Blyfot_Racing skrev:
STC Stability Traction Control - STC - är ett antispinnsystem, avsett att underlätta start och acceleration på hala underlag (greppfunktion) samt att motverka att något av drivhjulen börjar slira på t ex en hal fläck under körning (stabilitetsfunktion). STC fungerar som en kombination av lågfartssystemet TRACS, som funnits i Volvos S70-, V70- och C70-bilar under en rad år, och det hastighetsoeberoende DSA-systemet som är S40- och V40-modellernas stabilitetssystem. Bådas uppgift är att motverka hjulspinn.
Skillnaden mellan systemen är att medan TRACS arbetar via ABS-systemet, fungerar DSA genom vridmomentsänkning. STC:s arbetssätt är en kombination av dessa eftersom det arbetar efter båda principerna. STC förbättrar däcksgreppet på hala underlag och utgör en mycket effektiv kombination av fäste och sidstabilitet som i sin tur höjer bilens aktiva säkerhetsnivå.
Greppfunktionen - arbetar från start och i låga hastigheter, upp till 40 km/h, genom att överföra motorns drivkraft från det av hjulen som har det sämsta fästet mot underlaget till det av drivhjulen som har det bästa. Funktionen arbetar genom ABS-systemet, sensorerna för att känna av hjulens rotationshastighet och bromsarna för att justera.
Stabilitetsfunktionen - fungerar oberoende av farten. Den sänker motorns moment genom att reducera bränsletillförseln om något av drivhjulen skulle börja förlora väggreppet under acceleration eller under körning på hala underlag. Eventuellt hjulspinn minimeras och bilen återfår snabbt fullt stabilitet.
STC aktiveras och reagerar på tusendelar av en sekund, körbarheten påverkas aldrig av momentsänkning eller hjulbromsning. I bilens instrumentering finns en indikatorlampa som genom blinkning talar om för föraren att STC-systemet arbetar. Systemet är också på- och avstängningsbart med en knapp på instrumentbrädan.
STC-systemet är standard på Volvo S80 T6 och tillval på övriga modeller (marknadsberoende).
DSTC
Dynamic Stability and Traction Control - DSTC - är det mer avancerade av de två systemen, ett sofistikerat stabilitetssystem som höjer den aktiva säkerhetsnivån genom att inte bara motverka hjulspinn och förbättra sidstabiliteten, utan också motverkar sladdtendenser.
Om bilen av någon anledning plötsligt skulle göra några oväntade rörelser, förlorar sin spårriktning eller går in i en kurva med för hög hastighet och sidkrafterna börjar vrida den inåt, återför DSTC bilen till rätt kurs. Den försiktiga och blixtsnabba korrigeringen sker med hjälp av att bromsarna på ett eller flera hjul aktiveras.
DSTC-systemet arbetar genom ABS-systemet som ytterligare utvecklats och genom en rad avkännare som kontinuerligt förser systemets "hjärna" med information. Sensorer vid hjulen känner av rotationshastigheten för varje hjul, andra sensorer girvinkelhastigheten, storleken på styrutslaget och bilens sidoacceleration som uppträder vid kurvtagning.
DSTC-processorn jämför signalerna från bilens faktiska uppträdande (sensorerna) och jämför dem med data för bilens önskvärda uppträdande, dvs bilens riktning jämfört med rattrörelserna. Varje avvikelse från det normala, t ex en begynnande utbrytning av bakvagnen, gör att systemet går in och korrigerar bilens uppträdande genom att aktivera bromsen för det eller de hjul som för tillbaka bilen till rätt spår igen. Om ytterligare åtgärder skulle behövas, kan DSTC också sänka motorns moment, precis som STC.
På sätt och vis kan man säga att DSTC kan kompensera för förarens misstag till en viss grad eftersom det motverkar och förhindrar sladd i ett läge då föraren redan börjat förlora kontrollen. Naturligtvis kan varken DSTC eller STC upphäva naturlagarna, men den gräns som tidigare skiljde en lyckad manöver från en incident, har kunnat flyttas framåt med hjälp av dagens avancerade system.
DSTC-systemet är särskilt effektivt när föraren måste bromsa hårt och styra undan samtidigt, dvs ungefär som vid det numera för de flesta välbekanta älgtestet. Systemet motverkar då varje sladdtendens och återför bilen till urspungskursen.
För att kunna arbeta med DSTC, har Volvo S80:s ABS-system försett med fler tryckventiler och en kraftigare mikroprocessor. En bromsförstärkningsenhet med elektronisk styrning har också tillkommit liksom sensorer för sidoacceleration, girvinkelhastighet och rattutslag. Precis som STC har DSTC-systemet en indikatorlampa samt en knapp för på- och avstängning om någon vill deaktivera systemet. - See more at:
http://www.volvogroup.com/group/sweden/ … fxLvO.dpuf