Varför är det svårt att hålla avståndet till framförvarande bil?

Razvan
22 december 2006 · 253 Inlägg

Tjena
Det är jul och det är dags och klaga smile
Vet inte om detta har varit uppe tidigare, men min fråga är enkel, varför måste bilföraren bakom mig köra så nära min att jag blir förbannad? Det händer nästan varje dag när man kör på landsväg/motorväg. Olika scenarion:

1. Jag ligger i 110 på motorvägen (jag skriver 110 för att inte uppröra hobbypoliser) och då ser man en bil bakom som kör fortare än mig. Varför han inte kör om 100m innan han når fram till min bil är en gåta som jag inte klarar av att lösa. Nä, han skall köra upp precis bakom, det kan vara precis hur fritt som helst i omkörningsfilen, han trycker först bakom för att sedan blinka, köra om min OCH köra tillbaka i "min" fil 10-20m framför mig. Då kommer stenskott/smuts samt jag stör mig på att han inte kan köra i alla fall 50-100m innan han svänger in.

2. Jag kör om en annan bil och en annan bil kommer bakifrån i högre hastighet och ställer sig precis bakom, med blinkande ljus, VARFÖR? Tror han verkligen att jag kommer att bromsa in/accelerera som fan bara för att han skall släppas förbi direkt?

3. Samma scenario som ovan dock utan att blinka med helljusen, utan han bara kör bakom mig, väldigt nära. Vad händer om jag måste bromsa? Skall idioten köra in i mig bara för att han har bråttom/vägrar röra bromsen?

4. Och varför i hela friden kör man 15m bakom en lastbil som kör i 85 km/h? Antingen kör man om, eller så håller man ett vettigare avstånd för att inte få stenskott, eller riskera att lastbilen/bussen bromsar...

Är det något ni har upplevt, eller är det bara jag som stör mig på det här i trafiken?

God jul på er smile

Wicca
22 december 2006 · 886 Inlägg

jag vet precis vad du menar... fast jag har ytterligare ett scenario.

5. Jag kör på en 70-sträcka, i precis 70. efter en stund kommer en lastbil upp bakom mig och lägger sig så nära att jag kan se före detta insekter på fronten av lastbilen när jag kollar i backspegeln... sen ligger han där... tills jag svänger av och ska nån annan stans.... jävligt läskigt kan man säga.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Benan
22 december 2006 · 271 Inlägg

FOLK KAN INTE KÖRA BIL!!!
Så enkelt e det... Att folk inte dör oftare e otroligt! Man ser den ena iditen efter den andra.. Inte för jag e nån ängel i trafiken, men jag vill tro att jag vet vad jag pysslar med iafal, tillskillnad då från 75% av resten av Sverige´.

THEBADGUY Gorgilus addictus
22 december 2006 · 4 740 Inlägg

Ja de är f*n inte kul! Jag förstår mig inte på folk som ligger precis bakom en lastbil. Har sett de X antal ggr när folk varit 2-3 m bakom en lastbil med släp. Tror verkligen folk att deras personbil kan bromsa så snabbt?(om dom ens hunnit reagerar när lastbilen tvärnitar).

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
GrebyAxel
22 december 2006 · 524 Inlägg

De blir va man gör de till tongue

Varva motorn, ner me rutan å skrik å upp me ett finger eller nått, Garanterat att dom svänger av då...

Nasty Heavy Metal N' Horsepower
22 december 2006 · 174 Inlägg

Scenario 1 och 4 håller med om. Scenario 2 och 3 känner jag igen hur väl som helst. Finns fan inget värre än folk som ligger och glider i vänster fil utan minsta uppsikt bakåt! Ska man köra om någon som kör i 90 bör man ju minst köra om i 100km/h så att omkörningen (riskmomentet) tar så kort tid som möjligt. Detta intygade en polis i sveriges radio för inte så länge sen.

Bilar som kommer i hög fart bakifrån ska du se långt innan han är 2m från din baklucka. Förutsatt att du har uppsikt bakåt. Alltså har du god tid att slutföra din omkörning. Och om man tex kör om 5-6 bilar samtidigt kan man ju flytta sig till höger körfält och släppa förbi den som kommer bakifrån och sen forsätta sin omkörning. Svårare än så är det inte.

Åk till Tyskland och studera hur detta fungerar på autobahn. Folk flyttar på sig på en gång. Spelar ingen roll om man kastar sig in två meter framför någon annan. Kommer det någon med högre fart ska man fan bort!

Tänk om den som ligger bakom är påväg till akuten med någon som har livshotande skador. Och så ligger någon söndags trafikant i vägen och vägrar flytta på sig. Det borde fan vara dödstraff...Nej snälla håll uppsikt bakåt och flytta på dig innan man måste tvärbromsa.

Alla kan köra fort rakt fram...
falloutboy
22 december 2006 · 1 723 Inlägg

sen har du även de som ligger bakom i 3-4 mil. Sen helt plötsligt får de fnatt och kör om (oftast på ett helt ologiskt ställe) för att 100m senare svänga av vägen.

Lastbilschaufförer som ligger så nära som möjligt har man ju varit med om. Visst, de har kanske tung last och vill gasa på inför en uppförsbacke eller bara är allmänt stressade. Men det är jag som åker på böterna om jag kör för fort bara för att glädja dem.

Brukar lägga en fot på bromsen och lysa lite rött på dem. eller sakta ner ännu mer.

Martin 9-3 Fisketokig
22 december 2006 · 2 997 Inlägg

Nåt som gör mig förbannad är när det är en bilkö bakom en lastbil och den fösta bilen ligger rakt bakom och inte ser framför alls så bra medan bilarna några platser längre bak ser.

Mycket bättre sikt och slipper skiten men ligger man med en behaglig lucka till en lastbil i väntan på omkörningstillfälle så nog fan kommer det någon idiot som ska ha den luckan och då är vi tillbaka på första meningen.

Filkörningen är rätt ok. lmen irriterar mig på folk som också ligger där i vänsterfilen och tror att 140 är lagom.

ligger de stabilt så får man ta högern som omkörningsfil men det är ju inte det som ska vara meningen...

Långt ifrån bra förare själv på dubbelfil. Brukar om trafiken tillåter leka lite med de som absolut ska om, Trots att det går fortare så är de inte nöjd att ligga jämnsides men få orkar om...

Sen bara för att de inte har kärra nog till att köra om så ligger de och surar några meter bakom sad

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Bebbo Kocken
22 december 2006 · 487 Inlägg

falloutboy skrev:
Brukar lägga en fot på bromsen och lysa lite rött på dem. eller sakta ner ännu mer.

eller alternativt sätta på dimbakljuset....

tsdi Egenföretagare
22 december 2006 · 2 496 Inlägg

Jag övningskör ju bara än, men som pappa säger, räkna med att alla andra är IDIOTER, det jag kan störa mig på när jag kör (måste ju hålla begränsningarna) det är att det flyter otroligt dåligt, pappa eller mamma kan ligga 20-30 för fort med crusen utan behöva stänga av en enda gång! men när man håller lagligt så ligger det altid nån tant med en toyota eller skoda som ligger å pendlar mellan 100-120, jävligt störande, för varje gång jag ska om hon/han med mina lagliga 110 så blir ju jag ett hinder i ytterfilen..

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
BBR
22 december 2006 · 348 Inlägg

måste tilläga en sak, som har med detta fenomnem att göra, och det är med folk som svänger ut på en ny väg, och du ligger 1. Bakom denna eller 2. Kör på den vägen han/hon ska ut på.

Denna person accelerar oftast 0till 70-90 på, låt oss säga 25-30 sekunder, denna person vet inget om att växla ner, denna person tror han/hon kör säkert när hon/han bildar trafikstocking bakom sig (skapar irritation, irriterarade  personer är inga bra förare), denna person tror han/hon kör bilen på ett bra sätt, och att det går billigt.

Ska det vara så svårt att varva en motor till 3k-4k varv innan man växlar upp när man ska accelera? Det kan gå väldigt mjukt iaf, och det är bra mycket säkrare, dessutom en snabb acceleration är bättre ur bränslesynpunkt.

Senast redigerat av BBR (22 december 2006)

Nasty Heavy Metal N' Horsepower
22 december 2006 · 174 Inlägg

BBR skrev:
måste tilläga en sak, som har med detta fenomnem att göra, och det är med folk som svänger ut på en ny väg, och du ligger 1. Bakom denna eller 2. Kör på den vägen han/hon ska ut på.

Denna person accelerar oftast 0till 70-90 på, låt oss säga 25-30 sekunder, denna person vet inget om att växla ner, denna person tror han/hon kör säkert när hon/han bildar trafikstocking bakom sig (skapar irritation, irriterarade  personer är inga bra förare), denna person tror han/hon kör bilen på ett bra sätt, och att det går billigt.

Ska det vara så svårt att varva en motor till 3k-4k varv innan man växlar upp när man ska accelera? Det kan gå väldigt mjukt iaf, och det är bra mycket säkrare, dessutom en snabb acceleration är bättre ur bränslesynpunkt.

amen

Alla kan köra fort rakt fram...
beemern .......
22 december 2006 · 2 655 Inlägg

håller me på alltihop, så störande. nu e ju inte ja heller helt laglig i trafiken men ja håller iallfall avstånd till bilarna. men om de är nån som ligger bakom och trycker mej i arsle så brukar ja sakta ner så ja ligger i typ 10-20km/h en liten bil och sen gasar iväg (till laglig hastigehet) och gör nån så på 110vägar och sen svänger ut och kör om så brukar ja jävlas å peta ner en eller två växlel/ar och gasa så ja ligger jämsides me den andra bilen ett tag (då de inte finns mötande fordon för att inte göra de trafik farligt)...

carpan
22 december 2006 · 120 Inlägg

De som lägger sig i baken har kanske fått för sig att man kan slipstreama bilen framför. En lastbil kan du slipstreama och faktiskt dra nytta av men då måste du ligga nån meter bakom och riktigt så nära vågar nog ingen gå.

Sen brukar jag själv synda lite också ibland när man seglar ikapp någon som kör 100 i vänsterfilen, körandes om bilar i 98 km/h i högerfil. En sådan omkörning är ett evighetsprojekt.
Detsamma gäller i stan när man på raka fina 50 sträckor kommer ikapp någon som kör 35 (av oförklarlig anledning, dvs varken halt, mörkt eller verkar ha något fel på bilen). Dom brukar jag lägga mig så nära jag vågar. Om dom nitar är jag ju rökt, men det får man väl bjuda på då. God Jul!

zajja
22 december 2006 · 645 Inlägg

Verkar som att folk ligger speciellt nära när man har en övningskörningsskylt på med, lite jobbigt faktiskt...

//Marcus Saari
twin_cam Smålänning
22 december 2006 · 7 877 Inlägg

zajja skrev:
Verkar som att folk ligger speciellt nära när man har en övningskörningsskylt på med, lite jobbigt faktiskt...

Märkte också det! När man körde med körskolan så körde alla andra som idioter. Men när man körde upp så var alla lugna (antagligen p.g.a att man inte hade nån skylt på bilen då).

Brukar alltid försöka hålla avståndet, så gott det går, och trampar alltid gasen i botten när jag ska ut på en väg.

Jag är väl ingen ängel jag heller, men jag försöker i alla fall att inte vara en trafikfara.

Ett tips: Om någon ligger nära bakom, så nudda bromspedalen så bromsljuset tänds. Funkar nästan alltid... I alla fall i kalmar tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Turbo_Erik
22 december 2006 · 526 Inlägg

jag fattar inte heller varför vissa ska trycka en i arslet..
Så idiotiskt..

En sak jag gör då är att köra ut lite på vägrenen eller mitten av vägen så att det stänker upp så mycket skit som möjligt på bilen bakom.. Ett + är om det flyger en och annan sten också smile..
jag brukar hålla ett bra avstånd till bilen framför.. men nu i vinterslasket så ökar jag avståndet.. Annars går det ju åt 1 l spolarvätska och ett par torkare om dagen ju..
Iaf här i sthlm..

bojboj
22 december 2006 ·

när någon idiot lägger sig i röven på min bil och blinkar med helljusen. då trycker jag allt jag kan på bromsen. så får han bakom hoppas att han har snabb reaktionsförmåga. han ligger för nära mig och kör han då in i mig så e det bara till att pynta. eller som när en buss oxå ville köra om på 110 sträcka. now way!!! han får inte ens köra så fort. så jag kör brevid en bil med släpkärra på den två filiga mororvägen och höll samma hastihget som han så att bussen inte kommer förbi.

Senast redigerat av bojboj (22 december 2006)

Tega Yrkesförare
22 december 2006 · 1 073 Inlägg

bojboj skrev:
eller som när en buss oxå ville köra om på 110 sträcka. now way!!! han får inte ens köra så fort. så jag kör brevid en bil med släpkärra på den två filiga mororvägen och höll samma hastihget som han så att bussen inte kommer förbi.

Du ska väl ta och skita i hur fort någon får köra eller inte. Det är hobbypoliser som du som skapar irritation i trafiken. Fan va lack jag blir om någon får för sig att leka polis framför mig, då hoppas jag dom är beredda på 60 ton rakt i röven!!

Senast redigerat av Tega (22 december 2006)

morron_soo
22 december 2006 · 138 Inlägg

Tega skrev:

bojboj skrev:
eller som när en buss oxå ville köra om på 110 sträcka. now way!!! han får inte ens köra så fort. så jag kör brevid en bil med släpkärra på den två filiga mororvägen och höll samma hastihget som han så att bussen inte kommer förbi.

Du ska väl ta och skita i hur fort någon får köra eller inte. Det är hobbypoliser som du som skapar irritation i trafiken. Fan va lack jag blir om någon får för sig att leka polis framför mig, då hoppas jag dom är beredda på 60 ton rakt i röven!!

Håller me fullständigt me dig Tega. Är jävligt jobbigt när folk inte släpper förbi en när man kör fortare än dom andra. Ja kör oxå lastbil och man träffar alltid på någon idiot i trafiken. Folk som tror att dom syns i backspeglarna bakom en lastbil är idioter. Ska man sitta och kolla i backspeglarna hela tiden för att kolla om det är en idiot som ligger å slickar en i röven? No way. Nångång får dom nog slicka riktigt mycket om dom har tur. då tror ja inte att dom tycker det är så kul längre. Ja kör på motorväg varje dag och kör alltid om personbilar som ligger i 80 km/h eller att dom ligger i 85km/h i väggrenen på motorvägen!!! Tror dom att det är trefiligt i sverige eller? de e ju livsfarligt. kan ju vara vad som helst i väggrenen som dom måste köra ut ifrån. Aja det är väl bara att gilla läget. vissa köpte kellogs cornflakes paket med gratis körkort i. Det är ju bara att gratulera att dom har kvar kortet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang