2906
Sök

Vägkorsning med bara två anslutningar?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
4 januari 2016
Trådstartare
Jag försöker hitta någon förklaring eller definition av vad en vägkorsning är.

Jag fick nämligen en parkeingsanmärkning (parkeringsböter) för att ha stått för nära en vägkorsning. Men jag anser att det inte är en korsning eftersom det bara är en väg som byter namn.

Jag stod som vita V70n i bild.
https://www.google.se/maps/@59.2819281, … 312!8i6656

Hörnet Rynningegatan, Ålundagatan. Den gråa vägen är en gångväg.

https://www.google.se/maps/@59.2820926,15.2215176,18z

Jonas

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
4 januari 2016
Volvo_Mannen skrev:
Jag försöker hitta någon förklaring eller definition av vad en vägkorsning är.

Jag fick nämligen en parkeingsanmärkning (parkeringsböter) för att ha stått för nära en vägkorsning. Men jag anser att det inte är en korsning eftersom det bara är en väg som byter namn.

Jag stod som vita V70n i bild.
https://www.google.se/maps/@59.2819281, … 312!8i6656

Hörnet Rynningegatan, Ålundagatan. Den gråa vägen är en gångväg.

https://www.google.se/maps/@59.2820926,15.2215176,18z

Det är ju bara vägen som svänger men eftersom det är två olika gatunamn så kan det vara så att det räknas som en korsning i lagens mening.

Vi får se om it_mutt ser denna tråd, han brukar ha bra förklaringar på olika saker lagmässigt.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (4 januari 2016)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Cupra_
4 januari 2016
Jag är kluven där, men jag har inget "rätt" svar att bidra med tyvärr.
Om vi säger "vägen bara svänger" så står du ju innan p-förbudsskylten i alla fall, och du står ju inte mitt i kurvan heller.

Men jag kan förstå om det räknas som en korsning också eftersom det är två olika gator som du själv sa. Dessutom handlar det ju om att man inte ska skymma sikten i korsningen/kurvan/övergångsstället (10 meter innan).

Självklart kan du ju försöka överklaga men du måste tyvärr ändå betala i tid.
Senast redigerat av Deception (4 januari 2016)

1 661 Inlägg
4 januari 2016
Kan nog sätta en hundring på att du inte får igenom din överklagan.
Just att gatan byter namn betyder att det blir "korsningen" mellan xxx och yyy.

Och du skymmer ju faktiskt sikten för ett eventuellt möte i "korsningen"/"svängen".

Muttley
4 januari 2016
Du får be dem att ändra rubriceringen då

Du får inte stanna eller parkera
•     på eller i närheten av ett backkrön
•    i eller i närheten av en kurva där
sikten är skymd.

sidan 11 http://www.transportstyrelsen.se/global … 1_webb.pdf

Annars är mitt råd till dig att du imorgon tar och ringer till transportstyrelsen och rådfrågar dem innan du överklagar smile

Avstängd
10 388 Inlägg
4 januari 2016
Någon vägkorsning är det inte. Det finns "bara" sex typer av korsningar i Sverige (de första tre ser ut som "vanliga" korsningar med vissa modifikationer och sen har vi dessa med trafiksignal samt cirkulationsplats och planskild korsning).

Så nej, att en väg byter namn är inte något som faller i den tekniska förklaringen för en korsning. En korsning förutsätter (med möjligt undantag av cirkulationsplats, lite hur man vill se det), att just vägarna korsar varandra s.a.s. .

Så, rubriceringen är i sammanhanget fel. Jag är dock inte vidare säker på att du faktiskt får parkera där.

OM någon av någon märklig anledning vill fördjupa sig i korsningar så har VV (på den tiden) gett ut publikationen 2004:80

Definitionen är, enligt VV;

"Med korsning (vägkorsning) avses en väganläggning där trafik på olika vägar korsas, åtskiljs eller sammanförs"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
5 januari 2016
it_mutt skrev:

"Med korsning (vägkorsning) avses en väganläggning där trafik på olika vägar korsas, åtskiljs eller sammanförs"

Fast enligt denna defintion är ju väganläggningen i fråga en korsning?!
Trafik på två olika vägar sammanförs får man väl säga?

/Mattias

Avstängd
10 388 Inlägg
5 januari 2016
matteeee skrev:
it_mutt skrev:

Fast enligt denna defintion är ju väganläggningen i fråga en korsning?!
Trafik på två olika vägar sammanförs får man väl säga?

Det är inte en vägkorsning enligt de sex typer av vägkorsningar som finns enligt VV. -Jag- skulle anse att i "sammanföringsbiten" åsyftas ex.vis en y-korsning (kan ju givetvis ses som att det åtskiljs också). Men även en T-korsning innebär ju att trafiken sammanförs (där måste man om man kommer från iaf ett håll ansluta sig till den "andra vägen". Vilket då inte är ett måste vid en fyrvägskorsning ex.vis, men där har vi ju "korsas" i definitionen).

Gemensamt för vad som definieras som vägkorsning (enligt VV) är att det finns byggkriterier för alla dessa. Exempel på detta är en s.k. "sikttriangel" (gäller även vid utfarter). Att en gata byter namn har, vad jag vet åtminstone, inga byggkriterier (jo givetvis finns det kriterier för hur vägar ska byggas, men det är ju i sin tur inte sammankopplat till vilket namn den har).

Om vi tar det aktuella fallet; skulle man få för sig att låta "hela gatan" ha samma namn, så blir det ju inte så att korsningen (som jag inte kan se finns idag) försvinner. Om "E4an" övergår till att bli "E18" på någon plats, innebär det ju inte heller att där är en korsning där (ja det må vara ett dåligt exempel).

Däremot är det vanligt att vägar byter namn just vid en korsning, men det är ju en annan femma.

Så jag kan inte få det där till en korsning hur jag än vänder och vrider på det.

- - Edit - -

Värt att tillägga är dock att i vissa fall kan en gångbana/gc-väg klassas som "väg". Det skulle alltså i förlängningen kunna innebära att man kan tolka platsen som en T-korsning/trevägskorsning.
Senast redigerat av it_mutt (5 januari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Gréve
497 Inlägg
5 januari 2016
Man kan ju inte påstå att du står bra där, så böter var helt i sin ordning.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 januari 2016
Trådstartare
Tack för inputs!

The_Rebel skrev:
Man kan ju inte påstå att du står bra där, så böter var helt i sin ordning.

Kanske inte en perfekt parkering, men jag anser att det är en felaktig böter. Hade rubriceringen varit annorlunda hade jag nog kunnat köpa bötern. Men att få böter för att stå för nära en korsning som i mina ögon inte finns är fel.

Jonas

Sök