25 augusti 2015
Trådstartare
Hojt!
Ny bil, nytt projekt.. Denna gång en 9-3 SS Aero av första årsmodellen. En bil som jag inte tänkte köpa eftersom jag redan hade en 9-3 aero sedan tidigare, men denna hade det lilla extra som jag inte kunde hålla mig för.
Lite historia kring mitt köp runt bilen. Jag började nytt jobb i februari efter studenten som jag tog i fjol. Denna bil har gått i Torsby sedan 2005 och jag har sett den många gånger och noterat lite små detaljer på den. Glastaklucka, Helskinn med vita inlägg. Hmm.. Detta verkar vara en aero med det lilla extra. Nåväl, jag börjar nya jobbet och får då syn på att denna bilen står på parkeringsplatsen vid jobbet. Efter några veckor kommer ägaren fram till mig när jag jobbar och börjar att prata Saab, han visste att jag var saabfantast. Efter ett tag så frågar han "Du ska inte köpa 9-3:an av mig?" Han hade ägt bilen i dryga 10 år och kände att den var för "ungdomlig" för honom.
Jag var tveksam eftersom jag som sagt redan hade en aero men visst en provtur kan väl aldrig skada. Sagt och gjort, vi drog en sväng efter storvägen. Efter denna tur var jag fast. Jag skulle ha bilen, inga tvivel. Den såg onekligen original ut på utsidan men lite småsaker hade han gjort på den. Ny racekoppling och urtrampningslager, Chippad till dryga 290 hästar. Detta plus all utrustning gjorde att jag bestämde mig. Bilen hämtades samma dag hos honom på kvällen.
Efter lite obligatorisk kvällsläsning i alla papper fann jag att bilen såldes ny till Autolivs chef. Autoliv tillverkar diverse säkerhetsutrustning till bilbranschen, bälten, färddatorer, krockkuddar och aktiva säkerhtsutrustningar.
Spännande!
Senast redigerat av turbo_sport (24 april 2016)