Fint! Bytte du ut oem btr till nya bara? tänkte göra samma, men känns så trångt :p Tänkte oxå köra med speedings
Tack! Ja i princip, när jag var hos Jimmy på sandåsen så satte han dit en kina btr och bytte några slangar bara för att se om det funkade. Så nu kopplade jag loss den och satte dit den nya från SPD
Visseb skrev:
snyggt! har för mig att det bara är instansat "Walbro GSS342" på pumpen, så var det på min iaf när jag kikade.
Tack! Hmm, det stog inget alls om walbro på denna. Kanske är någon annan typ av pump. Skumt
Imorgon bär det av vid 05:15 upp till Jimmy på Sandåsen Motorsport. Allt är i sin ordning, farsan hade lite lugnt i torsdags så han monterade nya bromsklossarna åt mig så jag slapp göra det nu i helgen
Vi åkte igår morse vid 05:30 upp mot Jimmy på Sandåsen Motorsport för att göra mappningen. Inga problem alls på vägen så det var ju skönt. Sist fick vi ju stop i Borås..
När vi väl kom upp satte dom direkt igång och monterade nya magnetventilen och på med bredbandslamda. Sen kollade dom över lite grejer så allt var ok innan dom skulle sätta igång.
Jimmy och Robin var ute och körde i säkert en och en halv timme medans jag stod och väntade i garaget. Dom brukar att mappa ute på vägen då det ger mer realistiska körförhållanden. Sen om det behövs sätter dom upp den i rotorn för lite finlir.
Jag hade en satans massa fjärilar i magen medans jag väntade. Tankarna flög igenom huvudet. Skulle det funka? Vad kan orsaka problem? Kommer den gå bra? Vad skall rasa denna gången?
När dom väl kom tillbaka så satt Jimmy i bilen med ett leende. Det var goda resultat. Allt funkade!
Den gick rent och fint och allt var schysst! Bra med mos haha! Det enda problemet var att jag satt en vanlig avgaspackning mellan grenröret och uppipet till turbon så den läckte där och tappade ladd. Man måste tydligen ha en redig stålpackning där då vanliga packningar brinner upp och tål inte laddtrycket när man krämar på. Nu låg den på ca 1,6 bar men sen när jag får bytt den sen så kommer det bli lite mer. Jag passar även på att byter packningarna mellan grenröret och blocket till stål.
I och med att den läckte där och jag vill ha så mycket effekt på pappret som möjligt så väntar vi med att sätta den i rotorbänken tills jag fått bytt packningen. Jag hoppas på strax över 400hk. Som det var nu så tippade dom på 380-400hk så det skall nog inte vara några konstigheter
Men, nu har bilen blivit mappad i alla fall! En rätt så snäll mapp som är driftsäker och bra med mos!
Jag är så sjukt glad att allt gick bra! Satan va det flyttar på sig! Vill bara passa på att tack Jimmy och Robin på Sandåsen Motorsport för en suverän service. Riktigt grymma grabbar. Sen även min tacka min sponsor Stefan och Filip på Japtuning för en toppen support samt leverantör till alla mina delar, vi har haft ett riktigt bra samarbete. Sen även tack till min far som har hjälpt till med i princip hela maskinbygget, det ligger några timmar investerade där.
Det är lite småpill kvar som skall göras.
*Byte av packning Grenrör-Uppipe till Roger Clark treskiviga stål packning. *Byte av packningar Block-Grenrör till Roger Clark stålpackningar. *Limma båda ventilkåporna då den läcker lite olja där, väldigt lite med "just in case", *Byta oljeplugg till en vanlig då det sitter en kombinerad plugg/oljetempsensor där som läcker lite. *Montera ny Oljetempsensor i blocket. *Byte av olja och filter då den gått lite fett under körningen fram tills nu. *Kolla igenom grenröret och då det verkar att läcka lite igen. *Ombesiktiga efter att allt ovan är gjort så avgasvärdena blir godkända.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Tja! besiktade min nybyggda motor med ca 200 mil på förra veckan, har 100 cells race-katt och även jag fick dåliga avgasväden först (sa att jag ville köra ur bilen innan vi kör avgastesterna då bilen står avstängd inne på bes ca 10-15 min, men vi provade först ändå) körde skiten ur bilen ca 1-2km sen tillbaka till avgastestet, där det blev klart godkänt!
Tja! besiktade min nybyggda motor med ca 200 mil på förra veckan, har 100 cells race-katt och även jag fick dåliga avgasväden först (sa att jag ville köra ur bilen innan vi kör avgastesterna då bilen står avstängd inne på bes ca 10-15 min, men vi provade först ändå) körde skiten ur bilen ca 1-2km sen tillbaka till avgastestet, där det blev klart godkänt!
Tänkte ifall du skulle göra likadant
Mvh Jonas
Jaha okej! Ja det brukar att vara lite bekymmer när det är nya maskiner och speciellt med racekat. Men när jag besiktigade gjorde jag ungefär likadant Jag tror att det kan vara på grund av avgasläckaget som är då det läcker innan lamdan, så justerar den fel etc. Jag skall se lite vad jag hittar på, lite e85 i tanken så skall det nog bli bra Tack för tipset
Christian S skrev:
du behöver inte köpa några stålpackningar ifrån rcm utan original stålpackningarna funkar utmärkt.
Igår var jag i garaget och grejade. Fotade inte supermycket men knäppte några bilder
En familjepizza, satan vilka bromsar! Vill ha!
Här är dom nya packningarna i stål, dom skall nog hålla
Ur med oljan!
Sen tänkte jag göra ett desperat försök att få tätat oljesensorn som sitter i pluggen. Vill gärna ha den så länge tills jag får den nya så man i alla fall har en aning om hur varm han är.
Epoxylim blev de. Den läcker i toppen så tänkte bara kleta på och se dur det funkar.
Det kanske skall hålla?
Får se hur det ser ut efter torkning
Sen va grenröret nerplockat. Här är det inte tätt! Några goa sprickor
Ju mer man slipar ju värre blir det
Haha bara att ösa på med svetsen. Jag glömde självklart ta bild på svetsen efteråt. Men det va inte mycket att hurra för haha.
Det ser nästan ut som att den har spruckit ner i the goutch? Jag svetsade det så gott det gick i alla fall.
Rörlös
Farsans nya fälgar, dom vill jag också ha
Den ser nästan ut som den blev tät. Det blir att köra lite och se, den skall ju som sagt bytas ut oavsett.
Sen limmade vi även ventilkåpan då den fuktade lite olja där. Tanken var att limma på båda sidorna. Men det var ett sånt jäkla jobb så vi limmade ena sidan till att börja med och hoppas att det håller
Blev jämt och fint i alla fall.
Sen missade jag helt och hållet att ta bild när vi bytte packningarna. Vi bytte Block/Grenrör samt Grenrör/Uppipe. Dom som satt Block/Grenrör såg hela ut men Grenrör/Uppipe va lite sleten haha. Han hade brunnit lite
Var ute och provkörde igår kväll och nu verkar det som att den inte läcker avgaser längre. Med andra ord laddar den som den skall nu. Jävlar va det går. Vi filmade lite men blev sådär, får göra det ordenligt någon dag Men postar dom här nere så man kan få en liten uppfattning i alla fall
Rullande från 110km/h
Driveby
Fått gjort en del av det som ligger just nu.
[x] =Klart [/] Halvklart [0] =Ej klart
*Byte av packning Grenrör-Uppipe till Roger Clark treskiviga stål packning. [x] *Byte av packningar Block-Grenrör till Roger Clark stålpackningar. [x] *Limma båda ventilkåporna då den läcker lite olja där, väldigt lite med "just in case", [/] *Byta oljeplugg till en vanlig då det sitter en kombinerad plugg/oljetempsensor där som läcker lite.[/] *Montera ny Oljetempsensor i blocket.[0] *Byte av olja och filter då den gått lite fett under körningen fram tills nu. [x] *Kolla igenom grenröret då det verkar att läcka lite igen. [x] *Ombesiktiga efter att allt ovan är gjort så avgasvärdena blir godkända.[0]
Imorgon är det Hobby på jobbet så skall försöka köra lite idag för att sen kika imon så att inget läcker. Sen skall jag även kolla hur avgasvärdena ser ut nu när vi fixar avgasläckagen