4136
Sök

Hjälp! Bilen startar inte!

6 122 Inlägg
30 mars 2016
#21
Hej!
En Multimeter är ett måste när man meckar!
Likaså måste man ha en batteriladdare. En vanlig enkel 12V 4A laddare räcker gott.


36 Inlägg
17 april 2016
Trådstartare
#22
Nu ska vi se.. Nu har jag tagit ett break ifrån bilen ett tag, men jag har köpt en multimeter nu och ska kila ner och se vad det står på batteriet! Hör av mig om några minuter igen med nyheterna smile

36 Inlägg
17 april 2016
Trådstartare
#23
jaka54 skrev:
Hej!
En Multimeter är ett måste när man meckar!
Likaså måste man ha en batteriladdare. En vanlig enkel 12V 4A laddare räcker gott.

Kan det här vara något? http://www.kjell.com/se/sortiment/el-ve … 8-a-p44566

Länka gärna annars en sida smile

Tack!

36 Inlägg
17 april 2016
Trådstartare
#24
Eller denna kanske tongue http://www.24.se/hem-fritid/biltillbeho … yperdrive+(Google)&utm_content=82&gclid=Cj0KEQjw6My4BRD4ssKGvYvB-YsBEiQAJYd77a5ob-HYZQkb7e7HEPICM9Cfw2oR_L2UP2o-7PuFynUaAncd8P8HAQ

36 Inlägg
17 april 2016
Trådstartare
#25
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218245/218245-ece5c1ace4ca681f7c8bc25cb67d0154.jpg
Batteriet lever i alla fall.. !

36 Inlägg
17 april 2016
Trådstartare
#26
Kan jag kanske ha fått en defekt generator? Eller kanske kopplat den fel (Vilket jag misstänker att jag gjort.. men jag kan ju inget om detta så..)

6 122 Inlägg
17 april 2016
#27
Hej!
Nej! batteriet lever inte! Ett nyladdat batteri (med batteriladdaren borttagen och du mäter spänningen någon kvart efter att du laddat 12-16timmar) ska lämna minst 12,5V.
12,1 som din multimeter visar är inte bra! Men... du kanske inte laddat batteriet än?


36 Inlägg
17 april 2016
Trådstartare
#28
jaka54 skrev:
Hej!
Nej! batteriet lever inte! Ett nyladdat batteri (med batteriladdaren borttagen och du mäter spänningen någon kvart efter att du laddat 12-16timmar) ska lämna minst 12,5V.
12,1 som din multimeter visar är inte bra! Men... du kanske inte laddat batteriet än?

Jasså? Trodde det skulle visa ca 12,5V sad Och nej, jag har inte laddat det än eftersom jag först ville kontrollera ifall den levde eller ej. Men, hur kommer det sig att den visar så nära "rätt" volt-tal, men ändå "inte är bra" ? :p

344 Inlägg
17 april 2016
#29
Daniel_Lobos skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Nej! batteriet lever inte! Ett nyladdat batteri (med batteriladdaren borttagen och du mäter spänningen någon kvart efter att du laddat 12-16timmar) ska lämna minst 12,5V.
12,1 som din multimeter visar är inte bra! Men... du kanske inte laddat batteriet än?

Jasså? Trodde det skulle visa ca 12,5V sad Och nej, jag har inte laddat det än eftersom jag först ville kontrollera ifall den levde eller ej. Men, hur kommer det sig att den visar så nära "rätt" volt-tal, men ändå "inte är bra" ? :p

lägg multimetern i mot framrutan med pinnarna anslutna på + och -, försök starta bilen hur mycket sjunker det till?

om du får igång bilen på nyckeln eller med startkablar och mätar på batteriet hur ser det ut då när du tagit bort startkablarna? (låt bilen stå med startkablar en stund om batteriet är dåligt)

36 Inlägg
17 april 2016
Trådstartare
#30
fax110 skrev:
lägg multimetern i mot framrutan med pinnarna anslutna på + och -, försök starta bilen hur mycket sjunker det till?

om du får igång bilen på nyckeln eller med startkablar och mätar på batteriet hur ser det ut då när du tagit bort startkablarna? (låt bilen stå med startkablar en stund om batteriet är dåligt)

Jag får be en vän komma med sin bil igen då, hah! Ska prova detta och sedan informera er om resultatet! Tack för svaren smile

6 122 Inlägg
17 april 2016
#31
Hej!
Problemet är att när du vrider om tändningsnyckeln och batteriet börjar belastas ( börjar ge ström till startmotorn) så sjunker spänningen på batteriet kanske ner till under 10V och då blir det inte ordentlig "fjong" på vare sig tändning eller varvtal på startmotorn...vilket innebär att motorn kanske inte startar.
Det är därför spänningen på ett blybatteri alltid ska ligga runt 12,5-12,6 volt när det är nyladdat. Gör det det så vet man att batteriet kan lämna tillräckligt med ström och samtidigt hålla tillräcklig spänning.
Därför ska man alltid ladda sitt batteri då och då! Speciellt är detta viktigt inför vintersäsongen då blybatterier har svårt att ta till sig laddning från generatorn när temperaturen sjunker under noll.

Så se till att ladda batteriet!!
Senast redigerat av jaka54 (17 april 2016)


Avstängd
10 388 Inlägg
17 april 2016
#32
Det är som så att det går att mäta fram ett batteris kondition, precis som redan varit uppe i tråden.

Ladda batteriet fullt, och låt det sedan stå MINST 3-4 timmar (ett dygn är ännu bättre). Och mät sedan. För att batteriet ska vara dugligt, ska du inte under "50%" i listan nedan;

11,92v = 0%
12,00v = 10%
12,08v = 20%
12,16v = 30%
12,24v = 40%
12,32v = 50%
12,40v = 60%
12,48v = 70%
12,56v = 80%
12,64v = 90%
12,72v = 100%

Sett till om ditt batteri skulle vara fulladdat på bilden, ligger du alltså runt 25%, vilket är för lågt (då 50% är smärtgränsen).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

36 Inlägg
17 april 2016
Trådstartare
#33
it_mutt skrev:
Det är som så att det går att mäta fram ett batteris kondition, precis som redan varit uppe i tråden.

Ladda batteriet fullt, och låt det sedan stå MINST 3-4 timmar (ett dygn är ännu bättre). Och mät sedan. För att batteriet ska vara dugligt, ska du inte under "50%" i listan nedan;

11,92v = 0%
12,00v = 10%
12,08v = 20%
12,16v = 30%
12,24v = 40%
12,32v = 50%
12,40v = 60%
12,48v = 70%
12,56v = 80%
12,64v = 90%
12,72v = 100%

Sett till om ditt batteri skulle vara fulladdat på bilden, ligger du alltså runt 25%, vilket är för lågt (då 50% är smärtgränsen).

Tack för listan! Trodde inte det var så litet mellanrum mellan de olika "nivåerna", men där ser man smile

36 Inlägg
17 april 2016
Trådstartare
#34
jaka54 skrev:
Hej!
Problemet är att när du vrider om tändningsnyckeln och batteriet börjar belastas ( börjar ge ström till startmotorn) så sjunker spänningen på batteriet kanske ner till under 10V och då blir det inte ordentlig "fjong" på vare sig tändning eller varvtal på startmotorn...vilket innebär att motorn kanske inte startar.
Det är därför spänningen på ett blybatteri alltid ska ligga runt 12,5-12,6 volt när det är nyladdat. Gör det det så vet man att batteriet kan lämna tillräckligt med ström och samtidigt hålla tillräcklig spänning.
Därför ska man alltid ladda sitt batteri då och då! Speciellt är detta viktigt inför vintersäsongen då blybatterier har svårt att ta till sig laddning från generatorn när temperaturen sjunker under noll.

Så se till att ladda batteriet!!

Grymt tips! Köper en batteriladdare imorgon ! smile

Avstängd
10 388 Inlägg
17 april 2016
#35
Daniel_Lobos skrev:
it_mutt skrev:
Det är som så att det går att mäta fram ett batteris kondition, precis som redan varit uppe i tråden.

Ladda batteriet fullt, och låt det sedan stå MINST 3-4 timmar (ett dygn är ännu bättre). Och mät sedan. För att batteriet ska vara dugligt, ska du inte under "50%" i listan nedan;

11,92v = 0%
12,00v = 10%
12,08v = 20%
12,16v = 30%
12,24v = 40%
12,32v = 50%
12,40v = 60%
12,48v = 70%
12,56v = 80%
12,64v = 90%
12,72v = 100%

Sett till om ditt batteri skulle vara fulladdat på bilden, ligger du alltså runt 25%, vilket är för lågt (då 50% är smärtgränsen).

Tack för listan! Trodde inte det var så litet mellanrum mellan de olika "nivåerna", men där ser man smile

Värt att påpeka är att det gäller bara batteriet. Även om man hamnar på 40% (låt säga), kan det räcka för att starta bilen och hela den biten, men, batteriet är inte bra det till trots.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

36 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
#36

36 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
#37
Jag köpte batteriladdaren ifrån ICA och nu står den och laddar! När det har gått 12-16h så hoppas jag den är full smile

36 Inlägg
19 april 2016
Trådstartare
#38
Daniel_Lobos skrev:
Jag köpte batteriladdaren ifrån ICA och nu står den och laddar! När det har gått 12-16h så hoppas jag den är full smile

Jag har nu laddat den i ca 11h, men det står inte "Full" på batteriladdaren än. Jag drog ur den för att se om man kunde mäta någon skillnad. Multimetern hoppade väldigt mycket men stannade till slut på 13.5V... Ska det vara så? Är den inte färdig laddad för länge sen?? Förstår ingenting :p

344 Inlägg
19 april 2016
#39
Daniel_Lobos skrev:
Daniel_Lobos skrev:
Jag köpte batteriladdaren ifrån ICA och nu står den och laddar! När det har gått 12-16h så hoppas jag den är full smile

Jag har nu laddat den i ca 11h, men det står inte "Full" på batteriladdaren än. Jag drog ur den för att se om man kunde mäta någon skillnad. Multimetern hoppade väldigt mycket men stannade till slut på 13.5V... Ska det vara så? Är den inte färdig laddad för länge sen?? Förstår ingenting :p

Som någon redan skrivet ska du vänta minst 3-4h gärna betydligt längre innan du mätar vilospänningen för att se skicket. Och ja det är helt normalt med 13.5 just efter en laddning generatorn i din bil laddar till exempel 14v+ så länge motorn är igång så en mätning just efter du stängt av bilen skulle ge liknande resultat.

Häng på laddaren några timmar till och se om den markerar för fullt sen kopplar du lös laddaren väntar till ikväll och mätar. Blir det aldrig fullt så är det också ett tecken på att batteriet är laddat.

36 Inlägg
19 april 2016
Trådstartare
#40
fax110 skrev:
Som någon redan skrivet ska du vänta minst 3-4h gärna betydligt längre innan du mätar vilospänningen för att se skicket. Och ja det är helt normalt med 13.5 just efter en laddning generatorn i din bil laddar till exempel 14v+ så länge motorn är igång så en mätning just efter du stängt av bilen skulle ge liknande resultat.

Häng på laddaren några timmar till och se om den markerar för fullt sen kopplar du lös laddaren väntar till ikväll och mätar. Blir det aldrig fullt så är det också ett tecken på att batteriet är laddat.

Just ja, det minns jag att jag läste på generatorn smile! Tack så jätte mycket för det snabba svaret big_smile! Sjukt nice att få hjälp av kunniga personer! Jätte tacksam smile


Sök