3387
Sök

Nissan s14 ny importerad (rullande projekt, gata/bana)

Rullande projekt som i sin tid ska bli sommarbil/banbil för att gå fort runt bana, inte på tvären!

17 519 Visningar
Uppdaterades senast 10 mars 2017
37 Inlägg
19 april 2016
Trådstartare
#1
Ja då var det dags att äntligen slänga upp en liten projekttråd på bilen min, men först lite historia!

Jag jobbar som lastbilschaffis i nordnorge och en kväll någonstans i December så for jag och chefen iväg för att hämta lite reservdelar i ett av hans gamla garage och till min förvåning så stod det en lagomt tuff Nissan 200sx s14 i samma garage! Bilen tillhörde tydligen hans son som tappad intresse för den efter att han använt den som trackday bil och han hade lyckats slitit ut grenrörsbultarna ut toppen.
Så där i ett kallt garage står en dammig s14 som var i behov av lite kärlek så det slutade med att jag i mitten på Januari köpte bilen och tog med den och tullade in den till Sverige.

Väl i Sverige så drog allt igång då, det var en riktig resa med att lyckas få den till gatlaglig svensk bil ifrån norsk trackday bil då jag hade en ganska kort tidsram. Jag hade bestämt mig att få den klar tills Elmia mässan i jönköping och vi lyckades med nöd och näppe. Bilen blev färdigbesiktad dagen innan avgång och jag lyckades övertala polismyndigheten att få provisoriska (handskrivna) reg skyltar för att åka ner till jönköping, så STORT tack till dom! smile
så nu vet ni lite ursprung hur den här bilen hamnat i mina händer osv så då kan vi fokusera lite mer på bilen!



Det är en Nissan 200sx s14, från 98 med sr20det motorn, fick med en extra motor på sidan, en herrejösses turbo, uppsättning större spridare och en massa annat. Det verkar som att bilen är ursprungligen ifrån Tyskland och sedan blivit importerad till Norge och stannat där tills jag la vantarna på den!smile

Målsättningen med denna bil är att i lagom takt göra om det som behövs i hjulupphängningsväg, motor, låda och karosseri för att kunna sätta fina varvtider med en gatlaglig bil som ser i stort sätt orginal ut från utsida och invändigt utan att gå till extrema längder.
Kommer att gå igenom det mesta, göra om och göra rätt för att allt ska samspela!

Lite av det som hänt och händer med bilen får ni se nedan!


37 Inlägg
19 april 2016
Trådstartare
#2
Skulle göra ett enkelt ingrepp igår med att byta bromsbelägg bak till yellowstuff, en damask till vänster bromskolv var dålig och kolven hade rostat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-3d6be30b5479eec8d4380e32496b12fa.jpg
Så då tyckte ja det var lika bra att beställa två nya bromsok och två nya skivor när man endå är på gång, förhoppningsvis har allt kommit innan veckans slut

Så då gav jag mig på frambromsarna, har problem med att det slår lite vid lätt inbromsning. Och det lutar åt att det är navet som slår och inte skivan, mer labb imorgon
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-dbbcfb1c58c8ecf01a86f1da51a405e8.jpg
Senast redigerat av Breding (19 april 2016)


497 Inlägg
19 april 2016
#3
Äntligen!! big_smile big_smile big_smile big_smile big_smile
Senast redigerat av JossanB (19 april 2016)

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

37 Inlägg
19 april 2016
Trådstartare
#4
Bättre sent än aldrig smile


497 Inlägg
19 april 2016
#5
Precis smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

37 Inlägg
19 april 2016
Trådstartare
#6
Så här såg tillverkningen av grenrörslösningen ut, sträckbultar!
är m10 1.25 orginal i toppen men gängade upp till m12 1.5 ist
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-aa596975762d5832cbeeff14cfe40e87.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-0b946318f7a503772be587d881a9b623.jpg


37 Inlägg
20 april 2016
Trådstartare
#7
Det slog en hel del, men efter shimsning så lyckades jag landa på 0.04mm i slag, vilket får duga!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-ec6061ce20f6d9581c07ad004eb481aa.jpg
Fick även dålig nyheter nyss, företaget i tyskland som jag beställde bromsok ifrån visade sig tydligen inte ha vänstra oket........ så jaa fick ta och beställa rep sats ifrån holland istället sad
Senast redigerat av Breding (20 april 2016)


37 Inlägg
20 april 2016
Trådstartare
#8
för några veckor sedan: tyckte att bilen gick klent på mellanregister, den orkade liksom inte så tog och skulle röktesta insug/trycksida och hittade en "liten" strypning haha
Gick lite bättre efteråt wink

före
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-99ad350dc0ec938cc4ddbbd91ed36002.jpg
efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-503077134b055c22bf05956550bdcf73.jpg
Senast redigerat av Breding (20 april 2016)


37 Inlägg
20 april 2016
Trådstartare
#9
Här var min lilla att göra lista inför Elmia resan!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-82717717a9d6a32bddd1435d4a808418.jpg
En hel del som sagt, bara att laga golvet tog över 10tim, förra ägare hade som sagt kört på bana med bilen och såg ut som dom hade lyckats lyft fel med en hjullastare så golvet var upptryckt ca 1dm på ett ställe, så fick sprätta golvet inifrån bilen, sprätta loss golvtröskeln och rikta...

såhär blev resultatet i golvet innan rostskydd, passade även på att ta rosten runt det lilla hålet ni ser till vänster på bild.
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-81bdeb2db32de6d7c239bab33e3afb95.jpg
Senast redigerat av Breding (20 april 2016)


Team Obror
186 Inlägg
22 april 2016
#10
detta verkar trevligt! lägger en prem smile

wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

37 Inlägg
22 april 2016
Trådstartare
#11
roligt att det finns intresse! smile


37 Inlägg
27 april 2016
Trådstartare
#12
Var o fixade en sväng i förrgår, fick även Torleif med mig med sin systemkamera som gick lös!
Fick hem nytt nav i början av veckan
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-c21fa9d8374e452ef7d812ef7d6b94cd.jpg
Monterat o klart, såklart så pressade jag över kransen på nya navet. Navet skulle dras med 204-286 newton, rätt så mycket!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-5c428ebb824078401416b94b0ff01cc3.jpg

Sedan var det även dags att montera bredbandslambdan, efter lite funderingar så hittade jag ett bra ställe att montera på, utan att förstöra något och är helt återställbart. Och den är heller inte ivägen för något smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-18fc9ee6ed7cabad9d6dea563f0794e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-b7f2f521ed6a996f9fa03b66bb3a3f36.jpg

Hittade även något intressant i instruktionsboken som kom med lambdasonden, ska tydligen sonden monteras 24 inches efter turbon, det motsvarar 61cm. Blev faktiskt lite förvånad där, men tur man är duktig som läser! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-2b4659d25244d45841c2b139b957089c.jpg
Senast redigerat av Breding (27 april 2016)


37 Inlägg
29 april 2016
Trådstartare
#13
Tog en sväng ikväll och slitsade de nya brembo skivorna i fräsen som ska sitta baktill. 0.25 djup, 6 på var sida med 50% förskjutning.
Blir spännande att se om dom håller under lite stress!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-7a145af57f1360b2cff8c928e8bee64f.jpg
Men imorgon bär det av till Norge för två veckors jobb till men så fort jag kommer hem så ska det bli ordning på bromsarna bak med lite nya delar o färg osv!


37 Inlägg
26 juni 2016
Trådstartare
#14
Ja nu så! Måste nog börja med en ursäkt över hur dåligt jag har uppdaterat på sistone, har varit fullt upp.

Det började med några veckor sedan, en kväll med hård körning, efter lite svartspår här och var så smög sig ett litet knackande ljud på vid 4.5krpm, släppte av direkt och smög sakta upp i varv igen och då återkom ljudet vid cirka 3.5krpm. Jag hörde direkt på ljudet att det var ram/vevlager. Dagen därpå började rivning och såhär såg vevlagren ut på 2an och 3an!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-d028c47ff9117b8c626a551c3e692021.jpg

Så då stod jag där med ett icke längre rullande projekt och funderade lite över hur jag skulle lösa situationen.
Efter lite betänketid så bestämde jag mig för att bygga på rejält direkt så att man inte behöver fundera så mycket mer på motor efter den är färdig, utan att jag kan ge fullt fokus på hjulupphängning och annat för att kunnda svänga med bilen!

Lite av det som införskaffats
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-6ab996950510b8bb3cd047a2b7e7e256.jpg
Eagle stakar och CP kolvar, första ÖD

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-94a83081382aec41daba77f8de61def0.jpg
Kamaxlar med lite längre duration och bra mycket mer lyft från Brian crower, även ventilfjädrar som är lite tuffare och nya kamdrev!

Så för tillfället så ligger motorblock, vevaxel och lite saker på ett lokalt företag för bearbetning så jag väntar på att få hem dessa!

Men under inväntan på att bottendelen ska bli bearbetad så har jag haft lite tid över till att bygga flödesbänk!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-11c44d15f92359192f3ebe4652cbae0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-efc7703d6ce82468fc52dbd03845b4e5.jpg

Kommer komma med fler bilder på flödesbänken och hur den fungerar, men är lite småpyssel kvar innan det är helt färdigt för labb!


85 Inlägg
2 augusti 2016
#15
prem lagd;)
kul att du startat tråd!
undrar hur tankegången var hos killen som monterat luftfilter adaptern där:D
tar gärna en garagevisit någon dag!


37 Inlägg
5 augusti 2016
Trådstartare
#16
Roligt att se dig här Gunnar! jo jag undrar detsamma, tyckte att det var lite väl norskt wink
Garagevisit kan vi lösa, då kan du få tillbaka luftburken och de andra sakerna som vi lånat! smile


37 Inlägg
5 augusti 2016
Trådstartare
#17
Ja en liten uppdatering! (jag vet att jag är långsam)

Vi fortsatte med att få ihop flödesbänken för att börja testflöda
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-59810f3d58aa3a6f766e3a96778609e4.jpg
Såhär gjorde vi för att kunna mäta lyft, så i princip så kör vi två starka dammsugare som vi kan reglera och mäta varvtal på som skapar under/övertryck i botten på motorn som vi tätat av. Har gjort en topplockspackning av gummiliknande material och bara skurit hål för 1 cylinder som man flödar åt gången. Finns olika sätt att mäta själva flödet, antingen en LMM mot avgas/insugs port men det kan vara svårt att få systematiskt resultat av det. Ett annat sätt är att köra med vattenpelare. (tycker jag verkar enklast!) Det man strävar efter är att kunna plocka av toppen och på den igen och få samma flödesresultat. Får man det så kan man börja göra förändringar i toppen och se vad som händer när du gör förändringar i toppen!
Rätt så enkel metod av flödestest som inte kostar många slantar, är dock väldigt tidskrävande!

Men somsagt så är flödesbänken i princip helt färdig för labbning men då det kräver tid så har vi lagt den åt sidan för tillfället.

Så nu till lite annat som hänt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-55bb022ccf3a48ada1e76ee724129f80.jpg
Plockade isär några oljepumpar och kikade vilken som mådde bäst. en såg riktigt bra ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-44dafef8c1b03263586af4e16ea17040.jpg
Passade på att täta av vakuum sida av pumpen med lite klet i förebyggande syfte! tycker inte om luftbubblor!

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-497b7dfd11fe24c065710d201d841822.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-2044a48bfcd0383ae291dca7bf9c2a4c.jpg
Såhär såg det ut vid dragning av botten, vi körde sträck dragning istället för moment och vinkel.
Vi hittade ett datablad ifrån ARP till skruvarna och mätte skruvarnas sträckning! de skulle sträckas 0.05-0.065 in. om jag inte kommer ihåg helt fel wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-fa8806815d7c923d0d1ed76cacfe384b.jpg
Såhär gjorde vi med oljerören som sitter i toppen och smörjer kammarna, dessa brukar bringa problem i sr20s då det är väldigt små hål i rören och de sätts igen!
Vi märkte att hattarna på dessa rör var silver lödda. Så vi värmde av hattarna och brände ut rören rejält!

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-75315fc4b9327aa0d552b56a001aed93.jpg
Igår var vi iväg och svetsade på lite på insuget för att stoppa dit spridar rad nummer två! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-0fbf61e8989e034c64553a119599ad62.jpg
En liten bild på toppen. Som sagt så är flödesbänken på hyllan för tillfället då jag vill hinna rulla ut bilen ur garaget i år. Det kommer förmodligen bli seriös flödestestning av en ny topp i vinter.
Det som vi har gjort med toppen som kommer åka på motorn för tillfället är ingenting extremt. Utan bara vidtagit mindre förändringar.
Insugsida är nästan orörd. lite utjämning innan och efter vintil säten, 35 grader efter säte, lite minskad sväng radie i botten av kanalen.
Avgassida har lite mer förändringar, stor sväng radie ändring i botten och lite upptagen area då avgas på dessa toppar i regel är lite för små.
Toppen ligger hos en motorshop för tillfället för att slipa om ventilsätena och minska  bredden på ventilsätena på avgas, Det är ca 3mm ventilsäte på avgas sida orginal och det räcker med runt 1 mm.
Det är lite för mycket små saker gjord lite här och var för att kunna skriva med allt!


https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-170c9afc5ed3bf5a16d4f2e6f4abaf90.jpg
Tog och fixade en till fläns till turbon då vi tänkte göra mätuttag där för EGT och avgastryck, det blev då också mycket lindrigare att portmatcha turbo till grenrör smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-daf202f1528c6665798637c296b12926.jpg
Hittade även massvis med svetsloppor ifrån tillverkning som vi passade på att slipa bort. Blir rätt så tråkigt annars att få dem igenom turbon i full fart!

Ja det var nog det mesta ifrån nu, ni får ursäkta stavfel osv (detta var en snabb uppdatering!)
Senast redigerat av Breding (12 augusti 2016)


14 Inlägg
18 augusti 2016
#18
Snyggt och väldigt intressant läsning! smile Du verkar ha läst in dig på sr20det motorerna!
Jag försöker snappa upp all info.

Gasa tills det rasa

37 Inlägg
20 augusti 2016
Trådstartare
#19
Roligt att det uppskattas! Jo jag har suttit och kikat runt lite på forum, famförallt Nogs och letat problem som folk har stött på med dessa motorer så man kan förebygga, då denna maskin kommer gå rätt så hårt framöver smile
Sedan har jag även två händiga genier i min närhet som hjälper till att klura, fundera, peka, komma med lösningar och skruva! big_smile


37 Inlägg
22 augusti 2016
Trådstartare
#20
Ja! en liten uppdatering till, ligger för tillfället hemma med feber men sån tur va så hjälpte min far mig att hämta toppen ifrån Simo Motorrenovering efter mirafräsning av säten, planing osv.
Så nu har jag lite pyssel att göra. Efter fräsningen så måste det göras om lite före/efter ventilsätena eftersom det inte ser likadant ut längre. Steg ett är att få bort de vassa kanterna utanför avgas sätena, detta gör jag bara med en vanlig morakniv. (aluminium är mjukt!)
Som syns på bild också så är det lite omslipat på avgasventil och återstår även att slipa back-cut!

Återkommer med färdigt resultat och eventuellt lite av processen av toppen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-325d7a3d7f78bb48469c2b2b040ad9ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-73a1f7eaedadf33b11d261ef5f367e39.jpg



Sök