Goddag!
Jag lovade mig själv att inte lägga en post innan bilen var besiktigad. Igår lyckades jag!
Femte gången gillt haha! Känns sjukt bra. Ett år och åtta månader tog det, nu är bilen klar och besiktigad!
Skall ut och glida en sväng idag efter jobbet tänkte jag, fint väder här i Göteborg.
Nu skall jag ta en liten paus och bara köra lite med bilen för att känna in den och veta vad som blir nästa steg. Jag har givetvis en "Vill Ha" lista
*Skalstolar
*Mocca Ratt
*Fälgar
*R-däck
*Riktigt chassi
*Stor Frontsplitter
*Diffuser
osv osv..
Men som sagt har ju knappt kört bilen så skall börja med det
Jag har mekat en hel del i garaget. Som jag skrev i senaste mek posten så skulle jag ju besiktiga bilen efter att jag hade svetsat grenröret.
Jag dubbelkollade allt och besiktigade. Fick nedslag på avgasvärdena.
Körde den hem, förbannad haha. Sen blev det att kolla över grejerna igen..
Jag lyfte upp bilen och kollade.
Ser ut som att det läcker lite?
Haha det har spruckit bredvid den gamla svetsen. Vilken liten jävel!
De va då helvete va det skall krångla då! Nu fick jag ingen bra bild på det, men det såg ut som att sprickan går ner emellan alla rören. Jag bestämde mig för att täta det en gång för alla.
FRAM ME KAPEN!
Inte ens ihop svetsat
Men man ser att det spruckit hela vägen runt i alla fall.
Man ser sprickan precis till höger om vecket.
Kom inte åt att slipa riktigt så tog en roterande fil.
Slipa ner allt så gott det gick
Sen la jag en svets i mitten för att täta vecket och sedan upp på ena sidan där det med hade spruckit
Sen slipa ner igen. Har värmt igenom bra. Det lilla svarta strecket man ser är kanten på svetsen mot röret och inte sprickan
Sen ratta om lite på inställningarna.
Sen började svetsen bete sig som ett mongo igen. Såhär blir det emellanåt. Även fast jag tejpa ihop röret och fyllde det med Mison
Tätat för att gasfylla
Efter en stund hoppa han igång igen och man kunde kräma på.
Inte så vackert.. Men funktionellt
Detta var allt jag gjorde denna dagen. Innan jag monterade så körde jag vatten igenom det en jäkla stund och i med diskborste en rensade framåt tillbaka. Just så att den inte finns någon loppa kvar eller så som kan följa med upp till turbon
Sen monterade jag ihop allt och besiktigade.
Nedslag igen, avgasvärden. Nästa steg var att byta katt. Pappa en 200 cells katt liggandes som jag snodde. Katten som sitter på bilen såg okej ut men man vet aldrig.
Några dagar senare tog jag mig ann detta, nya katten.
200 cells.
Här är downpipe med katt. Som sagt så har jag kollat denna katten och den ser ju helt ok ut men detta var sista utvägen.
Jag mätte hur lång totallängden av röret skulle vara och hur mycket jag behövde kapa på nya katten. Sen var det bara att räkna lite
No cat`?
Sen såg jag även att det pyst lite avgaser vid flänsen, så slipade ner och fixa det när jag ändå hade allt nere
Katten kapad till rätt längd!
La några fina strimmor
Sen näste jag ihop delarna
Provmontering
Ser schysst ut. Ville ha lite mer vinkel upåt på det så lossade två loppor och böjde lite. Vill ha de lite närmare bilen.
Gamla v-bandet har nämligen tagit i lite
Helsvetsat!
Här ser man att det är vinklat lite mer upp mot bilen
Blev ju svinbra!
Va tycker folket?
Testa att besiktiga igår och se på fan! Det va katten som var kass!
Nu som sagt skall jag köra med bilen en del och känna på den. Jag glömde att skriva det men jag hittade varför grenröret sprack hela tiden. Det var glid skenorna som gör att grenröret kan expandera som hade fastnat. Så nu är det fixat också.
Det var allt för denna gången!
Mvh Simon