3379
Sök

Köpråd: Vinterbil 10-20k! Mercedes W210, BMW E46?

Evildan
27 augusti 2015
#21
Fjellner skrev:
Har hittat en E240 automat som gått ca 18k mil, bes till sista November 2016.
Den passar min budget, men det är en V6:a..

Vågar man köpa en V6 eller är det mycket problem med dom?

Låter den bra och har en vettig servicehistorik ser inte jag några problem, förutom att det är en V6 och inte en rak 6a.
Lyssna efter rassel, kamkedjespännaren kan föra oväsen, åk då hem om du inte är meksugen.

296 Inlägg
27 augusti 2015
#22
Jag säger köp den om den gått 18 tusen mil och kostar 2000kr och är rostfri och fin,
besiktad och skattad, men annars, nja, inte värt det alls.

http://www.eclassbenz.com/buyers-guide/inline-6-vs-v6/


245 Inlägg
27 augusti 2015
Trådstartare
#23
Evildan skrev:
Fjellner skrev:
Har hittat en E240 automat som gått ca 18k mil, bes till sista November 2016.
Den passar min budget, men det är en V6:a..

Vågar man köpa en V6 eller är det mycket problem med dom?

Låter den bra och har en vettig servicehistorik ser inte jag några problem, förutom att det är en V6 och inte en rak 6a.
Lyssna efter rassel, kamkedjespännaren kan föra oväsen, åk då hem om du inte är meksugen.

Så du menar att om den låter bra och är servad som den ska så ska det inte vara några problem?

3milius skrev:
Jag säger köp den om den gått 18 tusen mil och kostar 2000kr och är rostfri och fin,
besiktad och skattad, men annars, nja, inte värt det alls.

http://www.eclassbenz.com/buyers-guide/inline-6-vs-v6/

Besiktad och skattad är den, inte rostfri och kostar inte 2000:-...
Vad jag förstår av länken så står det att ingen av motorerna är överlägsen den andra, så varför ska jag undvika V6 motorerna?
Eller har jag missat något?

Tycker den ligger bra i pris, är inte helt sönderrostad och har mycket utrustning (avantgarde) och har inte gått överdrivet mycket.


Forummoderator
18 004 Inlägg
27 augusti 2015
#24
Låter som ett bra köp. Fast det vet du ju först när du provkört :-)
Som Evildan skrev: låter fint i maskin och hyfsat servad så visst! Den ska lägga in växlarna bra och inte slira i dessa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
27 augusti 2015
#25
Fjellner skrev:
Evildan skrev:
Fjellner skrev:
Har hittat en E240 automat som gått ca 18k mil, bes till sista November 2016.
Den passar min budget, men det är en V6:a..

Vågar man köpa en V6 eller är det mycket problem med dom?

Låter den bra och har en vettig servicehistorik ser inte jag några problem, förutom att det är en V6 och inte en rak 6a.
Lyssna efter rassel, kamkedjespännaren kan föra oväsen, åk då hem om du inte är meksugen.

Så du menar att om den låter bra och är servad som den ska så ska det inte vara några problem?

3milius skrev:
Jag säger köp den om den gått 18 tusen mil och kostar 2000kr och är rostfri och fin,
besiktad och skattad, men annars, nja, inte värt det alls.

http://www.eclassbenz.com/buyers-guide/inline-6-vs-v6/

Besiktad och skattad är den, inte rostfri och kostar inte 2000:-...
Vad jag förstår av länken så står det att ingen av motorerna är överlägsen den andra, så varför ska jag undvika V6 motorerna?
Eller har jag missat något?

Tycker den ligger bra i pris, är inte helt sönderrostad och har mycket utrustning (avantgarde) och har inte gått överdrivet mycket.

Jag kan tänka mig att det är ett bra köp givetvis beroende på årsmodell och vad den kostar samt vilket skick den är i.

296 Inlägg
27 augusti 2015
#26
Jag orkar inte googla, lättare att du gör det själv.

Det är mycket bekymmer med vibrationer trots vad det står i länken,
och trots att vibrationsdämparen ska bytas ofta, och ändå går sönder.
12 tändstift som är ett helvete att byta låter inte vettigt i mina öron när det gäller V6 heller.
V8 som inte vibrerar sönder, ja då kanske det är värt lite problem med något så trivialt som att byta stift.

Skulle den av någon anledning skjuta topp-packning så är det inget kul att riktplana en V-motor,
inte minst då insuget också måste planas. Åter en sak som inte är värt det på en V6 med 170 hästar.

Skräp. Jag rekommenderar det inte, inget kul att hålla på med en okomplett motor på det viset,
när du lagt ut 10 papp på att laga den har du fortfarande bara V6 i din fungerande bil.

I länken står att den andra nackdelen med raksexa är att den inte fanns så länge,
det är inte en nackdel som kan skyllas på motorn direkt.


Forummoderator
18 004 Inlägg
27 augusti 2015
#27
3milius skrev:
Jag orkar inte googla, lättare att du gör det själv.

Det är mycket bekymmer med vibrationer trots vad det står i länken,
och trots att vibrationsdämparen ska bytas ofta, och ändå går sönder.
12 tändstift som är ett helvete att byta låter inte vettigt i mina öron när det gäller V6 heller.
V8 som inte vibrerar sönder, ja då kanske det är värt lite problem med något så trivialt som att byta stift.

Skulle den av någon anledning skjuta topp-packning så är det inget kul att riktplana en V-motor,
inte minst då insuget också måste planas. Åter en sak som inte är värt det på en V6 med 170 hästar.

Skräp. Jag rekommenderar det inte, inget kul att hålla på med en okomplett motor på det viset,
när du lagt ut 10 papp på att laga den har du fortfarande bara V6 i din fungerande bil.

I länken står att den andra nackdelen med raksexa är att den inte fanns så länge,
det är inte en nackdel som kan skyllas på motorn direkt.

Vad nu då? Vibrationer? Det har jag inte hört talas om men man kan inte veta allt...
12 tändstift? Inte heller där en aning... Hmm... Jag som trodde jag hade lite koll på MB!

Skjuta toppen? Det kan man väl göra på alla bilar? Jag kan gå ut och starta vår BMW523iA och plantera pedalen tryggt i botten. Jag kan nästan lova att toppen kommer att skjutas upp i omloppsbana inom 30 sekunder. Det beror väl på hur man kör?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

296 Inlägg
27 augusti 2015
#28
Finns många bilar till rätt pris.

Tyvärr någon ful röd inredning här men det kan man väl ta kanske.

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =9&w=2


296 Inlägg
27 augusti 2015
#29
Hybridsmurfen skrev:
3milius skrev:
Jag orkar inte googla, lättare att du gör det själv.

Det är mycket bekymmer med vibrationer trots vad det står i länken,
och trots att vibrationsdämparen ska bytas ofta, och ändå går sönder.
12 tändstift som är ett helvete att byta låter inte vettigt i mina öron när det gäller V6 heller.
V8 som inte vibrerar sönder, ja då kanske det är värt lite problem med något så trivialt som att byta stift.

Skulle den av någon anledning skjuta topp-packning så är det inget kul att riktplana en V-motor,
inte minst då insuget också måste planas. Åter en sak som inte är värt det på en V6 med 170 hästar.

Skräp. Jag rekommenderar det inte, inget kul att hålla på med en okomplett motor på det viset,
när du lagt ut 10 papp på att laga den har du fortfarande bara V6 i din fungerande bil.

I länken står att den andra nackdelen med raksexa är att den inte fanns så länge,
det är inte en nackdel som kan skyllas på motorn direkt.

Vad nu då? Vibrationer? Det har jag inte hört talas om men man kan inte veta allt...
12 tändstift? Inte heller där en aning... Hmm... Jag som trodde jag hade lite koll på MB!

Skjuta toppen? Det kan man väl göra på alla bilar? Jag kan gå ut och starta vår BMW523iA och plantera pedalen tryggt i botten. Jag kan nästan lova att toppen kommer att skjutas upp i omloppsbana inom 30 sekunder. Det beror väl på hur man kör?

Precis, man kan skjuta toppen i alla bilar, och på en V6 är det ingen mening att laga det nära nog oavsett bil.
Inte ens en ny Camaro med V6 skulle jag hålla på med det arbetet på, det är bara ta förlusten och sälja,
köpa en bil med riktig motor istället för halva pengen.

Jag tror du missade min poäng. Syftet finns bara inte med att hålla på med en V-motor som saknar cylindrar,
oavsett vilket arbete man lägger ner på den kommer det alltid vara en V6.


Evildan
27 augusti 2015
#30
3milius skrev:
Finns många bilar till rätt pris.

Tyvärr någon ful röd inredning här men det kan man väl ta kanske.

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =9&w=2

Det där var ett riktigt bra tips till TS.

420, har dessutom endast 8 tändstift. wink

430 har 16.

Forummoderator
18 004 Inlägg
27 augusti 2015
#31
3milius skrev:
Hybridsmurfen skrev:
3milius skrev:
Jag orkar inte googla, lättare att du gör det själv.

Det är mycket bekymmer med vibrationer trots vad det står i länken,
och trots att vibrationsdämparen ska bytas ofta, och ändå går sönder.
12 tändstift som är ett helvete att byta låter inte vettigt i mina öron när det gäller V6 heller.
V8 som inte vibrerar sönder, ja då kanske det är värt lite problem med något så trivialt som att byta stift.

Skulle den av någon anledning skjuta topp-packning så är det inget kul att riktplana en V-motor,
inte minst då insuget också måste planas. Åter en sak som inte är värt det på en V6 med 170 hästar.

Skräp. Jag rekommenderar det inte, inget kul att hålla på med en okomplett motor på det viset,
när du lagt ut 10 papp på att laga den har du fortfarande bara V6 i din fungerande bil.

I länken står att den andra nackdelen med raksexa är att den inte fanns så länge,
det är inte en nackdel som kan skyllas på motorn direkt.

Vad nu då? Vibrationer? Det har jag inte hört talas om men man kan inte veta allt...
12 tändstift? Inte heller där en aning... Hmm... Jag som trodde jag hade lite koll på MB!

Skjuta toppen? Det kan man väl göra på alla bilar? Jag kan gå ut och starta vår BMW523iA och plantera pedalen tryggt i botten. Jag kan nästan lova att toppen kommer att skjutas upp i omloppsbana inom 30 sekunder. Det beror väl på hur man kör?

Precis, man kan skjuta toppen i alla bilar, och på en V6 är det ingen mening att laga det nära nog oavsett bil.
Inte ens en ny Camaro med V6 skulle jag hålla på med det arbetet på, det är bara ta förlusten och sälja,
köpa en bil med riktig motor istället för halva pengen.

Jag tror du missade min poäng. Syftet finns bara inte med att hålla på med en V-motor som saknar cylindrar,
oavsett vilket arbete man lägger ner på den kommer det alltid vara en V6.

Ok. Visste inte det var så krångligt på en V6. Men som TS sa: I denna prisklassen får man väl chansa lite? Håller nog med där. Det är ju en vinterburk för 20 lök vi pratar om.

Skulle kunna tänka mig en sådan men vår vinterhink fick bli en Volvo V70N -02 pga att det var en ägare och helt rostfri. Och ac fungerar... Gott just nu... Dessutom var en bil med dragkrok ett plus då flyttlasset går om mindre än en vecka...

Kanske en tankeställare till TS: Snöa inte in på ett märke även om jag förstår att det är lätt, har gjort det förr, körde bara Mercedes under hela 90-talet. Hittar du en fin bil så klipp den!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

245 Inlägg
27 augusti 2015
Trådstartare
#32
3milius skrev:
Jag orkar inte googla, lättare att du gör det själv.

Det är mycket bekymmer med vibrationer trots vad det står i länken,
och trots att vibrationsdämparen ska bytas ofta, och ändå går sönder.
12 tändstift som är ett helvete att byta låter inte vettigt i mina öron när det gäller V6 heller.
V8 som inte vibrerar sönder, ja då kanske det är värt lite problem med något så trivialt som att byta stift.

Skulle den av någon anledning skjuta topp-packning så är det inget kul att riktplana en V-motor,
inte minst då insuget också måste planas. Åter en sak som inte är värt det på en V6 med 170 hästar.

Skräp. Jag rekommenderar det inte, inget kul att hålla på med en okomplett motor på det viset,
när du lagt ut 10 papp på att laga den har du fortfarande bara V6 i din fungerande bil.

I länken står att den andra nackdelen med raksexa är att den inte fanns så länge,
det är inte en nackdel som kan skyllas på motorn direkt.

Okej, när du lägger upp det på de viset så inser jag att det kanske är klokt att skippa V6:a!

3milius skrev:
Finns många bilar till rätt pris.

Tyvärr någon ful röd inredning här men det kan man väl ta kanske.

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =9&w=2

Har sett den, men nånting säger mig att försäkringen på en Benz med V8 är lite i blodigaste laget.
Och förbrukningen lär ju inte vara så hemskt rolig den heller, eller är den jämförbar med V6:an?
Kör 95% stad ungefär så är van med en förbrukning på +1L milen, Volvon drar 1,3L/mil stadkörning..

Evildan skrev:
3milius skrev:
Finns många bilar till rätt pris.

Tyvärr någon ful röd inredning här men det kan man väl ta kanske.

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =9&w=2

Det där var ett riktigt bra tips till TS.

420, har dessutom endast 8 tändstift. wink

430 har 16.

Som sagt, har kikat på den men en V8 känns lite overkill för en vinterbrukis, iallafall om försäkringen skjuter i höjden.
Gick inte att prisberäkna online heller för att få en fingervisning..


245 Inlägg
27 augusti 2015
Trådstartare
#33
Hybridsmurfen skrev:
3milius skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Vad nu då? Vibrationer? Det har jag inte hört talas om men man kan inte veta allt...
12 tändstift? Inte heller där en aning... Hmm... Jag som trodde jag hade lite koll på MB!

Skjuta toppen? Det kan man väl göra på alla bilar? Jag kan gå ut och starta vår BMW523iA och plantera pedalen tryggt i botten. Jag kan nästan lova att toppen kommer att skjutas upp i omloppsbana inom 30 sekunder. Det beror väl på hur man kör?

Precis, man kan skjuta toppen i alla bilar, och på en V6 är det ingen mening att laga det nära nog oavsett bil.
Inte ens en ny Camaro med V6 skulle jag hålla på med det arbetet på, det är bara ta förlusten och sälja,
köpa en bil med riktig motor istället för halva pengen.

Jag tror du missade min poäng. Syftet finns bara inte med att hålla på med en V-motor som saknar cylindrar,
oavsett vilket arbete man lägger ner på den kommer det alltid vara en V6.

Ok. Visste inte det var så krångligt på en V6. Men som TS sa: I denna prisklassen får man väl chansa lite? Håller nog med där. Det är ju en vinterburk för 20 lök vi pratar om.

Skulle kunna tänka mig en sådan men vår vinterhink fick bli en Volvo V70N -02 pga att det var en ägare och helt rostfri. Och ac fungerar... Gott just nu... Dessutom var en bil med dragkrok ett plus då flyttlasset går om mindre än en vecka...

Kanske en tankeställare till TS: Snöa inte in på ett märke även om jag förstår att det är lätt, har gjort det förr, körde bara Mercedes under hela 90-talet. Hittar du en fin bil så klipp den!

Nej jag har kikat på lite alternativ, men inte hittat något som jag fastnat för.
Passat finns för vettiga pengar, men vill prova nått nytt under vintern.
E39 har jag också kikat på, men inte riktigt fastnat för någon än.
Audi A4/A6 har jag också kollat på, men dom känns så otroligt tråkiga interiört..

Saab och Volvo går bort så det har jag inte kikat på.
Vill inte ha någon liten pruttbil heller, i storlek med en E-klass eller 5-Serie är lagom, eller C-klass/3-serie.
Vill helst ha lite nymodigheter som antisladd och antispinn också.


Evildan
27 augusti 2015
#34
Fjellner skrev:
3milius skrev:
Jag orkar inte googla, lättare att du gör det själv.

Det är mycket bekymmer med vibrationer trots vad det står i länken,
och trots att vibrationsdämparen ska bytas ofta, och ändå går sönder.
12 tändstift som är ett helvete att byta låter inte vettigt i mina öron när det gäller V6 heller.
V8 som inte vibrerar sönder, ja då kanske det är värt lite problem med något så trivialt som att byta stift.

Skulle den av någon anledning skjuta topp-packning så är det inget kul att riktplana en V-motor,
inte minst då insuget också måste planas. Åter en sak som inte är värt det på en V6 med 170 hästar.

Skräp. Jag rekommenderar det inte, inget kul att hålla på med en okomplett motor på det viset,
när du lagt ut 10 papp på att laga den har du fortfarande bara V6 i din fungerande bil.

I länken står att den andra nackdelen med raksexa är att den inte fanns så länge,
det är inte en nackdel som kan skyllas på motorn direkt.

Okej, när du lägger upp det på de viset så inser jag att det kanske är klokt att skippa V6:a!

3milius skrev:
Finns många bilar till rätt pris.

Tyvärr någon ful röd inredning här men det kan man väl ta kanske.

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =9&w=2

Har sett den, men nånting säger mig att försäkringen på en Benz med V8 är lite i blodigaste laget.
Och förbrukningen lär ju inte vara så hemskt rolig den heller, eller är den jämförbar med V6:an?
Kör 95% stad ungefär så är van med en förbrukning på +1L milen, Volvon drar 1,3L/mil stadkörning..

Evildan skrev:
3milius skrev:
Finns många bilar till rätt pris.

Tyvärr någon ful röd inredning här men det kan man väl ta kanske.

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =9&w=2

Det där var ett riktigt bra tips till TS.

420, har dessutom endast 8 tändstift. wink

430 har 16.

Som sagt, har kikat på den men en V8 känns lite overkill för en vinterbrukis, iallafall om försäkringen skjuter i höjden.
Gick inte att prisberäkna online heller för att få en fingervisning..

Varken försäkring eller förbrukning är någon större skillnad.
Blandad körning:
240 10.3l/100km.
420 12.7l/100km.
När dom var nya.

296 Inlägg
27 augusti 2015
#35
Och 420 ska dra 0,9 landsväg, men jag brukar säga nöje per krona, inte mil per krona.
Det är värt en hundring extra om dagen för att höra V8 under belastning när man är påväg hem från jobbet,
det är liksom avslappning. Då var vi där med komforten igen.

Mercedes vet jag inte hur det är, däremot så kostade min BMW 740ia 4100kr om året i trafik på mig, 23 år gammal då, stod på gatan.

Länsförsäkringar brukar vara billiga för ungdomar, så ring dem och kolla vad en försäkring går på,
du blir nog förvånad. Trafik brukar inte vara så dyrt, däremot kan halv vara tre gånger så dyrt,
men på en såhär gammal bil lagar du det mesta enkelt och billigt själv ifall det skulle vara kosmetiskt.

Försäkring går ju på statistik, alltså även inräknat hur många som krockat med en bil av den modellen i din ålder, tidigare har det nog inte varit så många ungdomar som satt Mercedes V8or på taket.
De blir nog heller inte stulna så ofta vad jag kan tro, med immobilizer och allt vad det innebär.


245 Inlägg
27 augusti 2015
Trådstartare
#36
Evildan skrev:
Fjellner skrev:
3milius skrev:
Jag orkar inte googla, lättare att du gör det själv.

Det är mycket bekymmer med vibrationer trots vad det står i länken,
och trots att vibrationsdämparen ska bytas ofta, och ändå går sönder.
12 tändstift som är ett helvete att byta låter inte vettigt i mina öron när det gäller V6 heller.
V8 som inte vibrerar sönder, ja då kanske det är värt lite problem med något så trivialt som att byta stift.

Skulle den av någon anledning skjuta topp-packning så är det inget kul att riktplana en V-motor,
inte minst då insuget också måste planas. Åter en sak som inte är värt det på en V6 med 170 hästar.

Skräp. Jag rekommenderar det inte, inget kul att hålla på med en okomplett motor på det viset,
när du lagt ut 10 papp på att laga den har du fortfarande bara V6 i din fungerande bil.

I länken står att den andra nackdelen med raksexa är att den inte fanns så länge,
det är inte en nackdel som kan skyllas på motorn direkt.

Okej, när du lägger upp det på de viset så inser jag att det kanske är klokt att skippa V6:a!

3milius skrev:
Finns många bilar till rätt pris.

Tyvärr någon ful röd inredning här men det kan man väl ta kanske.

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =9&w=2

Har sett den, men nånting säger mig att försäkringen på en Benz med V8 är lite i blodigaste laget.
Och förbrukningen lär ju inte vara så hemskt rolig den heller, eller är den jämförbar med V6:an?
Kör 95% stad ungefär så är van med en förbrukning på +1L milen, Volvon drar 1,3L/mil stadkörning..

Evildan skrev:
Det där var ett riktigt bra tips till TS.

420, har dessutom endast 8 tändstift. wink

430 har 16.

Som sagt, har kikat på den men en V8 känns lite overkill för en vinterbrukis, iallafall om försäkringen skjuter i höjden.
Gick inte att prisberäkna online heller för att få en fingervisning..

Varken försäkring eller förbrukning är någon större skillnad.
Blandad körning:
240 10.3l/100km.
420 12.7l/100km.
När dom var nya.

Nej det var ju ingen större skillnad egentligen.
Då är det alltså E230 eller E420 som man ska satsa på isåfall.

Vet inte hur jag kunnat missa denna, men den står på firma bara 20 minuter hemifrån mig, kanske värt att åka och kika på och försöka pruta några tusenlappar på?

http://www.blocket.se/vastmanland/Merce … 10&w=3


Forummoderator
18 004 Inlägg
27 augusti 2015
#37
3milius skrev:
Och 420 ska dra 0,9 landsväg, men jag brukar säga nöje per krona, inte mil per krona.
Det är värt en hundring extra om dagen för att höra V8 under belastning när man är påväg hem från jobbet,
det är liksom avslappning. Då var vi där med komforten igen.

Mercedes vet jag inte hur det är, däremot så kostade min BMW 740ia 4100kr om året i trafik på mig, 23 år gammal då, stod på gatan.

Länsförsäkringar brukar vara billiga för ungdomar, så ring dem och kolla vad en försäkring går på,
du blir nog förvånad. Trafik brukar inte vara så dyrt, däremot kan halv vara tre gånger så dyrt,
men på en såhär gammal bil lagar du det mesta enkelt och billigt själv ifall det skulle vara kosmetiskt.

Försäkring går ju på statistik, alltså även inräknat hur många som krockat med en bil av den modellen i din ålder, tidigare har det nog inte varit så många ungdomar som satt Mercedes V8or på taket.
De blir nog heller inte stulna så ofta vad jag kan tro, med immobilizer och allt vad det innebär.

Just det! Jag hade en Jaguar XJR med 326Hk under köksluckan 2008. Den var riktigt billig i försäkring! Så försäkring behöver inte skjuta i höjden. Vår Prius kostar nästan gratis i försäkring. Gissa varför :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
27 augusti 2015
#38
Fjellner skrev:
Evildan skrev:
Fjellner skrev:
3milius skrev:
Jag orkar inte googla, lättare att du gör det själv.

Det är mycket bekymmer med vibrationer trots vad det står i länken,
och trots att vibrationsdämparen ska bytas ofta, och ändå går sönder.
12 tändstift som är ett helvete att byta låter inte vettigt i mina öron när det gäller V6 heller.
V8 som inte vibrerar sönder, ja då kanske det är värt lite problem med något så trivialt som att byta stift.

Skulle den av någon anledning skjuta topp-packning så är det inget kul att riktplana en V-motor,
inte minst då insuget också måste planas. Åter en sak som inte är värt det på en V6 med 170 hästar.

Skräp. Jag rekommenderar det inte, inget kul att hålla på med en okomplett motor på det viset,
när du lagt ut 10 papp på att laga den har du fortfarande bara V6 i din fungerande bil.

I länken står att den andra nackdelen med raksexa är att den inte fanns så länge,
det är inte en nackdel som kan skyllas på motorn direkt.

Okej, när du lägger upp det på de viset så inser jag att det kanske är klokt att skippa V6:a!


Har sett den, men nånting säger mig att försäkringen på en Benz med V8 är lite i blodigaste laget.
Och förbrukningen lär ju inte vara så hemskt rolig den heller, eller är den jämförbar med V6:an?
Kör 95% stad ungefär så är van med en förbrukning på +1L milen, Volvon drar 1,3L/mil stadkörning..


Som sagt, har kikat på den men en V8 känns lite overkill för en vinterbrukis, iallafall om försäkringen skjuter i höjden.
Gick inte att prisberäkna online heller för att få en fingervisning..

Varken försäkring eller förbrukning är någon större skillnad.
Blandad körning:
240 10.3l/100km.
420 12.7l/100km.
När dom var nya.

Nej det var ju ingen större skillnad egentligen.
Då är det alltså E230 eller E420 som man ska satsa på isåfall.

Vet inte hur jag kunnat missa denna, men den står på firma bara 20 minuter hemifrån mig, kanske värt att åka och kika på och försöka pruta några tusenlappar på?

http://www.blocket.se/vastmanland/Merce … 10&w=3

"Skinnklädsel" lol
Ser bra ut plåtmässigt.
Avantgarde, lägre chassi och frontläpp.


Dom har även en S55 -99, kanske blir fler som åker till Tunby i morgon wink

296 Inlägg
27 augusti 2015
#39
Nu är jag jag, och vi skiljer nog mot varandra när det gäller bilval,
men jag skulle nog aldrig få idén att lägga 3000kr mer på en bil med hälften så mycket motor.

Det är samma kaross, samma färg och så vidare, men den dyrare bilen har rakfyra istället för V8.

Visst, vill du spara pengar så gör det, men själv skulle jag inte göra det.

Som Hybridsmurfen sa, det handlar om en vinterbil för 20 papp,
men samtidigt så snackar vi lyxbilar som är 20 år gamla, det är där man hittar mest bil för pengarna överlag.
Och i den klassen så får man rätt mycket för 20 tusen.

Hade jag 20 tusen skulle jag inte nöja mig med mindre än en V8. Men åter igen, det är jag det.
Jag blir bara besviken på stora maffiga bilar med motorer som återfinns i A-klass, ungefär.

Vill du spara pengar och åka flott så är BMW 7-serien nästan alltid billigare än E-klass..
Flaggskeppet med V8 från BMW är inga fel på alls. Har du tur hittar du någon med limoförlängning och kylskåp i baksätet i din prisklass. Jag vet vart jag hade lagt mina pengar..


296 Inlägg
27 augusti 2015
#40
Hybridsmurfen skrev:
3milius skrev:
Och 420 ska dra 0,9 landsväg, men jag brukar säga nöje per krona, inte mil per krona.
Det är värt en hundring extra om dagen för att höra V8 under belastning när man är påväg hem från jobbet,
det är liksom avslappning. Då var vi där med komforten igen.

Mercedes vet jag inte hur det är, däremot så kostade min BMW 740ia 4100kr om året i trafik på mig, 23 år gammal då, stod på gatan.

Länsförsäkringar brukar vara billiga för ungdomar, så ring dem och kolla vad en försäkring går på,
du blir nog förvånad. Trafik brukar inte vara så dyrt, däremot kan halv vara tre gånger så dyrt,
men på en såhär gammal bil lagar du det mesta enkelt och billigt själv ifall det skulle vara kosmetiskt.

Försäkring går ju på statistik, alltså även inräknat hur många som krockat med en bil av den modellen i din ålder, tidigare har det nog inte varit så många ungdomar som satt Mercedes V8or på taket.
De blir nog heller inte stulna så ofta vad jag kan tro, med immobilizer och allt vad det innebär.

Just det! Jag hade en Jaguar XJR med 326Hk under köksluckan 2008. Den var riktigt billig i försäkring! Så försäkring behöver inte skjuta i höjden. Vår Prius kostar nästan gratis i försäkring. Gissa varför :-)

För de är så slöa att ingen lyckats åsamka några större skador medans de varit vållande? lol
Nä, men precis. Värst bil behöver inte vara dyrast.

Min 1965 Dart GT jag hade när jag var 18 gick på 5000 om året.
Vi snackar alltså en 18 åring i en bakhjulsdriven bil med 230hk V8 på 1200kg med bladfjädrar och trummor bak,
utan bälteskrav, krockzoner. Torsionsfjädring fram och så vidare. Tung gjutjärns V8 fram och inget bak.
Bara för att de troligtvis inte visar sig i statistiken så ofta i händerna på nyblivna körkortstagare lol


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök