Tjena
Det är jul och det är dags och klaga
Vet inte om detta har varit uppe tidigare, men min fråga är enkel, varför måste bilföraren bakom mig köra så nära min att jag blir förbannad? Det händer nästan varje dag när man kör på landsväg/motorväg. Olika scenarion:
1. Jag ligger i 110 på motorvägen (jag skriver 110 för att inte uppröra hobbypoliser) och då ser man en bil bakom som kör fortare än mig. Varför han inte kör om 100m innan han når fram till min bil är en gåta som jag inte klarar av att lösa. Nä, han skall köra upp precis bakom, det kan vara precis hur fritt som helst i omkörningsfilen, han trycker först bakom för att sedan blinka, köra om min OCH köra tillbaka i "min" fil 10-20m framför mig. Då kommer stenskott/smuts samt jag stör mig på att han inte kan köra i alla fall 50-100m innan han svänger in.
2. Jag kör om en annan bil och en annan bil kommer bakifrån i högre hastighet och ställer sig precis bakom, med blinkande ljus, VARFÖR? Tror han verkligen att jag kommer att bromsa in/accelerera som fan bara för att han skall släppas förbi direkt?
3. Samma scenario som ovan dock utan att blinka med helljusen, utan han bara kör bakom mig, väldigt nära. Vad händer om jag måste bromsa? Skall idioten köra in i mig bara för att han har bråttom/vägrar röra bromsen?
4. Och varför i hela friden kör man 15m bakom en lastbil som kör i 85 km/h? Antingen kör man om, eller så håller man ett vettigare avstånd för att inte få stenskott, eller riskera att lastbilen/bussen bromsar...
Är det något ni har upplevt, eller är det bara jag som stör mig på det här i trafiken?
God jul på er