3407
Sök

Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

Getting ready to install a Swift GTi engine in my 1975 Austin Mini 1000 cc. Going from 35 bhp to 105 bhp, or more. It is also going to get just a bit of a style makeover.

333 243 Visningar
Uppdaterades senast 27 november
495 Inlägg
11 februari 2019
Trådstartare
#81
Nä, nu får det hända något igen. Co-pilot Andreas lockade med mig till garaget för en kort stund. Det var dags att märka ut vad som bör tvättas grundligt innan det är dags för glasblästring. Så det var bara till att skrida till verket och märka ut spridare, vattenrör, termostat, startmotor, insug, fördelare och ventilkåpa. Gångjärnen till dörrarna och bakluckan får sig också en omgång tänkte jag.

Andreas visade do's and don'ts i blästerskåpet så att en amatör som mig inte pajar hela garaget i form av damm överallt. Men nu har jag koll.

Raskt vidare till att skriva en "to do-list" och snabb huvudräkning på vad jag behöver köpa för att få motorrenoveringen i hamn. Många bäckar små har någon myntat för länge sedan. Applicerbart även på detta projekt. Men, jag vill att det ska bli bra. Och då får man inte snåla heller.

Själva tvättningen och blästringen kanske påbörjas denna veckan. Andreas skulle inom en verkstad i annat ärende och ge dem lite "heads up" om en Swift-motor på ingång. Förhoppningsvis är motorn klar för leverans till motorverkstaden om ett par veckor. Man får ju ha lite ledigt också mellan varven.

Glädjande är att britterna verkade hitta en motorhuv trots allt. Den som väntar får se. Leverans förväntad om en vecka.

Och en glädjande nyhet till. Testing testing, testar färgfilm i kameran. Eller på skärmen. Eller både och. Jag som trodde jag var äkta färgblind, men så var inte fallet, bara en knapp på digitalkameran. Håll tillgodo!

Slutligen så tänkte jag det vore roligt att printa ut Mr Bean i tjockare kartong och ha med sig i bilen och sätta i framsätet när man står parkerad.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: I agree with a previous comment. Black and white pictures are so flat and boring. Regarding the engine block, it looks like you need to give it a thorough cleaning and ensure that all coolant channels are open. The residues of water and glycol have crystallized, and it can be challenging to remove everything. Also, don't be stingy; replace pistons and, of course, all bearings, clutch with pressure plate and disc, cam drive, and renovate the entire cylinder head. But, I'm sure your buddy knows better than me.

Reply to post: Something I don't understand is how you can incur an extra shipping cost when it's them who caused the issue. The parts were in stock when you ordered, then you received an email saying the hood was on backorder. In that case, shouldn't they cover the shipping cost? At least, that's what I think...No, now something has to happen again. Co-pilot Andreas enticed me to the garage for a short while. It was time to mark what should be thoroughly cleaned before it's time for sandblasting. So, I just had to get to work and mark injectors, water pipes, thermostat, starter motor, intake, distributor, and valve cover. I thought the door and trunk hinges could also use some attention.

Andreas showed the do's and don'ts in the blasting cabinet so that an amateur like me doesn't ruin the entire garage with dust everywhere. But now I have it under control.

Quickly moved on to write a to-do list and a quick mental calculation of what I need to buy to complete the engine overhaul. Many small streams make a big river, as someone coined a phrase long ago. Applicable even to this project. But I want it to be good. And then you can't skimp either.

The actual cleaning and sandblasting might start this week. Andreas would go to a workshop for another matter and give them a heads up about a Swift engine on the way. Hopefully, the engine will be ready for delivery to the engine workshop in a couple of weeks. One must have some time off between tasks.

The good news is that the Brits seemed to find a hood after all. Time will tell. Expected delivery in a week.

And some exciting news too. Testing, testing, testing color film in the camera. Or on the screen. Or both. I thought I was genuinely colorblind, but that wasn't the case, just a "button on the digital camera". Enjoy! NOTE! Editing tons of images take many hours. The reason I made all previous images in black and white is to skip all the color adjustments due to the mix of lightbulb/ambient light in every picture. But I do agree, it looks pretty dull with black and white pictures. But I guess I have to put those extra hours into editing. Note, the car will not be finished in quite some time due to all this editing.

Finally, I thought it would be fun to print out Mr. Bean on thicker cardboard and have him in the car, placing him in the front seat when parked.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-03a3d6aad6daade564de9680d97c6f07.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d487e4a1172b9c2faf648afc5c7d8459.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-332eec9111cd009f97b6f944518eec1f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ec8c847b1c39763b3cad84745699dec6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-16b72d2f3d0e9471c8f345a279e1df36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-56210c63d08a5389ba82c26f7fab5780.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c6fc6f10a15b738ff8eef3cb2060f9ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-164c772f4ea34dce8e7aaae24b92b300.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-41355dc72da076db1da0a4d7e6871318.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-de2725621301662fa2497e901dda4eea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3f84e459bf9bff5a69e998285cfd6c53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-26770d046bfbc42dba4eada4ab6f975d.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

10 Inlägg
495 Inlägg
12 februari 2019
Trådstartare
#83
Ricksson skrev:
grymt mycket bättre med FÄRG.....

Man får lämna lite åt fantasin med svartvita bilder wink men nu kör vi i färg framöver. Man kan se tidigare bilder i färg genom att sätta en nylonstrumpa över huvudet. Precis som aprilskämtet 1962 för att få färg-TV!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Way much better with COLOR.....

You has to leave a bit to the imagination with black and white pictures wink but now we're going in color from now on. You can view previous pictures in color by putting a nylon stocking over your head. Just like the April Fools' joke in 1962 to get color TV!
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
13 februari 2019
#84
Tack att du bytte till färgfilm... smile

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

495 Inlägg
24 februari 2019
Trådstartare
#85
Tiden går fort när man har roligt – en veckas skidsemester med familjen gjorde att projektet för tillfället pausades. Men idag var jag igång igen. Tvättning av diverse aluminiumdelar strax innan blästring. Jag har filmat vart alla slangar, bultar och skruvar sitter så att man inte gör någon blunder senare när allt ska monteras ihop på nytt. Jag införskaffar naturligtvis in nya slangar och slangklämmor etc.

Tvättningen gör ju en hel del på resultatet och banar väg för blästringen. Jösses, vilken skillnad! Imorrn kväll blir det nog en runda till för att blästra de sista delarna. Min förhoppning är att lämna motorn till verkstad under slutet av veckan.

Och imorrn kommer en sändning från UK med dörrar (och huv?) mm. Jag håller tummarna att de verkligen hittade rätt på en huv så att jag slipper vänta på den i ytterligare några veckor.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Thank you for switching to color film... ;P

Time flies when you're having fun – a week of skiing with the family put the project on hold temporarily. But today, I was back at it. Cleaning various aluminum parts just before sandblasting. I've filmed where all the hoses, bolts, and screws are located so that I don't make any mistakes later when everything needs to be reassembled. Naturally, I'll be getting new hoses and hose clamps, etc.

The cleaning does a lot for the results and paves the way for sandblasting. Wow, what a difference! Tomorrow evening, I'll probably go for another round to sandblast the remaining parts. My hope is to leave the engine at the workshop by the end of the week.

And tomorrow, a shipment from the UK arrives with doors (and a hood?) etc. I'm keeping my fingers crossed that they indeed found the right hood so that I don't have to wait for it for another few weeks.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b37e887a678768248f9b5aef52f8055f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-50d6bc74cf8688a47a1c83d834899920.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bfe8eefb15b69999156964fea265a6fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-14f17eb077d27a856298a8f1ce197d05.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5bc890a317b0dcf4db3acfe1317a67f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd76f00205c805e254f99dd6a3506893.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c0f73cd2022836001859e66fd7df8457.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-26787483a80691794de670e13acd0bed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d9aefa18cc6d87f531c721012ee76cf1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3b0560e34a4235d76a3f0eb6d9995769.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cb0b0c8b8cb22d00b806f0acae139fee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6e06199b4908e42d36af06cfb68f54e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fe877be94a693417980dcddca2405c02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e73e00505a2e50abd784855a56282942.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-245ee3020e1c6379d6728203e80aa437.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bdc971bbd4ae3736e3a269e02cc780d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3970ea5e058dc1cfd2d273df1c5bacac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f52d7065cfc080877c4d61e3a7313d82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-54782689d063cc9fec83f408554fba75.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

495 Inlägg
25 februari 2019
Trådstartare
#86
It's Mon-Yay! Sändningen kom alldeles nyss. MED MOTORHUV, yay!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-71e315436e124c87e2b6e15f684c718c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c4cea3c50f15da933fa8832ca44a37d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fbd77da7e631fd183d08fcd07aac2ce7.jpg

495 Inlägg
25 februari 2019
Trådstartare
#88
UniCross skrev:
Spännande om det är rätt! big_smile

Den ser helt rätt ut. Frågan är bara om passformen är klockren eller om jag tvingas trixa med vinkelslip och svets trots allt.

495 Inlägg
26 februari 2019
Trådstartare
#89
Smuts, grundfärg, original orange färg och senaste mörkgrönmetallic färg åker all världens väg. Efter noggrann tvättning så ryker all färg. Skönt att se att smutsiga och äldre delar kan bli som nya efter blästring. Däremot insåg jag att gångjärnen såg lite skrovliga ut på sina ställen och att några hade rejält glapp i gångjärnsmekanismen. Beställer nog nya omedelbart då de också önskas lackeras.

Ventilkåpan blev finfin den med. Den lackas i företagets röda färg framöver. Nu väntar jag bara på de nya 8x13"-fälgarna innan jag pyser bort med alla prylar till garaget där bilen står. Först efter att jag lackerat interiören blir det lackering exteriört.

Eftersom jag är långt kommen med blästringen så återstår bara tre detaljer. Dessa går jag nog på ikväll. Sen får jag se hur verkstaden vill få motorn levererad, i delar eller hyfsat ihopmonterad.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Exciting if it's the right one!

It looks completely right. The question is whether the fit is perfect or if I'll have to tinker with an angle grinder and weld after all.

Dirt, primer, original orange color, and the latest dark green metallic color are all going away. After a thorough cleaning, all the paint is removed. It's reassuring to see that dirty and older parts can look like new after sandblasting. However, I realized that the hinges looked a bit rough in some places and that some had a significant play in the hinge mechanism. I'll probably order new ones immediately as they're also intended for painting.

The valve cover turned out very nice. It will be painted in the company's red color in the future. Now, I'm just waiting for the new 8x13" wheels before I head off with all the stuff to the garage where the car is. Exterior painting will only happen after I've painted the interior.

Since I'm well into the sandblasting process, only three details remain. I'll probably tackle those tonight. Then I'll see how the workshop wants to receive the engine, in parts or reasonably assembled.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1cad928d110f8ea7887c449a4cf32763.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cf6020d18d6d8b9cdc62238ccfb2f89d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-76e4cf71cba18878f30836babd13e608.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7a2c8f24f9b83cdee849ae622177a5b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3da6841f02a893f5fe4aee7b21db89ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d0b14983885ffd4794b4d77df184153f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-84c94df43104342392b40429c319004c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-00114959ea69afb33d2bd8be51787c34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0dc84e0b8c32f26be9da176835ee668d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-805358872dd5b7d3fb1418ef5b40354a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd4c02c6a7fb4a27a8d9f36613bd407c.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

495 Inlägg
26 februari 2019
Trådstartare
#90
Såja, nu var alla aktuella delar blästrade. Kollar med co-pilot Andreas och verkstaden hur de önskar få motordelarna levererade. Sen är det bara vänta medan de lägger sin touch på motorn. Under tiden ska jag hämta styrboxen och se över möjligheter med den enligt Andreas.

• • • TRANSLATION • • •

So, now all the relevant parts are sandblasted. I'll check with co-pilot Andreas and the workshop to see how they prefer to receive the engine parts. Then it's just a matter of waiting while they put their touch on the engine. In the meantime, I'll pick up the control unit and explore possibilities with it according to Andreas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9f0a95e5fc97b1747840379d9752f468.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2df10ceabff3ad0a71b3daa55db75364.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c86d03bcda6da9b643e10843b70a824f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7f2bd4f755be844a0880a476493b16b7.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

495 Inlägg
5 mars 2019
Trådstartare
#91
Status på MiniSwift-bygget:

1) Farsan är på ingång från långvarig semester. Gött.
2) SFRO menar på att Ombyggt fordon måste vara privatägt. Min är ju företagsbil numera. Jag hade ju fått klartecken från en besiktningsman som inte jobbar kvar. Not gött.
3) Transportstyrelsen ska kika närmare på möjligheten sett till tolkning av regeln samt eventuell dispens. Kanske gött. Får inte glömma att privatregga den asap, för  säkerhets skull.
4) Jag har kontrollmätt längden på motorhuven. Min befintliga Mk3-huv är 68,5 cm och därmed får jag en 8-15 mm glipa. Och den nya motorhuven jag fick med leveransen häromveckan är.... 68,5 cm. Not gött. Då blir jag ändå tvungen till att kapa och svetsa en distans så att det funkar ihop med frontpanelen, dvs så att glipan försvinner. På bilderna ser ni att grillens ovankant ligger i linje med frontpanelens överkant vilket är korrekt. Och att motorhuvens sidor ligger fint sett till passformen intill skärmarnas övergång, men att det dessvärre blir en rejäl glipa mellan huv och frontpanel och därmed grill. #Alvedon

Och så bör jag väga ekipaget så att jag vet slutvikten ifall jag bestämmer mig för att utnyttja regeln om effektökning, dvs max 20hk per 100 kg. Enligt Wikipedia så väger en Mini 630-770 kg beroende på årsmodell och inredning. Det innebär ett spann på 126-154 hk beroende på vikten. Enligt registreringsbeviset väger min bil 700 kg. Jag har förvisso monterat en större och därmed tyngre motor, men tagit bort baksätet mm. Får se vad slutvikten landar på. Jag har dock sett hundkojor där de petat i en Hayabusa mc-motor på 200 hk. Och då är halva bilen bortkapad för att få plats med rörram och motor så där lär ju inte regeln om 20 hk per 100 kg vara applicerbar. Men så mycket effekt vill jag inte ha.

Jag väntar med att skicka motorn till verkstad. Ska hämta hem framvagn och styrbox så att verkstaden har dessa när de väl vill provstarta paketet. Och eventuellt beställa hem passande motordelar. Kan ju vara bra att ha prylarna nära till hands om man ska bygga ihop motorn.

När jag väl är och hämtar lite grejor så lämnar jag av motorhuv och dörrar mm och kollar passformen på dessa nya delar. Om allt klaffar så är exteriör lackering inom räckhåll. Drar nog över en runda med sprayfärg på interiören när jag är i garaget inom de närmsta dagarna.

• • • TRANSLATION • • • 

Status on the MiniSwift build:

1) Dad is returning from a long vacation. Nice.
2) SFRO (car builder authority) claims that a modified vehicle must be privately owned. Mine is a company car now. I had received approval from an inspector who no longer works there. Not good.
3) The Agency of Transportation will take a closer look at the possibility regarding the interpretation of the rule and any potential exemptions. Perhaps good. I must not forget to register it privately as soon as possible, just to be on the safe side.
4) I have measured the length of the bonnet. My existing Mk3 hood is 68.5 cm (27"), resulting in an 8-15 mm (0.3-0.6) gap. And the new bonnet I received with the delivery the other week is... 68.5 cm. Not good. I will still have to cut and weld a spacer so that it works with the front panel, i.e., so that the gap disappears. In the pictures, you can see that the upper edge of the grille is in line with the upper edge of the front panel, which is correct. And that the sides of the bonnet fit nicely next to the transitions of the fenders, but unfortunately, there is a significant gap between the bonnet and the front panel, and thus the grille. #Headache

And I should weigh the setup so that I know the final weight if I decide to use the rule about power increase, i.e., max 20 bhp per 100 kg (220 lbs). According to Wikipedia, a Mini weighs 630-770 kg (1.3901.700 lbs) depending on the model year and interior. This means a range of 126-154 bhp depending on weight. According to the registration certificate, my car weighs 700 kg. I have indeed installed a larger and therefore heavier engine but removed the rear seat, etc. We'll see what the final weight ends up being. However, I have seen Minis where they have put in a Hayabusa motorcycle engine with 200 hp. And then half of the car is cut away to accommodate the tubular frame and engine, so the rule about 20 bhp per 100 kg is likely not applicable. But I don't want that much power.

I'll wait to send the engine to the workshop. I'll pick up the front suspension and control unit so that the workshop has these when they want to test start the package. And possibly order suitable engine parts. It might be good to have the items close at hand if I'm going to assemble the engine.

When I'm picking up some stuff, I'll drop off the bonnet and doors, etc., and check the fit of these new parts. If everything fits, exterior painting is within reach. I'll probably go over the interior with spray paint when I'm in the garage in the next few days.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dd725b1d99d26650748d54d1c66f77fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-74519882fc1332c24b9ea9174655f823.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-baab170cb90c911fb02a68165d226c22.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (31 december 2023)

495 Inlägg
6 mars 2019
Trådstartare
#92
TGIF soon. Småprylar kommer från UK inom kort och jag tar ledigt från jobbet under fredagen för att göra ett kort ryck på bilen. Den står ju en bit ifrån där jag bor så det blir inte många besök. Men målet för fredagen är klart och tydligt:

- Lackera interiören
- Se över passformen för nya motorhuven och dörrarna
- Ta hem framvagn och styrbox

I sändningen från UK häromveckan fick jag även nya ringar till framlyktorna, stötfångare, clips, fönsterlister och damasker. Sen hade jag köpt svarta dörrstopp som ska agera stopp för svingarmarna bak, dvs förhindra att de kommer för långt ner så att fjädrarna hoppar ur sina spår.

Sen ska jag nog fundera kring en lösning gällande infästningen av 4-punktsbältena. Just nu är tanken att de ska fästas i "hatthyllan" vid baksätet, eller att jag kompletterar buren med ett horisontellt rör och fäster bältena där.

Innertaket är ju numera svartlackat. C-stolparna kläs in med liknande innertaksmaterial. Svart även det. Sen kommer det svarta sidopaneler bakom stolarna. Och baksätet spraylackas denna gång.

• • • TRANSLATION • • •

TGIF soon. Small items are coming from the UK shortly, and I'll take a day off from work on Friday to make a quick push on the car. It's quite a distance from where I live, so there won't be many visits. But the goal for Friday is clear:

- Paint the interior
- Check the fit of the new hood and doors
- Bring home the front suspension and control box

In the shipment from the UK a few weeks ago, I also received new rings for the headlights, bumpers, clips, window trims, and gaskets. I had also bought black door stops to act as stops for the rear swing arms, preventing them from going too far down and causing the springs to come out of their tracks.

Then I'll probably think about a solution regarding the attachment of the 4-point seat belts. Right now, the idea is to attach them to the "hat shelf" behind the rear seat, or I'll supplement the cage with a horizontal tube and attach the belts there.

The headliner is now black, and the C-pillars will be covered with similar headliner material, also in black. Then, black side panels will be added behind the seats. The rear seat will be spray-painted this time.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c894583191f37f19dff70db90241bec4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3026e0b7a184526c0ff7625fd90f557b.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

495 Inlägg
7 mars 2019
Trådstartare
#93
TBT, aka Throwback Thursday... ni har väl inte glömt hur frän bilen kommer att bli. Mycket motorbilder senaste tiden. Men här kommer några favoritbilder i repris – och i färg!

Drar till garaget där bilen står inom några timmar. Jobbar väl några intensiva kvällstimmar idag och sen upp i ottan för lite fredagsmys med MiniSwiften i garaget.

Co-pilot Andreas suger åt sig all info på nätet om GTi-motorer och föreslog även byte till E85 – en miljöbil från 1975 är ju inte illa!

Kameran är laddad med "färgfilm" och redo att dokumentera kvällens bravader. På återseende!

• • • TRANSLATION • • •

TBT, aka Throwback Thursday... you haven't forgotten how cool the car is going to be. A lot of engine pictures lately, but here are some favorite pictures again – and in color!

Heading to the garage where the car is in a few hours. Will probably work for a few intense evening hours today and then up early for some Friday fun with the MiniSwift in the garage.

Co-pilot Andreas absorbs all the info online about GTi engines and also suggested switching to E85 – an environmental car from 1975 is not bad!

The camera is loaded with "color film" and ready to document tonight's adventures. Until next time!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b02064fd25b7bc881ee68b7895e6858b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-53347788e337e30059dff8709a1ab21b.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

495 Inlägg
7 mars 2019
Trådstartare
#94
Engelsmän, engelsmän, engelsmän... de är säkert bra på mycket, men inte elsystem och passform. Vi provmonterade dörrarna. Hmm. I detta läge hade man kunnat önska att man renoverat en Volvo 850 – raka linjer, ypperlig passform. Men, man gjorde det svårt för sig och skaffade sig en Austin Mini – en välvande historia sett till former. Och med det kommer, just det, avvikelser i passform.

Vi skruvade på och av dörrarna säkert 5 gånger per sida, lade distansbrickor, bankade plåt, kapade med vinkelslip, filade upp hål, knäckte till dörrarna – allt för att alla linjer skulle synka. Men skam den som ger sig.

Imorrn blir det montage av framvagn, flipfront och ren och skär frustration över att motorhuven med 110% säkerhet inte kommer att passa, dvs glipan till frontpanelen. När det har setts över och justerats så ska jag "bara" lackera interiören några gånger. Skönt med en ledig fredag – TGIF!

• • • TRANSLATION • • •

The brits are probably good at many many things, but not electrical systems, and car part fitment (sorry to say). We test-fitted the doors. Hmm. At this point, one could have wished to renovate a Volvo 850 instead – that comes with straight lines, excellent fit. But, I made it difficult for myself and got an old classic Austin Mini – a curvy car with a lot of different shapes. And with that comes, yes, deviations in fit.

We mounted the doors on and off probably 5 times per side, used spacer washers, hammered sheet metal, cut with an angle grinder, filed holes, tweaked the doors – all to make all the lines sync. But shame on those who give up.

Tomorrow will be the assembly of the front suspension, flipfront, and sheer frustration over the hood, with 110% certainty, not fitting, i.e., the gap to the front panel. Once that has been reviewed and adjusted, I'll "just" paint the interior a few times. Nice to have a day off on Friday – TGIF!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a947518ca635c9dac0edf8de281a0009.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-50436a2917d559d086d59e9629255be6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-efe1492af25f5d52fd89bdd1a3384955.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8e105ff1be162a3db47c4ab47611a089.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-09e14def62ab53ae8a4644e39e18436f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-762b76adb712c99db23371cecc9dad91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-76fcd778c636d0869e5f1a82c7217eb3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5461691d9b460d99df45189757d15da5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-91e1aa23951181d6041b2c99d328fea9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a910a771c28dd04677f4e06ff3806882.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

495 Inlägg
8 mars 2019
Trådstartare
#95
06.15. Rise and shine! Dryga kvarten senare var man på plats för att dammsuga golvet runtom bilen men även inuti. Någon hade ju tydligen dammat ner stället med blästring. Nå väl, snart dags för första lagret spraylack på interiören – baksäte, B-stolpe, instrumentpanel med A-stolpe.

Innan lackeringen så gjordes följande:
- Framvagn monterades. Igen. Ett jäkla jobb med inpassningen av bultarna. Igen. Gjorde detta på egen hand då farsan tog sovmorgon.
- Flipfronten monterades.
- Nya motorhuven monterades.
- Frustrationen över den kassa passformen infann sig som förväntat. Så vi tvingades bända lite på motorhuven den med för att få rätt på passformen.
- Vi måttade glipan och skar ut motsvarigheten från den gamla huven.
- Slipat kanten på nya huven för bättre fäste för svetslopporna.
- Torkat av interiören med thinner.

Och sen lackerade jag. Lär bli en runda till innan det är dags att plocka ihop för denna gång. Efter lunch ska farsan svetsa huven så att glipan blir ett minne blott.

Sen ska flipfront och framvagn rivas. Igen. Framvagnen tas med hem för att lämnas med motor med tillbehör till motorverkstaden. Jag har hört att den kan vara bra att ha när de vill teststarta motorn.

Nu blir det lunch. Nytt inlägg kommer senare idag.

• • • TRANSLATION • • •

06:15. Rise and shine! Just over a quarter later, I was on site to vacuum the floor around the car and also inside. Someone had apparently dusted the place with blasting dust. Well, soon time for the first layer of spray paint on the interior – rear seat, B-pillar, instrument panel with A-pillar.

Before painting, the following was done:
- Front suspension was assembled. Again. A damn job with the fitting of the bolts. Again. Did this on my own as my dad slept in.
- The flipfront was assembled.
- New hood was mounted.
- Frustration over the poor fit occurred as expected. So, we had to pry a bit on the hood to get the fit right.
- We measured the gap and cut out the equivalent from the old hood.
- Sanded the edge of the new hood for better welding bead adhesion.
- Wiped the interior with thinner.

And then I painted. Will probably do another round before it's time to put everything together for this time. After lunch, my dad will weld the hood so that the gap becomes a thing of the past.

Then the flipfront and front suspension will be disassembled. Again. The front suspension will be taken home to be brought with the engine and accessories to the engine workshop. I've heard it can be useful when they want to test-start the engine.

Now it's lunchtime. A new post will come later today.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8f4708c19f64d6a3e817dd3cfa5dc099.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4cad74402a608527ac6e438c4c15ebd2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7c89d95c829fdf473ed0144d9d01c2e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a84aca57ac3a85585fa348f96a90b82e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-70bc2a7d3427ee4c1efb08bc00754039.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-48ba2206893ef20c9ecc17476034e8c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9a6ef13fe77517e6bd79644f147975e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dd94d4f69838802cc11df50f626d095a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3d9bd44b7b108c6d7158a0be4c7eddf2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-db8534e855d18b40eb24d8cc89a2d3f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9b78687a9cad72b881adb865a1929eb5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f2da8f41f3c69fd67748d75bd16b42e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-aec1ef78140d9d2c3c9cea6ba5b7e4e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-65c7a0d338e40079d81c41d3e20e6a27.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4b8ef933d9bb25d672a10ec037f91a85.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

495 Inlägg
8 mars 2019
Trådstartare
#96
Såja, nu var det helg! Farsan har gjort ett fint jobb med att förlänga motorhuven och se till att passformen sitter som en smäck!

Interiören är spraylackad tre gånger med grå och vit grundfärg och nu väntar ett sista lager med rätt vit och eventuellt klarlack. En kort session med plastic padding på motorhuven, slipning och sen ska rubbet bort till lackering!

Med i bilen hem fick jag framvagn, generator, grenrör, styrbox, motorfästen och två däck. Det blir nog bra det här! På hemmaplan ska det funderas lite kring motor och nya delar. E85 tål att tänkas på en vända till.

Trevlig helg på er!

• • • TRANSLATION • • •

There you go, now it's the weekend! My dad has done a great job extending the hood and ensuring that the fit is perfect!

The interior has been spray-painted three times with gray and white primer, and now awaits a final layer with the right white and possibly clear coat. A short session with plastic padding on the hood, sanding, and then everything will go for painting!

I brought home the front suspension, alternator, exhaust manifold, control box, engine mounts, and two tires in the car. This should turn out well! On the home front, there will be some thinking about the engine and new parts. E85 is worth considering for a turn.

Have a nice weekend!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7037eee3ab8990420848b9d8cdd871d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d7f8ee014fa7cdc0f536fdffefabaf19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-336ec1234e33b66f28dc835ebf570a6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-33127c77a0161a4f350c3a3b2f6b8b06.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3456c30d154fdd8c4fb679ba358dba6d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fb1e3c5ba396769a541aa739887e6b1a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6db5e1eb24bee402554e4461f6597cd2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a959619add68241dc2521af998fbab51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2c39163a6bed7412e4fc1181c1625ecd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c5eb25fdedb18df620647483327e897d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f5b851a135eb55fcef4b5a77f8aa763d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-991ce457047cde88cba5b16b3249e379.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f5e16e7d4b6d77f1d152f74a34914cd5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0bfcb4045287de71cc2f33509b498672.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b18dedc1522f8e663018bcf30445d411.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

495 Inlägg
12 mars 2019
Trådstartare
#97
Farsan hälsar från östkusten att instrumentpanelen och A-stolparna är lackerade en sista gång. Får dock ge honom en systemkamera i näven nästa gång jag åker över. Mobilbilder i all ära...

Handskfacket i en Mini är ju ingen direkt lucka. Det är mer en allmän yta mellan dörrarna och under hastighetsmätaren, likt ett hyllplan. Originalinstrumentpanelen har jag, men funderar på att göra lite justeringar. Knapparna för halvljus, vindrutetorkare och spolning byts med stor sannolikhet till switchar. Retro och fräckt.

Om en dryg timme drar jag till Andreas med ett paket, även kallad styrbox. Jag tar med mig SFRO-boken och Swift-manualen så får vi se vad vi kan leta reda på i dessa böcker. Han hade också checkat internet häromdagen och skulle dubbelkolla saker med några experter i hans nätverk. Låter spännande.

• • • TRANSLATION • • •

Dad says hello from the east coast and mentions that the instrument panel and A-pillars have received a final coat of paint. However, I might have to hand him a system camera next time I visit. Mobile pictures have their charm...

The glove compartment in a Mini is not exactly a hatch. It's more of a general area between the doors and under the speedometer, like a shelf. I have the original instrument panel, but I'm thinking of making some adjustments. The buttons for low beam, windshield wipers, and washer are likely to be replaced with switches. Retro and cool.

In just over an hour, I'll be heading to Andreas with a package, also known as the control box. I'll bring the SFRO book and the Swift manual, and we'll see what we can find in these books. He checked the internet the other day and was planning to double-check things with some experts in his network. Sounds exciting.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eb44ef42c71a799cc4dfc162deb8517e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-faba7425d4da5a8de07df0f0acbbb8f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3142251617828d74b0fb3fca04de7849.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ec1e6a5defa7370afe1165f2dde47e4a.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

495 Inlägg
14 mars 2019
Trådstartare
#98
Farsan hälsar från garaget:

- Baksätets ryggstöd är färdiglackat. Med sprayfärg denna gång. För att minimera dammspridning så sprayas sittytan vid senare tillfälle. Även B-stolparna är färdiglackade nu. Är det någon mer än jag som tycker att mittdelen av ryggstödet ser ut som en svetsmask?

- C-stolpens inklädnad har provmonterats för att utröna ifall vi behöver spraya svart i området så att det orangea inte blir synligt i slutändan när filtmatta, ruta och gummilist kommit på plats.

- Be gentle... när jag tog bort listerna sk "sömmarna" så var jag inte riktigt snäll. Har kollat med britterna ifall de hunnit skicka den senaste ordern eller ej. Vore ju nice ifall jag kunde få med ett par sömmar i den sändningen. De ska ju på och sedan lackas ihop med hela bilen. Sömmarna baktill togs aldrig bort utan det gjorde jag endast på de främre pga bytet till flipfront.

- Hornbach's dörrstopp aka svingarmsstoppet gjorde susen för att "låsa" in rörelsen så att inte bakfjädrarna trillade ur sitt spår när man hissar upp bilen. Eller tar en kurva i högre hastighet.

- Flipfrontens gångjärn fick sig en omgång sprayfärg. Även en sådan obetydlig detalj måste få känna sig uppskattad.

• • • TRANSLATION • • •

Dad sends greetings from the garage:

- The backrest of the rear seat is fully painted, using spray paint this time. To minimize dust spreading, the seating area will be sprayed at a later time. The B-pillars are also fully painted now. Does anyone else think that the middle part of the backrest looks like a welding mask?
- The C-pillar's covering has been test-fitted to determine if we need to spray black in the area so that the orange doesn't show in the end when the felt mat, window, and rubber seal are in place.
- Be gentle... when I removed the "seam" trim, I wasn't quite kind. I've checked with the Brits to see if they've sent the latest order or not. It would be nice if I could get a couple of seams in that shipment. They need to be put on and then painted together with the whole car. The seams at the back were never removed; I only did that at the front due to the flipfront exchange.
- Hornbach's (DIY-store) door stop, aka the swing arm stop, worked wonders to "lock" the movement so that the rear springs didn't fall out of their track when lifting the car. Or taking a curve at higher speeds.
- The flipfront's hinges got a round of spray paint. Even such a insignificant detail must feel appreciated.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b4cb70e845638837c3c969c3ff3236b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3ddaccaba93b6e5fb653222c9de5f3d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f99212277726e32e4521d3a61f729fd4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-512659e7659b0342f9de1a0743e3ca4a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b63f3a9495b3fc8596baccb3261fd414.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4fd7fb9418f2c019469b1f301aaf6f8b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6546fec7f6d0acc8916d67438d47ce69.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

495 Inlägg
15 mars 2019
Trådstartare
#99
Oooooh, vad roligt! Andreas ringde och frågade om jag vill hänga med på en utflykt lite spontant på en tidig fredag eftermiddag – vi tog en vända till motorverkstaden. Strax innan avfärd snackade jag med SFRO och fick lite beslutsunderlag gällande eventuell E85-konvertering. På vägen till motorverkstaden så diskuterade jag och Andreas och ställde fördelar mot nackdelar, begränsningar mot möjligheter. Men det lutar åt att vi tar det säkra före det osäkra – bensin. En bil som väger 700 kg behöver inte ha orimlig effekt.

På vägen hem så diskuterade vi i vilken ordning allt ska göras för att allt ska falla på plats. Vi vet ju ännu inte om det räcker med att hona eller om vi tvingas borra. Först då vet vi vad som behöver beställas eller inte. Andreas kastar ut lite krokar på diverse forum i hopp om svar gällande X, Y, Z, yada yada och bla bla bla. Jag måste erkänna att jag troligtvis ser ut som en nickedocka. Men jag lär mig på resans gång. Andreas är ju ytterst noggrann och kunnig så min tillit är stor.

Tidigare idag blev det en tur till Biltema för att inhandla tröskelskyddsmassa till insidan av flipfronten, klarlack till interiören och mattsvart lack till kofferten.

Britterna hörde också av sig och gav beskedet att min tidigare lagda order ännu inte gått iväg. Då passade jag på att slänga med "sömmarna" men även nya dörrstopp med retro-look. Ni vet, när man tvingas fila upp hålen till gångjärnen dubbelt så breda för att dörrens passform ska bli acceptabel, så stötte vi förstås på problem. Originaldörrstoppen tog i A-stolpen när man försökte stänga dörren. Vi trixade lite men så av en händelse såg jag detta dörrstopp med retro-look på Instagram tidigare i veckan (lånad bild). Jag har ju vanliga dörrar (till skillnad på bilden) så denna dörrstopp lär jag skruva i plåten på dörrens insida, men däremot utanför den vinylklädda svarta panelen.

• • • TRANSLATION • • • 

Oooooh, how exciting! Andreas called and asked if I wanted to join on a spontaneous outing on an early Friday afternoon – we headed to the engine workshop. Just before departure, I spoke with SFRO and got some decision support regarding a possible E85 conversion. On the way to the engine workshop, Andreas and I discussed and weighed the pros against the cons, limitations against possibilities. But it seems that we're opting for the safe route – gasoline. A car weighing 700 kg doesn't need an unreasonable amount of power.

On the way home, we discussed the sequence of tasks to make everything fall into place. We still don't know if honing will be enough or if we'll need to bore. Only then will we know what needs to be ordered or not. Andreas throws out some hooks on various forums hoping for answers regarding X, Y, Z, and so on. I must admit that I probably look like a nodding doll. But I'm learning along the way. Andreas is extremely meticulous and knowledgeable, so my trust is substantial.

Earlier today, I made a trip to Biltema to purchase threshold protection mass for the inside of the flipfront, clear lacquer for the interior, and matte black paint for the trunk.

The Brits also got in touch and informed me that my previous order hasn't been dispatched yet. I took the opportunity to include the "seams" but also new door stops with a retro look. You know, when you're forced to widen the hinge holes by double to make the door fit acceptably, we naturally encountered problems. The original door stops touched the A-pillar when trying to close the door. We tinkered a bit, but then, by chance, I saw these door stops with a retro look on Instagram earlier this week (borrowed image). Since I have regular doors (unlike the image), I'll probably screw this door stop into the sheet metal on the inside of the door, but outside the vinyl-covered black panel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1c2eb7c8de760bb668d133e80878b1cb.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

495 Inlägg
20 mars 2019
Trådstartare
#100
Dagen D och inlägget I – som i motorlämning och att man firar 100 inlägg i denna tråd.

Allright, onsdag. Lite att göra på reklambyrån. Tog ett snack med Andreas igår och efter lite överläggande så byter jag kolvar då de befintliga var i gränszonen till "förbrukade". Nya kolvar beställs så fort motorverkstaden sett över motorblocket och om det ska honas eller borras.

Sagt och gjort, jag packade ihop och lämnade hela paketet till motorverkstaden alldeles nyss. Check. Nu ska jag bara skriva ihop en önskelista på vad jag vill göra. Förväntad leverans i början på maj. Och då har jag även en förhoppning om att även bilen är färdiglackad.

Under tiden har jag plockat bort spridarna för en snabb översyn och rengöring. Skickas till verkstad uppåt landet för noggrannare rengöring och genomströmningstest.

BTW, jag beställde ju fälgar från Spanien, typ den den 27 december, med 4-5 veckors leveranstid (mitten av februari). Tyvärr har jag inte sett röken av dem. Inte hört något heller men efter påtryckning sa de att "gjuteriet hör av sig" när de vet mer. Det var för två veckor sedan. WTF! We're in March for god's sake!

Britterna lär skicka lite smådelar (gångjärn, sömmar mm) under veckan. I hope. När dessa prylar kommer blir det en tur till bilen och montera diverse delar. Och sen... ska bilen lackeras!

*Uppdatering: Ringde precis britterna som tillverkar fälgarna (order via leverantör i Spanien). Hittade inga sajter där de tillverkade den fälgdimension jag önskade men jag hittade en blogg med en Mini med just den dimension jag önskade. Googlade lite och hittade spanjoren. Men... ehh, britterna får gjutningen först om fyra veckor (i bästa fall). Sen behöver de två-tre veckor för att tillverka och lacka dem då det är högsäsong nu (no shit, men inte i januari/februari). Sen ska de skickas till Spanien. Och sen skickas därifrån till mig. Vi pratar alltså en försening på 17-18 veckor! Jösses.

• • • TRANSLATION • • • 

D-Day and P-post – as in engine delivery and celebrating 100 posts in this thread.

Alright, Wednesday. A bit of work at the advertising agency. Had a chat with Andreas yesterday, and after some consideration, I'm changing the pistons since the existing ones were on the verge of being "used up." New pistons will be ordered as soon as the engine workshop has examined the engine block and determined whether it needs honing or boring.

Said and done, I packed everything up and just handed the whole package to the engine workshop. Check. Now I just need to put together a wish list of what I want to be done. Expected delivery in early May. And then I also hope that the car is ready for painting.

In the meantime, I removed the injectors for a quick inspection and cleaning. They will be sent to a workshop up north for a more thorough cleaning and flow test.

BTW, I ordered wheels from Spain on December 27, with a 4-5 week delivery time (mid-February). Unfortunately, I haven't seen a trace of them. No news either, but after pressing them, they said the "foundry will get in touch" when they know more. That was two weeks ago. WTF! We're in March for god's sake!

The Brits are supposed to send some small parts (hinges, seams, etc.) during the week. I hope. When these items arrive, I'll take a trip to the car and assemble various parts. And then... the car will be painted!

*Update: Just called the Brits who manufacture the wheels (ordered through a supplier in Spain). Couldn't find any sites where they produced the wheel size I wanted, but I found a blog with a Mini featuring exactly the size I desired. Did some Google searching and found the Spaniard. But... umm, the Brits will get the casting in four weeks (best-case scenario). Then they need two to three weeks to manufacture and paint them as it's high season now (no kidding, but not in January/February). Then they'll be shipped to Spain. And then sent from there to me. We're talking about a delay of 17-18 weeks! Good grief.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b4e813c08cdb2a75afced14ee5e1db94.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-61df743b51a607dd1fd9acec1f34b53a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-44a0ddf24264eb3278d5c596f68786d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f2e672a1c323faa6207986453c3e13bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cac643078b41b9b4fa8d1ff47fa08efd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2e306a5207831f12f236701458acf1be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-866582ae793e627c1b48b6f694d26e51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7752de6fc5e9a3621d476def5a17f223.jpg
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)


Sök