gick dom flera veckor i sträck. CAT-power!!

//tompa


Reparatör
630 Inlägg
17 december 2006
#8
vet inte om jag e saab fantast egentligen men dom satte väl några bra och fina världsrekord på talladega banan för ett antal år sedan . Full fart i 10000 mil va det väl . Med snittfart över 200kmh inkl stopp .

hmm  hittade ett citat här precis



" Under hösten 1986 tog Saab 3st Saab 9000 T16 direkt från bandet i Trollhättan och skeppade dom till USA och Talladega Super Speedway. Dessa tre Saab 9000 Turbo 16 175hk satte nytt världsrekord för standard bilar på
sträckorna 100 000km och 50 000miles. Man slog också 19 andra internationella rekord.
Genomsnitts hastigheten för den snabbaste bilen var 213,299km/h med tankning ,service och förarebytes stopp inräknade!

Bilarna kördes med gasen i botten i hela 20 dagar. Med detta bevisade Saab den
otroliga pålitligheten och kvaliten som dess bilar hade. 


Så du behöver nog inte speciellt rädd för din körstil om du bara sköter den innan avstängning . Dvs nedkylning innan avstängning motor .


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
17 december 2006
#9
mektrollet skrev:
vet inte om jag e saab fantast egentligen men dom satte väl några bra och fina världsrekord på talladega banan för ett antal år sedan . Full fart i 10000 mil va det väl . Med snittfart över 200kmh inkl stopp .

hmm  hittade ett citat här precis



" Under hösten 1986 tog Saab 3st Saab 9000 T16 direkt från bandet i Trollhättan och skeppade dom till USA och Talladega Super Speedway. Dessa tre Saab 9000 Turbo 16 175hk satte nytt världsrekord för standard bilar på
sträckorna 100 000km och 50 000miles. Man slog också 19 andra internationella rekord.
Genomsnitts hastigheten för den snabbaste bilen var 213,299km/h med tankning ,service och förarebytes stopp inräknade!

Bilarna kördes med gasen i botten i hela 20 dagar. Med detta bevisade Saab den
otroliga pålitligheten och kvaliten som dess bilar hade. 


Så du behöver nog inte speciellt rädd för din körstil om du bara sköter den innan avstängning . Dvs nedkylning innan avstängning motor .

Precis det där jag tänkte på, finns en film någonstans på det oxå smile.
Undra hur länge dem kylde turbosarna efter det där tongue plattan i mattan i 20 dagar, jag som trodde det bara va 24 timmar tongue
Senast redigerat av kwansa (17 december 2006)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

(none)
1 725 Inlägg
17 december 2006
Trådstartare
#10
Det är ingen som har den filmen när de testade dessa Saabar ????? big_smile

--Lev i går som det vore i morgon--

airbrush rookie
136 Inlägg
17 december 2006
#11
jodu saaben ska hålla för höga hastigheter längre tider, körde 9-5 an i enligt mätaren 260 khm i 6-7 mil, va aldrig under 250*
dock klockan 4 en sommarmorgon utan NÅN bil eller liknande längs hela vägen.. smile

förut va jag schitzofren, men nu mår vi bra!
airbrush rookie.. (målat t.ex min avatar)

178 Inlägg
18 december 2006
#12
Saab gjorde om körning 1996 med tre Saab 900 Turbo, då låg snitthastigheten på över 230km/h, inkl alla stopp. om jag inte minns helt fel.

klipp:
http://video.google.com/videoplay?docid … adega+saab

har sett ett klipp från 86 också, men hittar inte igen det på google just nu....

9 Inlägg
18 december 2006
#13
har legat 180km/h nonstop i typ 10mil med supran så många gånger att jag inte kan räkna det på två händer, dock varvar den ju bara 4000rpm i den hastigheten smile


1 997 Inlägg
18 december 2006
#14
William skrev:
Saab gjorde om körning 1996 med tre Saab 900 Turbo, då låg snitthastigheten på över 230km/h, inkl alla stopp. om jag inte minns helt fel.

klipp:
http://video.google.com/videoplay?docid … adega+saab

har sett ett klipp från 86 också, men hittar inte igen det på google just nu....

som säger iaf i filmen att dom körde i 8 dar å 8 nätter? eller? smile


(none)
1 725 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
#15
Hehe...Där ser man...hmm Då ska jag se till att göra 150 000 mil år 2007 så jag får den saaben jag vill ha smile

--Lev i går som det vore i morgon--

8 Inlägg
25 december 2006
#16
Här är filmklippet från Talladega -86, jag jobbade på Bensinmotorverkstaden i Södertälje då, kommer ihåg att det var en och annan diskussion om detta... wink

http://video.google.com/videoplay?docid … 2188655308

Manta GSI Exclusive -88
Corsa 1.2 -83
Yamaha Road Star Warrior XV 1700 -04
Suzuki GSX 1100E -81

8 Inlägg
25 december 2006
#17
Här är filmklippet från Talladega -86, jag jobbade på Bensinmotorverkstaden i Södertälje då, kommer ihåg att det var en och annan diskussion om detta... wink

http://video.google.com/videoplay?docid … 2188655308

Manta GSI Exclusive -88
Corsa 1.2 -83
Yamaha Road Star Warrior XV 1700 -04
Suzuki GSX 1100E -81


Sök