2277
Sök

Volkswagen 1,4 motor? (TSI)

Avstängd
15 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#1
Tjena!

Har tidigare skapat en tråd här angående Volkswagen Passat 1,4 EcoFuel -2010, och fick då höra att den bilen var ett riktigt problembarn. Därför hoppade vi över den bilen och satsar i nuläget på en Golf istället. Dock har jag fått höra från några samt läst på internet att 1,4 motorn är skit? Jag trodde bara att det var EcoFuel motorn, men det verkar som att motorn också har en del problem.

Vet någon om det ligger sanning i detta? Visst, lite googlesökningar ger både negativ och positiv respons, men vet inte vad det är som stämmer.

Vi funderar på en Golf VI 1,4 motor med 122 hästar. Det finns även en 1,6 liters motor men den har enbart 102 hk och känns därför rätt slö.

Är 1,4 motorn något att ha? Håller dem?

168 Inlägg
10 september 2015
#2
Det var ju problem med sträckaren till kamkedjan om jag inte minns helt fel, och det var tyvärr mkt vanligt att dessa strulade. Det är knappast en tillfällighet att Volkswagen har gått tillbaka till kamrem fr.o.m. 2014


2 751 Inlägg
10 september 2015
#3
Vet inte om alla har kamrem, min gamla Polo 1.4, visserligen ingen TSI hade kamrem.
Men det stämmer att de gått tillbaka till rem igen, ganska självklart varför.

Who Djaa bless no man curse

5 119 Inlägg
10 september 2015
#4
En 1,4tsi är inget bra köp. Mycket jobb (dyrt) att byta kedia, drev osv.
Köper man en så se till att ha en bra försäkring med låg självrisk och full servicebok.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Avstängd
15 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#5
Backstream skrev:
Det var ju problem med sträckaren till kamkedjan om jag inte minns helt fel, och det var tyvärr mkt vanligt att dessa strulade. Det är knappast en tillfällighet att Volkswagen har gått tillbaka till kamrem fr.o.m. 2014

Ja, precis det jag också har hört. Därför känns det tveksamt att köpa den. Trist då vi hittat några riktigt fina exemplar som går svinbra!


DasAuto skrev:
Vet inte om alla har kamrem, min gamla Polo 1.4, visserligen ingen TSI hade kamrem.
Men det stämmer att de gått tillbaka till rem igen, ganska självklart varför.

Vad jag förstått har alla modeller mellan 2008-2014 kedja, vet inte om det stämmer dock.

mb_pucken skrev:
En 1,4tsi är inget bra köp. Mycket jobb (dyrt) att byta kedia, drev osv.
Köper man en så se till att ha en bra försäkring med låg självrisk och full servicebok.

Aoh, får nog bli att hoppa över 1,4.

Vad finns del för liknande bilar som golfen? Vi är ute efter en bil med bra tryck i sig, som helst är lite mindre som en Golf.

Evildan
10 september 2015
#6
http://www.blocket.se/lund/Toyota_Verso … 12&w=3

Yttermått som en Golf och innerutrymmen större än en V70/Passat.

Driftsäkra, smidigt med lite högre utrymme om det skall in småbarn i stolar så slipper man stå som en jvl märla var gång.

168 Inlägg
10 september 2015
#7
edifier skrev:
Vad finns del för liknande bilar som golfen? Vi är ute efter en bil med bra tryck i sig, som helst är lite mindre som en Golf.

Varför inte en golf diesel? en 2,0TDI behöver inte skämmas i jämförelse med en TSI, sen finns det ju bra programvara som ökar på riktigt bra wink


101 Inlägg
10 september 2015
#8
Ägde en golf tsi i 4 år. förbrukningen var väl ganska låg men två rasade motorer och en låda gjorde att den såldes ganska omgående hmm


4 137 Inlägg
10 september 2015
#9
Felet på 1,4 tsi är att kedjan sträcker på sig pga. dålig smörjning ,kedjan kuggar över när motorn roterar baklänges,

man ska byta oljan varje < 15.000km  och använda en olja som håller en minimun viskositet på < xW-40 med VW502.00 kvalifikation  så är många av dess problem bortsopade

haf själv en 122:a  som går under 0,5L/mil vid ytterst snäll landsvägskörning

köpt vid 2000mil hos KVD  i dagsläget ca 8000mil  motorn gick att dra baklänges utan problem i somras

samma kedja sitter på Golf V Fsi 1,6 1,4  polo 1,4 Fsi  från 2003 och uppåt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Avstängd
15 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#10
Backstream skrev:
edifier skrev:
Vad finns del för liknande bilar som golfen? Vi är ute efter en bil med bra tryck i sig, som helst är lite mindre som en Golf.

Varför inte en golf diesel? en 2,0TDI behöver inte skämmas i jämförelse med en TSI, sen finns det ju bra programvara som ökar på riktigt bra wink

Vi har aldrig tittat in diesel faktiskt. Vi kör enbart ca 1000 mil om året och därför känns det som att diesel blir dyrare, men jag har kanske fel?

Johan_VW skrev:
Ägde en golf tsi i 4 år. förbrukningen var väl ganska låg men två rasade motorer och en låda gjorde att den såldes ganska omgående hmm

Var det 1,4 motorn som satt i den?

spillolja skrev:
Felet på 1,4 tsi är att kedjan sträcker på sig pga. dålig smörjning ,kedjan kuggar över när motorn roterar baklänges,

man ska byta oljan varje < 15.000km  och använda en olja som håller en minimun viskositet på < xW-40 med VW502.00 kvalifikation  så är många av dess problem bortsopade

haf själv en 122:a  som går under 0,5L/mil vid ytterst snäll landsvägskörning

köpt vid 2000mil hos KVD  i dagsläget ca 8000mil  motorn gick att dra baklänges utan problem i somras

samma kedja sitter på Golf V Fsi 1,6 1,4  polo 1,4 Fsi  från 2003 och uppåt

Hmm, säker på att samma fel sitter i 1,6 liters motorn? Den motorn har jag nämligen aldrig hört något negativt om, samt att försäljare även sagt att 1,6 inte ska ha samma problem. Vi sitter och kollar upp 1,6 liters versioner istället för 1,4:or så man får väl hoppas att dem inte ligger inne med samma problem.

4 137 Inlägg
10 september 2015
#11
den vanliga 1,6:an har kamrem  men är ganska törstig
i golf V fanns även 1,6 Fsi och 1,4 Fsi den har kedja

har just haft en golf V med 1,6 fsi  den hade kedja, samma artikelnummer som 1,4 tsi
http://www.bildelaronline24.se/febi-bilstein/7448062

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

101 Inlägg
10 september 2015
#12
edifier skrev:
Backstream skrev:
edifier skrev:
Vad finns del för liknande bilar som golfen? Vi är ute efter en bil med bra tryck i sig, som helst är lite mindre som en Golf.

Varför inte en golf diesel? en 2,0TDI behöver inte skämmas i jämförelse med en TSI, sen finns det ju bra programvara som ökar på riktigt bra wink

Vi har aldrig tittat in diesel faktiskt. Vi kör enbart ca 1000 mil om året och därför känns det som att diesel blir dyrare, men jag har kanske fel?

Johan_VW skrev:
Ägde en golf tsi i 4 år. förbrukningen var väl ganska låg men två rasade motorer och en låda gjorde att den såldes ganska omgående hmm

Var det 1,4 motorn som satt i den?

spillolja skrev:
Felet på 1,4 tsi är att kedjan sträcker på sig pga. dålig smörjning ,kedjan kuggar över när motorn roterar baklänges,

man ska byta oljan varje < 15.000km  och använda en olja som håller en minimun viskositet på < xW-40 med VW502.00 kvalifikation  så är många av dess problem bortsopade

haf själv en 122:a  som går under 0,5L/mil vid ytterst snäll landsvägskörning

köpt vid 2000mil hos KVD  i dagsläget ca 8000mil  motorn gick att dra baklänges utan problem i somras

samma kedja sitter på Golf V Fsi 1,6 1,4  polo 1,4 Fsi  från 2003 och uppåt

Hmm, säker på att samma fel sitter i 1,6 liters motorn? Den motorn har jag nämligen aldrig hört något negativt om, samt att försäljare även sagt att 1,6 inte ska ha samma problem. Vi sitter och kollar upp 1,6 liters versioner istället för 1,4:or så man får väl hoppas att dem inte ligger inne med samma problem.

1,4 tsi


2 751 Inlägg
10 september 2015
#13
1.6 105 hästarn är ganska beprövad motor, den drar lite mycket för att vara så "liten" men kör du bara 1000mil om året så tycker jag du ska satsa på den motorn som är mest säker. Jag hade kört på 1.6an

Who Djaa bless no man curse

Avstängd
15 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#14
spillolja skrev:
den vanliga 1,6:an har kamrem  men är ganska törstig
i golf V fanns även 1,6 Fsi och 1,4 Fsi den har kedja

har just haft en golf V med 1,6 fsi  den hade kedja, samma artikelnummer som 1,4 tsi
http://www.bildelaronline24.se/febi-bilstein/7448062

Hmm, okej! Vi får helt enkelt kolla upp vilka bilar som kör med kamrem och inte kedja. Tack!

DasAuto skrev:
1.6 105 hästarn är ganska beprövad motor, den drar lite mycket för att vara så "liten" men kör du bara 1000mil om året så tycker jag du ska satsa på den motorn som är mest säker. Jag hade kört på 1.6an

Det känns absolut som det säkraste kortet. Vi överger hellre lite prestanda för en bil som förhoppningsvis kommer hålla bättre.

Men hur ligger det till med dieselmotorer? Om man kör 1000 mil om året, blir det mycket dyrare med diesel då?

2 751 Inlägg
10 september 2015
#15
edifier skrev:
spillolja skrev:
den vanliga 1,6:an har kamrem  men är ganska törstig
i golf V fanns även 1,6 Fsi och 1,4 Fsi den har kedja

har just haft en golf V med 1,6 fsi  den hade kedja, samma artikelnummer som 1,4 tsi
http://www.bildelaronline24.se/febi-bilstein/7448062

Hmm, okej! Vi får helt enkelt kolla upp vilka bilar som kör med kamrem och inte kedja. Tack!

DasAuto skrev:
1.6 105 hästarn är ganska beprövad motor, den drar lite mycket för att vara så "liten" men kör du bara 1000mil om året så tycker jag du ska satsa på den motorn som är mest säker. Jag hade kört på 1.6an

Det känns absolut som det säkraste kortet. Vi överger hellre lite prestanda för en bil som förhoppningsvis kommer hålla bättre.

Men hur ligger det till med dieselmotorer? Om man kör 1000 mil om året, blir det mycket dyrare med diesel då?

Ju äldre bilen är så kostar den oftast mer i skatt. Nyare golf-dislar är ganska billiga att äga, de äldre kostar dock mer i skatt, jag hade övervägt bensin framför diesel, simplare motorer. Visst det är kul med prestanda, men just golf har inte så många alternativ. Finns alltid 2.0FSI/TFSI men de kostar också mer.

Who Djaa bless no man curse

118 Inlägg
10 september 2015
#16
Jag har en Fabia 1.2 tsi 2013 som har kedja och där servar jag mellan 1300 och 1500 mil om inte tätare beroende på körning. Har tom ändrat i datorn att den räknar ner från 1500 mil till service istället för 3000 mil.
Enligt Volkswagenkoncernen så tas motorhaverier på 1.4tsi med kedja utan att man som ägare behöver betala något. Men bara om man servat enligt boken på auktoriserad verkstad.

Min bil har jag redan frågat dem om och det är inga problem om något skulle hända,  dock poängterar dem att från 2012 ska de ha fått bättre kedja.

Likaså problemen med Dsg-lådorna, de tas också via koncernen!
Har kört 1700mil sen jag köpte den och jag känner mig säker gällande motorn!

Det är fina bilar men se till att skaffa ett som helst är från 2012 och uppåt och en som är servad tätare än 3000mil som den är inställd på.

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'

168 Inlägg
10 september 2015
#17
edifier skrev:
Men hur ligger det till med dieselmotorer? Om man kör 1000 mil om året, blir det mycket dyrare med diesel då?

Skatten är ju såklart lite högre för en dieselbil, jag betalar ca 2400kr om året för min 2,0TDI (skatten varierar beroende på vart du bor) men då går den ju sjukt billigt ca 0,4 landsväg och 0,6 i stan och den har ju dessutom mer krut än många av de andra motoralternativen


1 271 Inlägg
10 september 2015
#18
Varken skatten eller förbrukningen är en stor sak. Det som kostar pengar på riktigt är ju värdeminskningen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

1 436 Inlägg
11 september 2015
#19
Vilka VAG-bensinare vågar man köpa från cirkus 2005-2010? Touran ligger bra i pris som "miniminibuss" men med kassa motorer är det inget jag vågar köpa. Kom in på tråden då de ofta har den beryktade 140hk TSI-maskinen som diskuteras. hmm

+Exploderande gastankar och havererande DSG-lådor om man väljer fel bil. wink

Annars gillar jag VAG. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

2 751 Inlägg
11 september 2015
#20
Caffe skrev:
Vilka VAG-bensinare vågar man köpa från cirkus 2005-2010? Touran ligger bra i pris som "miniminibuss" men med kassa motorer är det inget jag vågar köpa. Kom in på tråden då de ofta har den beryktade 140hk TSI-maskinen som diskuteras. hmm

+Exploderande gastankar och havererande DSG-lådor om man väljer fel bil. wink

Annars gillar jag VAG. tongue

Jag hade skippat de mindre TSI motorerna, 1.2,1.4.
1.8/2.0TSI är bra motorer om man servar dem ofta och inte long life.

Who Djaa bless no man curse


Sök