3426
Sök

Motorbyte i 240

24 augusti 2015
Trådstartare
Hej!
Har nu köpt en volvo 240 -83. Det sitter en helt vanligt B23A med förgasare i den. Jag tycker det är en otroligt tråkig motor och funderar på om det går att sätta i en 850 motor, och regbesikta bilen med den motorn. Jag förstår naturligtvis att man lär byta mycket runt motorn också, så som växellåda, tank och så vidare. Går det att sätta i motorn, och isåfall, hur mycket jobb är det?

65 Inlägg
24 augusti 2015
Känns nästan som att detta hör hemma mer i Grundläggande delen av Motorteknik.

Men ja, korta svaret, det går.

Långa svaret, det är ganska mycket att göra. Du måste tillexempel ta hela kabelhärvan till motorn ifrån en 850 upp till 94 om jag inte minns fel (utan startspärr)
M90 låda från vitmotor (lite objektivt, går att använda andra lådor med)
Nya motorfästen
Ny växellådsbalk
Omsvetsat 960 oljetråg
960 oljepickup
960 vattenrör (omsvetsade till 5cyl)

Osv osv... kan dock säga att det finns tonnvis med guider och olika forum med utmärkta svar om du bara söker.

Mvh.

Volvo 940 Driftingprojekt
--------> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298928 <--------
Primär sponsor > Motornord <

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
25 augusti 2015
Mitt standardsvar lyder;

B230FT/FK med boxar från motorn. Motorelen tas från 240 88b-93. Detta är så nära plug'n'play man kommer. Allt finns dessutom att läsa sig till och jag kan svara på de flesta frågor om detta projekt.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
26 342 Inlägg
25 augusti 2015
DiwraZ skrev:
Mitt standardsvar lyder;

B230FT/FK med boxar från motorn. Motorelen tas från 240 88b-93. Detta är så nära plug'n'play man kommer. Allt finns dessutom att läsa sig till och jag kan svara på de flesta frågor om detta projekt.

I min mening också det bästa och i längden enklaste alternativet, så det är sannerligen ett ypperligt tips.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 augusti 2015
Vill man byta till 850motor så går det utmärkt att söka lite så finner man färdiga guider och instruktioner.

Annars medan vi ändå håller på med avancerad motorteknik så plocka drivlinan från en Tesla eller något annat kul när du ändå håller på.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök