2653
Sök

Tips om Rostskador!

Muttley
30 augusti 2015
#21
_Thor_ skrev:
hobs0n skrev:
Gutenmorgen!
Toyota tog 3000:- för att enbart göra rent och svetsa in ny plåt. Skulle de göra resten, inklusive lackering och allt så skulle det gå på runt 7000:-.
De berättade att skadan var rejäl och det skulle behöva bytas runt 40cm plåt.
Däremot sade de att det inte var en viktig bärande del, det är den inre delen som är bärande så besikta bilen borde inte bli något problem. De sade också att skador som detta sänker värdet rejält och att reparera skadan rejält tjänar man alltid på, rent ekonomiskt sett, sen känns det ju moraliskt bättre att sälja en bil där man vet att skadorna blivit ordentligt gjorda smile

Har ni tips på pålitliga plåtverkstäder i Uppsala området? Om Toyota gör jobbet och jag gör resten själv, vad behöver jag för tillbehör och ämnen saker för att få ett bra skydd för den nya plåten? Med tanke på att den nya plåten kommer skapa rejäla kanter så bör det spacklas  runt den, för att undvika att kanterna sliter osv eller finns det ngt enklare sätt att göra?  (jag kommer söka på detta men kul och hjälpsamt att få flera åsikter smile)

Tack på förhand!

Lol... Vilket äckligt bilhandlarsnack. Dem tänkte lura skjortan av dig.

Vem som helst med en vinkelslip, MIG-svets och lite plåt kan fixa rosthålet på nolltid.

Spackling och lackering tar ju lite tid emellan torkningarna, men det är totalt sett inte många timmars jobb.

Vem som helst som läst på lite vet att toyota har säkerligen omkostnader.  Sen skatter, avgifter och driften.

Så de var billigt för någon som kör de seriöst vitt med ett proffsigt slutresultat. smile

4 145 Inlägg
30 augusti 2015
#22
tkd_rille skrev:
_Thor_ skrev:

Vem som helst som läst på lite vet att toyota har säkerligen omkostnader.  Sen skatter, avgifter och driften.

Så de var billigt för någon som kör de seriöst vitt med ett proffsigt slutresultat. smile

Förvisso det är rätt

men en bilverkstad utanför tätorten har som regel lägre kostnader för lokaler och kan då hålla en lägre timpeng
http://bilrost.com/s_03.htm#21p

en skicklig bilplåtslagare svetsar igen hålet på 1-2 timmar

att svetsa i bilar är ett negerjobb särkilt rostskador som många bilverkstäder undviker
eller så hugger man i vid prissättningen

cool
Senast redigerat av spillolja (30 augusti 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Muttley
30 augusti 2015
#23
spillolja skrev:
tkd_rille skrev:
_Thor_ skrev:

Vem som helst som läst på lite vet att toyota har säkerligen omkostnader.  Sen skatter, avgifter och driften.

Så de var billigt för någon som kör de seriöst vitt med ett proffsigt slutresultat. smile

Förvisso det är rätt

men en bilverkstad utanför tätorten har som regel lägre kostnader för lokaler och kan då hålla en lägre timpeng
http://bilrost.com/s_03.htm#21p

en skicklig bilplåtslagare svetsar igen hålet på 1-2 timmar

att svetsa i bilar är ett negerjobb särkilt rostskador som många bilverkstäder undviker
eller så hugger man i vid prissättningen

cool

Självklart kan en mindre verkstad ta mindre betalt.  Men i med de ofta är tidsdödande jobb så tycker jag gott att de kan ta bra betalt.

Men ingen firma kommer ändå ifrån alla kostnader som skall betalas i form av skatter.  Och som vi alla vet är ju att ju lägre inkomst ju lägre timlön har mekanikern smile

Men i detta fall hade jag själv struntat i de tror jag.

22 Inlägg
30 augusti 2015
Trådstartare
#24
Ok, tack så mycket för era svar grabbar! Vart rekommenderar ni att man köper dessa medel och tillbehör, Antar att det finns billigare ställen än Mekonomen?

När det gäller finspackel, vad är det för skillnad på Plastic padding och Hagmans stålplast? Vilken passar bäst? Finns det bättre eller mer passande?

När det gäller 2-komponents billack, är denna produkt någonting som passar? På beskrivningen står det "Vid plåt ren yta rekommenderas att du sprutar först på en Washprimer innan du lägger denna grund.". Är det någonting som är värt att lägga pengar på?

När det gäller klarlack, är denna produkt något som passar?

Om jag förstått det rätt kan jag beställa en passande färg när jag har färgkoden. När under dessa steg ska jag måla den färgen? Kan det vara mellan finspacklet och 2-komponents billacken?

4 145 Inlägg
30 augusti 2015
#25
Förslag till inköp Biltema:

Rostkyddsprimer:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk … 000017146/
karrosserikitt:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin … 000023847/
Bättringsfärg här behövs ingen 2 komponet eller klarlack eftersom det inte är metallic enligt bilden
biltema har evt. denna bättringsfärg:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o … 000023721/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

22 Inlägg
31 augusti 2015
Trådstartare
#26
spillolja skrev:
Förslag till inköp Biltema:

Rostkyddsprimer:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk … 000017146/
karrosserikitt:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin … 000023847/
Bättringsfärg här behövs ingen 2 komponet eller klarlack eftersom det inte är metallic enligt bilden
biltema har evt. denna bättringsfärg:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o … 000023721/

Ok, jag har gjort en liten lista här med det du har sagt: (ettan och tvåan gör då en som kan detta med svetsing)

1. svetsa igen hålet efter alla konstens regler

2. slipa till fogarna

3. lägg på rostskyddsfärg: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk … 000017146/

4. jämna till fogen med karosserikitt / karosseritätning: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin … 000023847/

5. bättringsfärg: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o … 000023721/

6. borra 2st 10mm hål i tröskellådan

7. spruta i Dinitrol ML med hålrums-slang

8. plugga hålet: http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=0

Har jag uppfattat allt rätt?
Det jag funderar på nu är efter jag läst på andra ställen, det behövs inte göras nåt mellan steg 2-5? Slipa, eller sådant?

4 145 Inlägg
31 augusti 2015
#27
Ja det är en bra ordning

man kan evt. slipa till kittet med ett grovt sandpapper

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

22 Inlägg
2 september 2015
Trådstartare
#28
Tackar hjärtligt för alla råd och tips! Efter många tankar och funderingar så bestämde jag mig till slut att lämna in bilen till Rostskyddsspecialisten.

Anledningen till detta var flera, dels så låg jag i igår kväll och kände ordentligt på hela balk  / tröskellådan på båda sidorna. Det var massa färg på väg bort överallt utöver rosthålet vilket hade inneburit att jag hade haft MASSA jobb att göra med att slipa rent och skydda om båda sidorna. Så det hade inte enbart blivit den nysvetsade plåten.
Dessutom så känns det som ett så enormt jobb att göra detta, speciellt när jag fortfarande inte fått en riktigt klar bild hur jag ska göra, det är smått förvirrande med alla olika beskrivningar, facknamn och material. Vilket skulle ha kostat en hel del pengar och tid och fortfarande inte blivit garanti på att det blivit ett bra jobb som höll.

Rostskyddspecialisten som gör allt detta på båda sidor för 5200:- känns jävligt billigt och pris/tidsvärt jämfört med 3000:- för enbart svetsjobbet och sedan massa pengar för material och framförallt MASSA tid att göra detta själv smile

Jag kommer få bilder  (som alla kunder) på jobbet som visar alla delar av processen. Jag förstår varför killen har så bra rykte... Dessutom fick jag mig en 2 mils cykeltur hem från hans verkstad och samma cykeltur dit på torsdag då jag ska hämta bilen vilket är perfekt för mig som älskar att röra på mig smile

22 Inlägg
7 september 2015
Trådstartare
#29
Uppdatering!
Killen på Rostskyddsspecialisten hittade två rosthål till på andra sidan samt att han rekommenderade att fixa rosten på ena stänkskärmen. Allt detta gjorde han för 2000:-, dvs slutnota på 7200:- smile För detta fixade han bucklan åsså!
Dessutom visade han skillnader på olika färgjobb på bilen, skillnaden mellan orginal-stänkskärmarna och den nya, visade hur jag ska fixa de små rostfläckarna, dessutom upptäckte han att ingen av trösklådorna hade rostskyddats. Det irriterande med detta är att jag köpte ju ett rostskydd på ett Dinitrol center i Uppsala för några år sedan och som jag mindes det så sade de till mig att de skulle borra hål om det behövdes för att kunna fylla och skydda allt.

Med tanke på allt han på Rostskyddsspecialisten visade mig och gav mig ett väldigt bra pris så känns det som en väldigt bra verkstad att fixa rostproblem!

Mera bilder upplagda nu smile

4 145 Inlägg
7 september 2015
#30
har varit en del skriverirer om just Dinitrol i Uppsala

vilket var m in misstanke eftersom det blivit hål så lätt mad

bara att begära tillbaka det som betalats för denna behandling då det uppenbart inte gjorts som det överenskommit

annars en timmeslång rådgivning hos Advokat efter att först kontaktat konsumentvägledaren eller http://www.hallakonsument.se/

http://www.hallakonsument.se/klaga-angr … anstlagen/
Senast redigerat av spillolja (7 september 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

22 Inlägg
7 september 2015
Trådstartare
#31
Tackar för tipsen och länken!! Detta ska undersökas!

512 Inlägg
7 september 2015
#32
Men herregud... Lägg pengarna i spargrisen till en ny bil.

Lite rost som detta är bara kosmetiskt.

Störande ja, men nu kastar du pengar i sjön.

4 145 Inlägg
7 september 2015
#33
Rostskyddsfirman i Uppsala har helt enkel gjort ett fuskjobb om dom överhuvutaget gjort något

hade jag ägt denna bil hade jag borrat 2st hål som tidigare beskrivet, dragit i det nämda rostkyddet
in och utvändigt på undersidan av tröskeln, låtit torka litet, sedan ett tjockflytande rostskydd på undersidan av tröskeln, och det hade fått vara så

materialkostnad ca 300:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

512 Inlägg
8 september 2015
#34
spillolja skrev:
Rostskyddsfirman i Uppsala har helt enkel gjort ett fuskjobb om dom överhuvutaget gjort något

hade jag ägt denna bil hade jag borrat 2st hål som tidigare beskrivet, dragit i det nämda rostkyddet
in och utvändigt på undersidan av tröskeln, låtit torka litet, sedan ett tjockflytande rostskydd på undersidan av tröskeln, och det hade fått vara så

materialkostnad ca 300:-

+1!

Väldigt smart!

Egentligen skulle man göra detta på bilarna när dem är helt nya..

22 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
#35
spillolja skrev:
Rostskyddsfirman i Uppsala har helt enkel gjort ett fuskjobb om dom överhuvutaget gjort något

hade jag ägt denna bil hade jag borrat 2st hål som tidigare beskrivet, dragit i det nämda rostkyddet
in och utvändigt på undersidan av tröskeln, låtit torka litet, sedan ett tjockflytande rostskydd på undersidan av tröskeln, och det hade fått vara så

materialkostnad ca 300:-

_Thor_ skrev:
+1!

Väldigt smart!

Egentligen skulle man göra detta på bilarna när dem är helt nya..

Mjo nu var det ju så att jag har varken kunskap eller utrustning för att göra detta själv, och ngt var tvunget att göra åt rosthålen annars hade bilen tagit bra mkt stryk på de 1-2 år till den står i mitt ägo. Så då känns inte 7200:- så mycket för allt det som blev gjort på bilen. Sen känns inte 7200:- sådär jätte mycket när vi kommer köpa bil för 250 000 - 400 000:- om 1-2 år och ett radhus för 3-4 miljonr om 3-5 år smile

Och ja, nästa bil ska bli ordentligt rostskyddat direkt efter den är köpt, oavsett om den är ny eller begagnad och sen jävligt välskött efter det. Jag ser ju hur t.ex min svärfars bil ser ut, ser fan ny ut även fast den är från 2006.

EDIT: För att klargöra det: Killen på Rostskyddspecialisten utförde följande:
* Tre rosthål, med ny plåt. Hålen är på båda sidorna av bilen, dvs båda tröskellådorna / balkarna
* Ifyllnad med rostskydd i balken / tröskellådan, på båda sidorna.
* Slipade rent hela den plåten på tröskellådan, sedan resten av behandlingen (2k epoxygrundfärg för fartyg, målad, lackad, bilens rätta färg osv)
* Gjorde rent bucklan på balken (hade inget med ngt av rosthålen att göra), dvs slipade rent den, spacklade igen den, osv. Syns inget där nu.
* Fixade en av stänkskärmarna (den nya, inte orginalskärmen)som det började få rejäla rostskador
* Han visade mig hur jag skulle enkelt fixa de små rostskadorna enkelt, med en kniv och den köpta rätta färgen från Toyota.
* Han visade mig även de olika stänkskärmarna. Orginal stänkskärmana med hög kvalitet jämfört med den nya som hade börjat rosta ordentligt (var den han fixade)
* Visade mig även de olika färgerna på bilen, förklarade varför färgerna såg olika ut. Även visade hur skadad vissa delar av färgen var, att det var troligtvis ngn klantskalle som hade använt sandpapper  för att få bort rostfläckar..
* Han ringde och berättade vad det var som rekommenderades att göra, hur mkt det skulle kosta, vad för erbjudanden han hade angående skadorna. Han mejlade över bilder med tydliga förklaringar.

Allt detta för 7200:- känns som sagt jävligt billigt. Känns som andra plåt/rost verkstäder oftast inte är i närheten av hans nivå.
Senast redigerat av hobs0n (9 september 2015)

Forummoderator
26 361 Inlägg
9 september 2015
#36
Länka till Rostskyddspecialisten en gång till och det luktar smygreklam.

Inget illa menat, och jag är såklart glad att du har fått bilen fixad, men det må ju vara någon måtta på hintandet om vart du har vänt dig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

22 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
#37
Mack skrev:
Länka till Rostskyddspecialisten en gång till och det luktar smygreklam.

Inget illa menat, och jag är såklart glad att du har fått bilen fixad, men det må ju vara någon måtta på hintandet om vart du har vänt dig.

Ah jag förstår vad du menar. Min tanke var inte alls att göra reklam, utan för att folk ska veta vad jag pratar om. Själv så tycker jag det blir mkt enklare när jag läser artiklar/trådar och det är tydliga, korrekta namn och länkar till det handlar om. När folk pratar om produkter/händelser/företag utan att säga det rätta namnet eller länka till det så blir det för mig mkt tråkigare och svårare att läsa det. Jag vill helt enkelt ha bra källor till informationen, annars känns det mestadels som meningslöst snack som inte säger nåt eller lär ut något.

4 145 Inlägg
9 september 2015
#38
hobs0n skrev:
Mjo nu var det ju så att jag har varken kunskap eller utrustning för att göra detta själv, och ngt var tvunget att göra åt rosthålen annars hade bilen tagit bra mkt stryk på de 1-2 år till den står i mitt ägo. Så då känns inte 7200:- så mycket för allt det som blev gjort på bilen. Sen känns inte 7200:- sådär jätte mycket när vi kommer köpa bil för 250 000 - 400 000:- om 1-2 år och ett radhus för 3-4 miljonr om 3-5 år smile

om man ska köpa ett radhus för 3-4 mille se till så det finns garage så kan du köpa billiga bilar och meka själv
big_smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

22 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#39
spillolja skrev:
om man ska köpa ett radhus för 3-4 mille se till så det finns garage så kan du köpa billiga bilar och meka själv
big_smile

Hehe planen är helt klart att skaffa ett garage smile Inte för att mecka med billiga bilar... mer att kunna städa/tvätta bilarna/cyklarna smile


Sök