2741
Sök

Insprutning

5 686 Inlägg
28 oktober 2015
#21
Är inte så jättenoga, det är bara så programmet vet ungefär hur länge spridarna måste vara öppna för att spruta in rätt mängd bränsle.
Men gissar att dom flödar ca 500cc.

Du kommer ändå få mappa om bränslet sen så det är inte så jättenoga bara det är rimliga siffror.
Senast redigerat av simlar (28 oktober 2015)


177 Inlägg
28 oktober 2015
Trådstartare
#22
Har du någon svar på hur man ställer in " Ignition options"?
Förstår inte rikti vad dom menar när man följer MS-guiden :s

5 686 Inlägg
28 oktober 2015
#23
Ja vad behöver du hjälp med?

Behöver veta vad du har för motor och komponenter för att kunna hjälpa dig.
T.ex vad du kör för triggerhjul, givare, fördelare eller fördelarlöst m.m.


177 Inlägg
28 oktober 2015
Trådstartare
#24
Okajj, spridarna skrev jag 530 eller vad det var smile
Jag kör med 940 orginaltändning. Ska ha funkat för han som hade systemet innan smile
motorn är en b230 fk, portade och kompsänk 531 topp, elleman-kam. Plenuminsug, t3t4 turbo, 3tum rakt rör. Enkelmasse svänghjul.
Har sökt runt lite och hittar inget vettigt, kanske jag som söker kasst :s
Senast redigerat av Frasser (28 oktober 2015)

5 686 Inlägg
29 oktober 2015
#25
Ja då väljer du på ignition Pickup Options:
Distrbutor (MSnS) - MSnS^

Wheel decoder (e-g- 36-1) - Generic Wheel

Resten låter du vara off.

På Wheel Decoder Settings väljer du:
Wheel decoder base teeth - 60

Missing treeth - -2

Dual dizzy mode (see F1) - Normal

(eftersom original-svänghjulet har triggermönster 60-2).
Resten låter du vara som det är.

På wheel decoder cylinder trigger postitions kommer jag inte ihåg om man skulle ställa in något.

En sak jag gjorde när jag ställde in grundtändning var att kolla på andras mappar med liknande setup och se hur det var inställt där.


177 Inlägg
29 oktober 2015
Trådstartare
#26
Åhh vad bra! Tack så jättemycket!  smile
Har du några tips  med tomgångsmotorn. Han innan körde tydligen utan den. Funkar det?

5 686 Inlägg
29 oktober 2015
#27
Funkar att köra utan tomgångsmotor, körde utan på min 345a, däremot kan tomgången bli lite ojämn utan tomgångsmotor.


177 Inlägg
30 oktober 2015
Trådstartare
#28
Okajj! Jag kanske ska försöka koppla in min :s
Har du kanske något tips för hur man ställer in tomgången "Idle" hyfsat bra?  smile
Vad körde du för goa saker i din 345? smile

5 686 Inlägg
30 oktober 2015
#29
Frasser skrev:
Okajj! Jag kanske ska försöka koppla in min :s
Har du kanske något tips för hur man ställer in tomgången "Idle" hyfsat bra?  smile
Vad körde du för goa saker i din 345? smile

Hmm har för mig jag bara ställde tomgången efter vad vakuummätaren visade på tomgång.
Vakuummätarn visade ca -0,5bar insugstryck efter jag justerat på tomgångsskruven för ca 800rpm på tomgång. Ställde då in att insugstrycket vid idle ska vara 50kPa.

Men kommer inte ihåg riktigt, ska dra igång min mappningslaptop och ta en kopia på mappen från 345an så kan du inpsektera lite.

I 345an körde jag med en B23 med lätt kompsänkt 531-topp, K-kam, MS1V3, 465cc spridare, portat insug mot packning, portat 940-grenrör mot avgashuset på en TD04-19T, 3" downpipe och 2,5" fulflödessystem med två ljuddämpare.
Laddade 0,5bar utan intercooler och hade nog närmare 200hk och fullt ladd runt 2500rpm.
Hastighetsmätarens gradering slutade vid 200km/h och det gick då förbi det så mätarnålen stod rakt ner vid toppfart tongue


177 Inlägg
31 oktober 2015
Trådstartare
#30
Fasikrn va nice! Jättemånga tack!
Ohfan de lät som en riktigt kul bil!
Helvete 200hk vid 05bar, inte illa! big_smile

5 686 Inlägg
31 oktober 2015
#31
Frasser skrev:
Fasikrn va nice! Jättemånga tack!
Ohfan de lät som en riktigt kul bil!
Helvete 200hk vid 05bar, inte illa! big_smile

Jo var en riktigt kul bil faktiskt, men drivlinan sa stopp för att trimma ännu mer så försökte då byta till E36-bakvagn men det blev inte bra så bestämde mig för att skrota bilen och leta efter en ny projektbil som har stadig drivlina original.

Jo misstänker därikring, gick väldigt bra för det låga laddet men körde på E85 och mycket förtändning så sköt på fint i så lätt bil smile


177 Inlägg
31 oktober 2015
Trådstartare
#32
Okajj! De låter riktigt nice i en sån liten bil! Ahh du körde på e85! Lite hightech big_smile
vad gjorde han 0-100 tror du? smile

177 Inlägg
31 oktober 2015
Trådstartare
#33
Det var ett riktigt tidigt ladd du hade! Har du något bra tips, hur man får till så man får lite tidigare ladd? big_smile

5 686 Inlägg
31 oktober 2015
#34
Vet faktiskt inte, men tror det var runt 7sek 0-100. Gick 100 just innan man växla till 3an.
Enda videon jag har från när jag kört med den:
https://www.youtube.com/watch?v=lHkj96f … EC0580F82A

Ja bästa tipset för tidigt ladd är att ha en lättspoolad turbo.
En TD04-19T är väldigt lättspoolad och blir lågt avgasmottryck med det vinklade avgashuset med 3" utblås jämfört med t.ex TD04-13C som sitter i 940.
Kolla jämföreslebilderna jag har i mitt fotoalbum:
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2113676
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2113677
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2113679
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2113680
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2113681

Sen ett friflödande avgassystem och fräsch turbo.
Hjälpte ju även att jag hade väldigt litet tryckssystem då jag körde utan intercooler och tryckröret från turbon till insuget var ungefär 100cm totalt.

Edit:
Lovade ju en kopia på min mapp också så här har du:
https://www.dropbox.com/s/95l4ol7dfxx58 … p.zip?dl=0
Körde med ett väldigt simpelt triggerhjul med bara två tänder därför har jag inget valt på igintion options.
Senast redigerat av simlar (31 oktober 2015)


177 Inlägg
1 november 2015
Trådstartare
#35
Ah! Jag har en t3t4, fullt ladd får jag vid 3600 ungefär. Har raka rör och så, men en mindre intercooler hade kanske varit något!
Kanske är så att den turbon verkar vid dom registren smile
Dom videona kollar jag gladeligen igenom! smile
Okajj! Så när jag har ett orginal svänghjul så använder jag de inställningarna du visade för mig innan? smile
Tack så jättemycket! Verkligen jättesnällt smile

5 686 Inlägg
1 november 2015
#36
Frasser skrev:
Ah! Jag har en t3t4, fullt ladd får jag vid 3600 ungefär. Har raka rör och så, men en mindre intercooler hade kanske varit något!
Kanske är så att den turbon verkar vid dom registren smile
Dom videona kollar jag gladeligen igenom! smile
Okajj! Så när jag har ett orginal svänghjul så använder jag de inställningarna du visade för mig innan? smile
Tack så jättemycket! Verkligen jättesnällt smile

Jo en T3/T4 är segspoolad (därför många byter upp sig efter ett tag), dom är billiga men teknologin är från 70-80-talet.

Jo med original LH2.4-svänghjul använder du inställningarna jag skrev tidigare

Varsågod!


177 Inlägg
1 november 2015
Trådstartare
#37
Vad kan man jämföra med en t3t4, storleksmässigt och de. Gärna med intern wg. Och rimligt billiga? smile
Då ska jag försöka få ihop en mapp!
Tack så mycket smile

5 686 Inlägg
1 november 2015
#38
Frasser skrev:
Vad kan man jämföra med en t3t4, storleksmässigt och de. Gärna med intern wg. Och rimligt billiga? smile
Då ska jag försöka få ihop en mapp!
Tack så mycket smile

Vad räknas som rimligt billiga?
Mitsubishi-aggregaten är ju lättspoolade och klarar förvånansvärt mycket effekt, är faktiskt själv sugen på att prova köra en TD05-18G eller en TD06-20G på nästa bil, lättspoolade och räcker förmodligen till 300-400hk.
Kostar dock runt 5-6k för kopior (Kinugawa).


177 Inlägg
1 november 2015
Trådstartare
#39
Jag tänkte några tusingar, men kanske en begagnad :s
Hur stora är dom aggregaten?
Jag funderar lite på typ någon holset eller garret hx35. Dom är väl ganska lika storleksmässigt? Eller har dom också en längre spooltid? :s

5 686 Inlägg
1 november 2015
#40
Frasser skrev:
Jag tänkte några tusingar, men kanske en begagnad :s
Hur stora är dom aggregaten?
Jag funderar lite på typ någon holset eller garret hx35. Dom är väl ganska lika storleksmässigt? Eller har dom också en längre spooltid? :s

Enkelt sagt, större turbo = mer segspoolad. Men hänger såklart även på hur modern konstruktion det är, desto modernare turbo desto mer lättspoolad.

TD06-20G är ungefär i storleksklass som en Holset HX35 om jag inte minns fel.

Ska du ha en HX35 så skulle jag rekommendera en Super HX35 isf, lättspoolad för så pass stor turbo.

Beggade går ju alltid att hitta, men gäller ju att hitta en med lämplig storlek på avgashuset också.
Stort avgashus ger också segt spool, men man måste ändå ha nog stort avgashus för effekten så är ju en avvägning man får göra.



Sök