3347
Sök

Ventilknack? Audi 1.8t

135 Inlägg
11 juli 2015
Trådstartare
Hallå

Nyss startat min audi efter topplockspacknings byte och även kamrem. Vill bara kolla om någon vet vad ljudet kan vara. Och en sido fråga, kan det vara packningen från grenröret till turbon som läcker avgas?

https://youtu.be/OTTfjtPlwnc

2 845 Inlägg
11 juli 2015
Det som knackar/tickar är med all sannolikhet ventiltryckare. Kan bli bättre då den gått en stund.

Antar du bytt olja/filter efter reparationen?

Yawn...
3 151 Inlägg
11 juli 2015
Knackandet lär ju försvinna när oljan har smort upp allt ordentligt. Kör lugnt i 20-30 min och håll koll på oljetryck och -temperatur, det bör minska allteftersom eller så är något galet.

Svårt att säga vad som läcker avgaser, är det inte bara spilld olja som bränns då? Om det är riktiga avgaser så lär det ju vara packningen, ja...

Edit: uhlin hann före, men vi hade ju samma teori i alla fall... cool
Senast redigerat av Mervolic (11 juli 2015)

135 Inlägg
11 juli 2015
Trådstartare
Okej, tackar. Ska ta den på en åktur och köra in den lite. Man är bara lite orolig då man inte har så bra koll på sånna här saker. Varit utan bil ett bra tag nu så nu vill man bara åka:)

Japp

135 Inlägg
11 juli 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:
Knackandet lär ju försvinna när oljan har smort upp allt ordentligt. Kör lugnt i 20-30 min och håll koll på oljetryck och -temperatur, det bör minska allteftersom eller så är något galet.

Svårt att säga vad som läcker avgaser, är det inte bara spilld olja som bränns då? Om det är riktiga avgaser så lär det ju vara packningen, ja...

Edit: uhlin hann före, men vi hade ju samma teori i alla fall... cool

Ska göra det. Jo, jag tror nog det kan vara lite olja plus allt brake clean osv man har haft på. Jag ska köra ett tag och se om jag fortfarande ryker, då är det ju bara att byta den packningen, får hoppas det går lätt...

Allfixare
1 475 Inlägg
12 juli 2015
Om det skulle läcka så där mycket avgaser så skulle det höras. Det är skit som oljespill och sånt som ryker. När du monterade tillbaks kamkedjespännaren bak i toppen, limmade du den packningen? Alltså lilla packningen som sitter under sträckaren?

135 Inlägg
12 juli 2015
Trådstartare
fish skrev:
Om det skulle läcka så där mycket avgaser så skulle det höras. Det är skit som oljespill och sånt som ryker. När du monterade tillbaks kamkedjespännaren bak i toppen, limmade du den packningen? Alltså lilla packningen som sitter under sträckaren?

Jag tänkte byta den men det blev aldrig av, ville bara få ihop skiten. Så jag har ej varit på den.

Allfixare
1 475 Inlägg
12 juli 2015
Låter väldigt mycket som att den är igenkleggad iaf. Är ett pyttelitet hål i den som oljan ska komma in igenom. Bytte på min gamla a4, och va tvungen att riva av den igen. Då limmade han som gjorde jobbet packningen, kom en liten liten klick silicon in i sträckaren och då lät den exakt sådär. Räcker med en liten bit koks så låter skiten illa som fan.

135 Inlägg
12 juli 2015
Trådstartare
fish skrev:
Låter väldigt mycket som att den är igenkleggad iaf. Är ett pyttelitet hål i den som oljan ska komma in igenom. Bytte på min gamla a4, och va tvungen att riva av den igen. Då limmade han som gjorde jobbet packningen, kom en liten liten klick silicon in i sträckaren och då lät den exakt sådär. Räcker med en liten bit koks så låter skiten illa som fan.

Det var ju inga problem innan så det känns inte som det problemet ska ha uppstått. Jag får se om ljudet försvinner efter någon mil

2 845 Inlägg
12 juli 2015
Manlac skrev:
fish skrev:

Det var ju inga problem innan så det känns inte som det problemet ska ha uppstått. Jag får se om ljudet försvinner efter någon mil

Tror nog det försvinner om du kör en stund, ganska vanligt att det låter så då man har haft isär så som du haft.

6 122 Inlägg
13 juli 2015
Hej!
Bytte topplockspackning och kamrem (även olja och filter) på min Audi 100 Avant 2,0E -89 för sex år sedan och när jag startade motorn knackade det mer än din. Efter lite gasande så försvann ljudet. Var ventiltryckarna som inte hade tillräckligt med olja.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök