3665
Sök

BMW F10 530D goes straight quad pipes/optimering

Gör om en BMW F10:a 530D till straight quad pipes , KCR box och måla om bromsoket .

19 395 Visningar
Uppdaterades senast 24 september 2015
34 Inlägg
2 september 2015
Trådstartare
#21
Tackar!👍👍

Jo men sen ser det verkligen inte så grovt ut som det gör på bilden , syns knappt när man tittar men men viktigast är att man själv är nöjd i guess.. ☺️

Raka rör gjorde jag mesta dels för utseendet med 4-rör , det är ju en diesel så förväntar mig inte top ljudet.

181 Inlägg
2 september 2015
#22
CHEEVA skrev:
jäkla fin bil du har köpt smile sen skilljer våran smak sig ganska rejält tyvärr... tycker det blev för mycket med så mycket blått

och raka rör ska endast sitta på gamla muskelbilar

Alla bilar förtjänar raka rör smile


181 Inlägg
2 september 2015
#23
battlefisken skrev:
Tackar!👍👍

Jo men sen ser det verkligen inte så grovt ut som det gör på bilden , syns knappt när man tittar men men viktigast är att man själv är nöjd i guess.. ☺️

Raka rör gjorde jag mesta dels för utseendet med 4-rör , det är ju en diesel så förväntar mig inte top ljudet.

Plocka bot partikelfiltret får du byta kcr boxen med mot något bättre så ska du se det kommer låta fint smile


34 Inlägg
2 september 2015
Trådstartare
#24
mikegbg skrev:
CHEEVA skrev:
jäkla fin bil du har köpt smile sen skilljer våran smak sig ganska rejält tyvärr... tycker det blev för mycket med så mycket blått

och raka rör ska endast sitta på gamla muskelbilar

Alla bilar förtjänar raka rör smile

+++

34 Inlägg
2 september 2015
Trådstartare
#25
Men frågan är fortfarande på tal mikegbg , påvärkas inte bilen utan filtret på något viss ? hmm Har 1 månads öppet köp på KCR , vad skulle jag annars byta ut det mot ?
Senast redigerat av battlefisken (2 september 2015)

79 Inlägg
2 september 2015
#26
Bort med partikelfiltret och gör en riktig optimering på firma så får du mer effekt än vad kcr-boxen ger. Samt att du slipper felkoder och besiktning är nöjd


34 Inlägg
2 september 2015
Trådstartare
#27
Mr-Mirox skrev:
Bort med partikelfiltret och gör en riktig optimering på firma så får du mer effekt än vad kcr-boxen ger. Samt att du slipper felkoder och besiktning är nöjd

Vad jag har för mig är att filtret inte får tas bort , motorn påvärkas negativt etc ?

Och vilken firma skulle det isåfall vara?

181 Inlägg
2 september 2015
#28
battlefisken skrev:
Men frågan är fortfarande på tal mikegbg , påvärkas inte bilen utan filtret på något viss ? hmm Har 1 månads öppet köp på KCR , vad skulle jag annars byta ut det mot ?

Du kan ju höra med KCR om dem har något för din bil med bortplockad dpf, annars har du många andra firmor som kan fixa det åt dig.  "drar mindre bränsle" får mer effekt det är ju trots allt bara ett filter.

Prova blås genom ett sugrör sen ta bort sugröret smile, finns ju flertal personer här på garaget som kör utan dpf sen kan du alltid kolla tuben se om det finns någon med likadan bil som du med dpf off..


79 Inlägg
2 september 2015
#29
battlefisken skrev:
Mr-Mirox skrev:
Bort med partikelfiltret och gör en riktig optimering på firma så får du mer effekt än vad kcr-boxen ger. Samt att du slipper felkoder och besiktning är nöjd

Vad jag har för mig är att filtret inte får tas bort , motorn påvärkas negativt etc ?

Och vilken firma skulle det isåfall vara?

Man får egentligen inte ta bort det men motorn mår bättre av det. MEN om du inte "mappar"/optimerar bilen efteråt lär du få felkoder. Nu vet jag inte vilken del av landet du bor(glömde titta) men v-tech uppåt Stockholm tex. Gdm performance i Skåne. Finns många att välja på.

Såg du bodde i Malmö så Gdm i Hyllinge är ju inte så långt bort
Senast redigerat av Mr-Mirox (2 september 2015)


34 Inlägg
2 september 2015
Trådstartare
#30
Mr-Mirox skrev:
battlefisken skrev:
Mr-Mirox skrev:
Bort med partikelfiltret och gör en riktig optimering på firma så får du mer effekt än vad kcr-boxen ger. Samt att du slipper felkoder och besiktning är nöjd

Vad jag har för mig är att filtret inte får tas bort , motorn påvärkas negativt etc ?

Och vilken firma skulle det isåfall vara?

Man får egentligen inte ta bort det men motorn mår bättre av det. MEN om du inte "mappar"/optimerar bilen efteråt lär du få felkoder. Nu vet jag inte vilken del av landet du bor(glömde titta) men v-tech uppåt Stockholm tex. Gdm performance i Skåne. Finns många att välja på.

Såg du bodde i Malmö så Gdm i Hyllinge är ju inte så långt bort

Aa Malmö , kollade på deras hemsida de värkar inte ha 530d 245 HK hmm kanske ringa imorgon och dubbelkolla ?

34 Inlägg
2 september 2015
Trådstartare
#31
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215027/215027-4591e9c8973ac06295baca3675b1e23b.jpg

Fick tyvärr skära på gamla diffusern tillsvidare , får komma på något sätt att göra med dragkroken så jag kan få på den nya diffusern på något viss hmm (Självklart ska det inte ut sådära som det gör just nu i slutröret , det är bara tillfället)

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215027/215027-d622491895566ddc4f174e22dd2e2e19.jpg
Senast redigerat av battlefisken (2 september 2015)

79 Inlägg
2 september 2015
#32
http://www.gdmperformance.se/trimsatser … 31hk-.html

Samma motor så bör fungera, bara att ringa och dubbelkolla


34 Inlägg
2 september 2015
Trådstartare
#33
Mr-Mirox skrev:
http://www.gdmperformance.se/trimsatser/638-bmw-3-serie-e9x-330-ci-231hk-.html

Samma motor så bör fungera, bara att ringa och dubbelkolla

Aa misstänkte det också , KCR leverar endast 290 HK och 650 NM så väljer nog GDM ifall de går dessutom vart det billigare . Tack för tipset! 👍

181 Inlägg
3 september 2015
#34
battlefisken skrev:
Mr-Mirox skrev:
http://www.gdmperformance.se/trimsatser/638-bmw-3-serie-e9x-330-ci-231hk-.html

Samma motor så bör fungera, bara att ringa och dubbelkolla

Aa misstänkte det också , KCR leverar endast 290 HK och 650 NM så väljer nog GDM ifall de går dessutom vart det billigare . Tack för tipset! 👍

med dpf off bör du hamna på en 360hk + smile


34 Inlägg
3 september 2015
Trådstartare
#35
Aa ringde o bokade tid nästa vecka , han sa samma sak som du 360+ ! 😎  packar ihop KCR dirr hehe..

34 Inlägg
3 september 2015
Trådstartare
#36
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215027/215027-0dced3254d486235a14a00d82514655c.jpg
Endast dragkroken som måste bort nu så jag kan få på den nya diffusern..

Fler bilder och video lär komma upp!

181 Inlägg
3 september 2015
#37
Fått till det fint riktigt sexigt nu, vad kärvar med dragkroken och den nya difusern ?


The Bear
293 Inlägg
4 september 2015
#38
Om det skulle upptäckas vid en bes att du har plockat på partikelfiltret så får du anmärkningen:
"Ändring: återställande alt reg"

För att klargöra hur det funkar med felkodsläsning vid en besiktning.
Vi läser av bilens felminne på dieselbilar fr.o.m 2004 med max 4 pass och max totalvikt 2500kg.
Har du varit inne och raderat felkoder nyligen eller varit på service, då har bilen högst troligt inte gått igenom sina självtester om du gjort detta i nära anslutning till besiktningen.
Vad som händer då är att vi får meddelandet "Ej genomförda" (Dvs självtesterna) och måste då göra en opacitetsmätning. (varva till varvstoppet och sen släppa av, kort sagt).
Detsamma gäller när det blir "Underkända" pga felkoder.

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

34 Inlägg
5 september 2015
Trådstartare
#39
mikegbg skrev:
Fått till det fint riktigt sexigt nu, vad kärvar med dragkroken och den nya difusern ?

Thanks man , har elektronisk dragkrok som är ett helvete att få bort , men har kommit på en lösning till det så den nya diffusern sitter snart på 👌

34 Inlägg
5 september 2015
Trådstartare
#40
sotar skrev:
Om det skulle upptäckas vid en bes att du har plockat på partikelfiltret så får du anmärkningen:
"Ändring: återställande alt reg"

För att klargöra hur det funkar med felkodsläsning vid en besiktning.
Vi läser av bilens felminne på dieselbilar fr.o.m 2004 med max 4 pass och max totalvikt 2500kg.
Har du varit inne och raderat felkoder nyligen eller varit på service, då har bilen högst troligt inte gått igenom sina självtester om du gjort detta i nära anslutning till besiktningen.
Vad som händer då är att vi får meddelandet "Ej genomförda" (Dvs självtesterna) och måste då göra en opacitetsmätning. (varva till varvstoppet och sen släppa av, kort sagt).
Detsamma gäller när det blir "Underkända" pga felkoder.

Så med andra ord om jag tar bort filtret o sedan felkoder osv och låter det gå ett tag innan bes så lär det inte märkas något ?


Sök