Magnum1965 skrev:
Jag känner inte till just den motor du nämner, så det kan jag inte uttala mig om, men generellt gäller följande:
1.
Det går bra att byta motor och få det godkänt. Då blir det ändrat fordon. Det sköter bilprovningen. Max effektändring är då 20% av den motor som satt i original. Enklaste och billigaste lösningen, men förmodligen den tråkigaste.
2.
Ombyggt fordon. I princip samma effektökning som ovan MEN med reservationen att man istället kan öka effekten till 15Kw/100kg OM resten av bilen byggs om tillräckligt för att kallas just ombyggd.
3.
Amatörbyggd bil. Samma som 2:an, men med "för mycket ombyggt". Dvs man har tex bytt motor OCH kaross, samt bromsar och växellåda. Man har helt enkelt för lite kvar av originalbilen för att kalla det ombyggt.
För alternativ 2 och 3 bör man inte bara, utan man MÅSTE ta kontakt med SFRO för att få det godkänt. Det är en del avgifter involverade. Har hört siffror mellan 6 000-10 000kr innan det är klart.
Jag har själv ett bygge på gång som involverar just karossbyte som du var inne på. I samband med det ska en nyare motor (men samma typ som originalet) sättas i för originalet är trasig. Detta gör att det halkar över till amatörbyggt. I sig påverkar detta bara det du var inne på själv, dvs skatten. Så jag ska köra på alternativ 2, vilket innebär att jag måste leta upp en originalmotor. Jag är inte heller intresserad av att betala skatt 30 år till...
Läs på SFRO:s hemsida för "exakta" regler.
http://sfro.com/bil/avgasregler-mmTveka inte att kontakta SFRO-gubbarna via mail. De är trevliga och svarar gärna på frågor. Mailbomba dem bara inte, de gör detta ideellt. ;-)