2529
Sök

Köpråd: Vinterbil 10-20k! Mercedes W210, BMW E46?

245 Inlägg
26 augusti 2015
Trådstartare
#1
Funderar på att skaffa en häck att frakta arslet med i vinter, har då kikat på merca w210 och BMW E46.
Är det någon speciell motor man ska hålla sig ifrån när det gäller w210 vs E46, Manuell vs automat?

Andra tips mottages gärna, dock ej Volvo 2/7/940.


Forummoderator
18 009 Inlägg
26 augusti 2015
#2
Fjellner skrev:
Funderar på att skaffa en häck att frakta arslet med i vinter, har då kikat på merca w210 och BMW E46.
Är det någon speciell motor man ska hålla sig ifrån när det gäller w210 vs E46, Manuell vs automat?

Andra tips mottages gärna, dock ej Volvo 2/7/940.

Haft många MB och därför föreslår jag en sådan så klart.Kan du åka manuell så är de mindre ok. E230 på 150 hk är en trevlig kälke. Den går även framåt med automatlåda. Sexorna är törstiga och de kan ha lite elproblem. I synnerhet kabelstammen som löper utmed torpedväggen kan på vissa vara lite lurig. Ta och ryck lite i denna när du provkör en w210.

Den stora E420 brukar knalla på. Alla w210 har problem med rost.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

245 Inlägg
26 augusti 2015
Trådstartare
#3
Hybridsmurfen skrev:
Fjellner skrev:
Funderar på att skaffa en häck att frakta arslet med i vinter, har då kikat på merca w210 och BMW E46.
Är det någon speciell motor man ska hålla sig ifrån när det gäller w210 vs E46, Manuell vs automat?

Andra tips mottages gärna, dock ej Volvo 2/7/940.

Haft många MB och därför föreslår jag en sådan så klart.Kan du åka manuell så är de mindre ok. E230 på 150 hk är en trevlig kälke. Den går även framåt med automatlåda. Sexorna är törstiga och de kan ha lite elproblem. I synnerhet kabelstammen som löper utmed torpedväggen kan på vissa vara lite lurig. Ta och ryck lite i denna när du provkör en w210.

Den stora E420 brukar knalla på. Alla w210 har problem med rost.

Ja alltså det spelar ingen större roll om det är manuell eller automat, det är mer pris som styr vad det blir :-)
Elproblemen gäller alla w210 eller bara större motorerna?

Ja rost är jag medveten om, men som jag förstått är detta enbart karossen, allt bärande håller väl bättre mot rost?


Forummoderator
18 009 Inlägg
26 augusti 2015
#4
Fjellner skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Fjellner skrev:
Funderar på att skaffa en häck att frakta arslet med i vinter, har då kikat på merca w210 och BMW E46.
Är det någon speciell motor man ska hålla sig ifrån när det gäller w210 vs E46, Manuell vs automat?

Andra tips mottages gärna, dock ej Volvo 2/7/940.

Haft många MB och därför föreslår jag en sådan så klart.Kan du åka manuell så är de mindre ok. E230 på 150 hk är en trevlig kälke. Den går även framåt med automatlåda. Sexorna är törstiga och de kan ha lite elproblem. I synnerhet kabelstammen som löper utmed torpedväggen kan på vissa vara lite lurig. Ta och ryck lite i denna när du provkör en w210.

Den stora E420 brukar knalla på. Alla w210 har problem med rost.

Ja alltså det spelar ingen större roll om det är manuell eller automat, det är mer pris som styr vad det blir :-)
Elproblemen gäller alla w210 eller bara större motorerna?

Ja rost är jag medveten om, men som jag förstått är detta enbart karossen, allt bärande håller väl bättre mot rost?

Nej, manuell eller auto. De håller. Det verkar som elproblem drabbar sexorna i mer mån. E200 är ok men trött. E230 är nog den jag skulle leta efter i ditt läge. Jag föredrar den med automat men jag gillar automat i alla bilar så ta det med en nypa salt...

Rost brukar bli på skärmar och runt bakluckans lås. Under är de mer ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
26 augusti 2015
#5
Volvo 140 wink


Nej men överväger du W210 så verkar rosten inte enbart vara av kosmetisk och ytlig karaktär, utan kan även yttra sig i betydligt värre former om man har otur:


http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-la … rost-15618


Dock är det en behaglig bil köra smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

245 Inlägg
26 augusti 2015
Trådstartare
#6
IceEyes skrev:
Volvo 140 wink


Nej men överväger du W210 så verkar rosten inte enbart vara av kosmetisk och ytlig karaktär, utan kan även yttra sig i betydligt värre former om man har otur:


http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-la … rost-15618


Dock är det en behaglig bil köra smile

Ojdå, lät ju inte jätteroligt..


Forummoderator
18 009 Inlägg
26 augusti 2015
#7
IceEyes skrev:
Volvo 140 wink


Nej men överväger du W210 så verkar rosten inte enbart vara av kosmetisk och ytlig karaktär, utan kan även yttra sig i betydligt värre former om man har otur:


http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-la … rost-15618


Dock är det en behaglig bil köra smile

Den är mycket behaglig att köra. Men inte kul. Nu gillar jag att åka bil, inte köra...

Jag köpte en vinterkälke nyligen: Volvo V70N -02. Inte kul den heller men de står emot rost rätt bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

296 Inlägg
26 augusti 2015
#8
W210 kan se rostfri ut under men det räcker med några drag av en stålborste så ser du att hela underredet är prickigt, så var det på min, som är relativt rostfri ändå utåt sett.

Ska du köra den en vinter och sätta i en stolpe så vem bryr sig, bara den går igenom besiktningen,
men är det något du vill ha kvar så skulle jag rekommendera att slipa rent underredet och ha på rostätare och ny grund.

För motor så väljer du efter plånboken, har du råd med en E320cdi eller E420 så handla på,
med över 400nm vrid behövs inte manuell. Lägg i tvåan och kör, automat är behagligt i övrigt,
växla hör hemma på en racingbana, i trafiken är manuella lådor onödigt.

Hybridsmurfen, har för mig att problemet med kabelstammen fixades 1997, vilket innebär att merparten av W210 har den bättre kabelstammen.


245 Inlägg
26 augusti 2015
Trådstartare
#9
Hybridsmurfen skrev:
IceEyes skrev:
Volvo 140 wink


Nej men överväger du W210 så verkar rosten inte enbart vara av kosmetisk och ytlig karaktär, utan kan även yttra sig i betydligt värre former om man har otur:


http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-la … rost-15618


Dock är det en behaglig bil köra smile

Den är mycket behaglig att köra. Men inte kul. Nu gillar jag att åka bil, inte köra...

Jag köpte en vinterkälke nyligen: Volvo V70N -02. Inte kul den heller men de står emot rost rätt bra.

Kul behöver den inte vara, åker hellre komfortabelt på vintern.
Kikade lite på Volvo men tjejen tyckte inte alls det va en bra idé..

3milius skrev:
W210 kan se rostfri ut under men det räcker med några drag av en stålborste så ser du att hela underredet är prickigt, så var det på min, som är relativt rostfri ändå utåt sett.

Ska du köra den en vinter och sätta i en stolpe så vem bryr sig, bara den går igenom besiktningen,
men är det något du vill ha kvar så skulle jag rekommendera att slipa rent underredet och ha på rostätare och ny grund.

För motor så väljer du efter plånboken, har du råd med en E320cdi eller E420 så handla på,
med över 400nm vrid behövs inte manuell. Lägg i tvåan och kör, automat är behagligt i övrigt,
växla hör hemma på en racingbana, i trafiken är manuella lådor onödigt.

Hybridsmurfen, har för mig att problemet med kabelstammen fixades 1997, vilket innebär att merparten av W210 har den bättre kabelstammen.

Nja den ska antagligen bara köras över vintern, men det ska inte bli någon vinterhäck som jag ska sladda sönder utan den ska säljas i vår igen är det tänkt om jag inte blir alldeles för förtjust i bilen smile

Har manuell på båda mina bilar men det skulle faktiskt vara skönt med en automat, ser inget behov av att vispa runt med en växelspak om jag inte hade tänkt åka runt och sladda med den ändå smile

Om man kikar på diesel, hur ser det ut med motorerna där, någon man ska akta sig för?
Törs man köpa en diesel automat som gått 40-50k mil?


Forummoderator
18 009 Inlägg
26 augusti 2015
#10
Fjellner skrev:
Hybridsmurfen skrev:
IceEyes skrev:
Volvo 140 wink


Nej men överväger du W210 så verkar rosten inte enbart vara av kosmetisk och ytlig karaktär, utan kan även yttra sig i betydligt värre former om man har otur:


http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-la … rost-15618


Dock är det en behaglig bil köra smile

Den är mycket behaglig att köra. Men inte kul. Nu gillar jag att åka bil, inte köra...

Jag köpte en vinterkälke nyligen: Volvo V70N -02. Inte kul den heller men de står emot rost rätt bra.

Kul behöver den inte vara, åker hellre komfortabelt på vintern.
Kikade lite på Volvo men tjejen tyckte inte alls det va en bra idé..

3milius skrev:
W210 kan se rostfri ut under men det räcker med några drag av en stålborste så ser du att hela underredet är prickigt, så var det på min, som är relativt rostfri ändå utåt sett.

Ska du köra den en vinter och sätta i en stolpe så vem bryr sig, bara den går igenom besiktningen,
men är det något du vill ha kvar så skulle jag rekommendera att slipa rent underredet och ha på rostätare och ny grund.

För motor så väljer du efter plånboken, har du råd med en E320cdi eller E420 så handla på,
med över 400nm vrid behövs inte manuell. Lägg i tvåan och kör, automat är behagligt i övrigt,
växla hör hemma på en racingbana, i trafiken är manuella lådor onödigt.

Hybridsmurfen, har för mig att problemet med kabelstammen fixades 1997, vilket innebär att merparten av W210 har den bättre kabelstammen.

Nja den ska antagligen bara köras över vintern, men det ska inte bli någon vinterhäck som jag ska sladda sönder utan den ska säljas i vår igen är det tänkt om jag inte blir alldeles för förtjust i bilen smile

Har manuell på båda mina bilar men det skulle faktiskt vara skönt med en automat, ser inget behov av att vispa runt med en växelspak om jag inte hade tänkt åka runt och sladda med den ändå smile

Om man kikar på diesel, hur ser det ut med motorerna där, någon man ska akta sig för?
Törs man köpa en diesel automat som gått 40-50k mil?

Jag delar inte uppfattningen om att 320cdi skulle var ok. Men E420? Jajamen! Där är jag med! Körde en för ett par år sedan. Går friskt men kanon ner till affären också! En Automatmersa som gått närmare 50k mil då börjar nog lådan tacka för sig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

296 Inlägg
26 augusti 2015
#11
Jag ser inga bekymmer i cdi-motorerna jag iallafall, rätt pump, sällan några värre fel än bensinarna.
320cdi har 470nm vrid, det räcker ganska långt. Det blir så med turbo på stoor dieselsexa.

Vet inte hur tomatlådorna ter sig efter taximiltal, skulle nog inte köpa en bil med så mycket mil ändå,
om jag hade 20 papp. Det går att få vettiga exemplar av till exempel 320cdi för 15-20.

Hade jag bara 5 tusen och ville absolut ha en dylik automat att åka i så visst, då gör väl inte 50 tusen mil något,
och rasar lådan så får jag genast tillbaka mina 5 tusen när jag säljer bilen i delar.


Forummoderator
18 009 Inlägg
26 augusti 2015
#12
3milius skrev:
Jag ser inga bekymmer i cdi-motorerna jag iallafall, rätt pump, sällan några värre fel än bensinarna.
320cdi har 470nm vrid, det räcker ganska långt. Det blir så med turbo på stoor dieselsexa.

Vet inte hur tomatlådorna ter sig efter taximiltal, skulle nog inte köpa en bil med så mycket mil ändå,
om jag hade 20 papp. Det går att få vettiga exemplar av till exempel 320cdi för 15-20.

Hade jag bara 5 tusen och ville absolut ha en dylik automat att åka i så visst, då gör väl inte 50 tusen mil något,
och rasar lådan så får jag genast tillbaka mina 5 tusen när jag säljer bilen i delar.

Jag tror inte inte TS är noga med automatlåda. Men visst är det bekvämt på en W210 och även på andra bilar om man nu kört en sjukt antal mil innan. Ska man ha en skottsäker W210 så är 300D 24v -96 ett alternativ. OM606 sugis ger inte upp hur som helst. Men skatten är inte gratis.

CDI-maskiner som rullat en del brukar gå som klockan. Eller så strular de hela tiden...

Man ska vara vaksam på tändningslåset. Kärvar det det minsta så kolla på annan bil. Känt problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

296 Inlägg
26 augusti 2015
#13
Hybridsmurfen skrev:
3milius skrev:
Jag ser inga bekymmer i cdi-motorerna jag iallafall, rätt pump, sällan några värre fel än bensinarna.
320cdi har 470nm vrid, det räcker ganska långt. Det blir så med turbo på stoor dieselsexa.

Vet inte hur tomatlådorna ter sig efter taximiltal, skulle nog inte köpa en bil med så mycket mil ändå,
om jag hade 20 papp. Det går att få vettiga exemplar av till exempel 320cdi för 15-20.

Hade jag bara 5 tusen och ville absolut ha en dylik automat att åka i så visst, då gör väl inte 50 tusen mil något,
och rasar lådan så får jag genast tillbaka mina 5 tusen när jag säljer bilen i delar.

Jag tror inte inte TS är noga med automatlåda. Men visst är det bekvämt på en W210 och även på andra bilar om man nu kört en sjukt antal mil innan. Ska man ha en skottsäker W210 så är 300D 24v -96 ett alternativ. OM606 sugis ger inte upp hur som helst. Men skatten är inte gratis.

CDI-maskiner som rullat en del brukar gå som klockan. Eller så strular de hela tiden...

Man ska vara vaksam på tändningslåset. Kärvar det det minsta så kolla på annan bil. Känt problem.

Bra med lite blandad input. Tändningslåset kände jag inte till. Vad är kärvet?
Går det inte lösa med bitar från skroten?

OM606 är en pansarvagnsmotor ja, det håller jag med om.

Näe, TS kanske inte behöver ha en automatbil absolut, tycker själv dock han ska satsa på det,
det är lättare att ångra sig över en manuell bil enligt mig, andra tycker säkert annorlunda.
Stora "Lyx" bilar som W210 ska nästan vara automat, annat är bara dumt känns det som.
Jag som själv har manuell 210 kommer gråta blod när det gäller allt annat än att leka med bilen.
Men det får jag ta.. skylla mig själv så att säga. Dumt att göra om mitt misstag menar jag wink


296 Inlägg
26 augusti 2015
#14
Just det, TS efterfrågade vilka motorer man ska skippa, alla Mercedes V6 enligt mig.

http://www.eclassbenz.com/buyers-guide/inline-6-vs-v6/


huh?
10 427 Inlägg
26 augusti 2015
#15
Fjellner skrev:
Funderar på att skaffa en häck att frakta arslet med i vinter, har då kikat på merca w210 och BMW E46.
Är det någon speciell motor man ska hålla sig ifrån när det gäller w210 vs E46, Manuell vs automat?

Andra tips mottages gärna, dock ej Volvo 2/7/940.

För E46:or kanske man teoretiskt bör undvika BMW 318 from 2001 med N42B20-motorn på 143hk som verkar kunna få lite problem med kamdrivningen. Annars verkar det var rätt så bra motorer, dock liten varning för sönderfryst vevhusventilation på sexorna ( http://www.vibilagare.se/nyheter/kyla-p … orer-32904 ).

Min 323Ci har dock fungerat bra som vinteråk hittills, kan rekommendera M52TUB25-lagom-motorn cool (borde gå att hitta nån för 20k)


245 Inlägg
26 augusti 2015
Trådstartare
#16
3milius skrev:
Jag ser inga bekymmer i cdi-motorerna jag iallafall, rätt pump, sällan några värre fel än bensinarna.
320cdi har 470nm vrid, det räcker ganska långt. Det blir så med turbo på stoor dieselsexa.

Vet inte hur tomatlådorna ter sig efter taximiltal, skulle nog inte köpa en bil med så mycket mil ändå,
om jag hade 20 papp. Det går att få vettiga exemplar av till exempel 320cdi för 15-20.

Hade jag bara 5 tusen och ville absolut ha en dylik automat att åka i så visst, då gör väl inte 50 tusen mil något,
och rasar lådan så får jag genast tillbaka mina 5 tusen när jag säljer bilen i delar.

I första hand är jag ute efter en bil som tar mig från A till B utan problem och med så mycket komfort som möjligt, så då är inte en långmilad automat något för mig, så fattig är jag inte wink

Hybridsmurfen skrev:
3milius skrev:
Jag ser inga bekymmer i cdi-motorerna jag iallafall, rätt pump, sällan några värre fel än bensinarna.
320cdi har 470nm vrid, det räcker ganska långt. Det blir så med turbo på stoor dieselsexa.

Vet inte hur tomatlådorna ter sig efter taximiltal, skulle nog inte köpa en bil med så mycket mil ändå,
om jag hade 20 papp. Det går att få vettiga exemplar av till exempel 320cdi för 15-20.

Hade jag bara 5 tusen och ville absolut ha en dylik automat att åka i så visst, då gör väl inte 50 tusen mil något,
och rasar lådan så får jag genast tillbaka mina 5 tusen när jag säljer bilen i delar.

Jag tror inte inte TS är noga med automatlåda. Men visst är det bekvämt på en W210 och även på andra bilar om man nu kört en sjukt antal mil innan. Ska man ha en skottsäker W210 så är 300D 24v -96 ett alternativ. OM606 sugis ger inte upp hur som helst. Men skatten är inte gratis.

CDI-maskiner som rullat en del brukar gå som klockan. Eller så strular de hela tiden...

Man ska vara vaksam på tändningslåset. Kärvar det det minsta så kolla på annan bil. Känt problem.

CDI motorerna kan alltså vara lite som ett lotteri?
Iofs, med en gammal hyffsad lyxig bil i denna prisklass så lär man få våga chansa lite känns det som.

3milius skrev:
Hybridsmurfen skrev:
3milius skrev:
Jag ser inga bekymmer i cdi-motorerna jag iallafall, rätt pump, sällan några värre fel än bensinarna.
320cdi har 470nm vrid, det räcker ganska långt. Det blir så med turbo på stoor dieselsexa.

Vet inte hur tomatlådorna ter sig efter taximiltal, skulle nog inte köpa en bil med så mycket mil ändå,
om jag hade 20 papp. Det går att få vettiga exemplar av till exempel 320cdi för 15-20.

Hade jag bara 5 tusen och ville absolut ha en dylik automat att åka i så visst, då gör väl inte 50 tusen mil något,
och rasar lådan så får jag genast tillbaka mina 5 tusen när jag säljer bilen i delar.

Jag tror inte inte TS är noga med automatlåda. Men visst är det bekvämt på en W210 och även på andra bilar om man nu kört en sjukt antal mil innan. Ska man ha en skottsäker W210 så är 300D 24v -96 ett alternativ. OM606 sugis ger inte upp hur som helst. Men skatten är inte gratis.

CDI-maskiner som rullat en del brukar gå som klockan. Eller så strular de hela tiden...

Man ska vara vaksam på tändningslåset. Kärvar det det minsta så kolla på annan bil. Känt problem.

Bra med lite blandad input. Tändningslåset kände jag inte till. Vad är kärvet?
Går det inte lösa med bitar från skroten?

OM606 är en pansarvagnsmotor ja, det håller jag med om.

Näe, TS kanske inte behöver ha en automatbil absolut, tycker själv dock han ska satsa på det,
det är lättare att ångra sig över en manuell bil enligt mig, andra tycker säkert annorlunda.
Stora "Lyx" bilar som W210 ska nästan vara automat, annat är bara dumt känns det som.
Jag som själv har manuell 210 kommer gråta blod när det gäller allt annat än att leka med bilen.
Men det får jag ta.. skylla mig själv så att säga. Dumt att göra om mitt misstag menar jag wink

Nä som sagt, hittar jag en W210 som faller mig i smaken så köper jag den, lådan är inget som kommer spela något avgörande i val av bil om nu lådorna är okej smile

Vart i modellprogrammet börjar V6 motorerna, E240 E280?


296 Inlägg
26 augusti 2015
#17
E240 och E320 är V6, E280 är V6 efter 1996, 95-96 så är E280 en raksexa.

Bara kolla här om du är osäker smile

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W210


296 Inlägg
26 augusti 2015
#18
Lite motsägelsefullt ändå måste du ju hålla med om, lådan spelar ingen roll men du är ute efter komfort wink

Automat är komfort, slippa växelarmbåge är ju skönt. Växla är för fattigt folk? wink

Detta kommer visserligen från en person med fyra manuellt växlade bilar och noll automater lol
Men jag väljer automat före manuell alla dagar i Mercedes! Automat på mina äldre ekonomiburkar brukar vara lite sådär.. Där går jag efter hållbarhet och tillgänglighet av delar..
Senast redigerat av 3milius (26 augusti 2015)


245 Inlägg
26 augusti 2015
Trådstartare
#19
3milius skrev:
E240 och E320 är V6, E280 är V6 efter 1996, 95-96 så är E280 en raksexa.

Bara kolla här om du är osäker smile

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W210

Härligt, tack!

3milius skrev:
Lite motsägelsefullt ändå måste du ju hålla med om, lådan spelar ingen roll men du är ute efter komfort wink

Automat är komfort, slippa växelarmbåge är ju skönt. Växla är för fattigt folk? wink

Detta kommer visserligen från en person med fyra manuellt växlade bilar och noll automater lol
Men jag väljer automat före manuell alla dagar i Mercedes! Automat på mina äldre ekonomiburkar brukar vara lite sådär.. Där går jag efter hållbarhet och tillgänglighet av delar..

Ja alltså nu har ju inte jag problem med mina leder i kroppen eller har några andra fysiska åkommor, så att växla är ju inte nånting jag direkt tycker är ett problem.

Och jag skulle inte påstå att jag tycker att det påverkar komforten i den mån att jag letar efter just en automatväxlad bil.
Men visst, automat är bekvämt, det måste jag hålla med om!


245 Inlägg
27 augusti 2015
Trådstartare
#20
Har hittat en E240 automat som gått ca 18k mil, bes till sista November 2016.
Den passar min budget, men det är en V6:a..

Vågar man köpa en V6 eller är det mycket problem med dom?



Sök