27 november 2015
Trådstartare
Har en Passat 2005 (2004, men uttagen -05) som jag försöker göra det mesta på själv. Bytte skivor och belägg runt om för drygt ett år sedan och har även bytt oken fram då de låg på. Bilen har gått drygt 17500, hade gått 9500 när jag köpte den i oktober 2012, så jag kör en hel del. Har inte lämnat in den på någon service sen jag köpte den, dock bytte handlaren kamrem åt mig innan jag köpte den.
Bytte olja + filter för mer än ett år sedan, så det är verkligen dags. Har en något begränsad ekonomi just nu, så hyfsat billigt ska det vara. Därför köpte jag 5w-40 istället för 5w-30, vad är skillnaden på dessa två egentligen? Hur är det med luftfiltret? Måste det bytas eller 'räcker' det att dammsuga av det (som jag gjorde tidigare idag när jag ändå var där och rotade för att byta lampan till halvljuset)? Tändstift, hur ofta bör dom bytas? Och vilka stift är bäst, dvs såna med flera 'armar' som sticker ut ovanför elektroden eller såna med bara en 'arm' (vad fasen heter dom, den som gnistan hoppar till/från?)? Och hur är det med bromssystemet? Tycker bromsarna är lite struliga, ena bak ligger på ibland, trots att jag dagligen använder handbromsen, ena fram kan plötsligt börja kvittra (främre delen av belägget ligger på mot skivan och det blir någon vibration). Kan det vara idé att byta slangar? Läst någonstans att det kan bli som flänsar inne i slangarna som kan skapa ett mottryck som gör att kolven inte går tillbaka helt. Och bromsvätska har jag heller aldrig bytt, bara fyllt på när jag bytte oken. Nåt mer jag borde göra? Servon? Byta olja i den?
Mvh