3352
Sök

Lätta en Saab 9-3

170 Inlägg
15 juni 2015
Trådstartare
#1
Kanske fel forumsida men hoppas på svar ändå smile

Är inne på att köpa en Saab 9-3 turbo som jag tänkte trimma till runt 260-290hk enl maptun's steg. Tänkte även lätta den så mycket som det går, helst vill jag ha en 2 dörrars där baksätet ska plockas bort, reservhjulet och allt baktill som inredning och annat onödigt. Bilen väger enl vägverket 1440kg.

Hur mkt vikt kapas bort tror ni? Hur mkt skillnad i förbrukning är det att lätta?

Bilen kommer enbart köras på motorväg nästan dagligen i runt 100km/h 2mil och bilträffar fredag/lördag kvällar smile

664 Inlägg
15 juni 2015
#2
Underdog skrev:
Kanske fel forumsida men hoppas på svar ändå smile

Är inne på att köpa en Saab 9-3 turbo som jag tänkte trimma till runt 260-290hk enl maptun's steg. Tänkte även lätta den så mycket som det går, helst vill jag ha en 2 dörrars där baksätet ska plockas bort, reservhjulet och allt baktill som inredning och annat onödigt. Bilen väger enl vägverket 1440kg.

Hur mkt vikt kapas bort tror ni? Hur mkt skillnad i förbrukning är det att lätta?

Bilen kommer enbart köras på motorväg nästan dagligen i runt 100km/h 2mil och bilträffar fredag/lördag kvällar smile

Antar att du menar 93og , jag körde med enbart 2 sportstolar i min 900ng coupé och ryckt det mesta ljudisolering osv. och kom ned på 1290kg fulltankad och mig i. Inte stor skillnad på förbrukning kan ha gått ifrån 0.97 till någonstans runt 0.90-0.92. Dock gasades det på rejält ibland.

Kör Nordic steg istället smile Om du behöver avgassystem har jag ett komplett 3" hela vägen för 900ng/93og smile

170 Inlägg
15 juni 2015
Trådstartare
#3
Okej tack för info Toddemannen, vad är skillnaden på Nordic och Maptun? Nordics hemsida visar inte steg/effekt för og9-3 200hk modellen som jag är sugen på.

Tack för erbjudandet, jag återkommer när jag köper bil smile

305 Inlägg
15 juni 2015
#4
Lätta bilen är roligt, min ban/lekbil (saab 9-5) ska på pappeet väga 1600kg men förra året vägde den in på 1336,5 kg med halv tank o utan mig i. Sen har jag lättat ytterligare i år men inte hunnit väga den än.
Däremot om du ska åka dagligen o pendla så skulle jag inte rekomendera det. Åkte 3,5 mil hem från sviesta banan med min och ångrade halvvägs att jag inte hämtat hörselkåporna på jobbet.
Bränsleekonomi tror jag inte du märker av faktist med lite trim o annat brukar det bara gå åt andra hållet.

Men lycka till iaf.


664 Inlägg
15 juni 2015
#5
Underdog skrev:
Okej tack för info Toddemannen, vad är skillnaden på Nordic och Maptun? Nordics hemsida visar inte steg/effekt för og9-3 200hk modellen som jag är sugen på.

Tack för erbjudandet, jag återkommer när jag köper bil smile

Det ska vara lite mer drag i deras inställningar i boxen om du skall steg trimma smile

Dirq skrev:
Lätta bilen är roligt, min ban/lekbil (saab 9-5) ska på pappeet väga 1600kg men förra året vägde den in på 1336,5 kg med halv tank o utan mig i. Sen har jag lättat ytterligare i år men inte hunnit väga den än.
Däremot om du ska åka dagligen o pendla så skulle jag inte rekomendera det. Åkte 3,5 mil hem från sviesta banan med min och ångrade halvvägs att jag inte hämtat hörselkåporna på jobbet.
Bränsleekonomi tror jag inte du märker av faktist med lite trim o annat brukar det bara gå åt andra hållet.

Men lycka till iaf.

Mycket sant! Otroligt hög ljudnivå blir det , antingen hörselkåpor eller intercom system. Nu har jag ju sålt min men det var mindre kul när man hade åkt långt , ringde rätt duktigt i öronen.

170 Inlägg
16 juni 2015
Trådstartare
#6
Toddemannen skrev:
Underdog skrev:
Okej tack för info Toddemannen, vad är skillnaden på Nordic och Maptun? Nordics hemsida visar inte steg/effekt för og9-3 200hk modellen som jag är sugen på.

Tack för erbjudandet, jag återkommer när jag köper bil smile

Det ska vara lite mer drag i deras inställningar i boxen om du skall steg trimma smile

Dirq skrev:
Lätta bilen är roligt, min ban/lekbil (saab 9-5) ska på pappeet väga 1600kg men förra året vägde den in på 1336,5 kg med halv tank o utan mig i. Sen har jag lättat ytterligare i år men inte hunnit väga den än.
Däremot om du ska åka dagligen o pendla så skulle jag inte rekomendera det. Åkte 3,5 mil hem från sviesta banan med min och ångrade halvvägs att jag inte hämtat hörselkåporna på jobbet.
Bränsleekonomi tror jag inte du märker av faktist med lite trim o annat brukar det bara gå åt andra hållet.

Men lycka till iaf.

Mycket sant! Otroligt hög ljudnivå blir det , antingen hörselkåpor eller intercom system. Nu har jag ju sålt min men det var mindre kul när man hade åkt långt , ringde rätt duktigt i öronen.

Tack för info Toddemannen! Dom skall absolut tas kontakt med när det börjar bli dags smile

Dirq - Jo ljudet är jag medveten om, tänkte isåfall bara riva bort baksätet och lite i bagaget.. Kanske 100kg bort så jag kan åka utan huvudvärk, låter det för mycket kanske minskas om man lindar in avgassystemet i avgasbandage?

7 274 Inlägg
16 juni 2015
#7
Det är inte avgassystemet som står för oljudet utan detr allt annat som låter illa.


Evildan
16 juni 2015
#8
Det som inte finns för heller inget oljud.

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-54a008046f45662bb7d6efb36082d154.jpg

1 705 Inlägg
16 juni 2015
#9
Just og9-3 har ett väldigt högt vägljud redan original, så ska du ge dig på att lätta den så var beredd på att det kommer att bli högljutt. Ska du använda bilen dagligen skulle jag faktiskt rekommendera dig att tänka om, det kommer att bli outhärdligt att åka långt i bilen.

Avgassystemet har väldigt lite inverkan på ljudet såvida du inte kör med något brölande 3" eller liknande.
Det som hörs är vägljud och resonans i bärande delar. Det går att motverka till viss del med bitumen-mattor och dylikt men det väger en del, och är tanken att lätta bilen så jobbar du mot dig själv.

Maptun eller Nordic väljer du givetvis själv, men att det skulle vara "mer drag i inställningarna i boxen" från Nordic var ett väldigt konstigt påstående.
Mjukvarorna levererar den effekt som uppmätts, och den levereras på hjulen, inte i boxen.
Men Nordic är billigare så är du enbart ute efter lågt pris så kör med dom.


664 Inlägg
16 juni 2015
#10
rcy skrev:
Just og9-3 har ett väldigt högt vägljud redan original, så ska du ge dig på att lätta den så var beredd på att det kommer att bli högljutt. Ska du använda bilen dagligen skulle jag faktiskt rekommendera dig att tänka om, det kommer att bli outhärdligt att åka långt i bilen.

Avgassystemet har väldigt lite inverkan på ljudet såvida du inte kör med något brölande 3" eller liknande.
Det som hörs är vägljud och resonans i bärande delar. Det går att motverka till viss del med bitumen-mattor och dylikt men det väger en del, och är tanken att lätta bilen så jobbar du mot dig själv.

Maptun eller Nordic väljer du givetvis själv, men att det skulle vara "mer drag i inställningarna i boxen" från Nordic var ett väldigt konstigt påstående.
Mjukvarorna levererar den effekt som uppmätts, och den levereras på hjulen, inte i boxen.
Men Nordic är billigare så är du enbart ute efter lågt pris så kör med dom.

Kanske förklarade lite dåligt , men tar vi till exempel steg 3 ifrån Maptun kontra Speedparts eller Nordic så är uppmätningarna och effekten bättre än vad maptun levererar!
Så var det iallafall när jag kollade senast, men det var ju iofs 1 1/2 år sedan...

1 705 Inlägg
16 juni 2015
#11
Toddemannen skrev:
Kanske förklarade lite dåligt , men tar vi till exempel steg 3 ifrån Maptun kontra Speedparts eller Nordic så är uppmätningarna och effekten bättre än vad maptun levererar!
Så var det iallafall när jag kollade senast, men det var ju iofs 1 1/2 år sedan...

Maptuns steg 3 biopower ger 280hk/365Nm för 12.845 kr.
På Nordic hittar jag inget biopower alls men deras vanliga steg 3 ger 270hk/390Nm för 13.790 kr.

Är det dock bara effektsiffror man är intresserad av så är det ju bara att be valfri leverantör att öka effekten. Just den biten är väldigt enkel och det klarar vilken garagetrimmare som helst. Men är du bara intresserad av vilken effekt som ges så kan jag skruva upp vilken bil som helst till 3-400 häst om du betalar mig. Jag lovar inte att den håller i mer än 50 meter, men att få ut effekten är inga problem.

Det som är svårt är att få till driftsäkerhet, rätt karaktär och körbarhet, och sånt syns inte på pappret.


170 Inlägg
16 juni 2015
Trådstartare
#12
Hmm dedär med oljud och vägljudet minns jag inte (hade en og9-3 förut) dock hade jag inte dessa planer då för jag vart påkörd bakifrån och bilen skrotades. Jag kommer nog riva ut lite onödigt baktill, blir ljudet för mycket kanske det åker tillbaka smile Sen oljud har jag ingen större rädsla för, importerade en evo 6 med raka rör från England kördes från Danmark till Stockholm.. Men nu har det gått några år, man kanske är känsligare nu big_smile

Tack för alla svar

Edit: Ang effekten så kommer jag ta kontakt med flera firmor och se vad dom har att erbjuda. Vill ju ha bra hållbarhet med fina siffror och självklart komma undan någorlunda "billigt"
Senast redigerat av Underdog (16 juni 2015)

58 Inlägg
16 juni 2015
#13
rcy skrev:
Toddemannen skrev:
Kanske förklarade lite dåligt , men tar vi till exempel steg 3 ifrån Maptun kontra Speedparts eller Nordic så är uppmätningarna och effekten bättre än vad maptun levererar!
Så var det iallafall när jag kollade senast, men det var ju iofs 1 1/2 år sedan...

Maptuns steg 3 biopower ger 280hk/365Nm för 12.845 kr.
På Nordic hittar jag inget biopower alls men deras vanliga steg 3 ger 270hk/390Nm för 13.790 kr.

Är det dock bara effektsiffror man är intresserad av så är det ju bara att be valfri leverantör att öka effekten. Just den biten är väldigt enkel och det klarar vilken garagetrimmare som helst. Men är du bara intresserad av vilken effekt som ges så kan jag skruva upp vilken bil som helst till 3-400 häst om du betalar mig. Jag lovar inte att den håller i mer än 50 meter, men att få ut effekten är inga problem.

Det som är svårt är att få till driftsäkerhet, rätt karaktär och körbarhet, och sånt syns inte på pappret.

+1

Lätta en bil ger ingen enorm effekt ( märkbar ytterst lite ) .  10 kg / 1 hk men säg du rensar ALLT i saaben så kanske du får ut 10-15hk och noll komfort ! Nordic chip samt steg 3 ger ca 300 hk

Byt turbo till en större , 3" från turbon större spridare allt handlar om just ts plånbok ! Min åsikt att 100-150 kg gör så du inte kan besiktiga utan du återställer baksätet m m

Skaffa en annan bil med 250 hk orginal med turbo eller kanske en Audi s4 med 300+ hk orginal o plus 50 med optimering och då körs de med orginalgrejer ! lägg på 20-50k så har man en bra bit över 400 hk vilket är en bättre investering än att börja lätta en saab då dem ligger ute för kaffe pengar !


1 705 Inlägg
16 juni 2015
#14
Nymphomaniac skrev:
Skaffa en annan bil med 250 hk orginal med turbo eller kanske en Audi s4 med 300+ hk orginal o plus 50 med optimering och då körs de med orginalgrejer ! lägg på 20-50k så har man en bra bit över 400 hk vilket är en bättre investering än att börja lätta en saab då dem ligger ute för kaffe pengar !

Ska du ha billiga hästar är Saab svårslaget.
Köp en bil med T5 för 10.000 på blocket och byt spridare, avgas och mjukvara och du har 350 häst. T7 är lite klenare men 300 häst är inga problem för typ 15.000:- i kostnad.
Saab's mjukvara är dessutom i det närmaste open source vilket gör att varannan garagemeckare med lite koll kan mappa dom själva.


58 Inlägg
16 juni 2015
#15
rcy skrev:
Nymphomaniac skrev:
Skaffa en annan bil med 250 hk orginal med turbo eller kanske en Audi s4 med 300+ hk orginal o plus 50 med optimering och då körs de med orginalgrejer ! lägg på 20-50k så har man en bra bit över 400 hk vilket är en bättre investering än att börja lätta en saab då dem ligger ute för kaffe pengar !

Ska du ha billiga hästar är Saab svårslaget.
Köp en bil med T5 för 10.000 på blocket och byt spridare, avgas och mjukvara och du har 350 häst. T7 är lite klenare men 300 häst är inga problem för typ 15.000:- i kostnad.
Saab's mjukvara är dessutom i det närmaste open source vilket gör att varannan garagemeckare med lite koll kan mappa dom själva.

Exakt . De brukar inte vara hållbara dock smile


170 Inlägg
16 juni 2015
Trådstartare
#16
Nymphomaniac skrev:
rcy skrev:
Toddemannen skrev:
Kanske förklarade lite dåligt , men tar vi till exempel steg 3 ifrån Maptun kontra Speedparts eller Nordic så är uppmätningarna och effekten bättre än vad maptun levererar!
Så var det iallafall när jag kollade senast, men det var ju iofs 1 1/2 år sedan...

Maptuns steg 3 biopower ger 280hk/365Nm för 12.845 kr.
På Nordic hittar jag inget biopower alls men deras vanliga steg 3 ger 270hk/390Nm för 13.790 kr.

Är det dock bara effektsiffror man är intresserad av så är det ju bara att be valfri leverantör att öka effekten. Just den biten är väldigt enkel och det klarar vilken garagetrimmare som helst. Men är du bara intresserad av vilken effekt som ges så kan jag skruva upp vilken bil som helst till 3-400 häst om du betalar mig. Jag lovar inte att den håller i mer än 50 meter, men att få ut effekten är inga problem.

Det som är svårt är att få till driftsäkerhet, rätt karaktär och körbarhet, och sånt syns inte på pappret.

+1

Lätta en bil ger ingen enorm effekt ( märkbar ytterst lite ) .  10 kg / 1 hk men säg du rensar ALLT i saaben så kanske du får ut 10-15hk och noll komfort ! Nordic chip samt steg 3 ger ca 300 hk

Byt turbo till en större , 3" från turbon större spridare allt handlar om just ts plånbok ! Min åsikt att 100-150 kg gör så du inte kan besiktiga utan du återställer baksätet m m

Skaffa en annan bil med 250 hk orginal med turbo eller kanske en Audi s4 med 300+ hk orginal o plus 50 med optimering och då körs de med orginalgrejer ! lägg på 20-50k så har man en bra bit över 400 hk vilket är en bättre investering än att börja lätta en saab då dem ligger ute för kaffe pengar !

Det är just en bil för kaffepengar jag är ute efter som går någorlunda bra. Saaben är billig i drift, delar och försäkring. Köper man en s4, visst får man bättre kvalité, mer effekt, höjda ägarkostnader och ett inköpspris som är 4 gånger saabens.. Jag vill lägga max 20tusen och då ska den vara klar, vilket inte är omöjligt med Saab.

170 Inlägg
16 juni 2015
Trådstartare
#17
Nymphomaniac skrev:
rcy skrev:
Nymphomaniac skrev:
Skaffa en annan bil med 250 hk orginal med turbo eller kanske en Audi s4 med 300+ hk orginal o plus 50 med optimering och då körs de med orginalgrejer ! lägg på 20-50k så har man en bra bit över 400 hk vilket är en bättre investering än att börja lätta en saab då dem ligger ute för kaffe pengar !

Ska du ha billiga hästar är Saab svårslaget.
Köp en bil med T5 för 10.000 på blocket och byt spridare, avgas och mjukvara och du har 350 häst. T7 är lite klenare men 300 häst är inga problem för typ 15.000:- i kostnad.
Saab's mjukvara är dessutom i det närmaste open source vilket gör att varannan garagemeckare med lite koll kan mappa dom själva.

Exakt . De brukar inte vara hållbara dock smile

Hållbarheten är som de flesta bilarna. Beroende på körstilen. För mig tex är det för det mesta en motorvägsbil den ska vara. Rivstarter och hårt från stillastående är saabens nackdelar..

1 705 Inlägg
16 juni 2015
#18
Nymphomaniac skrev:
rcy skrev:
Nymphomaniac skrev:
Skaffa en annan bil med 250 hk orginal med turbo eller kanske en Audi s4 med 300+ hk orginal o plus 50 med optimering och då körs de med orginalgrejer ! lägg på 20-50k så har man en bra bit över 400 hk vilket är en bättre investering än att börja lätta en saab då dem ligger ute för kaffe pengar !

Ska du ha billiga hästar är Saab svårslaget.
Köp en bil med T5 för 10.000 på blocket och byt spridare, avgas och mjukvara och du har 350 häst. T7 är lite klenare men 300 häst är inga problem för typ 15.000:- i kostnad.
Saab's mjukvara är dessutom i det närmaste open source vilket gör att varannan garagemeckare med lite koll kan mappa dom själva.

Exakt . De brukar inte vara hållbara dock smile

Min 9-3 körs dagligen med en bra bit över 300 häst, är snart uppe i 25.000 mil och jag har då inte haft några problem med hållbarheten. Kan man köra bil och sköter servicen hyggligt så håller dom, precis som alla andra bilar.
Undvik bilar med GT17 agget bara så är det lugnt, den turbon är tamigfan världens sämsta och kallas i Saabkretsar för "pappersturbon". smile


58 Inlägg
16 juni 2015
#19
rcy skrev:
Nymphomaniac skrev:
rcy skrev:

Ska du ha billiga hästar är Saab svårslaget.
Köp en bil med T5 för 10.000 på blocket och byt spridare, avgas och mjukvara och du har 350 häst. T7 är lite klenare men 300 häst är inga problem för typ 15.000:- i kostnad.
Saab's mjukvara är dessutom i det närmaste open source vilket gör att varannan garagemeckare med lite koll kan mappa dom själva.

Exakt . De brukar inte vara hållbara dock smile

Min 9-3 körs dagligen med en bra bit över 300 häst, är snart uppe i 25.000 mil och jag har då inte haft några problem med hållbarheten. Kan man köra bil och sköter servicen hyggligt så håller dom, precis som alla andra bilar.
Undvik bilar med GT17 agget bara så är det lugnt, den turbon är tamigfan världens sämsta och kallas i Saabkretsar för "pappersturbon". smile

Abslut de har du rätt i men en Saab för 5-10k som man vill lätta är ju höjdpunkten att han vill kunna dra på lite och bättre acc för o få ut fler hk

En misskött får man för 3-8k medans en riktigt fräsch Aero är betydligt dyrare men det är oavsett mycket bil för pengarna


1 705 Inlägg
17 juni 2015
#20
Nymphomaniac skrev:
Abslut de har du rätt i men en Saab för 5-10k som man vill lätta är ju höjdpunkten att han vill kunna dra på lite och bättre acc för o få ut fler hk

Jag åker som sagt runt med över 300 häst dagligen helt utan problem.
Har man lite innanför pannbenet och kan hantera en koppling, släpper av lite när diffen börjar yla och inte ger stumt över gatlock och dylikt håller en Saab hur bra som helst trots mycket effekt. Jag har inga problem alls att rita svarta streck ända upp på treans växel och har gjort det i många år nu och än har inget gått sönder, så nog fan finns det billigt acc i en Saab alltid. smile


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök