Har nu skaffat ett nytt projekt i form av en Ford Anglia från -64 som ska få sig en omgång. Till en början så ska det lagas rost och göras en allmän översyn men tanken är att det ska sänkas, på med några balla fälgar och ge den... Visa mer
Har nyss införskaffat ett nytt projekt i form av en Ford Anglia "bärplockare/snedruta" från -64. Till en början ska den få lite kärlek i form av rostlagning och översyn sedan kommer den troligtvis sänkas, delvis lackas om och kanske lite större motor, vi får se helt enkelt.
Börjar med att slänga upp lite bilder för att visa hur den ser ut idag. Har som sagt inte gjort något för tillfället då jag fortfarande håller på med Chevan. Kommer inom kort riva ur inredningen och se vad som väntar under den.
Har nu kommit igång lite och rivit ur inredningen och börjat plocka lite med den. Som bilderna visar så är det en del rost, framförallt i golvet och framskärmarna. Det blir definitivt att kapa loss framskärmarna och antingen laga dessa eller om det går att få tag i nya/andra i bra skick för vettiga pengar. Om någon vet vart man kan få tag i det mottages tips tacksamt Är även på jakt efter lite andra prylar så även såna tips är bra!
Kommer följas! Har själv en fri lördag som projektbil
Skoj! Lite udda bil som inte syns allt för ofta tycker jag.
Ja absolut! Tyvärr står mitt projekt stilla i brist på garage men hinner ju planera lite mer innan istället lite fundersam över motorväg för min del dock. Såg ju inte ut som den var allt för mycket genomgående rost på din ändå
Då drar vi igång projektet lite mer på allvar. Fick ett riktigt ryck idag då Chevan är startad och näst intill klar så flyttade om i garaget. Det slutade med att motorn åkte ur
Efter lite trixande så lyckades jag få ur motor och låda i ett stycke.
Har även fått tag på en Cortina-låda med kortspak samt diverse plåt från en skrotad Anglia som kan användas så nu är det egentligen bara att fortsätta
Imorgon så åker motorn upp i stället för en rejäl tvätt samt renovering.
Det har hänt en del i omgångar då det är mycket annat just nu med både jobb och en liten till påväg. Här kommer en update iaf!
Bilen är nu "helt" demonterad så när som på rutor och instrumentbräda. Det visade sig vara mindre fint bakom skärmarna med en massa rost och gamla lagningar...
Bärande delar är helt okej så när som på tvärbalkar som behöver göras nya.
Skalet på A-stolpen får mer eller mindre göras om helt. Inre förstärkningar har dock klarat sig bra.
Även främre delen av tröskeln behöver lite ny plåt.
Dörren passas in så att linjerna stämmer. Lite nya golvplåtar är på g samt att innerskärmen ska fixas till sen är främre delen av vänster sida upplagad.
Fränt att ta sig an en bärplockare. När jag tog körkort 1974 fanns det en hel del bärplockare på vägarna.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Höger sida är betydligt värre. Innerskärmen är förstärkt med dubbelplåt vid fjädertornet och då blir det såhär efter X antal år... Blir ett större ingrepp på högersidan.
Nytt golv är på plats på förarsidan.
Lite falser så plåten blir styv. Kör samma mönster som originalgolvet.
Några ställen kvar att svetsa på men nu är iaf 1/4 av golvet bytt