3004
Sök

Passat 2.0tdi 2008 inget vet vad som är fel!

9 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
#1
Hej.

Har en passat 2.0tdi 2008 års modell

Fel:
Bilen började med att gå in i limp mode i somras. Hände i uppförsbackar när man gasa. Det räkte med att starta om bilen så funka den fint igen. Den hade känds lite orkeslös.

Den var inne på vag verkstad felkod 0299 dvs under/över tryck turbo.
Vi har bytt den där tryckdosan ingen förbättring, vi bytte turbo men även då blev den inte piggare.

Vi fick även veta att det var lite för högt tryck i spridarna vid fösta verkstads besöket.


Fel: efter turbon byttes ut fick vi inte limp mode i uppförsbackar men nu helt plötsligt kom limp mode i vanligt acceraltion på E4 an just när man låg runt 120 o växla upp till 6:an går den in i limp mode. Detta händer ibland.


Den var inne igen på vag verkstad men de hittar inget fel förutom koden 0299..
Denna gång var spridar värden lite bättre.


Fel: nu några veckor efter har bilen efter ca 20-30 minuters körning gått in i något läge där vi tror att partikelfiltret rengörs. Detta händer 3 gg i veckan typ ca 15 mils intervall. Då mullrar det i avgassystemet bilen går lite hackigt. Håller i sig en stund tills man stänger av bilen eller åkte några mil.

Men idag i en uppförsbacke låg ca 90 km på 5:ans växel efter 40 minuters körning går bilen från att vara glad till en surpuppa. Bilen hackar vid gas så allt bara rycker i bilen, så fort man släpper gasen går den fint men mullrar från avgassystemet detta hackade finns i bilen tills jag parkerar den o stänger av. Sen fungera den fint igen dok känns den tung att gasa.

Några ider för varken vi eller vag verkar hitta felet.

6 632 Inlägg
23 oktober 2015
#2
EGR ventilen brukar jobba som mest i uppförsbackar

De/Dem

9 Inlägg
23 oktober 2015
Trådstartare
#3
Malheus skrev:
EGR ventilen brukar jobba som mest i uppförsbackar

Vi har funderat på egr länge, men vag säger att de inte ser något fel. Då har de ej skruvat isär något utan bara tittat med sina programvara i datorn osv när de kör bilen. Men felet har aldrig yttrat sig när de har bilen så kan ju vara svårt att se va som är fel då på datorn.

9 Inlägg
23 oktober 2015
Trådstartare
#4
Såg att man kan rengöra egr ventilen kan detta vara ett smart drag att börja med?

6 632 Inlägg
163 Inlägg
23 oktober 2015
#6
Börja med att gå igenom allt på denna lista:

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 299/000665


Lägg särskilt märke till detta under "Special Notes" då ni redan misstänker problem med partikelfilter:

If the Turbocharger is faulty due to mechanical / internal problems or the exhaust system is restricted (typically the Catalyst) this fault may be the end result.
Senast redigerat av keykey (23 oktober 2015)


1 271 Inlägg
23 oktober 2015
#7
Jag är i Norrköping imorgon vid 10.30 om du vill ha hjälp att läsa ur felkoder.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

9 Inlägg
23 oktober 2015
Trådstartare
#8
keykey skrev:
Börja med att gå igenom allt på denna lista:

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 299/000665


Lägg särskilt märke till detta under "Special Notes" då ni redan misstänker problem med partikelfilter:

If the Turbocharger is faulty due to mechanical / internal problems or the exhaust system is restricted (typically the Catalyst) this fault may be the end result.

Vag verkstaden har titta partikel filter och de visar inget fel på det, partikfilter varnaren har aldrig kommit fram.
Men varför rengör den partikelfiltret så ofta? ( om det är det den gör några gg i veckan då de mullrar från avgassystemet)


Diverter Valve faulty Är detta egr ventilen ?

Allt annat har vi fixat o tittat på av de som stod på listan.


Kanske ska säga att vi har bmr motorn i vår passat.
Senast redigerat av MazdaRoze (23 oktober 2015)

214 Inlägg
24 oktober 2015
#9
Skaffa nån med vag-com. Ut å kör och logga en massa intressanta värden. Hem och utvärdera. Intressant är väl turbotryck. och det finns väl säkert nån givare för tryck över partikelfilter. Kan ju vara nåt som sticker ut som det inte sätts felkod på.

9 Inlägg
24 oktober 2015
Trådstartare
#10
cyberk2 skrev:
Skaffa nån med vag-com. Ut å kör och logga en massa intressanta värden. Hem och utvärdera. Intressant är väl turbotryck. och det finns väl säkert nån givare för tryck över partikelfilter. Kan ju vara nåt som sticker ut som det inte sätts felkod på.

Men det har ju redan vag verkstan gjort de körde över en timme med bilen med dator i kopplad:/

Administratör
2 978 Inlägg
24 oktober 2015
#11
Differanstryckgivaren brukar krångla på dom där men den brukar ju lägga en felkod....

En kopp av den svarta såsen...


Sök