saab_sonett skrev:
En bil accelererar som mest då vridmomentet på de drivande hjulen är maximalt. Vridmomentet på drivhjulen bestäms av motorns vridmoment och vald utväxling (växel). Ett exempel: 3000 rpm och 200 Nm med utväxling 2:1 (ca tvåans växel) resulterar i 1500 rpm och 400 Nm på utgående axel från växellådan. 5250 rpm och 180 Nm med utväxling 3.5:1 (ca ettans växel) resulterar också i 1500 rpm men hela 630Nm på utgående axel, dvs >50% kraftigare acceleration trots lägre motorvridmoment.
Bilens accelerationskraft är störst när momentet på drivhjulen är högst. Växellådan mellan motorn och drivhjulen ändrar moment och varvtal medan den överförda effekten är samma på båda sidorna av den om vi bortser från
förlusterna. Testar man accelerationen på en viss växel kommer den att vara störst när motorn når sitt maximala vridmoment
Effekten är en produkt utav moment och varvtal.
Sista sista meningen, "Testar man accelerationen på en viss växel kommer den att vara störst när motorn når sitt maximala vridmoment", borde inte accelerationen vara som kraftigast där hjulens vridmoment är som högst, inte motorns.
Relevant är var bilens acceleration är som kraftigast, det är den väldigt sällan på vridmomentstoppen på bensinmotor. Maximal acceleration tex 0-200 nås om man ligger nära bilens maxeffekt hela tiden, därför är tex
växellådor för banracing väldigt tätstegade och utväxlade för att hela tiden ligga nåra effekttoppen.
På min M-coupe når jag max vrid vid 3250rpm men maximal effekt nås vid ca 7850 rpm.
Ex:
321 hk (236 KW) vid 7400/min
Vridmoment 350 Nm vid 3250/min
hk / liter 100,3 (vid max effekt inte vid maxvrid, vid maxvrid är min motoreffekt ca 50 hk/liter).
Min motor har alltså, trots ett väldigt högt effektuttag per liter fortfarande bra körbarhet då 350Nm tex är ungefär likadant som maxvridet i en original SAAB 9-3 Aero 2.8T 250hk men med den skillnaden att SAABen har maxvrid vid 2000 varv (dvs ännu mer bottenstark än min M-maskin).
Är det någon som på allvar tror att en 9-3 Aero accelererar fortare 0-100 om man växlar vid vridmomentstoppen?