2974
Sök

Hur ställer jag upp dieselpumpen?

17 Inlägg
25 juli 2015
Trådstartare
#1
Tjena har en VW vento från 97 med 1,9 tdi men den sotar inget sad så undrar Drf hur jag ställer upp pumpen?

Tråd från 2015 /Mod.

672 Inlägg
25 juli 2015
#2
du får väl kasta i brinnande däck i bagaget, så var det väl själva fan om det inte ska bolma lite.....lol

"Väx inte upp! det är en fälla"

358 Inlägg
25 juli 2015
#3
EVRY-mod eller dieseloptimering.

5 700 Inlägg
25 juli 2015
#4
1,9tdi brukar inte sota så jättemycket, min A4 sotar inte ens med kcr-box (inte så det syns i backspegeln iaf).


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
25 juli 2015
#5
okka skrev:
Tjena har en VW vento från 97 med 1,9 tdi men den sotar inget sad så undrar Drf hur jag ställer upp pumpen?

En liten enkel fråga: Varför ska den sota?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

9 118 Inlägg
25 juli 2015
#6
Vettemannen skrev:
okka skrev:
Tjena har en VW vento från 97 med 1,9 tdi men den sotar inget sad så undrar Drf hur jag ställer upp pumpen?

En liten enkel fråga: Varför ska den sota?

/Benny

För dää ä fräänt när dää kööölar!!! Har jag hört från dom kepsprydda bondungarna med Volvo 240/740/940 dieslar i byn.....
Själv förstår jag inte varför, en bil som ryker mycket är det ju fel på. Dessutom så går ju bilarna skit....
Senast redigerat av Putteliten (25 juli 2015)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
25 juli 2015
#7
Putteliten skrev:
Vettemannen skrev:
okka skrev:
Tjena har en VW vento från 97 med 1,9 tdi men den sotar inget sad så undrar Drf hur jag ställer upp pumpen?

En liten enkel fråga: Varför ska den sota?

/Benny

För dää ä fräänt när dää kööölar!!! Har jag hört från dom kepsprydda bondungarna med Volvo 240/740/940 dieslar i byn.....
Själv förstår jag inte varför, en bil som ryker mycket är det ju fel på. Dessutom så går ju bilarna skit....

Näe, inte jag heller.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

679 Inlägg
25 juli 2015
#8
Putteliten skrev:
Vettemannen skrev:
okka skrev:
Tjena har en VW vento från 97 med 1,9 tdi men den sotar inget sad så undrar Drf hur jag ställer upp pumpen?

En liten enkel fråga: Varför ska den sota?

/Benny

För dää ä fräänt när dää kööölar!!! Har jag hört från dom kepsprydda bondungarna med Volvo 240/740/940 dieslar i byn.....
Själv förstår jag inte varför, en bil som ryker mycket är det ju fel på. Dessutom så går ju bilarna skit....

Det är inte "fel" om bilen ryker, min diesel är optimerad och sotar lite om jag trycker fullt på vissa växlar. Den går verkligen inte "skit" heller för den delen. Men absolut, om en bil som är helt original sotar och har sig så är det definitivt något som inte står rätt till.


9 118 Inlägg
25 juli 2015
#9
Constantine skrev:
Putteliten skrev:
Vettemannen skrev:

En liten enkel fråga: Varför ska den sota?

/Benny

För dää ä fräänt när dää kööölar!!! Har jag hört från dom kepsprydda bondungarna med Volvo 240/740/940 dieslar i byn.....
Själv förstår jag inte varför, en bil som ryker mycket är det ju fel på. Dessutom så går ju bilarna skit....

Det är inte "fel" om bilen ryker, min diesel är optimerad och sotar lite om jag trycker fullt på vissa växlar. Den går verkligen inte "skit" heller för den delen. Men absolut, om en bil som är helt original sotar och har sig så är det definitivt något som inte står rätt till.

Ne så är det ju, men en Volvo 240/740/940 diesel som det ständigt ligger en svart dimma bakom är det "fel" på och går skit....


Evildan
25 juli 2015
#10
Constantine skrev:
Putteliten skrev:
Vettemannen skrev:

En liten enkel fråga: Varför ska den sota?

/Benny

För dää ä fräänt när dää kööölar!!! Har jag hört från dom kepsprydda bondungarna med Volvo 240/740/940 dieslar i byn.....
Själv förstår jag inte varför, en bil som ryker mycket är det ju fel på. Dessutom så går ju bilarna skit....

Det är inte "fel" om bilen ryker, min diesel är optimerad och sotar lite om jag trycker fullt på vissa växlar. Den går verkligen inte "skit" heller för den delen. Men absolut, om en bil som är helt original sotar och har sig så är det definitivt något som inte står rätt till.

Men, jo det är "fel" om den sotar.
Hade den varit 100% korrekt optimerad hade den inte sotat ens vid full gas.
Då hade bränsleblandningen varit optimal och motorn utvecklat någon liten hästkraft till istället.

Däremot är det svårt att åstadkomma utan ett fullutrustat motorlaboratorium då det är så många faktorer som spelar in för att få den absoluta optimala förbränningen.

672 Inlägg
25 juli 2015
#11
Evildan skrev:
Constantine skrev:
Putteliten skrev:

För dää ä fräänt när dää kööölar!!! Har jag hört från dom kepsprydda bondungarna med Volvo 240/740/940 dieslar i byn.....
Själv förstår jag inte varför, en bil som ryker mycket är det ju fel på. Dessutom så går ju bilarna skit....

Det är inte "fel" om bilen ryker, min diesel är optimerad och sotar lite om jag trycker fullt på vissa växlar. Den går verkligen inte "skit" heller för den delen. Men absolut, om en bil som är helt original sotar och har sig så är det definitivt något som inte står rätt till.

Men, jo det är "fel" om den sotar.
Hade den varit 100% korrekt optimerad hade den inte sotat ens vid full gas.
Då hade bränsleblandningen varit optimal och motorn utvecklat någon liten hästkraft till istället.

Däremot är det svårt att åstadkomma utan ett fullutrustat motorlaboratorium då det är så många faktorer som spelar in för att få den absoluta optimala förbränningen.

den optimala förbränningen går säkert att fila lite till på!  men konstruktörer o motortillverkare sliter ju oförtrutet
med DEF och partikelfilter,katalysatorer. det är ju därför man inte ser nåt sot i avgaspipan, på åtminstone tunga fordon

"Väx inte upp! det är en fälla"

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
25 juli 2015
#12
Evildan skrev:
Constantine skrev:
Putteliten skrev:
För dää ä fräänt när dää kööölar!!! Har jag hört från dom kepsprydda bondungarna med Volvo 240/740/940 dieslar i byn.....
Själv förstår jag inte varför, en bil som ryker mycket är det ju fel på. Dessutom så går ju bilarna skit....

Det är inte "fel" om bilen ryker, min diesel är optimerad och sotar lite om jag trycker fullt på vissa växlar. Den går verkligen inte "skit" heller för den delen. Men absolut, om en bil som är helt original sotar och har sig så är det definitivt något som inte står rätt till.

Men, jo det är "fel" om den sotar.
Hade den varit 100% korrekt optimerad hade den inte sotat ens vid full gas.
Då hade bränsleblandningen varit optimal och motorn utvecklat någon liten hästkraft till istället.

Däremot är det svårt att åstadkomma utan ett fullutrustat motorlaboratorium då det är så många faktorer som spelar in för att få den absoluta optimala förbränningen.

är dom rätt optimerade så kommer dom ryka vid full last.. men normal körning så är dom rökfria.  men riktig i mina ögon är  med pluggad egr  partikelfitret ersatt av ett riktigt rör utan strypning.. det är först då en modern diesel går riktigt bra... t.o.m vw 3cyl 1.4 diesel blir trevlig fast den bara har 80hk original... dock bör man antagligen inte rösta grönt..  men står det som en kvast ur ändröret är något galet...    roligaste är när man chippar en gubbkörd v70 2.5d eller nått  JÄVLAR vad dom släpper sot första fullgas reporna.  är så man måste provköra lite längre än vanligt..  för att se så inget är knas...


men inte ovanligt att original bilar kan släppa lite sot när man drar ur dom om dom varit lugnt körda..

normal rök..enligt mig är detta..

https://www.youtube.com/watch?v=6tQRcj_8ZtY
Senast redigerat av Growe (25 juli 2015)

Kör fort så hinner inget hända...

6 634 Inlägg
25 juli 2015
#13
Tanka norsk diesel så ryker det.
Senast redigerat av Malheus (25 juli 2015)

De/Dem

7 454 Inlägg
27 juli 2015
#14
Ja det kom inte något svar på frågan.big_smile

135 Inlägg
31 juli 2015
#15
Jag anser att en motor inte är optimerad om oförbränt bränsle tittar ut genom avgasröret, men det är bara min åsikt. Att det i vissa fall kan sota innan laddtryck av olika anledningar, så som avsaknad eller bristfällig funktion på aldaklockan, är normalt- men jag anser fortfarande inte att den är optimerad för det.

För att ge trådskaparen ett svar, titta i denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=200104

469 Inlägg
31 juli 2015
#16
Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att bara svara på frågan som ställs högst upp i tråden?
Varför ska det argumenteras emot hela tiden?
TS har förmodligen en anledning till varför han vill att den ska sota, men det är hans ensak och det har väl inte vi med att göra eller?
Han vill inte har eran åsikt om saken bara ett svar på hur man går till väga.

Jag pekar inte finger på någon här inne utan bara på att det är ett problem som jag ser hela jäkla tiden, en tråd med EN fråga och sen är det 6sidor med disskusion om hur vida det är korkat eller inte!

Det är sånt här som förstör många trådar, när det börjar disskuteras andra saker och smuts börjar kastas hit och dit!

Jag kan inte svaret på TS fråga med jag antar att man måste få in mer bränsle för att den ska sota.
Skruva på någon pump går nog inte då den förmodligen har elektrisk pump och inte mekanisk.

Förlåt för bitterheten, men är så trött på sådant.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Evildan
31 juli 2015
#17
exoop skrev:
Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att bara svara på frågan som ställs högst upp i tråden?
Varför ska det argumenteras emot hela tiden?
TS har förmodligen en anledning till varför han vill att den ska sota, men det är hans ensak och det har väl inte vi med att göra eller?
Han vill inte har eran åsikt om saken bara ett svar på hur man går till väga.

Jag pekar inte finger på någon här inne utan bara på att det är ett problem som jag ser hela jäkla tiden, en tråd med EN fråga och sen är det 6sidor med disskusion om hur vida det är korkat eller inte!

Det är sånt här som förstör många trådar, när det börjar disskuteras andra saker och smuts börjar kastas hit och dit!

Jag kan inte svaret på TS fråga med jag antar att man måste få in mer bränsle för att den ska sota.
Skruva på någon pump går nog inte då den förmodligen har elektrisk pump och inte mekanisk.

Förlåt för bitterheten, men är så trött på sådant.

Det är ju det TS vill göra på oss andra. wink

Men, exakt vad tillförde du nu själv till TS fråga med din bitterhet menar du?
Eller skrev du själv någonstans hur man går till väga?

469 Inlägg
31 juli 2015
#18
Evildan skrev:
exoop skrev:
Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att bara svara på frågan som ställs högst upp i tråden?
Varför ska det argumenteras emot hela tiden?
TS har förmodligen en anledning till varför han vill att den ska sota, men det är hans ensak och det har väl inte vi med att göra eller?
Han vill inte har eran åsikt om saken bara ett svar på hur man går till väga.

Jag pekar inte finger på någon här inne utan bara på att det är ett problem som jag ser hela jäkla tiden, en tråd med EN fråga och sen är det 6sidor med disskusion om hur vida det är korkat eller inte!

Det är sånt här som förstör många trådar, när det börjar disskuteras andra saker och smuts börjar kastas hit och dit!

Jag kan inte svaret på TS fråga med jag antar att man måste få in mer bränsle för att den ska sota.
Skruva på någon pump går nog inte då den förmodligen har elektrisk pump och inte mekanisk.

Förlåt för bitterheten, men är så trött på sådant.

Det är ju det TS vill göra på oss andra. wink

Men, exakt vad tillförde du nu själv till TS fråga med din bitterhet menar du?
Eller skrev du själv någonstans hur man går till väga?

Jag skrev detta då jag tycker att det tjafsas för mycket om andra saker än det som TS frågar om, detta måste jag ju få skriva för det ska bli ändring eller?
Sen skrev jag att jag inte kunde svaret på hur man får den att sota mer men att jag tror att för att få mer sot krävs mer oförbränd diesel.

Sedan heter tråden "hur ställer jag upp pumpen" och då svarade jag på den frågan att jag inte tror det går då det förmodligen är en elpump.

Från början av tråden till mitt första inlägg har det kommit 2st bra konkreta svar av 14st inlägg men egentligen inget svar på själva frågan? och frågan var om man kan ställa på pumpen, eller?

Jag vet inte hur det är för dig när du skapar en tråd, vill du ha svar på din fråga eller vill du ha en massa disskusioner om hurvida din fråga är idiotisk eller okej?

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Evildan
31 juli 2015
#19
exoop skrev:
Evildan skrev:
exoop skrev:
Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att bara svara på frågan som ställs högst upp i tråden?
Varför ska det argumenteras emot hela tiden?
TS har förmodligen en anledning till varför han vill att den ska sota, men det är hans ensak och det har väl inte vi med att göra eller?
Han vill inte har eran åsikt om saken bara ett svar på hur man går till väga.

Jag pekar inte finger på någon här inne utan bara på att det är ett problem som jag ser hela jäkla tiden, en tråd med EN fråga och sen är det 6sidor med disskusion om hur vida det är korkat eller inte!

Det är sånt här som förstör många trådar, när det börjar disskuteras andra saker och smuts börjar kastas hit och dit!

Jag kan inte svaret på TS fråga med jag antar att man måste få in mer bränsle för att den ska sota.
Skruva på någon pump går nog inte då den förmodligen har elektrisk pump och inte mekanisk.

Förlåt för bitterheten, men är så trött på sådant.

Det är ju det TS vill göra på oss andra. wink

Men, exakt vad tillförde du nu själv till TS fråga med din bitterhet menar du?
Eller skrev du själv någonstans hur man går till väga?

Jag skrev detta då jag tycker att det tjafsas för mycket om andra saker än det som TS frågar om, detta måste jag ju få skriva för det ska bli ändring eller?
Sen skrev jag att jag inte kunde svaret på hur man får den att sota mer men att jag tror att för att få mer sot krävs mer oförbränd diesel.

Sedan heter tråden "hur ställer jag upp pumpen" och då svarade jag på den frågan att jag inte tror det går då det förmodligen är en elpump.

Från början av tråden till mitt första inlägg har det kommit 2st bra konkreta svar av 14st inlägg men egentligen inget svar på själva frågan? och frågan var om man kan ställa på pumpen, eller?

Jag vet inte hur det är för dig när du skapar en tråd, vill du ha svar på din fråga eller vill du ha en massa disskusioner om hurvida din fråga är idiotisk eller okej?

Okej, så det är alltså helt ok för dig att gå helt OT med din bitterhet medans det inte är det för andra, det är något av vad jag kan utläsa av ditt inlägg.
Klart det kommer följdfrågor och undringar om varför någon vill göra något, som dessutom är i detta fall riktigt korkat att försöka göra.
Nu blev det ytterligare några sådana där inlägg som du är bitter över och det har du själv medverkat till. big_smile

679 Inlägg
31 juli 2015
#20
Evildan skrev:
Constantine skrev:
Putteliten skrev:

För dää ä fräänt när dää kööölar!!! Har jag hört från dom kepsprydda bondungarna med Volvo 240/740/940 dieslar i byn.....
Själv förstår jag inte varför, en bil som ryker mycket är det ju fel på. Dessutom så går ju bilarna skit....

Det är inte "fel" om bilen ryker, min diesel är optimerad och sotar lite om jag trycker fullt på vissa växlar. Den går verkligen inte "skit" heller för den delen. Men absolut, om en bil som är helt original sotar och har sig så är det definitivt något som inte står rätt till.

Men, jo det är "fel" om den sotar.
Hade den varit 100% korrekt optimerad hade den inte sotat ens vid full gas.
Då hade bränsleblandningen varit optimal och motorn utvecklat någon liten hästkraft till istället.

Däremot är det svårt att åstadkomma utan ett fullutrustat motorlaboratorium då det är så många faktorer som spelar in för att få den absoluta optimala förbränningen.

klubbfors skrev:
Jag anser att en motor inte är optimerad om oförbränt bränsle tittar ut genom avgasröret, men det är bara min åsikt. Att det i vissa fall kan sota innan laddtryck av olika anledningar, så som avsaknad eller bristfällig funktion på aldaklockan, är normalt- men jag anser fortfarande inte att den är optimerad för det.

För att ge trådskaparen ett svar, titta i denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=200104

Evildan, det beror ju på hur man ser det! (därav mina citationstecken) Sot bildas alltid i avgassystemet på dieselbilar oavsett om man vill det eller ej, speciellt på bilar som t.ex min egna som inte är original. Jag kör nästan 90% motorväg och landsväg så min hinner det knappt bildas sot i systemet, men som nu på semestern när man bara tar bilen ut en kortare runda eller ner till mataffären då hinner den inte dra ut sotet som ligger kvar i avgassystemet, så då blir det ju en puff!

klubbfors, Min sotar som den där 335d som tidigare länkade i klippet, alltså vid 3500-4000 varv så släpper den en litet sotmoln, alltså inget jätte moln. Den är optimerad oavsett om du vill tro det eller ej, men du kanske menar om den ryker konstant vid gaspådrag?

Tråden spårar ut lite nu med massa offtopic egentligen, men jag rekommenderar inte TS att få den att sota bara för skojs skull och om man nu ska få den och sota är det väl "bara" att ställa upp dieselpumpen, mer kan jag inte tillföra.



Sök