Skaffat lite ny utrustning, första gång ja provar batteridriven vinkelslip för jäkla nöjd, även fått ny svets hjälm vid födelsedag i januari av familjen supernöjd provat denna på jobbet innan, smidig under bilen när man ska sätta näst med tigen. Utöver detta så är de paket på väg allt i avgasrör är beställt, Vband 2st å rör i 3tum från Overtake samt resenator/bakre ljuddämpare från L.M.R är på väg.
Jag har börjat kapa till lite böjar i 15 och 7 grader. Bakaxel i bak ska byggas helt så de blir perfekt passform med 3tum. Allt är så klart i rostfritt 4307 stål. Har kapat av de som var på 1320 headern så ersat med en kona från 2.5-3tum så de samma längd som innan, så tanken är att flexrört ska sitta där så efter de bli de vband.
Till slut hitta jag en platta för växelåds infästningen (tranny bracket) Hasport har tydligen börjat göra/gör sån fästen ifall man går från K,H,J swap tillbaka till b swap så jäkla gött att de kom upp. Så håller på skriver med dom försöker få skickat till Sverige priset på dom är 79$
Inte uppdaterat här på ett tag, vart mer på insta kontot: h2b_sweden. Börjar med att toppen har varit iväg på portning hos jstuning sen efter de har den varit hos Skaramotor då har följande saker gjorts: -Maskinbearbetning ventilsäte -Maskinbearbetning av ventilkona -Vaacum kontroll av ventil -byte av ventilttätningar oem -tvätt igen -planslipat 0.10mm ifall de är någon som undrar vad detta arbete gick på: 2950kr med moms, vilket jag tycker väldigt bra för allt arbete.
Efter detta så har jag fått hem Vibrant dämparna lagt upp de så ni kan se hur de kmr se ut, 3tum hela vägen. Fått hem Hasport fästet med jäkligt smidigt med en styrning på skruv går ej stätta fel. platta för omplasering av generator hittade bara dyra såna men dessa rätt nya verka vara under utveckling då dom frågar om hur de verkar passa men jäkla skilnad på pris iallfall gave endast 300kr för denna (noname platta.) Fick bygga om olje silen å sänka den kört med lera där för att se så den går fri när tråget är på tråget var rätt hela tiden för när jag väl drog åt de så sögs de ner så nu är detta fixat ca 8mm-1cm fri innan de tar i tråget. Fälgarna är blästrade/grundade/pulverlackade även slipat ut kanterna vilket ja blev förvånad av för de hade ja inte enns räknat med så de var förjäkla bra, notera att dessa fälgar kommer köras med i början kommer försöka hitta andra bredare sen. Storlek nu: Fram 205/45 bak 195/45 Ventilfjädrarna är på plats och rengjorda ordentligt från gammal olja/klumpar skönt när allt är rent å frächt, allt är i sin ordning. i helgen så gav jag mig på att lacka ventilkåpan, körde med biltemas bätringsfärg samt deras klarlack blev rätt nöjd med de faktiskt, börjat polera upp den nu ej gjort på bilderna, klarlacken verka som de blev lite matt när klarlacken kom på, kan va ja som gjort fel med va länge sen man hållde på med detta.
Lite fler bilder på rört, där är även tråget på, hondabondat så de verkligen blir tätt ser lite kladdigt ut men ska fixa detta, åtdraget med moment nyckel. Ventilttäningarna som är där sitter ju i toppen nu, alla skruv under är även ådraget och märkt med märkpena. Handbroms är även fixad nu med sprintarna ibak.
Stort sett har allt gått väldigt bra men de är mycket väntetider på allt, väntar i nuläget på paket från all4honda, bland annat sotningssats och oringar samt batteri och hållare. Väntat i 1.5 veckor nu så får se lite när de dycker upp. Så fort detta kommer så kan ja slänga ihop toppen,lådan,insug och hiva i motorn
Grejat endel, jag å brorsan har hivit i motorn, insåg att ja hade fel T bracket för bakre fäste då ja hade från D15 behöver ha från b16/b18 så motorn sitter enbart med sido fästena just nu, samt att spridar bryggan ja köpte för länge sedan ihop med spridarna var ju för b så den går ej att använda. Luftat koppling med verka funka som de ska nu, känns som oem med nya tryckplattan, även satt dit växel länkarna under bara sprinten som är kvar sen går de att växla. Även fortsatt med rengöring på de sista, thinner vad de som var effektivt så bara olja in de efter. Men skönt att allt är rengjort nu äntligen av med all gammal olja. De är lite saker som saknas för allt ska lira, samt fortsätta slipa på tråget lite så axeln går fritt men de börjar närma sig nu.
Var väldigt länge sedan jag var inne här, det kommer troligtvis att bli så då jag uppdaterar på instagram istället så in å följ där. Finns även film på när bilen körs några meter efter uppstart på basmapen.
Lite mer färska bilder från juni 2023, även börjat experimenter med en huv för att slipa 40mm spacer plattorna, jag vet ej om detta kommer att bli bra men det är mer ett test/kul grej återstår att se när den huven är lackad och klar hur det blir.