Detta är intressant ämne, Faktum är den att man kan inte bortse från att yngre förare både män och kvinnor kör sämre & mer vårdlöst en äldre. Men Jag anser ju då också att bland de äldre förarna så som jag märkt i trafiken att dem hävdar sin egen rätt mer en vad dem yngre gör, Dem yngre brukar veta när dem begår fel(gäller då inte alla vissa är rent av värdelösa) i trafiken och kör för fort eller gör riskfyllda saker och är medvetna om det men man kanske ignorerar det lite. Det i sin tur får andra trafikanter att rynka på pannan å svära lite inombords. Men det tillhör väl mognads processen.
Jag har haft detta samtal med många äldre och generellt sätt av dem jag talat med, Så hävdar dem sin rätt att få ligga prick på hastigheten vilket är ju det rätta eller så säger dem att ligga under hastigheten är säkrare. Men här är var jag anser att dem glömmer två saker. En grej är att hastighet kan uppfattas väldigt olika från person till person och från bil till bil, Om du idag sätter dig i en ny bil och kör 70 km/h så känns de som 50 km/h sätt dig i en äldre bil å då känner du hastigheten mycket mera. Och när jag möter trafikanter dagligen ute i trafiken utan att försöka generalisera någon men många äldre av rent ekonomiska skäl kanske inte har råd med nyare bilar och kör runt i sina äldre bilar som kanske har en 10-12 år på nacken och det förstår jag till 100% också. Man kan inte tvinga äldre människor och skaffa sig splitt nya bilar bara för att man skall klara av att köra lite fortare.
Den andra grejen många äldre förare glömmer och detta har jag gjort både mot min far och några till är att sätta dem i bilen och mäta den faktiska hastigheten dem kör. Som alla vet är att hastighetsmätare vill gärna visa 3-4 km/h för fort så när folk hävdar sin egen rätt ligga prick på eller underhastigheten så glöms de bort att 50 km/h kanske är mellan 46-47 km/h sedan om du ligger under hastigheten till att börja med på ca 46-47 km/h då hamnar vi helt plötsligt på 44-45 km/h.
Om du nu lägger upp det på en lång rad av bilar då kommer du få en väldig märklig kedje reaktion som kommer resultera i bil köer. Men om vi skulle leva i en perfekt värld då skulle dem köerna aldrig bildas för om alla höll samma hastighet & avstånd så skulle ju allt flyta på perfekt. Men som sagt nu är inte så fallet och man måste göra det bästa av situationen. Jag har försökt många gånger argumentera för att om du vill ligga prick på hastigheten eller under så åtminstånde åk en bit ut till höger och försök underlätta för den stressade föraren även om denne person gör fel i att vara stressad när den kör så underlättar man inte igenom att agera blockerare, Polis eller hävda sin egen rätt i trafiken att få ligga under/prick på hastigheten.
Argumenten jag fått emot mig då är "Om man gör så och släpper förbi folk så blir man aldrig insläppt igen" Då har jag oftast haft svårt och svara dem om det, Men försökt svara med "Ja om du blir då omkörd av så många bilar i rad för du släpper förbi någon, Då måste man ju på något plan uppfatta att man kanske ligger lite för lågt på hastigheten och bör kanske öka tempot en aning?"
Den ända slutsatsen vore i detta fall att.
1. Införa tester när du nått 30-40 år (bara rent test som görs via ens E-legitimation och inte är någon speciellt avgörande faktor utom att man skall få se hur mycket man lärt sig eller glömt bort kanske skulle få många att tänka till lite.) Så kan man jämföra med sitt godkända teori prov som man klarade nån gång när man var 18 eller äldre.
2. Införa tester och bedömning om du är kapabel att köra efter säg en bryt siffra på 75 år då. Som sagt detta varierar ju så otroligt mycket från person till person jag har sätt 60 åringar som är sämre en 80 åriga förare som kör som om dem precis fått körkorten och äger en Ferrari.
3. Sluta ha miss visande hastighets mätare på bilarna?
4. Lära och utbilda folk i mer trafikvett och etikett? Både Yngre och Äldre förare skulle ibland behöva lite mer vett i huvudet.
5. Öka den generella hastigheten på våra vägar?
6. Bättre vägar?
7. Mäta blodtrycket? Så man inte får köra om man har för högt och är super stressad eller för lågt ? Lite som alkolås på bilen kanske? Haha skämt åsido . Undvika att köra stressad om det går? Undvika att köra Dåsig & Trött?
8. Vi alla lär oss att hålla hastigheten? Avståndet och lever i en perfekt värld?
Som sagt jätte svårt att ge ett 100% korrekt svar i detta då det är människor det handlar om och lika som människor är olika på alla sätt och på sitt vis uppfattar sin verklighet på ett sätt och någon annan på ett annat sätt. Lika så är alla bilar olika och ger olika känslor när man kör vissa uppfattar det som läskigare & andra roligare.
Jag ursäktar mig för eventuella språkfel & diverse punkt fel m.m.
Senast redigerat av Alden_88M (10 augusti 2015)