Väntar otåligt på att höra något från motorbyggaren, lite jobbigt att inte veta vad slutsumman kommer landa på där så ligger lågt med beställningar ett tag (vilket innebär att jag bygger på listan med delar jag behöver).
Behöver/vill ha lite mer verktyg, t.ex en indikatorklocka och mikrometer, till vad får ni se bland bilderna nedanför!
En väldigt rostig diff plockades ut någon gång förra året, en trasig bult och lite annat som behövde fixas...
Efter blästring och galvanisering såg den ut som ny! Lyckades inte få ut den trasiga bulten utan att borra upp hålet, men det löste sig med en insatsgänga.
Antar att det är original 2-vägs diffen som sitter i, men enligt de dåliga bilderna på internet så kan det lika gärna vara en Nismo-diff. Tvekar inte att låsa hjulen så den får duga
Det här är en sån där del där funktion får gå före form, mina tidigare erfarenheter av hammarlack är att det håller. Även om det inte alltid ser ut som det, så bygger jag bilen för att köra den!
Nu finns det risk att det kan kännas lite rörigt, men jag började dagen med att låna pelarborren i polarnas garage (jag kan borra ett snett hål genom aluminiumfolie, så illa är det).
Mätte upp allt i förväg så var bara att centrera skruvstädet och köra på.
Sen letade jag reda på någonting tjockt som gick att skruva fast i motorvaggan... Lätt överraskad att det enda jag hade passade! Felköpta bromsskivor kan tydligen vara bra att ha
Bränna på ordentligt med svetsen för att få det att fästa i skivan, överraskande nog blev det rakt! Passade på att slå in fyra M14-bultar medans den var varm.
Den som anade vad mackapären skulle användas till vinner en kaka och kaffekopp (endast servering, igen leverans!!). Hålen behövde vara någorlunda rakt genon profilröret för att kunna bulta fast det i toppen.
Eftersom jag föddes med bara två armar och händer, så är det självklart en "fästa-toppen-i-motorvagga-grej". Presspassning på röret mot toppen, blev lite imponerad själv då jag testade med biten jag hittade i bra-att-ha högen!
Blev otroligt mycket enklare att komma åt med ventilbågen, här syns mitt bästa försökt till att inte blanda ihop delarna
...sen verkar det som att oljefiltret inte stoppat lagerbitarna... Konstigt nog har jag inte sett spår av det på något annat ställe, möjligt att det är rester från ett tidigare lagerhaveri...