Ja en liten uppdatering! (jag vet att jag är långsam)
Vi fortsatte med att få ihop flödesbänken för att börja testflöda
Såhär gjorde vi för att kunna mäta lyft, så i princip så kör vi två starka dammsugare som vi kan reglera och mäta varvtal på som skapar under/övertryck i botten på motorn som vi tätat av. Har gjort en topplockspackning av gummiliknande material och bara skurit hål för 1 cylinder som man flödar åt gången. Finns olika sätt att mäta själva flödet, antingen en LMM mot avgas/insugs port men det kan vara svårt att få systematiskt resultat av det. Ett annat sätt är att köra med vattenpelare. (tycker jag verkar enklast!) Det man strävar efter är att kunna plocka av toppen och på den igen och få samma flödesresultat. Får man det så kan man börja göra förändringar i toppen och se vad som händer när du gör förändringar i toppen!
Rätt så enkel metod av flödestest som inte kostar många slantar, är dock väldigt tidskrävande!
Men somsagt så är flödesbänken i princip helt färdig för labbning men då det kräver tid så har vi lagt den åt sidan för tillfället.
Så nu till lite annat som hänt.
Plockade isär några oljepumpar och kikade vilken som mådde bäst. en såg riktigt bra ut!
Passade på att täta av vakuum sida av pumpen med lite klet i förebyggande syfte! tycker inte om luftbubblor!
Såhär såg det ut vid dragning av botten, vi körde sträck dragning istället för moment och vinkel.
Vi hittade ett datablad ifrån ARP till skruvarna och mätte skruvarnas sträckning! de skulle sträckas 0.05-0.065 in. om jag inte kommer ihåg helt fel
Såhär gjorde vi med oljerören som sitter i toppen och smörjer kammarna, dessa brukar bringa problem i sr20s då det är väldigt små hål i rören och de sätts igen!
Vi märkte att hattarna på dessa rör var silver lödda. Så vi värmde av hattarna och brände ut rören rejält!
Igår var vi iväg och svetsade på lite på insuget för att stoppa dit spridar rad nummer två!
En liten bild på toppen. Som sagt så är flödesbänken på hyllan för tillfället då jag vill hinna rulla ut bilen ur garaget i år. Det kommer förmodligen bli seriös flödestestning av en ny topp i vinter.
Det som vi har gjort med toppen som kommer åka på motorn för tillfället är ingenting extremt. Utan bara vidtagit mindre förändringar.
Insugsida är nästan orörd. lite utjämning innan och efter vintil säten, 35 grader efter säte, lite minskad sväng radie i botten av kanalen.
Avgassida har lite mer förändringar, stor sväng radie ändring i botten och lite upptagen area då avgas på dessa toppar i regel är lite för små.
Toppen ligger hos en motorshop för tillfället för att slipa om ventilsätena och minska bredden på ventilsätena på avgas, Det är ca 3mm ventilsäte på avgas sida orginal och det räcker med runt 1 mm.
Det är lite för mycket små saker gjord lite här och var för att kunna skriva med allt!
Tog och fixade en till fläns till turbon då vi tänkte göra mätuttag där för EGT och avgastryck, det blev då också mycket lindrigare att portmatcha turbo till grenrör
Hittade även massvis med svetsloppor ifrån tillverkning som vi passade på att slipa bort. Blir rätt så tråkigt annars att få dem igenom turbon i full fart!
Ja det var nog det mesta ifrån nu, ni får ursäkta stavfel osv (detta var en snabb uppdatering!)