Det är glödtrådsvakten som spökar för dig. Dina LED lister drar för lite ström och styrdonet som övervakar fordonets belysning inaktiverar helt sonika utgången för parkeringsljuset.
Precis som du skriver så behöver du använda motstånd för att kretsen ifråga skall ligga på likvärdig effekt som dina gamla lampor. Ohms lag är en bra start!
Om vi leker med att dina gamla original parkeringsljus var på 5W så behöver vi hitta ett motstånd som bränner bort samma effekt. Motståndet kopplas då parallellt med din LED lampa i det här fallet.
R = U^2/P
R = önskad resistans på motståndet.
U = nominell spänning i systemet
P = Effekt i kretsen.
Med ovan exempel där vi skall ersätta en 5W lampa i ett 12V system med ett motstånd.
R = 12^2 / 5 = 28.8 Ohm.
Viktigt att notera också är att motståndet ifråga måste klara av denna effekt. Jag skulle nog satsa på att köra med dubbla effekten, delvis, köp ett motstånd då som klarar 10W. Det du skall söka efter är Effektmotstånd.
Givetvis så måste du först kontrollera vilken typ av lampa som du skall ersätta och sedan sätta in dina egna siffror i formeln ovan!
Notera att du måste sätta effektmotstånd på samtliga lampor som du avser att ersätta. Effektmotstånden behöver med all sannolikhet kylning och bör sitta så att dom inte kan bränna sönder några känsliga delar, undvik alltså att montera fast dom på något plastmaterial eller liknande i lamphuset.
Vill man vara extra noggrann så kan man även räkna bort eventuellt vad LED listen drar för att kompensera för detta, men det brukar inte vara nödvändigt då dessa drar väldigt lite.
Oftast så brukar den över gränsen vara satt väldigt högt på grund av halogenlampans konstruktion, där filamentet i lampan vid uppstart oftast drar 8-10ggr märkeffekten innan den har blivit varm, det tar cirka 100 ms för en halogenlampa att komma upp steady state gällande effektförbrukningen.