Utgå från att det som står i instruktionsboken är en god rekommendation om man vill ha en driftsäker bil. Visst finns det några hundra mils marginal, kanske till o med 1000 mil men tänk på att köra 1000 mil längre än rekommenderat med oljan/oljefiltret kan leda till att slitage på dessa 1000 "övermil" kan motsvara ett slitage på tusentals mil...O tro mig, det blir alltid billigare att serva i tid någorlunda enligt tillverkarens rekommendationer, för inte ens tillverkaren lär ha dimensionerat bil/serviceplan/whatever för evigt liv...Det jag hört nämnas är att en "normal" bilmotor har en dimensionerad livslängd på ca 40000 mil, därmed inte sagt att den är slut. Har den då fått den föreskrivna sevicen så brukar de kunna rulla på i 40000 mil till. Andra som fuskar med service kan få ras/bekymmer/whatver kanske vid redan 25000 mil, då skyller man ofta på "skitbil" o blundar för att det fuskats med service av någon/flera ägare. Man kan dessvärre inte säga att man är helgarderad om man alltid servar enligt rekommendationerna, men man har iaf goda förutsättningar för ett bekymmersfritt ägande, ett ägande som oftast blir billigast i det längre perspektivet....
Min gamla Passat -96 får ny olja+filter ca var 1300:e mil. Stift samt luftfilter byter jag var 5000:e mil, precis som rotor & fördelarlock (dessa delar lär inte finnas på en -05). Växellådsoljan byter jag efter ca 12000 mil. Kylvätskan typ vart 4:e år, bromsvätskan likaså...Behöver jag påpeka att bilen aldrig lämnat mig i sticket under de 15000 mil jag ägt den?
Senast redigerat av dawwe (28 november 2015)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure