3386
Sök

*LÖST* AKUT! Varför får jag inte strömbrytaren att fungera?

346 Inlägg
23 oktober 2015
Trådstartare
#1
Hej har kopplat in en uppsättning extraljus på bilen. Allt funkar som det ska men jag vill ha två tryckknappar inne i kupén, en för möjlighet att stänga av extraljusen när jag har helljuset på, och en för att kunna stänga av extraljusens positionsljus när man har på parkeringsljuset.

Jag vill alltså koppla in två stycken strömbrytare. Vi tar den som ska vara till extraljusen som exempel. Jag har köpt en 3-polig biltemabrytare. Ett stift för jord, ett för förbrukaren och ett för konstant matning 12 volt. Ska jag dra en separat jordkabel från karossen till stiftet för jord? En kabel direkt från b+ på generatorn till konstant matning? Hur gör jag sen? Kör jag en tvåfotad kabelsko med en kabel direkt från helljuset till brytarens stift och sen en kabel vidare till 86 på reläet?

Har provat mig fram lite men får det inte att fungera. Anse mig som eldyslektiker och förklara mycket enkelt! big_smile Vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa!

Tack på förhand!
Senast redigerat av lill_sankan (31 oktober 2015)

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
23 oktober 2015
#2
Om du har ett relä till dina ljus kan du ta jorden till relät och leda till ena stiftet på knappen och sen till det andra stiftet till en jordpunkt, då har du två lägen (av och på).... jag skiter oftast i mittenstiftet.
Du kan göra samma sak med signalen också men jag föredrar att hålla på med jord då kortslutning inte händer så lätt då.
Positionsljusen kan man göra på samma sätt men du kanske inte har ett relä till dem...

Hoppas jag förstått rätt och detta hjälper wink

Det Går!!!

346 Inlägg
23 oktober 2015
Trådstartare
#3
Tinx2 skrev:
Om du har ett relä till dina ljus kan du ta jorden till relät och leda till ena stiftet på knappen och sen till det andra stiftet till en jordpunkt, då har du två lägen (av och på).... jag skiter oftast i mittenstiftet.
Du kan göra samma sak med signalen också men jag föredrar att hålla på med jord då kortslutning inte händer så lätt då.
Positionsljusen kan man göra på samma sätt men du kanske inte har ett relä till dem...

Hoppas jag förstått rätt och detta hjälper wink

Hej tack för hjälpen! Inte riktigt säker på hur du menar? Jag drar en kabel från jorden på relät till stiftet för jord på strömbrytaren, ska jag sen dra ytterliggare en jordkabel till strömbrytaren från karossen? Det är en strömbrytare med belysning ska tilläggas så vill gärna att den lyser när extraljusen är inkopplade.

Positionsljusen har jag inget relä till, hur blir det då?
Senast redigerat av lill_sankan (23 oktober 2015)

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

346 Inlägg
23 oktober 2015
Trådstartare
#4
Här finns ju en bra bild på hur jag kopplat extraljusen.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zps09690c86.jpg

Jag har ju gjort enligt bild placerat strömbrytaren mellan styrströmmen och 86 på reläet. Styrströmmen har jag satt på "load/supply", sen dragit en jordkablen från karossen till "earth" och sen en kabel från batteriet till "DC 12V". Det enda som händer är att knappen lyser, men funktionen fungerar inte.

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

294 Inlägg
23 oktober 2015
#5
Byt ut "ev. Kontakt" till strömbrytare

Gör samma sak med ett relä till pljusen, samma princip.


Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
24 oktober 2015
#6
https://www1.garaget.org/gallery/images/198/197349/197349-b55582488866a5b182b20aa8f98375d2.jpg

Om du kopplar jorden från relät till ena stiftet på strömbrytaren, sen tar du en ny kabel från karossen/jord och sätter på det andra stiftet och struntar helt i det mellersta stiftet på strömbrytaren så kommer det inte lysa så länge som strömbrytaren är avstängd oavsett om du har helljus på eller av. smile

Olika alternativ och tillvägagångssätt:

På 30-stiftet kan du sätta en knapp mellan batteriet och relät. Som bilden visar. smile

Samma sak kan du göra på stift 86 fast mellan signalen och relät. smile

Eller så kan du göra samma sak fast med en strömbrytare mellan jord(karossen) och koppla till 85-stiftet.

Jag kan nog inte förklara på något annat sätt. wink
Senast redigerat av Tinx2 (24 oktober 2015)

Det Går!!!

2 037 Inlägg
24 oktober 2015
#7
Tinx2 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/198/197349/197349-b55582488866a5b182b20aa8f98375d2.jpg

Om du kopplar jorden från relät till ena stiftet på strömbrytaren, sen tar du en ny kabel från karossen/jord och sätter på det andra stiftet och struntar helt i det mellersta stiftet på strömbrytaren så kommer det inte lysa så länge som strömbrytaren är avstängd oavsett om du har helljus på eller av. smile

Olika alternativ och tillvägagångssätt:

På 30-stiftet kan du sätta en knapp mellan batteriet och relät. Som bilden visar. smile

Samma sak kan du göra på stift 86 fast mellan signalen och relät. smile

Eller så kan du göra samma sak fast med en strömbrytare mellan jord(karossen) och koppla till 85-stiftet.

Jag kan nog inte förklara på något annat sätt. wink

Man sätter en brytare mellan 30 (batteriet) och 86, och inte mellan batteriet och 30. Men i detta fall så är det inte att rekommendera för då kan man ha på extraljusen utan att ha på helljuset.

Lättast är att ha brytaren så den bryter mellan 85 och jord eller så kan man även ha så den bryter mellan signalen (helljuset) och 86 på reläet, vilket du beskriver.

Med parkeringsljuset gör du samma sak om du kör med relä (förutom då att du ska ha signalen från parkeringsljuset), och kör du utan relä så kan du ha brytaren så den bryter minus eller plus till parkeringslamporna i extraljusen.

Bryter du minus så är fördelen att du kan jorda inne i bilen och sen via brytaren och ut till 85 på reläet eller minus till parkeringsljusen i extraljusen.

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
24 oktober 2015
#8
Man sätter en brytare mellan 30 (batteriet) och 86, och inte mellan batteriet och 30.

Ursäkta, det var fel av mig wink

Det Går!!!

2 037 Inlägg
24 oktober 2015
#9
Tinx2 skrev:
Man sätter en brytare mellan 30 (batteriet) och 86, och inte mellan batteriet och 30.

Ursäkta, det var fel av mig wink

Ja alla gör vi fel någon gång smile

346 Inlägg
31 oktober 2015
Trådstartare
#10
Tinx2 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/198/197349/197349-b55582488866a5b182b20aa8f98375d2.jpg

Om du kopplar jorden från relät till ena stiftet på strömbrytaren, sen tar du en ny kabel från karossen/jord och sätter på det andra stiftet och struntar helt i det mellersta stiftet på strömbrytaren så kommer det inte lysa så länge som strömbrytaren är avstängd oavsett om du har helljus på eller av. smile

Olika alternativ och tillvägagångssätt:

På 30-stiftet kan du sätta en knapp mellan batteriet och relät. Som bilden visar. smile

Samma sak kan du göra på stift 86 fast mellan signalen och relät. smile

Eller så kan du göra samma sak fast med en strömbrytare mellan jord(karossen) och koppla till 85-stiftet.

Jag kan nog inte förklara på något annat sätt. wink

Ursäkta sent svar! Stort tack för hjälpen Tinx2, med din hjälp fick jag strömbrytarna att fungera, mycket vänligt att du tog dig tid och svarade smile PM:a dina adressuppgifter så ska du få en liten belöning med Posten smile
Senast redigerat av lill_sankan (31 oktober 2015)

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
31 oktober 2015
#11
Hehe ingen orsak wink Kul att det löste sig tongue

Det Går!!!

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök